کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند، یک ترکیب ایده آل برای کوبیده

کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند
4.2/5 - (11 امتیاز)

کباب کوبیده یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که البته روش‌های طبخ متفاوتی دارد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند را برای شما توضیح دهیم. استفاده از مخلوط گوشت گوساله و گوسفند موجب خواهد شد که کباب شما طعم بسیار بخصوصی به خود گرفته و در ضمن بافت آن نیز نرم و دلچسب‌تر باشد. در ادامه این مطلب، با اسنپ فود همراه باشید.

کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند

تعداد نفرات  4 نفر
زمان آماده سازی 120 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
میزان سختی سخت

کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند

کباب کوبیده با گوشت گوساله و گوسفند

اگر چه در بیشتر مواقع برای خرید گوشت، به دنبال یک نوع به طور مثال گوشت گوساله یا گوشت گوسفند هستیم؛ اما برای آن که طعم کباب و بافت آن ایده آل باشد؛ باید حتما برای گوشت کباب کوبیده، از ترکیب گوشت گوساله و گوسفند استفاده شود. البته اگر مایل بودید، می توانید تنها یکی از این دو نوع گوشت را استفاده کنید.

بهترین گزینه برای پخت کباب، استفاده از قلوه گاه گوسفند و سردست (سرشانه) گوساله است. ترکیب این دو باعث خواهد شد تا بهترین نتیجه را در پخت کباب کسب کنید. البته همان طور که اشاره شد، استفاده از یک نوع گوشت نیز می‌تواند شما را به نتیجه مدنظر برساند، اما بدون شک بهترین گزینه همان سردست گوساله و قلوه گاه گوسفند است.

مواد لازم برای کباب کوبیده

گوشت گوساله و گوشت گوسفندی را به یک اندازه با یکدیگر ترکیب کنید. ممکن است بسته به تعداد اعضای خانواده میزان گوشت را افزایش یا کاهش دهید، اما بهتر است هردوی این گوشت‌ها به یک اندازه باشند. البته اگر مقداری گوشت گوسفندی را بیشتر کنید، بافت کباب تا حدودی پوک خواهد شد که ممکن است برخی افراد آن را بیشتر دوست داشته باشند. در نهایت لازم است که مواد زیر را برای تهیه کباب ایرانی کوبیده آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت سردست گوساله 500 گرم
گوشت قلوه گاه گوسفند 500 گرم
نمک یک قاشق چای خوری
فلفل سیاه یک دوم قاشق چای خوری
فلفل قرمز نوک قاشق چای خوری (حدود یک ششم)
پیاز سفید 5 عدد متوسط

طرز تهیه کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند

طرز تهیه کوبیده گوشت گوساله گوسفند

درست کردن کباب کوبیده بسیار ساده است. با این وجود، ممکن است کوچک‌ترین تغییر در نحوه پخت یا ترکیب اجزا، باعث خراب شدن کباب شود. برای مثال زیاد بودن میزان پیاز از حد معمول و لازم، به احتمال زیاد موجب ریزش کباب خواهد شد. در ادامه روش درست كردن کباب کوبیده را مرور می‌کنیم.

  • مرحله اول: قبل از هر چیز باید مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب کرده و به صورت مختصر چرخ کنیم. گوشت گوساله و گوسفند را به قطعات متوسط برش دهید تا از دهانه ورودی چرخ به خوبی عبور کنند.

نکته: دهانه خروجی چرخ گوشت معمولا 3 نوع است: نوع نخودی، کبریتی و سوزنی. در طرز تهیه کباب کوبیده با گوشت گوساله و گوسفند تنها از دو نوع کبریتی و نخودی استفاده می‌کنیم. دهانه نخودی درشت‌ترین دهانه چرخ گوشت است. نوع سوزنی ریزترین دهانه است که در تهیه کباب از آن استفاده نخواهیم کرد. معمولا دهانه سوزنی برای تهیه سوسیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • مرحله دوم: در مرحله دوم از طرز تهیه کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند ، پس از چرخ کردن گوشت، به آن؛ نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز بزنید و خوب ورز دهید تا به صورت یکپارچه و یکدست با هم مخلوط شوند.
  • مرحله سوم: اکنون پیازها را نیز مانند گوشت خرد کرده و با همان دهانه نخودی چرخ کنید. دقت داشته باشید که در این مرحله باید آب پیاز به خوبی گرفته شده و کاملا خشک باشند. وجود آب پیاز در ترکیب مواد اولیه کباب کوبیده؛ باعث ریزش کباب خواهد شد و این یکی از تکنیک‌های ساده و در عین حال بسیار مهمی است که نادیده گرفتن آن؛ به کلی طبخ کباب را برهم می‌زند.

نکته: پیاز به محض خرد شدن خاصیت اسیدی بالایی پیدا می‌کند و استفاده بلافاصله آن طعم کباب را از بین می‌برد. پس از چرخ کردن پیاز، به مدت 2 ساعت همراه با صافی آن را درون یخچال بگذارید. پس از این مدت آب پیاز کاملا گرفته شده و طعم آن نیز از تلخی به شیرینی تبدیل خواهد شد.

  • مرحله چهارم: پس از بیرون آوردن پیاز از یخچال مقداری آن را با دست درون صافی فشار دهید تا آب اضافی آن نیز گرفته شود. فشار بیش از حد لازم نیست و اندکی فشار در این مرحله کفایت خواهد کرد.
طرز تهیه کوبیده با دو نوع گوشت
  • مرحله پنجم: آب پیاز را دور ریخته و تفاله آن را با گوشت چرخ شده نخودی ترکیب کنید. برای 1 دقیقه این مواد را با هم ورز دهید تا کامل ترکیب شده و بافت یکدستی حاصل شود. حالا دهانه خروجی چرخ گوشت را روی مدل چرخ کردن کبریتی بگذارید و مواد را دوباره چرخ کنید. پس از خارج شدن گوشت، اندکی آن را چنگ بزنید. بلافاصله متوجه خواهید شد که گوشت شما پوک شده و به دستتان می‌چسبد. این گوشت کاملا آماده استفاده و به سیخ کشیدن است. اطمینان داشته باشید که اگر کباب را با این روش تهیه کنید، به هیچ وجه مواد آن از سیخ روی زغال، نخواهد افتاد.
  • مرحله ششم: پس از این که مواد اولیه یا بهتر بگوییم همان مایه کباب آماده شد، سیخ‌های خود را آماده کرده و شروع به سیخ زدن کنید. دقت کنید که سیخ‌های شما باید به اندازه کافی پهن باشد تا بتوانید کباب‌های پهن و درشتی داشته باشید. برای اینکه گوشت به دست شما نچسبد یک لیوان آب کنار خود قرار داده و گاهی اوقات دست خود را درون لیوان ببرید تا دست‌هایتان مرطوب شده و این رطوبت مانع چسبیدن مایه کباب به دست شود.
  • مرحله هفتم: از انگشت شست خود برای ایجاد بریدگی یا به اصطلاح گل در کباب استفاده کنید. بریدگی در کباب باعث خواهد شد که گوشت بهتر پخته شود و بافت آن سفت نشود. دقت داشته باشید که رها کردن کباب‌های سیخ زده شده در دمای محیط، باعث جدا شدن گوشت از سیخ خواهد شد. از این روی اگر قرار است فاصله‌ای میان به سیخ کشیدن گوشت‌ها و قرار دادن آن‌ها بر روی زغال باشد، سعی کنید آن‌ها را درون یخچال بگذارید. به محض آماده شدن زغال آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید.
  • مرحله هشتم: به مرحله هشتم از کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند رسیدیم. بسته به پهنای کباب‌ها، این میزان گوشت حدود 10 الی 12 سیخ کباب به شما خواهد داد. گوجه فرنگی‌ها را نیز هم‌زمان سیخ زده و آماده کباب کردن کنید. در طرز تهیه کباب کوبیده زعفرانی نیز باید به همین شکل، گوجه فرنگی‌ها را به صورت همزمان آماده کرده باشید.
تهیه کوبیده
  • مرحله نهم: پس از باد زدن و آماده کردن زغال، بگذارید حرارت زغال اندکی پایین بیاید. حرارت بالای زغال باعث می‌شود که روی کباب‌ها سوخته و مغز آن‌ها خام بماند. پس از این که زغال اندکی سرد شده و مقداری خاکستر روی آن نمایان شد، وقت آن است که سیخ کباب‌ها را روی آن در فواصل منظم و مناسب قرار دهید.
  • مرحله دهم: پس از این که کباب را روی زغال گذاشتید، باید مرتب آن را باد زده و در فواصل زمانی کوتاه آن‌ها را زیر و رو کنید. جابه جا کردن کباب با دقت و مهارت، کمک خواهد کرد تا گوشت از سیخ جدا نشده و ریزش نداشته باشد. زمانی که روغن کباب شروع به آب شدن کرده و چکه کرد؛ دیگر نیازی به جا به جا کردن مرتب آن نیست. در این زمان که به اصطلاح اشک کباب درآمده و قوام پیدا کرده است.

نکته: نکته دیگری که در تهیه کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند باید به آن توجه کنید، این است که برای باد زدن کباب‌ها به صورت یکنواخت عمل کنید؛ یعنی تنها از سمت خودتان باد نزنید. باد زدن را از سمت خودتان شروع کرده و رفته رفته به سمت ته منقل بروید. بدین ترتیب کباب‌ها به صورت یکنواخت پخته می‌شوند.

  • مرحله یازدهم: حالا 2 عدد نان لواش (ترجیحا تنوری) نرم را نیز آماده کنید. هنگامی که روغن کباب شروع به آب شدن کرد و اندکی به پخت کامل آن باقی مانده بود، آن‌ها را برداشته و همراه با سیخ در وسط 2 عدد نان بگذارید. یک بار به صورت یکنواخت تمام کباب‌ها را در وسط نان با دست فشار دهید تا مقداری از روغن آن به خورد نان برود. نان زیر کباب طعم بسیار خوبی دارد و بسیار لذیذ است.

کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند حاضر است…

کباب کوبیده یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع کباب های ایرانی است. این کباب را می‌توانید به صورت جدا با نان میل کرده یا با پلو سرو کنید. کباب کوبیده با روش های متفاوتی تهیه شده و شما می‌توانید آن را مطابق بالا روی منقل و ذغال یا در فر تهیه کنید. به علاوه به راحتی امکان سفارش غذا اسنپ فود فراهم شده و می‌توانید در زمان نسبتا کوتاهی کوبیده موردنظر خود را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید.

سوالات متداول

بهترین گوشت برای کباب کوبیده کدام است؟

بهترین گزینه برای پخت کباب، استفاده از قلوه گاه گوسفند و سردست (سرشانه) گوساله است.

برای هر کیلو گوشت چرخ کرده پنج عدد پیاز نسبتا بزرگ که آب آن گرفته شده کافی است.

رها کردن کباب‌های سیخ زده شده در دمای محیط، باعث جدا شدن گوشت از سیخ خواهد شد. سیخ‌های آماده را یا به سرعت کباب کنید یا تا آماده شدن زغال در یخچال نگه دارید.

زمانی که روغن کباب شروع به آب شدن کرده و چکه کرد؛ دیگر نیازی به جا به جا کردن مرتب آن نیست. در این زمان که به اصطلاح اشک کباب درآمده و قوام پیدا کرده است.

برای اینکه گوشت به دست شما نچسبد دست هنگام به سیخ کشیدن گوشت دست خود را مرتبا در یک ظرف آب مرطوب کنید.

نظرات کاربران

ameneraghebie
23.خرداد.1402

سلام کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند واقعا یک ترکیب ایده ال خوشمزه برای افرادی که کباب خیلی دوست دارند

رضوانه یلداییوند
23.خرداد.1402

سلام طعم کباب کوبیده گوساله گوسفندی من طعم خاصی نداشت چیکار کنم که دفعه بعد این اتفاق نیافتد

    snappfoodadmin
    24.خرداد.1402

    سلام در تهیه کباب کوبیده پیاز به محض خرد شدن خاصیت اسیدی بالایی پیدا می‌کند و استفاده بلافاصله آن طعم کباب کوبیده را از بین می‌برد. پس از چرخ کردن پیاز، به مدت 2 ساعت همراه با صافی آن را درون یخچال بگذارید. پس از این مدت آب پیاز کاملا گرفته شده و طعم آن نیز از تلخی به شیرینی تبدیل خواهد شد

سمیرا گلابدره
23.خرداد.1402

سلام چیکار کنم که کباب کوبیده گوساله گوسفندی بهتر بپزد و بافت کباب سفت نشه

    snappfoodadmin
    24.خرداد.1402

    سلام وقتی کباب کوبیده گوساله گوسفندی درست میکنید بریدگی در کباب ایجاد کنید که گوشت بهتر پخته شود و بافت آن سفت نشود

یامیار احمدیپور
23.خرداد.1402

سلام چه نکات خوبی برای درست کردن کباب کوبیده گوساله گوسفندی گفتید اینکه زغال چطوری باشه تا کباب ها خام نباشن خیلی خوب بود مرسی

    snappfoodadmin
    24.خرداد.1402

    سلام ممنون که با دقت مطالب مقاله طرز تهیه کباب کوبیده گوساله گوسفندی را مطالعه کردید پس از باد زدن و آماده کردن زغال، بگذارید حرارت زغال اندکی پایین بیاید. حرارت بالای زغال باعث می‌شود که روی کباب‌های کوبیده سوخته و مغز آن‌ها خام بماند. پس از این که زغال اندکی سرد شده و مقداری خاکستر روی آن نمایان شد، وقت آن است که سیخ کباب‌ها را روی آن در فواصل منظم و مناسب قرار دهید

ویدا کیانی فرد
13.مرداد.1402

سلام بهترین توضیح مرحله به مرحله طرز تهیه کباب کوبیده گوشت گوساله گوسفند در این سایت اسنپ فود خوندم و یاد گرفت چطور یک کباب کوبیده خوب
درست کنم سیخ زدن به سیخ کشیدن کباب کوبیده و کباب وزیری و کباب چنجه و جوجه کباب از این سایت بلاگ اسنپ فود یاد گرفتم ممنونم

    snappfoodadmin
    16.مرداد.1402

    سلام ممنون که اسنپ فود را برای آموزش کباب کوبیده و کباب چنجه و کباب وزیری و جوجه کباب انتخاب کردید ویدیو های آموزشی انواع کبابها برای راحت درست کردن
    و پخت آسان تر کباب ها برای شما همراهان گرامی به اشتراک گذاشتیم و دیگر غذاهای محلی و سنتی و انواع پیتزاها و غذاهای فست فودی در این بلاگ اسنپ فود
    آموزش داده شده است

melodie babaye
13.مرداد.1402

چرا هر کاری میکنم کباب کوبیده از سیخ جدا میشه اصلا نمیتونم کباب کوبیده سیخی درست کنم
همیشه کباب کوبیده ماهیتابه ای ، کباب تابه ای ، درست میکنم.کباب بختیاری هم نمیتونم به سیخ بکشم

    snappfoodadmin
    16.مرداد.1402

    سلام ممکن وقت درست کردن مواد اولیه گوشت کباب کوبیده مقدار چربی و دنبه گوشت را زیاد زده باشید در این صورت گوشت در وقت سیخ زدن وا میرود و
    یا ممکن که آب پیاز را در مواد اولیه گوشت کباب کوبیده ریخته باشید که این کار هم باعث وا رفتن و ریختن گوشت میشود و رها کردن کباب‌های سیخ زده شده
    در دمای محیط، باعث جدا شدن گوشت از سیخ خواهد شد. سیخ‌های آماده را یا به سرعت کباب کنید یا تا آماده شدن زغال در یخچال نگه دارید. برای کباب بخیتاری
    هم همین موارد گفته شده را رعایت کنید تا بتوانید راحت کباب بختیاری را به سیخ بکشید

kiyana soltani
13.مرداد.1402

چه خوبه نکته های مهم طرز تهیه کباب کوبیده را گفتید ممنونن خیلی بدردم خورد راحت تر کباب کوبیده درست کردم
کباب کوبیده رستورانی در خانه راحت درست کردم

    snappfoodadmin
    16.مرداد.1402

    سلام نکته های کباب کوبیده را هنگام پخت و آماده سازی مواد اولیه کباب کوبیده رعایت کنید قطعا یک کوبیده کباب خوشمزه دارید نکته کباب کوبیده اینکه آب پیاز را حتما
    بگیرید وقت سیخ زدن گوشت دستهایتان را کمی تر خیس کنید گوشت را خوب ورز دهید زمان استراحت کافی به مواد اولیه گوشت کباب کوبیده بدهید وقت
    پخت کباب ها مرتب آنها را زیر رو کنید تا حرارت زغال، ذغال کباب ها را یک نواخت پخت کنند