معرفی پودر گوجه ؛ یک چاشنی خوش طعم و خوش رنگ برای غذاها

پودر گوجه
دسته بندی: دسته‌بندی نشده
به این مقاله امتیاز دهید

گوجه‌فرنگی یکی ازصیفی‌جات پرطرفدار و پراستفاده در آشپزی است که به شکل‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود. برای مثال، رب گوجه، سس گوجه و گوجه‌فرنگی خشک، همگی از مشتقات گوجه هستند؛ اما در این بین، پودر گوجه را از قلم نیندازید. این چاشنی قوی و خوش‌طعم، یک انتخاب مناسب برای رنگ‌دهی و طعم‌دهی به انواع غذاها از جمله پاستا، ماکارونی، املت و … است و رنگ و لعاب خوبی به انواع سوپ‌ها و خوراک‌ها می‌دهد.

در صورت تهیه یک پودر گوجه خالص، طعم طبیعی گوجه‌فرنگی را در غذاها احساس خواهید کرد و به‌علاوه، از مزیت‌های این چاشنی خوشمزه هم برخوردار خواهید شد. برای اطلاع از خواص، مضرات و طرز تهیه این چاشنی، تا پایان مطلب همراه ما باشید.

معرفی پودر گوجه

پودر گوجه حاصل خشک کردن گوجه‌فرنگی و آسیاب کردن آن به صورت پودری یکدست است. از این پودر به صورت خشک‌شده برای طعم‌دهی، رنگ‌دهی و معطر کردن غذاها استفاده می‌شود و وقتی با آب مخلوط شود، جایگزین مناسبی برای رب و آب گوجه‌فرنگی خواهد بود. دقت داشته باشید که خشک کردن گوجه در گذشته‌های دور هم مرسوم بوده است و اساسا این کار راهی عالی برای حفظ و نگهداری از این میوه تابستانی بدون نیاز به انجماد آن محسوب می‌شد.

معرفی پودر گوجه

مزایای استفاده از پودر گوجه

حتما قبول دارید که گوجه‌های گلخانه‌ای و پرورشی که در فصل زمستان به فروش می‌رسند، عطر و طعم گوجه‌های تابستانه را ندارند؛ بنابراین، استفاده از پودر گوجه‌فرنگی راهی هوشمندانه برای طعم‌دهی بهتر به غذاها در فصل زمستان است. علاوه براین، استفاده از این چاشنی مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پودر گوجه نسبت به میوه گوجه یا رب آن وزن کمتری دارد و حجم کمتری را اشغال می‌کند.
  • این پودر را می‌توان در ظرفی تمیز و درب‌دار تا چند ماه نگهداری کرد.
  • تهیه پودر گوجه‌فرنگی نسبت به رب گوجه‌فرنگی به‌صرفه‌تر است و قیمت مناسب‌تری دارد.
  • با تهیه این پودر می‌توانید در تمام طول سال، یک چاشنی خوشمزه بر پایه گوجه‌فرنگی مرغوب داشته باشید و در انواع غذاهای خود از آن استفاده کنید.
  • استفاده از پودر گوجه فرنگی، ضایعات گوجه‌فرنگی خام را حذف می‌کند و دوام و ماندگاری بالایی دارد.

شرایط نگهداری پودر گوجه

پودر گوجه فرنگی را در ظرفی درب دار ریخته و در کنار دیگر گیاهان خشک و ادویه‌جات در جایی خشک و خنک نگه دارید. به علاوه، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • مانند ادویه‌های خشک، عمر مفید پودر گوجه چیزی حدود 6 ماه است و پس از این مدت، به‌تدریج کیفیت و طعم خود را از دست می دهد.
  • در صورت نگهداری پودر گوجه در یخچال، برای مدت طولانی‌تری می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که پودر گوجه‌فرنگی رطوبت‌دوست است و رطوبت را به خود جذب می‌کند. بنابراین، اگر ظرف نگهداری از این چاشنی فضای کافی دارد، مقدار کمی برنج خام را در کیسه یا بسته‌ای توری ریخته و در ظرف پودر گوجه قرار دهید.
شرایط نگهداری پودر گوجه

طرز تهیه پودر گوجه

تهیه پودر گوجه خانگی کار ساده اما زمان‌بری خواهد بود. برای این منظور، به ترتیب زیر عمل کنید:

  • مقداری گوجه‌فرنگی تازه را بشویید. سپس، آن‌ها را با ضخامت کم برش زده و روی ظرف مسطحی بچینید.
  • در ادامه، ظرف را در مکانی آفتاب‌گیر قرار دهید و اجازه دهید گوجه‌ها کاملا خشک شوند. ممکن است این کار تا 4 روز طول بکشد.
  • بهتر است پس از خشک شدن کامل گوجه‌ها در آفتاب، کمی دیگر صبر کنید و مدتی آن‌ها را در فضایی کاملا خشک قرار دهید تا اگر رطوبتی در بافت گوجه‌ها باقی مانده، کاملا از بین برود.
  • گوجه‌ها باید کاملا خشک و شکننده شوند. در این زمان، آن‌ها را با مقداری فلفل هندی، فلفل چیلی و نمک داخل آسیاب ریخته و چند پالس بزنید تا پودر گوجه آماده شود.

نکته: دقت داشته باشید که مقدار استفاده از فلفل‌ها و نمک کاملا سلیقه‌ای است و به ذائقه شما بستگی دارد.

نکته: اگر می‎خواهید کارها زودتر پیش برود، به‌جای قرار دادن گوجه‌ها مقابل آفتاب، از دستگاه خشک‌کن استفاده کرده و سپس، آن‌ها را با مقداری نمک و فلفل آسیاب کنید.

پودر گوجه در چه غذاهایی استفاده می شود؟

پودر گوجه جایگزینی مفید برای رب گوجه است و حتی بعضی افراد، طعم این چاشنی را به رب ترجیح می‌دهند. استفاده از این چاشنی خوش‌رنگ در آشپزی ملل، مصارف زیادی دارد که در ادامه به چند مورد متداول اشاره می‌کنیم:

  • می‌توان از این چاشنی برای تهیه سس پیتزا استفاده کرد. برای این منظور، پودر گوجه را با مقدار کمی پودر سیر، ریحان و آویشن مخلوط کرده و با افزودن 1 قاشق شکر و مقداری آب، مواد را چند دقیقه بجوشانید تا سس شما به غلظت مناسبی برسد.
  • افزودن مقداری آب به پودر گوجه‌فرنگی، جایگزین مناسبی برای آب گوجه‌فرنگی است و می‌توان از آن در تهیه بسیاری از غذاها بخصوص انواع سوپ‌ها استفاده کرد.
پودر گوجه در چه غذاهایی استفاده می شود؟
  • پودر گوجه فرنگی می‌تواند یکی از پایه‌های تهیه سس کچاپ یا انواع سس‌هایی باشد که بر پایه گوجه‌فرنگی تهیه می‌شوند. استفاده از این سس‌ها در کنار انواع فست فودها و سیب‌زمینی سرخ‌شده متداول است و طعم این غذاها را به مراتب جذاب‌تر می‌کند.
  • می‌توانید پیش از کباب کردن گوشت، مرغ یا ماهی، مقداری از این چاشنی را روی این مواد بپاشید تا کباب لذیذتری داشته باشید.
  • استفاده از این چاشنی در هر غذایی که نیاز به طعم گوجه‌فرنگی دارد، مناسب است. برای مثال، خورشت قیمه، انواع خوراک‌ها، استانبولی و… غذاهایی هستند که با وجود این چاشنی، نیازی به رب نخواهند داشت.

خواص پودر گوجه فرنگی

پودر گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین A، C و ویتامین‌های گروه B است و املاح معدنی مفیدی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم و فسفر را در خود جای داده است. استفاده از این چاشنی خوش‌طعم، فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم:

  • پودر گوجه فرنگی یک منبع آنتی‌اکسیدانی بی‌نظیر است که از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند.
  • فیبر موجود در پودر گوجه‌فرنگی، با نظم دادن به حرکات دودی‌شکل روده، عملکرد سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد. همچنین وجود این ماده در کنار لیکوپن، در پیشگیری از انواع سرطان‌ها مثل سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات هم مؤثر است.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گوجه، فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. بنابراین مصرف مشتقات گوجه از جمله پودر گوجه‌فرنگی، می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.
  • این چاشنی خوش‌آب و رنگ، مقادیر زیادی آهن را در خود جای داده است که برای ساخت هموگلوبین‌های خون و کمک به بهبود عملکرد ماهیچه‌ها لازم است.
  • ویتامین A موجود در پودر گوجه فرنگی به سلامت چشم‌ها، استخوان‌ها و سایر بافت‌های بدن کمک می‌کند و ویتامین C موجود در این چاشنی، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کلاژن‌سازی پوست دارد.
  • لیکوپن موجود در این چاشنی، میزان کلسترول بد خون را پایین می‌آورد و به طور کلی مصرف مداوم پودر گوجه ، خطر ایجاد حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • پودر گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین B2 (ریبوفلاوین) است. این ویتامین نقش مهمی در تولید انرژی و بهبود عملکرد سلولی در بدن دارد و ویتامین B3 موجود در این پودر هم فرایند تبدیل غذا به سوخت را در بدن تسهیل می‌کند.
  • به طور تقریبی، گوجه‌فرنگی خشک‌شده 20 درصد بیشتر از گوجه‌فرنگی تازه لیکوپن دارد. لیکوپن نوعی آنتی اکسیدان است و تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان لوزالمعده و مری را کاهش دهد.

ارزش غذایی پودر گوجه

1 فنجان گوجه خشک (نزدیک به 100 گرم)، حاوی مواد مغذی زیر است و لازم است توجه داشته باشید که یک پودر گوجه‌فرنگی مرغوب و خالص باید عاری از هر نوع رنگ مصنوعی یا مواد نگهدارنده باشد.

ارزش غذایی پودر گوجه
مواد مغذی مقدار در 1 فنجان گوجه خشک
انرژی 139 کالری
کربوهیدارت 30 گرم
پروتئین 7.6 گرم
فیبر 6.6 گرم
چربی 1.6 گرم

لازم به ذکر است که این مقدار فیبر غذایی، 26 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تأمین خواهد کرد. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که به طور معمول، مقدار کمی پودر گوجه در غذاها کافی است و عطر و طعم لازم را به غذا می‌دهد.

مضرات پودر گوجه

حساسیت به گوجه‌فرنگی خشک نادر است. با‌این‌حال، افرادی که به گرده مواد غذایی حساسیت دارند، باید در مصرف پودر گوجه فرنگی هم احتیاط کنند. ممکن است مصرف چاشنی گوجه در این افراد، عوارضی مانند خارش، التهاب و گلودرد ایجاد کند. در واقع در چنین حالتی، دستگاه ایمنی بدن به پروتئین موجود در میوه یا سبزیجات حمله کرده و باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بدن فرد خواهد شد.

مضرات پودر گوجه

پودر گوجه را از اسنپ فود سفارش دهید…

در بالا به معرفی پودر گوجه پرداختیم و خواص، مزایا و کاربردهای آن را بیان کردیم. حال، پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه یک پودر گوجه خالص و مرغوب، از اسنپ فود کمک بگیرید. کافی است وارد قسمت عطاری آنلاین اسنپ فود شده و انواع ادویه‌ها و چاشنی‌های مورد نظر خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید. در چنین حالتی، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در وقت و انرژی خود خواهید داشت و از درگاهی امن و مطمئن، اقلام و اجناس مورد نظر خود را با قیمت و کیفیتی مناسب خریداری خواهید کرد. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی در پیش داشته باشید.

نظرات کاربران