آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مرینیت ماهی
    مزه دار کردن ماهی با جذاب ترین طعم ها مهر 7, 1403
  • ترک عادت گاز گرفتن سگ
    ترک عادت گاز گرفتن سگ ها به طور دائمی مهر 7, 1403
  • روغن کانولا
    روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟ مهر 7, 1403
صفحه پیدا نشد!
سالامی چیست
پروتئین
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

سالامی چیست؟

مینا اسماعیل بیگی 03 مهر 1403 5 دقیقه

سالامی چیست ؟ سالامی را می‌توانیم یکی از محبوب‌ترین فرآورده‌های گوشتی بدانیم که مصرف آن در اروپا و امریکا بسیار رایج است. این محصول نوعی سوسیس است که در کشورهای خارجی با استفاده از گوشت خوک و در کشورهای مسلمان مانند ایران، با گوشت گوساله یا طیور تهیه می‌شود. برای طعم‌دار کردن سالامی نیز آن را با انواع ادویه‌ها، سیر و چربی‌های حیوانی مخلوط می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم درباره این فرآورده گوشتی صحبت کنیم و با انواع آن آشنا شویم.

ارزش غذایی سالامی

ارزش غذایی سالامی

سالامی ممکن است از سوی کارخانه‌های مختلف با گوشت و ادویه‌های متفاوتی درست شده باشد که در این صورت ارزش غذایی و میزان کالری آن متفاوت خواهد بود. اما در حالت کلی، مقدار سدیم موجود در آن بالاست و این ویژگی به دلیل وجود مرحله خشک و نمک‌سود کردن آن است. علاوه بر این، ویتامین‌هایی مانند B،B12 ، نیاسین و مواد معدنی مانند روی و آهن را هم می‌توانیم در آن ببینیم. جدول زیر اطلاعات کامل‌تری را درباره ترکیبات به‌کار رفته برای تولید 100 گرم از سالامی در اختیار شما قرار می‌دهد:

انرژی 261 کیلوکالری
کربوهیدرات 1.90 گرم
پروتئین 12.60 گرم
چربی 22.20 گرم
آب 60 گرم
قند 1.50 گرم
کلسترول 71 میلی‌گرم

تفاوت انواع سوسیس با سالامی چیست؟

تفاوت انواع سوسیس با سالامی

تفاوت اصلی بین سالامی و دیگر فرآورده‌های گوشتی، روش درست کردن آن است. برای تهیه سالامی باید گوشت به مدت 24 ساعت تخمیر شود. با این کار تمام باکتری‌های موجود در گوشت فعال و تبدیل به کپک می‌شوند تا درنهایت طعم خاصی از گوشت را ایجاد ‌کنند. فعال شدن باکتری‌ها روی سریع‌تر شدن فرایند خشک شدن سالامی و جلوگیری از فاسد شدن آن تاثیر می‌گذارد.

ویژگی خاص دیگر در مراحل تولید سالامی، پوشانده شدن آن با پوسته‌ای خارجی است تا رطوبت موجود در آن بیش از حد تبخیر نشود. این فرایند کمک می‌کند تا کیفیت و طعم گوشت بهتر شود.

انواع سالامی

انواع سالامی

گاهی برای درست کردن کالباس سالامی از گوشت و ادویه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و به همین دلیل با انواع مختلفی از آن در فروشگاه‌ها روبه‌رو هستیم. هرکدام از این زیرمجموعه‌های سالامی دارای طعم و خاستگاهی متفاوت هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

پروشوتو

انواع سالامی

اگر به غذاهای شیرین و نرم علاقه دارید، قطعا پروشوتو بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. این محصول رنگ صورتی تیره دارد و باید در زمان سرو به‌صورت برش‌های نازک ورقه‌ورقه شود. پروشوتو بیشتر در کنار پنیر و میوه‌ها سرو می‌شود.

فلینو

فلینو نام شهری در ایتالیاست و اسم این مدل سالامی هم از همین منطقه گرفته شده است. طعم لذیذ، بافت صاف و رنگ قرمز روشن از ویژگی‌های اصلی فلینو هستند. این محصول به دلیل داشتن مقدار زیاد فلفل، طعمی تند دارد. فلینو را پادشاه سالامی‌ها می‌دانند و در حال حاضر افراد بسیار زیادی از سراسر دنیا از طرفداران آن هستند.

جنوا

جنوا نیز یکی از معروف‌ترین انواع سالامی است که با استفاده از گوشت گوساله یا گاو تهیه می‌شود و چاشنی اصلی آن سیر است. از جمله ویژگی‌های ظاهری جنوا می‌توانیم به رنگ قرمز روشن و وجود تکه‌های چربی زیاد در بافت آن اشاره کنیم. البته طعم آن نیز بسیار خوشمزه است و بافتی نرم دارد.

کاپیکولا

کاپیکولا

کاپیکولا با استفاده از گوشت خشک‌شده بخش‌های خاص (کتف و شانه) حیوانات درست می‌شود. برای سرو این نوع سالامی معمولا آن را به‌صورت ورقه‌های نازک برش می‎زنند. این محصول طعم دودی و چرب دارد و بهتر است همراه با پنیر میل شود.

فینوکیونا

نوع دیگری از سالامی وجود دارد که از ترکیب گوشت با دانه‌های رازیانه و فلفل سیاه تهیه می‌شود. فینوکیونا نام ایتالیایی رازیانه است و به خوبی نشانگر مواد و ترکیباتی به‌کار رفته در تولید این نوع سالامی است. با خوردن آن، طعم شیرین و دلچسبی را حس خواهید کرد که وجود رازیانه باعث خاص‌تر شدن مزه آن شده است.

سوپرستا

سوپرستا

درنهایت بین انواع سالامی، سوپرستا را داریم که در هر منطقه‌ای از ایتالیا با طعم خاصی تهیه می‌شود. اصلی‌ترین ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها برای درست کردن این نوع سوسیس، سیر، فلفل، رازیانه، پونه کوهی و ریحان هستند.

تفاوت پپرونی و سالامی چیست؟

تفاوت پپرونی و سالامی

پپرونی را هم می‌توانیم یکی از انواع سالامی بدانیم که به‌طور خاص با فلفل تند و ادویه‌‌ها مخلوط می‌شود و برای درست کردن پیتزا، ساندویچ سالامی تند و انواع فست‌فود به‌کار می‌رود. شکل ظاهری این دو محصول تقریبا شبیه به هم است و برای تولید هر دو آن‌ها از گوشت گوساله استفاده می‌شود. به جز این شباهت‌ها، یک سری تفاوت‌ها نیز بین پپرونی و ژامبون سالامی وجود دارد که در اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • سالامی نسبت به پپرونی طعمی ملایم‌تر و چرب‌تر دارد و بیشتر به‌عنوان میان‌وعده یا در وعده‌های ناهار مصرف می‌شود.
  • پپرونی به دلیل تند بودنش بیشتر به‌عنوان ماده اولیه برای درست کردن غذاها به‌کار می‌رود؛ اما سالامی را می‌توان به‌عنوان خوارکی مستقل نیز سرو کرد.
  • برای درست کردن پپرونی از فلفل و سیر به‌عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌کنند؛ در حالی‌که تهیه سالامی با استفاده از کِشتِ کپک خوراکی است و به همین دلیل هنگام خوردن آن، طعم کپک را حس خواهید کرد.
  • سوسیس سالامی معمولا به‌صورت بسته‌بندی کامل در فروشگاه‌ها وجود دارد؛ در حالی‌که پپرونی هم به شکل کامل و هم حلقه‌ای به فروش می‌رسد.

خرید انواع سالامی با برندهای معتبر از اسنپ فود…

در این مطلب فهمیدیم که سالامی چیست و با انواع آن آشنا شدیم. این نوع سوسیس بسیار لذیذ و دلچسب است و از آن برای تهیه انواع فست‌فود و غذاهای دیگر استفاده می‌شود. شما می‌توانید نمونه‌های مختلف این فرآورده‌های گوشتی را که از سوی برندهای مختلف و معتبر تولید شده‌اند، از قصابی آنلاین اسنپ فود خریداری کنید و آن‌ها را برای درست کردن غذاهای خود به‌کار ببرید. اگر شما هم تجربه خوردن نوع خاصی از سالامی را داشته‌اید، حتما نظرات خود را درباره طعم و ویژگی‌های آن با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2729 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود