هدررفت آب به واسطه غذاهای دور ریختنی

دسته بندی: اتاق خبر اسنپ فود
1/5 - (1 امتیاز)

اگر نگاهی به چرخه مصرف غذاهای مختلفی که در شبانه روز میل می‌کنیم، بیندازید؛ متوجه حجم آبی که در تهیه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، خواهید شد. با شیوه مصرفی که ما دنبال می‌کنیم هر روز حجم قابل توجهی غذا دور ریخته شده و به همراه آن، به جز مواد اولیه غذا، آب مصرفی نیز به هدر می‌رود. با یک حساب تخمینی، می‌توان گفت که در سال مقدار قابل توجهی آب برای غذاهایی که دور ریخته می‌شوند، به هدر رفته و از چرخه تغذیه سلامت خارج می‌شود.

هدررفت آب با غذاهای دور ریختنی

با در نظر گرفتن شرایط بحرانی آب در کشور که با رویه موجود نیز در سال‌های نزدیک پیش رو، با وضعیت وخیم‌تری روبرو خواهد شد، هدررفت هر مقدار اندک از آب، اشتباه مهلکی به شمار می‌آید. جالب است بدانید که برای تولید 1 کیلو پنیر، به اندازه 5 هزار لیتر آب مصرف می‌شود و زمانی که شما بخشی از این پنیر را دور می‌ریزید، به همان تناسب آب به هدر خواهد رفت.

برای تولید 1 کیلو نان، به اندازه 1300 لیتر آب در چرخه آن صرف شده و با بیرون ریختن 100 گرم نان، شما 130 لیتر آب را هدر می‌دهید. به همین شکل برای تولید 1 کیلو سیب، به اندازه 240 لیتر آب صرف شده و زمانی که مقداری سیب مانده در یخچال که دیگر پلاسیده شده را دور می‌ریزید، به همان نسبت آب را به هدر داده‌اید. حال تصور کنید که اگر هر ایرانی ماهی تنها 1 عدد سیب دور بریزد، در سال 12 سیب دور ریخته است. با در نظر گرفتن جمعیت 80 میلیونی، در سال معادل 960 میلیون عدد سیب دور ریخته شده که به موازات آن 23 میلیارد و 40 میلیون لیتر آب هدر رفته است. (با لحاظ این که هر 1 کیلو سیب، معادل 10 عدد از آن باشد.) این میزان هدرروی آب، تنها برای ماهی 1 عدد دورریز سیب، حساب شده است! همین شکل از محاسبه را برای هر دورریز دیگری در نان، برنج، حبوبات، سبزیجات و … در نظر بگیرید.

شکر، ذرت، آرد، زیتون، رب، گوشت، سبزی و صیفی جات و …؛ همگی حجمی از آب را برای تولید نیاز دارند. با این حساب در یک آشپزی ساده، شما به جز آبی که مستقیم مورد استفاده قرار می‌دهید، در یک چرخه طولانی نیز حجمی از آب را در مصرف خود، به سابقه دارید. از این روی با هر قاشق غذایی که دور ریخته می‌شود، بخشی از این آب به هدر می‌رود که با چشم قابل رویت نیست.

هدررفت آب در آشپزخانه‌های صنعتی

جالب است بدانید که متاسفانه در آشپزخانه‌های صنعتی نیز حجم قابل توجهی آب به هدر می‌روئد. طبق آمار برای پختن نزدیک به 5000 پرس پلو با روش‌های سنتی، نزدیک به 50 هزار لیتر آب استفاده شده و این عدد قابل توجهی برای هدررفت آب است. البته با استفاده از دستگاه‌ها و روش‌های نوین پخت و پز، می‌توان صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب برای پخت پلو به کار برد.

روش صرفه جویی در آب با پیشگیری از دورریز غذاها

با دقت در آشپزی و ذخیره به اندازه غذا یا مواد خوراکی در یخچال و منزل، می‌توان به شکلی موثر از اسراف و دور ریختن انواع غذاها و خوراکی‌ها جلوگیری کرد. به این ترتیب صرفه جویی قابل توجهی در آب مصرفی از نقطه شروع تولید مواد غذایی تا نقطه مصرف، صورت می‌پذیرد. با توجه به کمبود بحرانی آب در ایران، به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده تا تک تک افراد با دقت به این مورد، نقش خود در صرفه جویی آب را بازی کرده و جلوی بحرانی‌تر شدن شرایط کمبود آب در کشور را بگیرند.

نظرات کاربران