آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خورش داوود پاشا
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه خورش داوود پاشا به روش اصل ترکیه ای

مینا اسماعیل بیگی 14 اسفند 1402 6 دقیقه

اصالت خورش داوود پاشا مربوط به کشور ترکیه است و از نظر طعم، هماهنگی زیادی با ذائقه ایرانی‌ها داد. برای طرز تهیه خورش داوود پاشا ابتدا گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده‌شده و نمک و ادویه ورز دهید. سپس آن را به شکل کوفته‌قلقلی درآورده و یک ساعت در یخچال استراحت دهید. در ادامه، کوفته‌قلقلی‌ها را با مقداری پیاز نگینی در تابه‌ای مناسب با روغن تفت دهید و نعنای خشک و رب انار رقیق‌شده را به آن‌ها بیفزایید. پس از جوشیدن آب خورش، زیر آن را کم کرده و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورش داوود پاشا را با هم می‌بینیم:

خورش داوود پاشا

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان استراحت گوشت، کمی بیش از 1 ساعت
زمان پخت غذا حدود 1 ساعت
میزان سختی کم

طرز تهیه خورش داوود پاشا

احتمالا با دیدن ظاهر خورش داوود پاشا به یاد فسنجان خودمان می‌افتید. البته باید بدانید که با وجود این شباهت ظاهری، تهیه خورشت داوود پاشا، خیلی اقتصادی‌تر و به‌صرفه‌تر است و در رسپی اصلی، داخل این خورشت از گردو استفاده نمی‌شود. با‌این‌حال، عطر و بوی رب انار در کنار نعنا و کوفته‌قلقلی‌های یکدست، چیزی نیست که به‌سادگی بتوانیداز کنار آن عبور کنید. حالا اگر دوست دارید بدانید این خورش لذیذ ترکیه ای چطور درست می‌شود، با اسنپ فود همراه شده و مواد لازم را فراهم کنید:

عکس خورش داوود پاشا

مواد لازم برای تهیه خورش داوود پاشا

مواد اولیه برای تهیه این خورش لذیذ به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ‌کرده 400 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
رب انار 2 قاشق غذاخوری
نعنای خشک 2 قاشق غذاخوری
آب جوش 2 لیوان
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل دستور پخت خورش داوود پاشا

خورش داوود پاشا را مطابق مراحل زیر بپزید:

  • مرحله اول: ابتدا یکی از پیازها را شسته، پوست بگیرید و به صورت ریز رنده کنید. در ادامه، آب پیاز رنده‌شده را با فشار دست بگیرید و آن را با گوشت چرخ کرده و در ظرفی مناسب بریزید.
  • مرحله دوم: مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به مخلوط گوشت و پیاز افزوده و همه مواد را چند دقیقه با دست ورز دهید تا حالتی منسجم پیدا کنند.
  • مرحله سوم: در ادامه، از مایه گوشت، گلوله‌هایی با اندازه یک گردو جدا کرده و در دست به صورت کوفته‌قلقلی‌هایی یکدست شکل دهید.
  • مرحله چهارم: کوفته‌قلقلی‌ها را داخل ظرفی مناسب ریخته و روی آن را با سلفون بپوشانید. سپس ظرف را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا استراحت کند.
  • مرحله پنجم: پس از گذشت زمان لازم، ظرف را از یخچال خارج کنید. سپس، تابه‌ای مناسب را روی حرارت متوسط قرار داده و داخل آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود.
  • مرحله ششم: در این فاصله، پیاز دوم را هم شسته، پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. سپس، پیاز نگینی‌شده را در روغن تفت دهید تا نرم و سبک شود.
  • مرحله هفتم: حالا کوفته‌قلقلی‌ها را در تابه بریزید و چند دقیقه با پیاز تفت دهید تا تمام قسمت‌های گوشت هم به طور یکدست سرخ شوند.
  • مرحله هشتم: در ادامه، نعنای خشک را اضافه کرده و پس از آن، رب انار رقیق شده در 1 لیوان آب را داخل تابه بریزید.
  • مرحله نهم: کمی صبر کنید تا آب داخل تابه شروع به جوشیدن کند. سپس، حرارت شعله را ملایم کرده و اجازه دهید کوفته قلقلی‌ها به آرامی بپزند و خورشت روغن بیندازد. معمولا این کار بین 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد.
  • مرحله دهم: در نهایت، خورش داوود پاشا را در ظرف مناسب کشیده و همراه برنج یا نان سرو کنید. نوش جان

طرز تهیه خورش داود پاشا با گردو

در این رسپی به مواد گفته‌شده در جدول بالا، 300 گرم گردوی چرخ‌شده اضافه کنید. همچنین می‌توانید به‌جای رب انار، رب یا پوره گوجه‌فرنگی به کار ببرید. کافی است طبق مراحل زیر پیش بروید:

طرز تهیه خورش داود پاشا با گردو

  • مرحله اول: کوفته‌قلقلی‌ها را مثل دستور قبل آماده کرده و 1 ساعت در یخچال استراحت دهید.
  • مرحله دوم: پیاز نگینی را در تابه با روغن تفت داده و نعنای خشک و گردوی چرخ‌شده را به آن بیفزایید.
  • مرحله سوم: چند دقیقه بعد، رب انار را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید.
  • مرحله چهارم: سپس کوفته‌قلقلی‌ها را در تابه بریزید و پس از یک تفت مختصر، آب جوش را اضافه کرده و درب تابه را بگذارید.
  • مرحله پنجم: اجازه دهید خورش داوود پاشا به مدت 2 ساعت با حرارت ملایم بپزد و به روغن بیفتد.

نکات لازم در طرز تهیه خورش داوود پاشا ترکیه ای

برای تهیه این غذای خوش‌طعم و آسان ترکیه ای، موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • دقت کنید که نعنا خیلی زود می‌پزد. بنابراین چند لحظه تفت دادن آن کافی است و باید خیلی سریع رب انار را به خورشت اضافه کنید.
  • در رسپی لبنانی پخت این خورشت از مقداری دانه کاج هم استفاده می‌شود.
  • در بعضی رسپی‌های پخت این غذا، از پوره گوجه‌فرنگی هم استفاده می‌شود. در این صورت، 4 عدد گوجه‌فرنگی رسیده و آبدار را به صورت پوره رنده کرده و پیش از اضافه کردن رب انار، داخل خورشت بریزید.
  • حتما آب پیاز رنده‌شده را بگیرید تا کوفته قلقلی‌ها موقع سرخ کردن و پختن، وا نروند.
  • دقت کنید که کمی تفت دادن کوفته‌قلقلی‌ها و رسیدن آن‌ها به حالت نیم‌پز کافی است و بیش از این، باعث خشک شدن و سفت شدن کوفته‌قلقلی‌ها می‌شود.

نکات لازم در طرز تهیه خورش داوود پاشا ترکیه ای

  • شما می‌توانید برای طعم بهتر غذا، در کنار آب، مقداری آب مرغ یا آب گوشت هم داخل خورش بریزید تا با بقیه مواد بجوشد.
  • در بعضی دستورالعمل‌های پخت این غذا، علاوه بر پیاز و نمک و ادویه، از مقداری بلغور هم در درست کردن کوفته‌قلقلی استفاده می‌شود.
  • بهتر است گوشت چرخ‌کرده به صورت مخلوط گوشت گوسفند و گوساله باشد. اما اگر از گوشت خالص گوسفند استفاده کردید، کوفته قلقلی را کمی درشت‌تر درست کنید. زیرا گوشت گوسفند در فرایند پخت، آب می‌رود و کوچک‌تر می‌شود.
  • طعم خورش داوود پاشا تا حد زیادی وابسته به طعم رب انار آن است. بنابراین با انتخاب یک رب انار ملس و مرغوب می‌توانید به طعم و مزه فوق‌العاده‌ای برسید.
  • دقت کنید که خورش داوود پاشا، خورش کم‌آبی است و باید اجازه دهید آب خورش به غلظت مناسبی برسد.
  • بعضی ترجیح می‌دهند یکی دو قاشق غذاخوری گردوی چرخ‌شده یا آسیاب‌شده هم به خورش داوود پاشا اضافه کنند که البته این مورد، جزو دستورالعمل اصیل این غذا نیست.

اصول نگهداری از خورش داوود پاشا

باقیمانده غذا را در ظرفی تمیز و درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. مدت ماندگاری این غذا در یخچال، نهایتا 3 تا 4 روز است و نگهداری آن بیش از این مقدار، حتی داخل یخچال به صلاح نیست.

روش جلوگیری از خراب شدن خورش داوود پاشا

گوشت استعداد زیادی برای فاسد شدن دارد. بنابراین، باقیمانده خورش داوود پاشا را برای مدت طولانی روی میز آشپزخانه رها نکنید و پس از اینکه خورش از حرارت افتاد، آن را در ظرفی دربسته در یخچال بگذارید. همچنین به یاد داشته باشید که گرما و رطوبت، از عواملی هستند که روند خرابی و فاسد غذاهای گوشتی را تسریع می‌کنند.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه خورش داوود پاشا

شما می‌توانید در صورت عدم دسترسی به گوشت چرخ‌کرده، 300 گرم مرغ چرخ‌کرده را جایگزین کنید. در این صورت، روش پخت فرقی با دستور بالا ندارد، فقط طول مدت پخت غذا کوتاه‌تر خواهد شد.

خواص رب انار

رب انار سرشار از ترکیباتی به نام پلی فنول است که نقش قابل‌ توجهی در پایین آوردن سطح کلسترول بد خون دارند. همچنین این ماده غذایی، حجم زیادی از ویتامین‌های گروه B را در خود جای داده است و مصرف آن، بسیار انرژی‌زا است. آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در رب انار، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی می‌کند. علاوه بر این‌ها، مصرف رب انار، باعث هضم آسان‌تر غذاها است و مقادیر فراون نیاسین موجود در آن، جلوی بروز پیری زودرس را می‌گیرد. البته خواص رب انار به همین جا ختم نمی‌شود و می‌توان به مواردی مانند جلوگیری از آلزایمر، تصفیه خون، درمان افت و… هم اشاره کرد.

خواص رب انار

خورشت داوود پاشا را حتما امتحان کنید…

طرز تهیه خورش داوود پاشا را به همراه نکات کامل تهیه و نگهداری آن برای شما گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را حتما تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر احساس می‌کنید که برخی از اعضای خانواده طعم این غذا را دوست ندارند، این خورش را برای خودتان و افرادی که طعم آن را می‌پسندند، آماده کرده و غذای موردعلاقه دیگر افراد را از سفارش غذا اسنپ فود تهیه کنید.

سوالات متداول

در طرز تهیه خورش داوود پاشا چه جایگزینی برای گوشت چرخ‌کرده وجود دارد؟

شما می‌توانید برای تهیه این خورش لذیذ، به‌جای گوشت چرخ‌کرده، از مقداری مساوی مرغ چرخ‌کرده استفاده کنید.

مدت ماندگاری خورش داوود پاشا در یخچال چقدر است؟

این خورشت بین 3 تا 4 روز در یخچال داخل ظرف درب‌دار ماندگاری دارد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود