آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص میگو
پروتئین
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص میگو برای سلامتی

مینا اسماعیل بیگی 11 مهر 1403 10 دقیقه

میگو یک سخت‌پوست دریایی است که گوشتی لذیذ و بسیار مقوی دارد. این آبزی کوچک در اکثر آب‌های شور و شیرین جهان یافت می‌شود و یک منبع عالی پروتئینی است. به‌علاوه، وجود اسیدهای چرب امگا 3 و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در انواع میگو، میگو را تبدیل به یکی از مغذی‌ترین آبزیان دریایی کرده است تا جایی که ردپای آن در بسیاری از رژیم‌های غذایی مانند رژیم‌های کتوژنیک و رژیم‌های مدیترانه‌ای به چشم می‌خورد و طرفداران زیادی دارد.

حالا اگر کنجکاو هستید تا بدانید که خواص میگو چیست، چه مضراتی دارد و چطور باید یک میگوی تازه و باکیفیت را تشخیص داد، با اسنپ فود همراه باشید.

ارزش غذایی میگو

ارزش غذایی میگو

در جدول زیر، میزان مواد مغذی موجود در 100 گرم میگوی پخته را با هم می‌بینیم:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
کالری 99 واحد
کل چربی 0.3 گرم
چربی‌های غیر‌اشباع 0.1 گرم
کربوهیدرات 0.2 گرم
پروتئین 24 گرم
کلسترول 189 میلی گرم
سدیم 111 میلی گرم
پتاسیم 259 میلی گرم
کلسیم معادل 7 درصد نیاز روزانه
منیزیم معادل 9 درصد نیاز روزانه
آهن معادل 2 درصد نیاز روزانه

نحوه تشخیص میگوی باکیفیت

نحوه تشخیص میگوی باکیفیت

برای تشخیص یک میگوی تازه و باکیفیت، نکات زیر را بررسی کنید:

  • گوشت میگوی تازه سفت است و پوسته‌ای شفاف دارد که با توجه به نژاد میگو ممکن است به رنگ سبز مایل به خاکستری، صورتی روشن یا صورتی مایل به قهوه‌ای باشد.
  • دقت کنید که لبه‌ها یا روی پوست میگو، لکه‌های سیاه رنگ نداشته باشد.
  • یک میگوی باکیفیت، چه در حالت خام و چه پخته، بویی ملایم و نمکین دارد و یادآور بوی اقیانوس است. در حالی که استشمام بوهای تند یا بویی شبیه به آمونیاک از میگو، نشان‌دهنده فساد این ماده غذایی است.
  • رنگ گوشت میگوی تازه باید سفید با ته رنگ قرمز یا صورتی باشد.

خواص میگو

شاید خیلی از افراد علاقه‌ای به خوردن میگو نداشته باشند، اما با دانستن فواید میگو، احتمالا نظر آن‌ها به سرعت عوض خواهد شد. در‌این‌باره به موارد زیر توجه کنید:

خواص میگو برای کاهش وزن

خواص میگو برای کاهش وزن

میگو یک منبع عالی از پروتئین است و در عین حال، کالری کمی دارد. هر میگوی معمولی حدود 7 کالری انرژی دارد و اگر جثه میگو بزرگ‌تر باشد، ممکن است این عدد به 18 کالری هم برسد. با‌این‌حال، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که 10 تا 12 میگوی معمولی، کمتر از 100 کالری انرژی دارد اما برای مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارد.

به‌علاوه، این آبزی مفید، حاوی روی است و مصرف روی باعث افزایش سطح لپتین می‌شود. لپتین هورمونی است که میزان اشتها و مقدار مصرف انرژی را تنظیم می‌کند و تمام این دلایل باعث می‌شود که بتوانید با خیال راحت، از میگو و به طور ویژه از سالاد میگو در رژیم لاغری خود استفاده کنید.

خواص میگو برای مغز و اعصاب

خواص میگو برای مغز و اعصاب

میگو از جهات مختلفی به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. در ادامه مهم‌ترین فواید میگو برای مغز را با هم مرور می‌کنیم:

  • این آبزی کوچک سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند DHA و EPA است که وجود آن‌ها به سلامت مغز کمک می‌کند و باعث تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز و یادگیری و بهبود خلق و خو می‌شود.
  • میگو حاوی آنتی‌اکسیدان قدرتمندی به نام آستاگزانتین است که جلوی آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر را کاهش می‌دهد.
  • این ماده غذایی، منبع خوبی از کولین است؛ کولین به ساخت سلول‌های جدید مغزی کمک می‌کند و باعث تسهیل انتقال پیام‌های عصبی می‌شود.

خواص میگو برای کم خونی

خواص میگو برای کم خونی

میگو سرشار از ویتامین B12 است و این ویتامین نقش مهمی در تولید سلول‌های قرمز خون و فرایند تشکیل هموگلوبین دارد. بنابراین اگر به سلامت خون خود فکر می‌کنید و به‌دنبال پیشگیری یا درمان کم‌خونی هستید، حتما این ماده غذایی مفید را در برنامه غذایی هفتگی خانواده بگنجانید.

خاصیت انرژی زای میگو

خاصیت انرژی زای میگو

اگر مدام احساس خستگی و کسالت دارید و می‌خواهید سطح انرژی بدن شما بیشتر شود، میگو را از قلم نیندازید. این ماده غذایی ارزشمند، آهن فراوانی دارد و با وجود انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی مفید و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قدرتمند، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تأمین یک انرژی پایدار و مداوم در طول روز است.

خاصیت میگو در افزایش کلسترول خوب

خاصیت میگو در افزایش کلسترول خوب

درست است که میگو میزان کلسترول بالایی دارد، اما مطالعات نشان داده است که مصرف این غذای دریایی، سطح کلسترول خوب و بد خون را به طور همزمان افزایش می‌دهد و در نتیجه، نسبت این دو ثابت می‌ماند. کارشناسان تغذیه معتقدند که کلسترول خوب، باعث تعادل اثرات مضر کلسترول بد می‌شود و برای سلامت قلب نیز مفید است.

خواص میگو در دوره قاعدگی

خواص میگو در دوره قاعدگی

وجود اسیدهای چرب امگا 3 در میگو باعث ایجاد خواص ضد التهابی در این ماده غذایی است. بنابراین، مصرف میگو در دوران قاعدگی، از شدت دردها می‌کاهد و التهاب را کم می‌کند.

خواص میگو برای پوست

خواص میگو برای پوست

میگو حاوی ویتامین E است و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی مانند آستاگزانتین دارد. این ترکیبات باعث کاهش آسیب‌های سلولی می‌شوند و علائم پیری پوست مانند چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهند. همچنین باعث بهبود لک‌های پوستی می‌شوند. به علاوه، نیاسین (ویتامین B3) موجود در این ماده غذایی هم به‌عنوان یک محافظ پوست عمل می‌کند و مانع از پوسته پوسته شدن آن می‌شود.

خواص میگو برای مو

خواص میگو برای مو

ماده معدنی روی موجود در میگو به جلوگیری از ریزش موها کمک می‌کند. به طور کلی، این ماده معدنی نقش مهمی در تولید سلول‌های جدید دارد و در این بین، سلول‌های جدید مو را هم احیا می‌کند. بنابراین، اگر دچار ریزش مو هستید یا احساس می‌کنید که رشد موهای شما کمتر از گذشته است، روی خواص میگو برای مو حساب کنید و آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

خاصیت میگو در پردازش چربی های بدن

خاصیت میگو در پردازش چربی های بدن

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، یکی از وظایف ویتامین B3 در بدن، محافظت از پوست است، اما ویتامین B3 نقش مهم دیگری هم دارد. این ویتامین با پردازش چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین بدن، آن‌ها را تبدیل به انرژی می‌کند و باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌شود.

خاصیت ضد افسردگی میگو

خاصیت ضد افسردگی میگو

وجود اسیدهای چرب امگا 3 در میگو، عاملی مهم برای بهبود سلامت روانی است. این ترکیبات باعث کاهش میزان استرس و اضطراب و بهبود خلق و خوی افراد می‌شوند و خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهند.

خواص ضد سرطانی میگو

خواص ضد سرطانی میگو

سلنیوم یک ماده معدنی با خواص ضد سرطانی قوی است که در میگو به وفور یافت می‌شود. این ماده معدنی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو، زمینه ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ، سرطان ریه و… را کاهش می‌دهد.

فواید میگو برای چشم

فواید میگو برای چشم

اگر شغل شما به شکلی است که مجبور هستید ساعت‌ها پشت کامپیوتر بنشینید و به صفحه مانیتور نگاه کنید، از خواص میگو برای چشم غافل نشوید. میگو حاوی ترکیبی آنتی‌اکسیدانی به نام آستاگزانتین است. این ترکیب، خاصیت ضد التهاب دارد و از بروز مشکلات چشمی که به واسطه آسیب‌های اکسیداتیو ایجاد می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

خواص میگو برای استخوان

خواص میگو برای استخوان

وجود موادی مانند کلسیم، فسفر، روی، منیزیم و ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها دارند و خوشبختانه تمام این ترکیبات در میگو یافت می‌شوند. بنابراین، برای تقویت سیستم اسکلتی بدن و غضروف‌سازی در مفاصل، میگو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. دو پیازه میگو و میگو پلو از غذاهای معروف درست شده با این ماده ی مغذی دریایی است.

خواص میگو برای تیروئید

خواص میگو برای تیروئید

میگو سرشار از ماده معدنی ید است که نقش مهمی در بهبود عملکرد غده تیروئید دارد. عملکرد صحیح غده تیروئید هم باعث تنظیم متابولیسم بدن و حفظ انرژی می‌شود. علاوه بر این، مس هم ماده معدنی مهم دیگری است که کمبود آن در بدن باعث کم‌کاری غده تیروئید می‌شود و خوشبختانه با مصرف میگو می‌توانید بخشی از مس مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

خواص میگو برای بدنسازی

خواص میگو برای بدنسازی

میگو یک منبع غنی پروتئینی با کیفیت بالا است. پروتئین‌های موجود در میگو، ساختار ساده‌تر و سرعت جذب بالاتری نسبت به منابع پروتئینی دیگر دارند و به همین دلیل، فرایند ترمیم عضلات را پس از تمرینات شدید بدنسازی سرعت می‌بخشند. همچنین این پروتئین‌ها حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری هستند که باعث تحریک سنتز پروتئین عضلانی می‌شوند و وجود آن‌ها برای رشد عضلانی حیاتی است.

فواید و خواص میگو در بارداری

فواید و خواص میگو در بارداری

یکی از مهم‌ترین خواص میگو برای زن باردار ، دریافت مقادیر قابل توجهی امگا 3 است. این اسیدهای چرب در بسیاری از غذاهای دریایی از جمله میگو به وفور یافت می‌شوند و خطر زایمان زودرس و کم‌وزنی هنگام تولد کودک را کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، میگو حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی مانند آهن، پروتئین، منیزیم، پتاسیم، ویتامین B2 و ویتامینD  است و تمام این ترکیبات به سلامت بیشتر مادر و جنین کمک می‌کنند. برای مثال، آهن باعث خون‌سازی بیشتر مادر و جنین می‌شود و جلوی بروز مشکلاتی مانند کم‌خونی و فقر آهن را می‌گیرد.

خواص میگو برای جنین

خواص میگو برای جنین

مصرف میگو در دوران بارداری به بهبود رشد مغز جنین کمک می‌کند که در این مورد هم اسیدهای چرب امگا 3 و موادی مانند ید، نقش اساسی دارند. خواص میگو برای حافظه جنین هم قابل توجه است. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف حداقل 120 گرم میگو در طول هفته در دوران بارداری، توانایی یادگیری و حافظه کودک را بهبود می‌بخشد و مانع از بروز اختلالات شناختی پس از تولد می‌شود.

خواص میگو برای قلب

خواص میگو برای قلب

آستاگزانتین موجود در میگو، سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد. همچنین باعث تقویت شریان‌های قلب می‌شود و در نتیجه تمام این‌ها، خطر بروز حملات قلبی کاهش می‌یابد.

خواص میگو برای زنان

خواص میگو برای زنان

میگو از جهات مختلفی به بهبود سلامت زنان کمک می‌کند و یکی از بهترین تقویت‌کننده‌های رحم است. این ماده غذایی باعث تولید خون خوب در بدن می‌شود و از خواص میگو برای تخمدان می‌توان به بهبود تخمک‌گذاری اشاره کرد. اگر به فکر تقویت رحم و بهبود قدرت باروری هستید، این ماده غذایی را هفته‌ای یک یا دو بار به اندازه 100 تا 150 گرم در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا در بسیاری از رژیم‌های غذایی مانند رژیم‌ کتوژنیک و رژیم‌ مدیترانه‌ ای این ماده مغذی دریایی به چشم می‌خورد و طرفداران زیادی دارد.

همچنین، پختن میگو همراه با پیاز و تره و تفت دادن آن‌ها در روغن گردو، باعث بهبود توان باروری می‌شود. علاوه بر این‌ها، ترکیب میگو و زرده تخم‌مرغ هم میل جنسی خانم‌ها را افزایش می‌دهد.

فواید و خواص میگو برای مردان

فواید و خواص میگو برای مردان

وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی میگو فواید زیادی برای مردان دارد. برای مثال می‌توان به خواص میگو برای اسپرم اشاره کرد. سلنیوم موجود در میگو به فرایند اسپرم‌سازی در بدن مردان کمک می‌کند و باعث بهبود توان جنسی آن‌ها می‌شود.

همچنین وجود روی، باعث سالم ماندن غده پروستات می‌شود و جلوی بزرگ شدن این غده را می‌گیرد. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌های میگو، جلوی یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مردان یعنی سرطان پروستات را می‌گیرند و پروتئین‌های فراوان موجود در این ماده غذایی، فرایند عضله‌سازی در بدن مردان را تقویت می‌کنند.

خواص میگو برای گوارش

خواص میگو برای گوارش

خواص میگو برای معده و روده‌ها هم قابل‌توجه است. این ماده غذایی، عملکرد گوارشی را بهبود می‌بخشد و باعث بهبود جذب مواد مغذی می‌شود. همچنین، الیاف موجود در میگو، حرکات روده‌ها را تقویت می‌کنند و جلوی بروز یبوست را می‌گیرند.

خواص میگو برای کودکان

وجود مواد معدنی مهمی مانند کلسیم، فسفر، ید و روی، نقش مهمی در رشد جسمی و روحی کودکان دارد. این ماده غذایی با‌ارزش، اشتهای کودک شما را تقویت می‌کند، سلامت دندان‌ها و استخوان‌های او را بهبود می‌بخشد و باعث بهبود هوش کودکان می‌شود. همچنین با مقادیر بالای آهن، جلوی بروز کم‌خونی در کودکان را می‌گیرد.

مضرات میگو

مضرات میگو

در کنار توجه به خواص میگو دریایی ، مراقب مضرات این ماده غذایی هم باشید و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های زیر را به خاطر بسپارید:

  • میگو هم مانند بسیاری از مواد غذایی دریایی، حاوی مقدار کمی جیوه است. بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد و این موضوع درباره زنان باردار و شیرده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. توصیه می‌شود خانم‌ها در این دوره‌های خاص، درباره مقدار مصرف میگو با پزشک خود مشورت کنند.
  • اگر پس از مصرف میگو دچار هرگونه علائم نارسایی گوارشی مانند ترشحات دستگاه گوارش، سوزش معده و دل‌درد شدید یا واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، تورم دهان و گلو و… بروز کرد، بلافاصله مصرف آن را متوقف کنید و نزد پزشک بروید. توجه داشته باشید که گاهی واکنش‌های آلرژیک باعث از دست دادن هوشیاری یا بروز شوک آنافیلاکسی می‌شوند که می‌توانند بسیار خطرناک باشند.
  • با وجود تمام خواص میگو برای رحم ، مصرف این غذای دریایی برای خانم‌های مبتلا به ضخامت آندومتر(دیواره رحم) ممنوع است و مشکل آن‌ها را تشدید می‌کند.
  • مصرف میگو برای مبتلایان به نقرس مناسب نیست، زیرا این ماده غذایی حاوی مقادیر بالای پورین است و مشکل این افراد را تشدید می‌کند.

طعم میگوی باکیفیت را با اسنپ فود تجربه کنید…

در بالا خواص و مضرات میگو را برای شما گفتیم و احتمالا با دیدن خواص بسیار آن، شما هم به خوردن این ماده غذایی ترغیب شده‌اید. حال، اگر می‌خواهید میگوی باکیفیت تهیه کنید و زحمت خرید حضوری را برای خود کاهش دهید، از سفارش آنلاین محصولات پروتئینی اسنپ فود کمک بگیرید. با کمک اسنپ فود، میگو را آنلاین و تنها با چند کلیک سفارش می‌دهید و درب منزل تحویل می‌گیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود