دمنوش‌ها را به روزهای‌تان راه بدهید

به این مقاله امتیاز دهید

اگر به هر دلیلی تمایل دارید از خوردن چای و قهوه دوری کنید و عادت به خوردن نوشیدنی گرم دارید، دمنوش‌ها گزینه‌ی بسیار مناسبی هستند. مثلا برای کسانی که به دنبال ترک چای هستند، دمنوش «به» توصیه می‌شود. میوه‌ی به را خرد یا رنده می‌کنند، خشک می‌کنند و آن را تفت می‌دهند تا رنگش تیره شود. دم‌کرده‌ی آن، رنگی شبیه به چای سیاه پیدا می‌کند با مزه‌ای ملایم و کمی شیرین.
دمنوش‌ها خوشمزه‌اند:
شاید با شنیدن نام دمنوش، فکر کنید آن‌ها نوعی درمان گیاهی هستند و یاد جوشانده‌ی های قدیم بیفتید و تصور کنید دمنوش‌ها تنها مناسب درمان بیماری‌ها هستند.  این طور نیست. طعم‌دهنده‌های مختلفی برای مطبوع کردن طعم دمنوش‌ها وجود دارد و کافه‌ها هر روز ترکیبات جدید و خوشمزه‌ای از دمنوش‌ها را در منو خود جا می‌دهند. ضمن این‌که نتیجه‌ی دم کردن بعضی گیاهان به تنهایی هم لذیذ است.
خواص دمنوش‌ها را بدانید:
یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند افراد را به خوردن دمنوش ترغیب کند، خواص آن‌هاست. هر گیاه تاثیری روی بدن دارد و با دانستن این تاثیر‌ها می‌توانید دمنوش مناسب‌تری برای خود انتخاب کنید. خوردن بعضی دمنوش‌ها موقع خواب بهتر است، برای کسانی که سرما خورده‌اند یا آلرژی دارند دمنوش‌هایی خاص توصیه می‌شود، بعضی برای کم کردن وزن مناسب‌اند و بعضی دمنوش‌ها، مثل ترکیبات میوه، بیشتر برای تنوع و تجربه‌ی مزه‌ای تازه خورده می‌شوند. خواص دمنوش‌ها بی‌نهایت و گاهی ضد و نقیض است. بنابراین بهتر است آن‌ها را با آگاهی مصرف کنید.
مضرات دمنوش‌ها را بدانید و بی‌رویه استفاده نکنید:
شاید این طور به نظر برسد که چون دمنوش‌ها ترکیباتی گیاهی‌اند خوردن آن‌ها هیچ محدودیتی ندارد. این فکر اشتباه است. هر دمنوش ممکن است مضراتی برای گروه‌هایی خاص داشته باشد و یا مصرف بیش از حد آن فرد را دچار مشکلاتی کند. مثلا بعضی دمنوش‌ها برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. اگر در کافه دمنوش‌ها را میل می‌کنید، این اطلاعات را از فردی که سفارش می‌گیرد سوال کنید و ازش بخواهید درباره‌ی ویژگی‌های هر دمنوش توضیح دهد.
تنوع بدهید:
آغوش‌تان را برای امتحان کردن دمنوش‌های مختلف باز کنید تا کم‌کم سلیقه‌تان را در برخورد با آن‌ها متوجه شوید. اگر نمی‌دانید طعم کدام گیاهان به هم می‌خورد و ترکیب کدام‌ها باهم دمنوشی خوشمزه‌ای از آب درمی‌آید، اول آن‌ها را در کافه یا شربت‌خانه امتحان کنید و بعد در خانه درست کنید. طعم دهنده‌ها را فراموش نکنید. طعم‌دهنده‌هایی مثل لیموعمانی یا نبات، دمنوشی که خیال می‌کنید دوست ندارید را به طعمی ممتاز تبدیل می‌کند.

برچسب ها: