آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • تشخیص روغن خراطین اصل از تقلبی
    تشخیص روغن خراطین اصل از تقلبی شهریور 22, 1403
  • رفع سردی مرغ
    چگونه سردی مرغ را بگیریم؟ شهریور 22, 1403
  • مراقبت بعد از واکسن گربه
    مراقبت بعد از واکسن گربه شهریور 21, 1403
صفحه پیدا نشد!
سرخالوی چینی
انواع میوه جات
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

سرخالوی چینی  Litchi chinesis و تمام خواص آن

مینا اسماعیل بیگی 27 بهمن 1401 10 دقیقه

سرخالو چیست؟ آیا می‌دانید که در زمان‌های دور، سرخالوی چینی (Litchi chinesis) یا لیچی، یکی از لذیذترین غذاهای دربار امپراطوری چین بوده است؟ البته مزایای این میوه، فقط در عطر و طعم خاص آن خلاصه نمی‌شود و خواص لیچی آنقدر زیاد است که باید آن را یک داروخانه طبیعی نامید! این میوه استوایی و گرمسیری، بومی جنوب چین است، اما امروزه در کشورهای آسیای جنوبی، آفریقای جنوبی و شبه قاره هند هم به مقدار زیادی کشت می‌شود و مصرف آن فواید زیادی برای بدن دارد که در این مقاله از اسنپ فود به 24 مورد از خواص شگفت‌انگیز این میوه کوچک می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مشخصات ظاهری سرخالوی چینی

درخت لیچی، درختی بلند قامت و همیشه سبز است که میوه‌هایی کوچک و گوشتی دارد. پوست چرمی مانند این میوه، به رنگ قرمز یا صورتی است و حالتی تیغ تیغی دارد و شاید شما را به یاد توت فرنگی بیندازد. پوسته را که بشکافید، یک میوه شفاف و سفید یا صورتی نمایان می‌شود که بافتی آبدار و خمیری و طعمی شیرین دارد. عطر میوه، بسیار مطبوع و شبیه عطر گل‌ها است. اما اگر لیچی به صورت تازه مصرف نشود، عطر و بوی خاص خود را از دست می‌دهد. با این حال، جالب است بدانید که خواص لیچی خشک شده بیشتر از نوع تازه آن است و شاید بد نباشد که گاهی این عطر و بوی دل‌انگیز را برای رسیدن به خواص بیشتر، فدا کنید.

ارزش غذایی لیچی

در هر 100 گرم از میوه لیچی، این مقدار مواد مغذی وجود دارد:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
کالری 66 واحد
چربی 0.44 گرم
کربوهیدرات 16.5 گرم
پروتئین 0.83 گرم
فیبر 1.3 گرم
ویتامین C 71.5 میلی گرم

خواص لیچی

خواص لیچو

این میوه جالب حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است.

علاوه بر مواد مغذی جدول بالا، سرخالو حاوی مواد معدنی مهمی مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، مس و منگنز است. همچنین، مجموعه‌ای  کامل از ویتامین‌های گروه B، مانند ویتامین B2، B3،  B6و  B9یا فولات هم در این میوه کوچک، وجود دارند. البته ترکیبات مفید دیگری مانند آنتی اکسیدان‌های قدرتمند  پلی فنول‌ها و در رأس آن‌ها، پروآنتوسیانیدین را نباید از یاد برد. در ادامه، ۲۴ مورد از خواص لیچی را با هم می‌خوانیم:

1. تقویت سیستم ایمنی بدن با میوه لیچی

حتما می‌دانید که یکی از مهم‌ترین ریزمغذی‌های بدن که در داخل بدن ساخته نمی‌شود، ویتامین C است. هر فرد بالغ، بسته به شرایط سنی و جسمی خود، به صورت روزانه به مقداری بین 40 تا 120 میلی گرم از این ویتامین نیاز دارد. خبر خوب این است که خوردن یک وعده میوه سرخالوی چینی، بخش عمده ای از این نیاز را تأمین می‌کند. این ویتامین، در کنار بقیه آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه، فعالیت گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند و از این طریق، سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.

2. خواص لیچی در سلامت مغز

ویتامین‌های گروه B، تاثیر چشمگیری در بهبود عملکرد مغز دارند. این ویتامین‌ها، از سلامت سیستم اعصاب حمایت کرده و جلوی اختلالات مغزی را می‌گیرند و شما می‌توانید با مصرف 100 گرم میوه سرخالو، مقدار قابل توجهی از گونه‌های مختلف این ویتامین مانند ریبوفلاوین، فولات و… را به بدن خود برسانید.

3. بهبود عملکرد شناختی با میوه لیچی

بعضی از محققان معتقدند دانه‌های لیچی می‌توانند به عنوان محافظ اعصاب عمل کنند. در این مورد، یک مطالعه حیوانی بر روی موش‌ها نشان داده است که مصرف این دانه‌ها، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکردهای شناختی مغز موش‌ها دارد و می‌تواند جلوی آسیب‌های عصبی ناشی از بیماری آلزایمر را بگیرد. هرچند که در این مورد، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

4. خواص لیچی در درمان کم خونی

میوه lychee ، سرشار از آهن و اسید فولیک است. بنابراین می‌تواند جلوی آنمی را بگیرد و با تولید خون سالم، در درمان مشکلات خونی موثر باشد.

۵. خاصیت شگفت انگیز لیچی برای هضم غذا

لیچی برای هضم غذا

این میوه خواص ضد سرطانی دارد.

سر خالو سرشار از فیبر و آب است. بنابراین می‌تواند با تحریک حرکات دودی شکل ماهیچه‌های روده کوچک، سرعت عبور غذا از روده را افزایش دهد. همچنین، شیره گوارشی را تحریک می‌کند تا مواد مغذی غذاها، راحت‌تر جذب بدن شوند. به علاوه، فیبر موجود در این میوه، با حجیم کردن مدفوع، فرایند دفع را آسان‌تر می‌کند و جلوی ابتلا به یبوست مزاج را می‌گیرد.

6. افزایش انرژی با لیچی

میوه لیچی، یک بمب ویتامین C و بسیار انرژی‌بخش است. این ویتامین، نقش مهمی در کلاژن‌سازی بدن و تولید کارنیتین دارد که هر دو برای چربی‌سوزی لازم هستند و این تجزیه چربی‌ها، انرژی بدن را فوری بالا می‌برد.

7. لیچی و مانع از سرطان شدن

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در لیچی، مانند پلی فنولیک و پروآنتوسیانیدین، خاصیت ضد سرطانی چشمگیری دارند و حتی بیشتر از ویتامین C، در خنثی کردن عملکرد مخرب رادیکال‌های آزاد بدن، نقش دارند. این میوه، در مقایسه با هویج، بتاکاروتن بیشتری دارد که یکی از مواد موثر در پیشگیری از انواع سرطان‌ها، مانند سرطان سینه، روده و کبد است. جالب است بدانید که به طور سنتی، مصرف این میوه برای کوچک کردن تومورها و غده‌های بدن تجویز می‌شود. به علاوه، پالپ خشک لیچی هم خواص ضد موتور دارد.

8. کاهش وزن با سرخالو

اگر به دنبال منابع طبیعی خوراکی برای کاهش وزن هستید، از مصرف سرخالو غافل نشوید. این میوه، با مقادیر بالای آب و فیبر موجود در خود، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رژیم‌های لاغری است و می‌تواند مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه دارد و جلوی پرخوری را بگیرد.

9. خاصیت ضد ویروسی قوی سرخالوی چینی (Litchi chinesis)

پروآنتوسیانیدین موجود در لیچی، یک سد دفاعی محکم در برابر نفوذ ویروس‌ها است. به علاوه، لیچی، حاوی ترکیبات خاصی به نام اولیگونول و لیچیتانین است که جلوی گسترش ویروس‌هایی مانند ویروس هرپس را می‌گیرند

۱۰. خواص ضد التهابی سرخالو

خواص سرخالو برای التهاب

این میوه برای بیماری‌های نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا نیز بسیار مفید است.

باز هم به نقش پر‌رنگ آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه بازمی‌گردیم. این آنتی اکسیدان‌ها، خواص ضد التهابی قوی دارند و می‌توانند جلوی بروز بیماری‌های مزمن با ریشه التهاب را بگیرند.

11. کاهش آنفولانزا با Litchi chinesis

در ادامه خواص ضد ویروسی میوه لیچی، باید به توان قابل توجه این میوه در مقابل ویروس‌های مقاومی مانند آنفولانزا اشاره کنیم. آنفولانزا یک بیماری مسری است که پس از مدتی، نسبت به داروهای ضد ویروسی، مقاوم می‌شود و نیاز به ساخت داروهای جدید، به وجود می‌آید. اما ترکیبات موجود در میوه لیچی، مانند اولیگونول، یک منبع طبیعی و بدون عارضه است که به خوبی با ویروس آنفولانزا مقابله می‌کنند. اولیگونول، همچنین، در کاهش وزن، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و بهبود گردش خون هم موثر است.

12. گردش خون متعادل و میوه لیچی

از دیگر فواید میوه لیچی می‌توان به وجود مس در این میوه اشاره کرد. مس، یک ماده معدنی ضروری برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون است و میوه لیچی، مقادیر قابل توجهی از این ریزمغذی مفید را در خود جای داده است. بنابراین، مصرف سرخالوی چینی می‌تواند سیستم گردش خون در بدن را تقویت کرده و باعث اکسیژن‌رسانی بهتر به بافت‌های داخلی بدن شود.

13. سرخالو، نرم کننده طبیعی موها

اگر می‌خواهید موهایی نرم و درخشان داشته باشید، روی مقادیر بالای ویتامین C، مس و آهن موجود در سرخالو حساب کنید. این ترکیبات مانع خشکی و شکنندگی موها می‌شوند و برای بهره بردن از آن‌ها می‌توانید میوه سرخالو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. به علاوه، استفاده موضعی هم موثر است. به این ترتیب که 10 عدد گوشت میوه سرخالو را له کرده و به صورت یک ترکیب خمیری شکل درآورید. این ترکیب را روی موها بمالید و پس از 15 دقیقه، موهای خود را با آب گرم بشویید.

14. درمان واریکوسل با لیچی

روتین یکی دیگر از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه لیچی است که به استحکام رگ‌های بدن کمک می‌کند. این ترکیب، کشیدگی غیرعادی رگ‌های خونی را کنترل می‌کند و در درمان بیماری‌هایی مانند واریکوسل و بواسیر، نقش موثری دارد.

15. کنترل فشار خون با میوه لیچی

کنترل فشار خون با لیچی

لیچی به کنترل فشار خون شما کمک شگرفی می‌کند.

میوه لیچی، میوه‌ای مفید برای افراد دارای فشار خون بالا است. پتاسیم موجود در این میوه با خاصیت گشادکنندگی عروق و حذف سدیم اضافی از بدن، مانع بالا رفتن فشار خون می‌شود. همچنین، این میوه می‌تواند سطح کلسترول بد را پایین و میزان کلسترول خوب خون را بالا ببرد.

16. پوست سالم با میوه سرخ

اگر می‌خواهید پوستی جوان و سالم داشته باشد، میوه سرخالو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های این میوه لذیذ، نقش قابل توجهی در جوانسازی پوست و از بین بردن چین  چروک‌ها دارند. برای این منظور، مصرف لیچی به صورت خوراکی و موضعی، موثر است.

برای مصرف موضعی به صورت ماسک می‌توانید از ماسک ترکیبی موز و لیچی استفاده کنید. به این ترتیب که 4/1 موز له شده را با 4 عدد گوشت میوه لیچی ترکیب کرده و به صورت دایره‌وار روی صورت خود بمالید و پس از یک استراحت 15 دقیقه‌ای، صورت خود را با آب سرد بشویید. این ماسک، یک ضد چروک طبیعی و بسیار قوی است.

17. افزایش میل جنسی با سرخالو

سرخالو میوه‌ای سرشار از ویتامین C، پتاسیم و مس است و تمام این ترکیبات، تقویت‌کننده‌های طبیعی میل جنسی هستند. اگر به میوه‌های جدید و خوش طعمی مانند میوه سرخالو علاقه دارید حتما میوه رامبوتان را هم تست کنید.

18. سلامت قلب با میوه سرخالو

گفتیم که سرخالو فشار خون را متعادل می‌کند که یکی از تاثیرات ضمنی آن، حفظ سلامت قلب است. به علاوه، مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه، باعث تولید اکسید نیتریک در بدن می‌شود. این ترکیب، با گسترش عروق خونی، فشار موجود روی قلب را کم کرده و آن را سالم‌تر نگه می‌دارد. همچنین سرخالو، از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری کرده و احتمال سکته قلبی را تا 50 درصد کاهش می‌دهد!

19. درمان پوکی استخوان با لیچی

مواد معدنی موجود در سرخالو می‌توانند جذب کلسیم توسط استخوان‌ها را افزایش داده و آن‌ها را قوی‌تر و سالم‌تر نگه دارند. بنابراین، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، کاهش می‌یابد.

20. رفع لک پوست با لیچی یا سرخالو

خواص سرخالوی جینی برای پوست

با خوردن این میوه پوست روشن‌تری خواهید داشت.

ویتامین C موجود در لیچی می‌تواند پوست شما را روشن‌تر کرده و لکه‌های پوستی را از بین ببرد. برای استفاده موضعی از لیچی به عنوان یک ماسک ضد لک پوست، 4 عدد میوه لیچی پوست کنده را له کرده و با استفاده از یک پد پنبه‌ای، حدود 15 دقیقه روی لک‌های پوستی قرار داده و پس از آن با آب سرد بشویید.

21. درمان آفتاب سوختگی با لیچی

اگر پوست شما به خاطر قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب، دچار قرمزی و التهاب شده است، روی ماسک صورت لیچی حساب کنید. این ماسک ضد آفتاب سوختگی، از ترکیب گوشت 4 عدد لیچی و یک کپسول ویتامین E تهیه می‌شود و اگر30 دقیقه آن را روی بخش آسیب دیده پوست بمالید و سپس با آب سرد بشویید، اثر فوق‌العاده آن را خواهید دید.

22. درمان آب مروارید با میوه لیچی

مواد فیتوشیمیایی موجود در سرخالو، خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند جلوی رشد غیرعادی سلول‌ها را بگیرند. بنابراین، سرخالو، میوه‌ای مناسب برای پیشگیری از آب مروارید است.

23. تقویت رشد موها با میوه لیچی

همان‌طور که دیدید، میوه لیچی، ریزمغذی‌های فراوانی دارد. این مواد مغذی و در رأس آن‌ها، مس، نقش قابل توجهی در تقویت فولیکول‌های مو و افزایش رشد آن‌ها دارند. برای این منظور، علاوه بر مصرف خوراکی می‌توانید از ماسک تقویت‌کننده مو با لیچی استفاده کنید. به این ترتیب که 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با 7 عدد گوشت له شده میوه لیچی ترکیب کرده و برای 60 دقیقه روی موها و پوست سر بگذارید و در نهایت، موهای خود را با آب گرم و یک شامپوی مناسب بشویید.

24. سلامت کلیه ها با مصرف لیچی

لیچی، میوه‌ای پر از آب و ادرارآور است. به علاوه، این میوه حاوی فیبر طبیعی است و خواص ضد التهابی دارد. مجموع این ویژگی‌ها می‌تواند به سلامت کلیه‌ها و مجاری ادرار کمک کند.

مضرات سرخالوی چینی

مضرات سرخالوی چینی

این میوه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

انواع میوه جات ممکن است در کنار خواص تغذیه‌ای و درمانی خود، مضراتی را هم به دنبال داشته باشند و لیچی یا سرخالو هم از این قاعده، مستثنی نیست. درباره مضرات سرخالو، به این نکات توجه کنید:

  • مصرف میوه لیچی ممکن است در بعضی از افراد، واکنش‌های آلرژیک را به دنبال داشته باشد. بنابراین برای بار اول، مقدار کمی از این میوه مصرف کنید.
  • افراد دیابتی باید در مصرف لیچی احتیاط کنند، زیرا اگرچه فیبر موجود در این میوه، می‌تواند قند خون را پایین بیاورد، اما قند فراون موجود در آن در اثر زیاده‌روی، اثر خوبی روی بیماران دیابتی نخواهد داشت.
  • برخی تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که سرخالو حاوی ماده‌ای به نامهیپوگلیسین  A است که می‌تواند باعث التهاب مغز شود.
  • مصرف سرخالو برای زنان باردار و شیرده مضر است. این میوه، در این افراد می‌تواند باعث خونریزی و عفونت شود و سلامت مادر و کودک را تهدید کند.
  • زیاده‌روی در مصرف لیچی می‌تواند خونریزی از بینی و حالاتی مانند تب و گلودرد را به دنبال داشته باشد.
  • سرخالو میوه‌ای است که باعث عدم تعادل هورمونی در بدن می‌شود.
  • مصرف سرخالوی نرسیده بسیار مضر است.
  • مراقب تداخلات دارویی سرخالو باشید. این میوه می تواند با مصرف داروهای قلبی، دیابت، فشار خون، ضد انعقادی و… تداخل ایجاد کند.

فواید هسته لیچی

فواید هسته لیچی

می‌توانید با هسته این میوه دمنوش درست کنید.

لیچی، هسته‌ای نسبتا درشت به رنگ قهوه‌ای یا سیاه دارد و اگر از لیچی به همراه دانه‌های آن، دمنوش تهیه کنید، از خواص درمانی زیر سود خواهید برد:

  • درمان‌کننده آماس بیضه
  • یک قابض طبیعی با خاصیت خنک‌کنندگی
  • تسکین‌دهنده تشنگی
  • یک مسکن طبیعی برای دردها از جمله، دردهای عصبی
  • درمان‌کننده اختلالات عصبی و دردهای عصبی ناشی از فتق
  • کاهنده قند خون
  • تسکین‌دهنده سرفه

راهنمای خرید سرخالوی چینی

لیچی، میوه ای مفید با ماندگاری پایین است و بعد از چیده شدن از درخت، رسیده‌تر نمی‌شود. یک لیچی تازه، سنگین و محکم است و پوسته‌ای خشک دارد که قهوه ای بودن پوسته، می‌تواند نشانه تازه بودن این میوه باشد. بنابراین، از خرید لیچی‌های نرم، لکه‌دار و ضرب دیده، خودداری کنید. اگر لیچی را داخل یخچال در کیسه‌های پلاستیکی نگهداری کنید، تا 10 روز ماندگاری دارد.

برای ماندگاری بیشتر می‌توانید از فریزر استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که این کار، رنگ ظاهری لیچی‌ها را تیره‌تر خواهد کرد.

نحوه مصرف میوه سرخالو

بهترین شکل مصرف این میوه، به صورت تازه است و به این ترتیب می‌توانید از طعم شیرین و عطر خوش آن لذت ببرید. با این حال، این میوه لذیذ می‌تواند جزئی از یک اسموتی دلچسب یا یک سالاد میوه‌ای باشد. به علاوه، برای طعم دادن به غذاها و کوکتل‌ها هم از آن استفاده می‌شود.

شما می‌توانید در تهیه انواع نوشیدنی‌ها مانند چای، پودینگ و لیموناد هم روی آن حساب کنید. به علاوه، همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفتیم، دمنوش این میوه همراه با هسته آن، فواید درمانی بسیاری دارد. در بسیاری از کشورهای آسیایی، از این میوه به عنوان دسر استفاده می‌شود و برای مثال، پاکستانی‌ها از هسته این میوه در دسرها و در کنار خامه استفاده می‌کنند.

سوغاتی چین، سرخالوی چینی یا لیچی…

در این مطلب از اسنپ فود به معرفی سرخالوی چینی یا همان لیچی پرداختیم. این میوه عجیب که ظاهر آن شاید شما را یاد توت فرنگی بیاندازد، ارزش غذایی بالایی دارد ودر تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت مغز، درمان کم خونی، هضم راحت‌تر غذا، افزایش انرژی، کاهش وزن، جلوگیری از ابتلا به سرطان، خاصیت ضد ویروسی قوی، خاصیت ضد التهابی و چندین خواص دیگر یک میان وعده عالی و پرخاصیت برای شما خواهد بود.

سرخالوی چینی در ایران بسیار کمیاب است، اما اگر با خواندن این مقاله، ترغیب شده‌اید که طعم خاص و متفاوت این میوه استوایی را بچشید، کافیست سری به سایت اسنپ فود بزنید. از طریق خرید میوه آنلاین می‌توانید محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت، به صورت اینترنتی سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، درب منزل خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2712 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود