از قدیمی‌ترین کافه‌های تهران بیشتر بدانید

به این مقاله امتیاز دهید

شکل قدیمی و سنتی کافه‌ها در ایران به سفره‌خانه ها و قهوه خانه‌ها برمی‌گشته است. اما شکل مدرن و غربی کافه‌ها و کافی‌شاپ ها، حوالی سال ۱۳۰۵ شکل گرفته است. از میان قدیمی‌ترین کافه‌های تهران، می‌توان به کافه گل رضاییه و کافه نادری اشاره کرد. این کافه‌های قدیمی و پرخاطره، نه فقط به خاطر غذاهای ایرانی یا فرنگی که در آن‌ها سرو می‌شود، بلکه به خاطر طول عمرشان و انباشه شدن خاطرات نسل‌ها در آن‌ها اهمیت دارند.
کافه نادری:
از اولین کافه‌های تهران، می‌توان به کافه نادری اشاره کرد. در کافه نادری غذا یا نوع سرویس دهی اهمیت کمتری دارد. مهم این است که می‌دانید در فضایی قرار گرفته اید که روزی نویسندگان و شاعرانی چون فروغ فرخزاد، صادق هدایت، جلال آل احمد و سیمین دانشور در آن بحث می‌کرده‌اند و کتاب می‌نوشته‌اند.
در یکی از روزهای سال ۱۳۰۶، فردی ارمنی به نام خاچیک مادیکیانس تصمیم به تاسیس یک شیرینی فروشی روبه‌روی باغ سفارت انگلیس گرفت. با گذشت زمان، او قنادی را تبدیل به یک کافه کرد. جالب است بدانید مادیکیانس در این کافه برای اولین بار بیفتک و بیف استراگانف را معرفی کرد. البته شهرت این کافه به خاطر قهوه ترک و فرانسه و کافه‌گلاسه‌هایش بوده است.
کافه رستوران گل‌رضاییه:
تاسیس کافه رستوران گل رضاییه نیز به حدود سال ۱۳۱۰ برمی‌گردد. ممکن است در خیابان سی تیر به سختی بتوانید سردر کافه را ببینید. کافه رستوران گل رضاییه کافه‌ای کوچک و صمیمی است و البته جایی ایده‌آل برای خاطره‌بازها. تمام دیوار این کافه رستوران پر از تابلوهای قدیمی سینمایی و غیرسینمایی است که می‌توانند مدت‌ها توجه شما را به خود جلب کنند. ظرف‌های سرو غذا قدیمی‌اند و ظاهرا در همه‌ی این سال‌ها فضا و حس و حال کافه گل رضاییه دست‌نخورده باقی مانده است. این کافه هم، مثل کافه نادری، پاتوق افراد بنامی چون فروغ فرخزاد و صادق هدایت بوده است.
در گل رضاییه گزینه‌های پیش‌روی شما پیش‌غذا، سوپ، غذا، دسر و قهوه یا چای است. پیش از غذا، از شما با بشقاب نان و پنیر پذیرایی خواهد شد. غذای اصلی شامل کباب و معمولا دو خورشت، پلو و مرغ و ماهی است.  به خاطر فضای کوچک و حجم زیاد مشتریان و متقاضیان این کافه، بهتر است میزتان را از قبل رزرو کنید.

برچسب ها: