طرز تهیه نان خرمایی ساده، کرمانشاهی، گرگانی، دزفول و بدون فر

طرز تهیه نان خرمایی
3.4/5 - (13 امتیاز)

نان خرمایی یکی از شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار در ایران است و کمتر کسی پیدا می‌شود که علاقه‌ای به نان خرمایی نداشته باشد. البته نام دیگر نان خرمایی نان خانقی یا خانقینی است. در طرز تهیه نان خرمایی ساده ، ابتدا تخم مرغ، وانیل، شکر و روغن مایع را در مخلوط‌کن ترکیب کنید. در یک ظرف دیگر آرد سفید، بیکینگ پودر، نشاسته ذرت و شیر خشک را هم بزنید. ترکیب تخم مرغ را نیز به ظرف آرد اضافه کنید و خمیر را ورز دهید. شیر را کم کم به مواد بیفزایید تا خمیری نرم به دست آید. برای تهیه مواد میانی، خرما را در مخلوط‌کن له کنید تا خمیری شود. کره، پودر هل و دارچین را به خرما افزوده و هم بزنید. خمیر را به شکل مستطیل پهن کرده و مواد میانی را وسط خمیر قرار دهید. سپس خمیر را برش زده و در فر به مدت ۱۵ دقیقه بپزید.

طرز تهیه نان خرمایی خانگی در چند شهر ایران به عنوان یکی از سوغاتی‌های اصلی آن شهر شناخته می‌شود. نان خرمایی کرمانشاهی، نان خرمایی دزفول و گرگان از جمله معروف‌ترین‌ها در کشور ما هستند. در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه نون خرمایی خانگی را به چند شیوه مختلف آموزش دهیم.

نان خرمایی
تعداد نفرات ۵ نفر
زمان آماده‌سازی ۹۰ دقیقه
زمان پخت ۲۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
کالری شیرینی خرمایی در هر ۱۰۰ گرم ۲۸۸ کیلوکالری

طرز تهیه نان خرمایی بزرگ خانگی

پخت شیرینی نان خرمایی نکاتی دارد که دانستن آن‌ها ضروری است و چندین مدل مختلف از نان خرمایی وجود دارد. شاید آنچه شما به عنوان نان خرمایی می‌شناسید، به روشی متفاوت پخته شود. بنابراین توصیه ما این است که مواد لازم، روش پخت، مراحل و نکات مربوط به طرز تهیه هر یک از انواع شیرینی خرمایی را به دقت مطالعه کنید. آنچه در این بخش می‌خوانید، آموزش پخت نان خرمایی با خمیر ترد است.طرز تهیه نان خرمایی بزرگ خانگی

مواد لازم در طرز تهیه نون خرمایی ساده

در طرز تهیه نان خرمایی با ارد گندم به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۲ عدد
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
شکر نصف پیمانه
روغن مایع ۱ پیمانه
آرد سفید ۳ و نیم پیمانه
بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
شیر خشک ۲ قاشق غذاخوری
شیر نصف پیمانه

برای تهیه مواد میانی نان خرمایی ساده به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
خرما ۳۰۰ گرم
کره ۱ قاشق غذاخوری
پودر دارچین نصف قاشق چایخوری
پودر هل ۱ قاشق چایخوری

دستور تهیه خمیر و نانِ شیرینی خرمایی

در طرز تهیه نان خرمایی ترد و خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در اولین گام از طرز تهیه خمیر نون خرمایی تخم مرغ‌ها را همراه با وانیل، شکر و روغن مایع درون مخلوط‌کن برقی بریزید. مخلوط‌کن را روشن کرده و اجازه دهید تا ترکیب به خوبی هم زده شود. در نهایت باید مخلوطی کاملاً صاف و یکدست ایجاد شود.
  • مرحله دوم: آرد سفید را درون یک ظرف مناسب بریزید؛ بیکینگ پودر، نشاسته ذرت و شیر خشک را به آرد سفید اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: ترکیب مواد و تخم مرغ که در مرحله اول درست کرده بودید را به مواد خشک مرحله دوم اضافه کنید. پس از اضافه کردن تخم مرغ‌ها به آرد، ابتدا آن‌ها را با قاشق هم بزنید تا تخم مرغ و آرد به خورد یکدیگر بروند.
  • مرحله چهارم: ترکیب را با دست هم بزنید و ورز دهید تا خمیری سفت و جمع شده به وجود آید. دقت کنید که خمیر را بیش از اندازه ورز ندهید؛ چراکه ممکن است روغن خمیر از آن جدا شده و کیفیت شیرینی را پایین آورد.
  • مرحله پنجم: نصف پیمانه شیر را آرام آرام به خمیر اضافه کنید. افزودن شیر به این منظور است که خمیری نرم، ملایم و لطیف حاصل شود. از این رو، اینکه چه میزان شیر اضافه کنید، به کیفیت آرد بستگی دارد. به طور میانگین در حدود یک چهارم پیمانه شیر لازم خواهد بود. تشخیص کیفیت خمیر به این صورت است که نباید به دست بچسبد. در حین اضافه کردن شیر، خمیر را با دست ورز دهید. هنگامی که خمیر به حالت عدم چسبندگی رسید، دیگر به آن شیر اضافه نکنید. روی خمیر را بپوشانید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه استراحت دهید.
  • مرحله ششم: برای آماده کردن مواد میانی شیرینی خرمایی، ابتدا هسته خرماها را خارج کنید. البته بهتر است که پوست خرماها را نیز بگیرید.دستور تهیه خمیر و نانِ شیرینی خرمایی

 

  • مرحله هفتم: خرماها را داخل مخلوط‌کن برقی ریخته و اجازه دهید تا به خوبی میکس شوند. همچنین می‌توانید خرماها را اندکی تفت دهید تا نرم شوند. سپس آن‌ها را با یک چنگال کاملاً له کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرند.
  • مرحله هشتم: کره‌ای که به دمای محیط رسیده است را به خرمای له شده اضافه کنید.
  • مرحله نهم: پودر هل و دارچین را هم به مواد افزوده و کاملاً هم بزنید تا یکدست شوند. اکنون مواد میانی شیرینی آماده است و باید آن را برای استفاده، درون یک قیف یکبار مصرف بریزید.
  • مرحله دهم: در این مرحله از تهیه نان خرمایی ساده، خمیر را پس از استراحت به چند بخش، قسمت کنید و هر قسمت را به شکل یک استوانه در آورید. روی تخته آشپزی بزرگ، خمیر استوانه‌ای را با وردنه به ضخامت چند میلی‌متر پهن کنید. کناره‌های خمیر را با چاقو ببرید تا خمیر به شکل مستطیل شود.
  • مرحله یازدهم: بخش وسط خمیر که صاف شده است را با مواد میانی پر کنید. لایه‌ای از خرمای له شده را به ضخامت دلخواه (نه خیلی زیاد) روی خمیر قرار داده و آن را با دست کمی صاف کنید. لبه‌های خمیر را از هر دو طرف بلند کرده و روی هم قرار دهید.
  • مرحله دوازدهم: مواد میانی باید کاملاً توسط خمیر پوشانده شوند. بخش‌‌های به هم چسبیده خمیر را به آرامی صاف و مسطح کنید تا خمیر حالتی شبیه به یک استوانه باریک و بلند، به خود بگیرد. با حرکت ملایم چنگال روی خمیر، سطح آن را طرح‌دار کنید. این کار را به گونه‌ای انجام دهید که باعث پاره شدن خمیر و بیرون آمدن مواد میانی از آن نشود. حال، با یک چاقوی تیز، خمیر را به قطعات دلخواه برش بزنید. بهتر است بعد از هر برش، چاقو را با دستمالی نم‌دار تمیز کنید تا مواد میانی آغشته شده به آن پاک شوند.
  • مرحله سیزدهم: در ادامه طرز تهیه شیرینی خرمایی ساده و خوشمزه، سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر نون خرمایی را داخل سینی‌ بچینید؛ فر را روشن کرده و روی دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس سینی را داخل فر بگذارید و اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت ۱۵ دقیقه بپزند. پس از این مدت زمان، گریل فر را برای ۵ دقیقه روشن کنید تا روی نان‌ها طلایی شود. بعد از اینکه روی نان طلایی شد، ‌سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا شیرینی‌ها خنک شوند. نان خرمایی آماده خوردن است!

طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی

همان‌طور که گفتیم، نان خرمایی مدل‌های مختلفی دارد. آنچه در بخش قبل خواندید، ساده‌ترین روش برای تهیه نان خرمایی بود. یکی دیگر از انواع شیرینی خرمایی، نان خرمایی کرمانشاهی است. در ادامه این بخش به اموزش شیرینی خرمایی کرمانشاهی پرداخته‌ایم.طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی

مواد اولیه نان خرمایی کرمانشاهی

در پخت شیرینی خرمایی کرمانشاه از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۵۰۰ گرم
کره گیاهی یا مارگارین ۲۵۰ گرم
ماست ۲۵۰ گرم
نمک ۱ قاشق چایخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
خرما ۵۰۰ گرم
مغز گردو، بادام یا پسته به میزان دلخواه
دارچین ۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق مرباخوری
کنجد (برای تزیین) به مقدار لازم

دستور پخت نان خرمایی کرمانشاهی

طرز درست کردن نان خرمایی به سبک کرمانشاهی مطابق مراحل زیر است:

  • مرحله اول: برای درست کردن شیرینی با خرما چرخ شده، ابتدا هسته خرماها را گرفته و آن‌ها‌ را چرخ کرده یا له کنید. دارچین را نیز به خرما له شده بیفزایید و هم بزنید تا مواد میانی آماده شود.
  • مرحله دوم: کره را روی حرارت بگذارید تا آب شود و سپس در یک ظرف نمک، ماست، بیکینگ پودر، زعفران و کره آب شده را با هم مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: آرد را الک کرده و به همراه وانیل، کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله چهارم: خمیر را به خوبی ورز دهید؛ البته دقت کنید که ورز دادن خمیر به اندازه‌ای نباشد که کره آب شده از آن خارج شود.
  • مرحله پنجم: خمیر را در ظرفی مناسب قرار داده و روی آن را بپوشانید. حالا خمیر را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در جایی خارج از یخچال بگذارید تا آماده شود.
  • مرحله ششم: پس از این مدت، تکه‌هایی به اندازه یک گردو از خمیر جدا کنید و درون آن را با خرمای له شده و مغز گردو، بادام یا پسته پر کنید. حالا خمیر را ببندید و آن را مطابق سلیقه خود شکل دهید.
  • مرحله هفتم: فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.
  • مرحله هشتم: سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی‌ها را در سینی فر بچینید. سینی را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در طبقه میانی فر قرار دهید. زمانی که رنگ شیرینی طلایی شد، می‌توانید سینی را از فر خارج کنید.
  • مرحله نهم: در طرز تهیه شیرینی خرمایی با گردو برای تزیین شیرینی‌ها، روی آن‌ها را با مقداری کنجد بپوشانید. در نهایت اجازه دهید نان خرمایی خنک شده و برای سرو آماده شود.

نکته: در تهیه نان خرمایی کرمانشاهی با روغن مایع باید به جای کره گیاهی از روغن مایع استفاده کنید.

طرز تهیه نان خرمایی گرگانی

نون خرمایی گرگانی، نوعی شیرینی خرمایی است که به آن نان عیدی هم گفته می‌شود. این نان که بیشتر در ایام عید نوروز و دیگر جشن‌ها برای پذیرایی از مهمانان پخته می‌شود، به نام کلمبو نیز معروف است. در گذشته، عمدتاً این نان در منازل تهیه می‌شد؛ اما در حال حاضر می‌توان آن را در بسیاری از کارگاه‌های شیرینی‌پزی نیز پیدا کرد. نان عیدی یا کلمبو یکی از سوغاتی‌های شهر گرگان و همچنین استان گلستان است. این نان هم مثل دیگر نان‌های خرمایی، از دو بخش نان و مغز تشکیل می‌شود. در ادامه، طرز تهیه نون خرمایی گرگان را با هم می‌خوانیم.طرز تهیه نان خرمایی گرگانی

مواد اولیه نان خرمایی گرگان

برای درست کردن کلوچه خرمایی با آرد گندم به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۱ و نیم پیمانه
روغن جامد یک سوم پیمانه
شکر ۱ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
شیر ۶ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق مرباخوری
سیاه دانه ۱ قاشق چایخوری
رازیانه ۱ قاشق چایخوری
زیره نصف قاشق مرباخوری
خرما ۲۰۰ گرم

دستور پخت نان خرمایی گرگان (نان عیدی)

مراحل زیر را برای طرز پخت نان خرمایی گرگان دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا روغن و آرد را درون یک ظرف مناسب ریخته و با هم مخلوط کنید. این کار را می‌توانید با قاشق یا همزن انجام دهید، اما روغن باید کاملاً به خورد آرد برود.
  • مرحله دوم: بیکینگ پودر، نمک و شکر را افزوده و شیر را کم کم اضافه کنید.
  • مرحله سوم: سیاه دانه، رازیانه و زیره را نیز به مواد بیفزایید و به مدت ۵ دقیقه، ورز دهید. حالت نهایی خمیر باید به گونه‌ای باشد که به دست نچسبد؛ در غیر این صورت، شکل نهایی کلوچه‌ها چندان مطلوب نمی‌شود.
  • مرحله چهارم: برای تهیه مواد میانی، ابتدا پوست خرماها را کنده و هسته آن‌ها را خارج کنید. خرماها را داخل یک قابلمه بریزید و به آن‌ها مقدار کمی روغن اضافه کنید. قابلمه را به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا خرماها نرم شوند و سپس آن‌ها را له کنید.
  • مرحله پنجم: به اندازه یک گردو از خمیر جدا کنید؛ مقداری خرما برداشته و داخل خمیر بگذارید. در نهایت آن را بپیچید تا آماده پخت شود.
  • مرحله ششم: فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. کلوچه‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا پخته شده و رنگی طلایی به خود بگیرند. سپس شیرینی‌ها را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن، سرو کنید.

همان‌طور که گفتیم یکی از شیرینی‌های معروف و محبوب گرگان، «نان خرمایی گرگان» است. نان محلی گرگان بسیار معروف بوده و نان‌هایی مثل نان شیرمال گرگان هم پرطرفدار هستند. اگر اهل آشپزی نیستید، نگران نباشید! شما می‌توانید با استفاده از سرویس سفارش آنلاین شیرینی در گرگان فقط با یک گوشی موبایل، شیرینی یا نان موردنظر خود را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

طرز تهیه نان خرمایی دزفول

پخت نان خرمایی در استان خوزستان نیز رواج دارد. طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول تفاوت چندانی با دیگر نمونه‌های آن نخواهد داشت. با روش پخت نان خرمایی دزفول در این بخش آشنا می‌شوید.طرز تهیه نان خرمایی دزفول

مواد اولیه نان خرمایی دزفول

در طرز تهیه نان محلی خوزستان ابتدا مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید ۵۰۰ گرم
کره ۱۰۰ گرم
روغن جامد ۱۰۰ گرم
زیره سبز ۱ قاشق غذاخوری
شیر ۲۰۰ گرم
زنجبیل ۱ قاشق چایخوری
دارچین ۱ قاشق چایخوری
خرما ۷۵۰ گرم
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت نان خرمایی دزفول

طرزتهیه نان خرمایی دزفول مطابق مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا خمیر مایه را با شکر و مقداری آب ولرم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. در ظرف را ببندید تا خمیر مایه به عمل آید.
  • مرحله دوم: آرد سفید را الک کرده، درون ظرفی بزرگ بریزید و سپس زیره سبز را با آن مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: روغن را به مخلوط آرد و زیره بیفزایید تا آرد حالتی چسبنده به خود بگیرد.
  • مرحله چهارم: آرد را با نوک انگشت مخلوط کرده و سپس خمیر مایه عمل آمده و شیر را به آن اضافه کنید. شیر باید در حدی ریخته شود که خمیر شل نشده و لطافت خود را حفظ کند.
  • مرحله پنجم: سپس خمیر را به مدت یک تا دو ساعت در دمای محیط بگذارید و روی آن را با پارچه‌ای تمیز بپوشانید تا حجیم شود.
  • مرحله ششم: برای درست کردن مواد میانی، خرماها را پوست گرفته و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس خرما را با کره، پودر زنجبیل و دارچین مخلوط کنید. مواد میانی را ورز دهید تا خرماها نرم شده و حالتی خمیری به خود بگیرند.
  • مرحله هفتم: پس از اینکه خمیر آماده شد، یک چانه از آن را برداشته و وسط خمیر را گود کنید. مقداری خرما داخل خمیر بگذارید و آن را ببندید.
  • مرحله هشتم: سپس خمیر را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و آن را با وردنه صاف کنید. در این مرحله می‌توانید روی خرما را با چنگال طرح دهید و مقداری کنجد و زعفران دم کرده روی آن بریزید.
  • مرحله نهم: خمیر را در سینی فر گذاشته و اندکی به آن استراحت دهید.
  • مرحله دهم: فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. شیرینی‌ها را داخل فر بگذارید و زمانی که رنگی طلایی به خود گرفتند، یعنی آماده سرو هستند.

طرز تهیه نان خرمایی بدون فر

در طرز تهیه نان خرمایی با ارد گندم بدون فر روند کار چندان متفاوت نیست. همه مراحل تهیه خمیر، درست کردن مغز نان و عمل آوردن آن‌ها روشی مشابه دارد، اما در طرز تهیه کلوچه خرمایی در قابلمه فرایند پخت متفاوت است:طرز تهیه نان خرمایی بدون فر

  • مرحله اول: زمانی که قصد دارید تا کلوچه‌ها را طبخ کنید، درون تابه‌ای را با کاغذ روغنی بپوشانید و کلوچه‌ها را با فاصله در تابه قرار دهید.
  • مرحله دوم: شعله پخش‌کن را روی اجاق گذاشته و آن را با حرارت ملایم و بسیار کم روشن کنید. تابه‌ای که کلوچه‌ها در آن قرار گرفته‌اند را روی حرارت قرار دهید.
  • مرحله سوم: در آخرین مرحله از طرز تهیه نان خرمایی ساده بدون فر، درب تابه را بگذارید و اجازه دهید تا شیرینی‌ها به مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند. زمانی که کلوچه‌ها رنگی طلایی به خود گرفتند، یعنی آماده سرو هستند.

فوت و فن های طرز تهیه انواع نان خرمایی

در طرزتهیه نون خرمایی نکات زیر را مد نظر قرار دهید تا نتیجه کار یک شیرینی خوشمزه و مجلسی باشد:

  • در ترکیبات مواد میانی نان خرمایی می‌توانید از مغزهای مختلف استفاده کنید. گردو، بادام و کنجد از بهترین مغزهای هستند. این مغزها را پیش از استفاده خرد کنید، اما دقت داشته باشید که بیش از حد پودر نشوند.
  • در صورتی که از شیر خشک در ترکیبات خمیر نان خرمایی استفاده کنید، رطوبت، طعم و رنگ نان بهتر خواهد شد؛ همچنین ارزش غذایی آن افزایش می‌یابد. اضافه کردن شیر خشک به خمیر می‌تواند باعث شکل‌دهی بهتر به خمیر شود. در ضمن مواد خشک از قبیل آرد و شیر خشک را حتماً الک کنید.
  • برای اینکه لطافت بافت نان بیشتر شود، به جای استفاده از آرد می‌توانید از نشاستۀ ذرت استفاده کنید. نشاستۀ ذرت به دلیل طعم و رنگ خنثی، تأثیر زیادی در بافت ملایم نان خواهد داشت.فوت و فن های طرز تهیه انواع نان خرمایی
  • بهتر است که مواد لازم برای تهیۀ نان را با همزن برقی مخلوط کنید. اما اگر دسترسی به همزن برقی ندارید، می‌توانید از همزن دستی استفاده نمایید. لازم است که مواد نان را به قدری هم بزنید تا به رنگ کرم درآمده و حالتی کش‌دار به خود بگیرد.
  • در طرز تهیه نان خرمایی لقمه ای پس از آنکه مواد میانی را بین خمیر قرار دادید، خمیر را به شکل لقمه‌ای برش بزنید.
  • برای درست کردن نان خرمایی رژیمی، به جای شکر معمولی از شکر قهوه‌ای استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه نون خرمایی در توستر، ابتدا توستر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. دقت داشته باشید که در این مدت باید هر دو المنت بالایی و پایینی توستر روشن باشند. سپس المنت بالایی را خاموش کنید و شیرینی‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در طبقه وسط توستر قرار دهید. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، المنت بالایی را نیز روشن کنید تا نان خرمایی برشته شود.

روش نگهداری نان خرمایی

یکی از سوالات مهم درباره نان خرمایی این است که این شیرینی را چگونه نگهداری کنیم؟ بافت نان خرمایی در یخچال ممکن است کمی سفت شود؛ به همین دلیل نان را در یک ظرف درب‌دار بچینید و در مکانی خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید تا سالم بماند.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی خرمایی

دقت داشته باشید که قرار دادن نان خرمایی در جایی بسیار سرد مانند یخچال، باعث می‌شود تا شکر موجود در نان بلور شده و بافت مواد میانی آن نیز سفت شود. پس برای جلوگیری از خراب شدن نان خرمایی، آن را در محیطی خیلی سرد قرار ندهید. همچنین در صورتی که نان خرمایی در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، بافت آن سفت خواهد شد.

سفارش انواع نان خرمایی با اسنپ فود

در این مطلب به اموزش نون خرمایی با چند روش پرداختیم و فوت و فن‌های آن را معرفی کردیم. اینکه این شیرینی لذیذ با عنوان نان شناخته می‌شود، دلالت بر ویژگی خاص نان خرمانی دارد. نان، از بهترین خوراکی‌ها در جهان بوده و برای ما ایرانیان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. وقتی نان و خرما در کنار هم قرار بگیرند، یک غذای کامل را تشکیل می‌دهند؛ به ویژه اگر نان خرمایی مجلسی با یک لیوان شیر میل شود.

اگر وقت یا حوصله درست کردن نون خرمایی در خانه را ندارید، می‌توانید از سفارش آنلاین شیرینی در اسنپ فود کمک بگیرید. در این سرویس تنها با چند کلیک ساده، شیرینی مورد نظر خود را سفارش داده و درب منزل تحویل خواهید گرفت.

سوالات متداول

معروف ترین نان خرمایی به کدام شهرهای ایران تعلق دارد؟

این شیرینی در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شود؛ اما نان خرمایی کرمانشاه، گرگان و دزفول از همه معروف‌تر هستند.

نون خرمایی خانگی را چطور بپزیم؟

برای پخت شیرینی خرمایی می‌توانید از فر یا توستر استفاده کنید. البته امکان تهیه نان خرمایی بدون فر نیز وجود دارد که در این روش باید کف تابه کاغذ روغنی قرار دهید و نان خرمایی را داخل آن بچینید. سپس تابه را روی شعله پخش‌کن و حرارت ملایم گاز بگذارید.

 مواد میانی نان خرمایی از چه چیزهایی تشکیل می‌شود؟

مواد میانی شیرینی خرمایی از ترکیب خرما، کره، پودر هل و پودر دارچین تهیه می‌شود و به دلیل استفاده از پودر هل و دارچین، عطر فوق‌العاده‌ای دارد.

سوالات متداول

تفاوت نان خرمایی دزفول با دیگر نان خرمایی‌ها در چیست؟

در ترکیبات اولیۀ این نان خرمایی خوشمزه معمولا از زنجبیل و زیره سبز استفاده می‌شود.

بله درون تابه‌ای را با کاغذ روغنی بپوشانید. کلوچه‌ها را با فاصله در تابه قرار دهید. شعله پخش کن را روی اجاق گذاشته و به مدت 30 دقیقه آن را با حرارت ملایم و بسیار کم روشن کنید.

برای اینکه لطافت بافت نان بیشتر شود، به جای استفاده از آرد می‌توانید از نشاستۀ ذرت استفاده کنید. نشاستۀ ذرت به دلیل طعم و رنگ خنثی، تأثیر زیادی در بافت ملایم نان خواهد داشت.

خمیر نان خرمایی را در جایی خارج از یخچال قرار دهید تا جا بیفتد. مدت زمانی حدود ۱٫۵ تا ۲ ساعت به این منظور کافی خواهد بود

خرمای پوست گرفته شده، کره، هل و دارچین. همچنین می‌توانید خرما را کمی با کره تفت دهید تا بافتی نرم و یکدست داشته باشد.

ابتدا تخم مرغ‌ها را همراه با وانیل، شکر و روغن مایع درون مخلوط کن برقی بریزید. آرد سفید را درون یک ظرف مناسب بریزید. بیکینگ پودر، نشاستۀ ذرت و شیر خشک را به آرد سفید اضافه کرده و همۀ مواد را با هم مخلوط کنید. سپس، ترکیبی که با تخم‌مرغ‌ها درست کرده بودید را به مواد خشک اضافه کنید.

نظرات کاربران

نیما تاراج
08.خرداد.1402

خیلی ممنون ازتون طرز تهیه نان خرمایی بسیار ساده بود و من برای بچه هام درست کردم و خیلی دوست داشتن

    ترمه افضلی
    08.خرداد.1402

    خوشحالم که دوست داشتین با توجه به ذائقه تون پیشنهاد میکنم حتما طرز تهیه حلوای اوماج گرگان رو هم رو هم ببینین
    ‏ttps://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-حلوای-اوماج-گرگان/#مواد_لازم_در_تهیه_حلوای_اوماج_گرگان

شاهی
08.خرداد.1402

واقعا مطلب مفیدی بود ممنونم ازتون من داخل خانه درست کردم و امتحان کردم و واقعا دوست داشتمش نان بسیار ترد و خوشمزه ای بود ممنون میشم بازم از این اموزشای خوبتون برامون بزارین

    ترمه افضلی
    08.خرداد.1402

    سپاس از اینکه تجربه تون رو باهامون به اشتراک گذاشتین خوشحالم که دوست داشتینش . لطفا از طرز تهیه نان زنجبیلی گرگان هم دیدن کنید امیدوارم اون هم باب میلتون باشه

    https://blog.snappfood.ir/نان-زنجبیلی-گرگان/