طرز تهیه حلوا دهین ؛ دسری خوشمزه برای عید نوروز

طرز تهیه حلوا دهین
3/5 - (1 امتیاز)

حلوای دهین نوعی حلوای عربی با ترکیبی بسیار قوی و انرژی‌بخش است. در طرز تهیه حلوا دهین ، ترکیب شیر، شکر و روغن مایع را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر آب شود. سپس، زعفران آب‌کرده، گلاب و شیره خرما را اضافه کنید. در ادامه، آرد و هل را الک کرده، به‌تدریج به مواد بیفزایید و کره ذوب‌شده را هم اضافه کنید. مایه حلوا را در قالبی که قبلا کف آن را با کره ذوب‌شده، پودر نارگیل و پودر گردو پوشانده بودید، بریزید و آن را داخل فر بپزید.

حلوا دهین

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت حلوا کمی بیشتر از نیم ساعت
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم 500 کالری

طرز تهیه حلوا دهین

حلوای دهین یک حلوای معروف عربی است که در شهرهای مختلف عراق مثل نجف طرفداران زیادی دارد. این حلوای مقوی و خوش‌طعم، طبع بسیار گرمی دارد. باید گفت که قند، چربی و کالری آن هم بسیار بالا است. به همین دلیل، مبتلایان به چربی یا قند خون باید در مصرف آن احتیاط کرده و حد اعتدال را رعایت کنند. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور پخت این حلوای لذیذ را با هم می‌خوانیم:

عکس حلوا دهین

مواد لازم برای تهیه حلوا دهین

مواد مورد نیاز برای پخت حلوا دهین به ترتیب زیر بوده و منظور از لیوان، لیوان‌‌های دسته‌دار فرانسوی است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید 1 و ¼ لیوان
شیر پرچرب ½ لیوان
شیره خرما یا انگور 3/1 لیوان
شکر 1 لیوان
پودر نارگیل ½ لیوان
پودر هل 1 قاشق چایخوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری
زعفران 1 قاشق چایخوری
روغن ½ لیوان
کره یا روغن حیوانی 40 گرم
پودر گردو و خلال بادام به مقدار دلخواه

دستور پخت حلوا دهین

ابتدا فر را روشن کرده و حرارت آن را روی 150 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس، مراحل کار را مطابق دستور زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: ابتدا کره را در ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت مستقیم ذوب کنید. در ادامه، مقدار کمی از این کره ذوب‌شده را کف یک قالب مناسب یا ظرف پیرکس بمالید.
  • مرحله دوم: در ادامه، نصف پودر نارگیل را هم کف ظرف ریخته و روی آن مقداری گردوی پودر‌شده بریزید.
  • مرحله سوم: حالا شیر را با شکر و روغن مایع در قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا دانه‌های شکر کاملا ذوب شوند.
  • مرحله چهارم: زعفران سابیده‌شده را در لیوانی کوچک بریزید و روی آن یک قالب یخ کوچک بیندازید. صبر کنید تا شوک یخ و آب شدن آن در دمای محیط، باعث رنگ دادن زعفران شود.
  • مرحله پنجم: 1 قاشق چایخوری از این زعفران را همراه با گلاب به ترکیب شیر اضافه کنید.
  • مرحله ششم: در ادامه، شیره خرما را به مواد داخل قابلمه افزوده و همه مواد را هم بزنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود.
  • مرحله هفتم: در همین فاصله که مواد حلوا به آرامی روی حرارت ملایم می‌جوشند، پودر هل و آرد را به صورت جداگانه، 2 بار از الک ریز رد کنید.
  • مرحله هشتم: حالا ترکیب آرد و هل را به‌تدریج در چند مرحله به مواد داخل قابلمه اضافه کرده و مدام هم بزنید. پس از آن، کره ذوب‌شده را هم داخل مواد حلوا بریزید.
  • مرحله نهم: در این مرحله از طرز تهیه حلوا دهین ، مایه حلوا به غلظتی بیش از فرنی می‌رسد. این مایه را داخل قالبی که پیش از این آماده کرده بودید، بریزید.
  • مرحله دهم: سطح روی حلوا را با لیسک صاف کرده و ظرف را چند بار روی سطحی صاف بکوبید تا حباب‌هایی که داخل مایه حلوا شکل گرفته‌اند، خارج شوند. حالا روی مایه حلوا را با باقیمانده پودر نارگیل و خلال بادام بپوشانید.
  • مرحله یازدهم: قالب را به مدت 30 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا حلوا بپزد. سپس قالب را به طبقه اول منتقل کرده و 2 تا 3 دقیقه صبر کنید تا روی حلوا طلایی شود.
  • مرحله دوازدهم: حالا قالب را از فر خارج کنید و پس از اینکه حلوا کمی خنک‌تر شد، آن را به اندازه‌های دلخواه برش زده و در ظرفی مناسب سرو کنید.

طرز تهیه حلوا دهین بدون فر

هر چند که مثل طرز تهیه شیرینی یاقوتی ، طرز تهیه دهین بدون فر هم امکان‌پذیر است، اما برای اینکه به نتیجه دلخواه برسید، باید در نهایت حدود 2 تا 3 دقیقه حلوا را داخل فر بگذارید تا به انسجام لازم برسد. برای این منظور، مراحل کار به ترتیب زیر است:

طرز تهیه حلوا دهین بدون فر
  • مرحله اول: ابتدا مایه حلوا را مطابق روشی که پیش از این گفتیم، آماده کرده و داخل قالب بریزید.
  • مرحله دوم: قابلمه‌ای جادار و مناسب را چند دقیقه روی حرارت قرار داده و درب آن را ببندید تا فضای داخل قابلمه کاملا گرم شود.
  • مرحله سوم: در ادامه، کف قابلمه یک پایه فلزی قرار داده و قالب حلوا را روی آن بگذارید. سپس، درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و 30 دقیقه صبر کنید تا حلوا بپزد.
  • مرحله چهارم: حالا قالب حلوا را به طبقه بالای فر منتقل کرده و 2 تا 3 دقیقه صبر کنید تا روی حلوا خوش‌رنگ و طلایی شود.

نکات مهم برای تهیه حلوا دهین

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه دهین پیچیدگی خاصی ندارد، اما در صورت تهیه این حلوای خوش‌طعم، 2 نکته زیر را در نظر داشته باشید:

نکات مهم برای تهیه حلوا دهین
  • اگر دوست دارید حلوای دهین چرب‌تری داشته باشید، می‌توانید نصف پیمانه روغن به مواد اولیه این دستور اضافه کنید.
  • توجه داشته باشید که این حلوا به دلیل وجود زعفران، تا ماه سوم بارداری منع مصرف دارد.

اصول نگهداری از حلوا دهین

بهتر است حلوای دهین را داخل ظرفی درب‌دار و در یخچال نگهداری کنید. به این ترتیب، این حلوای خوشمزه و مقوی تا 2 ماه ماندگاری دارد. البته اگر از طرز تهیه شیرینی شاه پسند مخصوص عید نوروز به خاطر داشته باشید، بعضی شیرینی‌ها مثل شاه پسند و همین حلوای دهین، در دمای محیط هم قابل نگهداری هستند. در این صورت، حلوا را داخل ظرفی محفوظ در دمای محیط قرار دهید و 1 ماهه آن را مصرف کنید. در صورت استفاده از فریزر هم تا 6 ماه می‌توان حلوای دهین را فریز کرد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه حلوا دهین

شما می‌توانید در طرز تهیه حلوا دهین ، به‌جای استفاده از پودر گردو، از مغز گردوی درسته استفاده کنید. به این صورت که مغزهای گردو را از وسط نصف کرده و با فاصله روی پودر نارگیل بچینید. البته این را هم اضافه می‌کنیم که استفاده از گردو در این دستور، اختیاری است و می‌توان آن را به طور کامل حذف کرد. علاوه بر این، به‌جای کره می‌توانید روغن حیوانی را جایگزین کنید و به‌جای شیره خرما می‌توانید از شیره انگور استفاده کنید. نکته دیگر اینکه روغن صاف قنادی هم با روغن مایع قابل جایگزینی است. این روغن را با نام روغن 50 هم می‌شناسند و می‌توانید آن را از قنادی‌ها خریداری کنید.

تاریخچه حلوا دهین

نوع اصلی این حلوا را با نام «دهین ابوعلی» می‌شناسند و وجه تسمیه این نامگذاری هم به شخصی به نام ابوعلی برمی‌گردد که طعم حلواهای او زبانزد عام و خاص بوده است. اکنون پس از فوت او هم، طرز تهیه دهین ابوعلی معیاری برای رسیدن به طعم اصیل این حلوای عربی است. پخت این حلوا در میان طرز تهیه حلویات عربی شهرت زیادی دارد و زواری که به شهر نجف سفر کرده‌اند، به‌خوبی می‌دانند که می‌توان این حلوای متفاوت را به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های معروف شهر نجف خریداری کرد.

خواص حلوای دهین

مصرف حلوای دهین، بنیه افراد را افزایش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین این حلوای مقوی، سرشار از ویتامین‌های گروه B است و با بهبود عملکرد سلول‌های مغزی، قدرت حافظه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، برای تقویت دستگاه گوارش و سلامت پوست و مو هم می‌توان روی خواص حلوا دهین حساب کرد. البته این را هم اضافه می‌کنیم که این حلوا، طبع بسیار گرمی دارد و ممکن است مصرف آن در افراد گرم‌مزاج، باعث غلیظ شدن خلط صفرا شود.

خواص حلوای دهین

حلوای دهین؛ یک بمب انرژی خوشمزه

اگر فکر می‌کنید برای طرز تهیه حلوا عراقی یا همان حلوا دهین وقت کافی ندارید، اما می‌خواهید طعم آن را تجربه کنید، سری به اسنپ فود بزنید. شما می‌توانید از قسمت سفارش آنلاین شیرینی در این سایت، حلوای دهین را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن سفارش داده و درب منزل خود تحویل بگیرید. امیدواریم از عطر و طعم این حلوای متفاوت و مقوی لذت ببرید و از خرید اینترنتی خود راضی باشید.

سوالات متداول

موارد منع مصرف حلوا دهین چیست؟

مصرف این حلوا برای کسانی که دچار دیابت یا چربی خون هستند باید محدود شود و خوردن آن برای زنان باردار تا 3 ماهگی، ممنوع است.

جایگزین کره در طرز تهیه حلوا دهین چیست؟

به‌جای کره می‌توان از روغن حیوانی استفاده کرد که در این صورت، ارزش غذایی این دسر عربی، بیشتر خواهد شد.

میزان ماندگاری حلوا دهین چقدر است؟

این حلوای مقوی، 1 ماه در دمای محیط، 2 ماه در یخچال و 6 ماه در فریزر ماندگاری دارد؛ اما باید داخل ظرفی درب‌دار و محفوظ قرار گیرد.

نظرات کاربران