تزئین سفره هفت‌سین با جدیدترین ایده‌ها

3/5 - (2 امتیاز)

یک سفره هفت‌سین اصیل ایرانی به سبک سنتی

 

ایده‌های نو برای تزیین سفره‌ای به‌یادماندنی با خاص‌ترین دیزاین‌های 1403

بهار نزدیک است و همه ما با خانه‌تکانی و خرید لباس نو و وسایل جدید برای خانه مشغول هستیم، اما یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای شروع سال جدید باید انجام دهیم، چیدن سفره هفت‌سین است!

شما چه ایده‌ای برای چیدن سفره هفت‌سینتان دارید؟ از سفره‌های ساده و شیک خوشتان می‌آید یا بیشتر عاشق تجملات هستید؟

 

سفره هفت‌سین، نمادی از فرهنگ و هنر ایران باستان

سفره هفت‌سین نمادی از زیبایی، برکت و آرزوهای نیک برای سال نو است. شما برای چیدن و دیزاین آمال و آرزوهای خود چه برنامه‌ای دارید؟

در این مقاله ایده‌های متنوعی برای دیزاین سفره هفت‌سین به شما ارائه می‌دهیم تا با الهام از آن‌ها، سفره‌ای زیبا و منحصربه‌فرد بچینید و به استقبال سال 1403 بروید.

جدیدترین ایده‌ها برای تزیین سفره هفت‌سین

نوروز، جشن باستانی ما ایرانیان و آغاز سال نو در تقویم فارسی است. یکی از قدیمی‌ترین رسم‌های ما در نوروز، چیدن سفره هفت‌سین است.

تزیین سفره هفت‌سین سلیقه‌ای است اما به طور سنتی، سفره هفت‌سین را روی یک سفره سفید می‌اندازند و هفت‌قلم سین اعم از سیب، سرکه، سمنو، سنجد، سبزه، سیر و سماق را در کنار هم می‌چینند.

سفره هفت‌سین مینیمال

همچنین اگر می‌خواهید سمنو عیدتان را خودتان درست کنید می‌توانید طرز تهیه سمنو برای سفره هفت سین و عید نوروز را در بلاگ اسنپ فود مطالعه کنید.

 

یک سفره هفت‌سین فوق‌العاده شیک و زیبا با الهام از طبیعت

سفره هفت‌سین امسال چه رنگی است؟

ایده چیدمان و تزیین سفره هفت‌سین برای عید نوروز امسال به سلیقه و خلاقیت شما بستگی دارد، اما اولین نکته‌ای که برای چیدن سفره هفت‌سین باید به آن توجه کنید، رنگ آن است. در خانه شما سفره هفت‌سین امسال چه رنگی است؟

 

سفره هفت‌سین هلویی، ترند سال 1403

رنگ سال 1403 هلویی یا زردآلویی یا همان «نارنجی مایل به قرمز» است. برای چیدن یک سفره هفت‌سین خاص و شیک، رنگ هلویی یا زردآلویی را در سفره هفت‌سین خود برجسته کنید.

  • برای این کار از یک رومیزی نارنجی مایل به قرمزپهن کنید.
  • سین‌های خود را در ظروف سفالی یا چینی که به رنگ هلویی هستند بچینید. یک آینه که در قاب نارنجی است را در بالای سفره قرار دهید و سبزه عیدتان را با ربان نارنجی ببندید. در هر یک از شمعدانی‌های دو طرف آینه یک شمع نارنجی قرار دهید.
  • و در نهایت برای این که رنگ غالب سفره عید شما رنگ هلویی باشد، سفره خود را به گل‌های نارنجی مانند پنسی (بنفشه)، لاله نارنجی، گل همیشه‌بهار و نسترن مزین کنید.
  • تخم‌مرغ‌ها را نیز به رنگ نارنجی یا قرمز رنگ‌آمیزی کنید تا هارمونی رنگ‌های سفره هفت‌سین در خانه شما را تکمیل کند.

مدل سفره هفت‌سین 1403

برای تزیین سفره هفت‌سین 1403 هر کسی سبک خاص خودش را دارد. پس برای تزیین هفت‌سین اول سبک خود را انتخاب کنید. این که دوست دارید یک سفره ساده بچنید یا یک هفت‌سیم مجلل داشته باشید یا این که دوست دارید با چیدن یک سفره فانتزی خاص‌تر دیده شوید!

 

یک هفت‌سین ساده و پر از ظرافت که می‌توان از آن حس آرامش گرفت!

مدل سفره هفت‌سین 1403 را می‌توانید با دکوراسیون محیطی که سفره را در آن پهن می‌کنید، ست نمایید.

برای مثال اگر نشیمن شما دیزاین سنتی با میزهای چوبی و مبل‌های راحتی دارد می‌توانید این سفره را بچینید:

  • رومیزی دایره‌ای گل‌دار پهن کنید و همه سین‌ها را به‌صورت دایره‌ای حول قرآن و آینه بچینید.
  • همه عناصر هفت‌سین را روی بشقاب‌های سنتی که با نقش‌ونگارهای اصیل ایرانی مزین شده‌اند بچینید و روی سفره قرار دهید.

 

یک هفت‌سین ساده با ظروف شیشه‌ای

اما یک ایده خلاقانه‌تر برای مدل سفره هفت‌سین 1403 این است که ترکیبی از دیزاین سنتی و مدرن داشته باشید.

  • چیدن هفت‌سین روی یک سفره سفید و در ظروف شیشه‌ای استوانه‌ای‌شکل می‌تواند جلوه بسیار خاص و زیبایی داشته باشد.
  • مقداری مروارید سفید داخل یک ظرف استوانه‌ای شیشه‌ای ریخته و کمی آب روی آن‌ها بریزید و بعد دو یا سه عدد سیب قرمز داخل آب بیندازید. سایر سین‌های سفره را نیز به همین صورت در ظروف شیشه‌ای بچینید.

سفره هفت‌سین ساده و شیک

سفره هفت‌سین ساده و شیک ظرافتی خاص دارد و باب سلیقه اکثر افراد است. برای چیدن یک سفره هفت‌سین ساده، اما شیک می‌توانید از ظروف ساده و مینیمال با خطوط صاف و بدون طرح و نقش استفاده کنید.

ظروف سفالی، چوبی یا مسی انتخاب‌های مناسبی برای این نوع سفره هستند. ظرف‌های دایره‌ای چوبی می‌توانند بهترین انتخاب برای چیدن هفت‌سین ساده باشند.

 

سفره هفت‌سینی با ظروف چوبی

  • روی جلو میلی یک سینی چوبی قرار دهید. یک آینه با پایه چوبی تهیه کنید و در بالای سینی بگذارید و در جلوی آینه نیز ظرفی را پر از آب کرده و شمعی روی آن قرار دهید. گل‌های سنبل را در دو گلدان در دو طرف آینه بگذارید.
  • سپس سمنو و سماق را نیز روی سینی و در جلوی آینه جای دهید. حالا باقی سین‌ها که در ظروف چوبی چیده‌اید را در بیرون سینی و روی جلو مبلی بچینید.
  • علاوه بر این می‌توانید برای تزیین سفره هفت‌سین 1403 با استفاده از نورپردازی مناسب، ظروف و همچنین رنگ‌‎های سفره هفت‌سین را در چشم بیننده‌ها برجسته کنید.

 

هفت‌سین ساده و شیک با ظروف سفالی سفید

استفاده از ظرف‌های سفالی سفید برای چیدن هفت‌سین یک ایده ساده، اما بسیار شیک و جذاب است. ظرف‌های دایره‌‌ای سفالی سفیدی که در آن‌ها سیب و پرتقال چیده شده و ظرف‌های سفالی خاکستری را برای آجیل و سمنو و سنجد و سیر استفاده کنید.

یک آینه نسبتاً بزرگ قدی در بالای سفره بگذارید و سپس به‌صورت نامتقارن همه سین‌ها را روی میز بچینید.

سفره هفت‌سین فانتزی

برای چیدن یک سفره هفت‌سین فانتزی از ذوق کودکان خود کمک بگیرید. از رنگ‌های شاد و گرم و ظرف‌های مینیمال و عروسک‌هایی با طرح اژدها که نماد سال 1403 است، استفاده کنید.

 

سفره هفت‌سین ساده و صمیمی

  • در یک سفره هفت‌سین فانتزی به‌ جای ظروف سنتی، سین‌ها را در ظروف رنگی با اشکالی مثل قطره باران یک برگ درختان بچینید. در این سفره به‌ جای سبزه، یک درختچه کوچک بگذارید.
  • یک تنگ بلوری در کنار سفره بگذارید. تخم‌مرغ‌ها را به‌صورت یک خط منحنی در وسط سفره بچینید، طوری که سفره را به دو بخش تقسیم کنند. حالا شیرینی و بیسکویت‌هایی با طرح حیوانات در گوشه دیگری از سفره قرار دهید.
  • ظرف‌هایی که سین‌ها در آن‌ها چیده شده‌اند را به‌صورت نامتقارن روی سفره قرار دهید. برای این کار می‌توانید با ابتکار خودتان برای همه ظروف پایه‌های ساده با ارتفاع‌های متفاوت درست کنید و ظرف‌ها را روی آن‌ها قرار دهید.

هفت‌سین لاکچری

یکی از اصولی‌ترین موارد برای چیدن یک سفره هفت‌سین لاکچری، استفاده از ظروف شیک و مجلل روی سفره است. استفاده از ظروف کریستالی، نقره‌ای و طلایی برای چیدن سین‌ها، یک هفت‌سین لاکچری برایتان می‌سازد.

 

یک هفت‌سین شیک و مجلل با استفاده از ظروف لوکس

  • در ابتدا یک سفره ابریشم یا ترمه با طرح‌های نفیس پهن کنید. اشیای دکوری لوکس مانند مجسمه‌های برنزی، شمعدان‌های نقره‌ای و گلدان‌های کریستالی را به طور ناموزون روی سفره بچینید.
  • گل‌های طبیعی زیبایی سفره هفت‌سین را دوچندان می‌کنند. گل سنبل را در گلدان‌های استوانه‌ای شیشه‌ای در دو طرف ساعت نقره‌ای مستطیل ‌شکل قرار دهید. سین‌ها را در ظروف نقره‌ای و استیلی که دارید ریخته و در مرکز سفره بچینید.
  • برای شمع‌ها نیز از شمعدانی‌های بلند استفاده کنید.

سفره هفت‌سین ساده و کم‌خرج

همیشه برای ایجاد بهترین‌ها که نباید زیاد هزینه ‌کرد. می‌توانید با استفاده از وسایلی که در منزل دارید یک سفره هفت‌سین ساده و کم‌خرج بچینید.

  • رومیزی سفید گل‌داری روی زمین پهن کنید.
  • آینه‌ پایه‌دار ساده‌ای که در خانه دارید را بالای سفره قرار دهید و در دو طرف آن، شمع‌های بزرگ سفید رنگ را در در شمعدانی‌ها بگذارید.

 

سفره هفت‌سین ساده و کم‌خرج، بسیار زیبا و خاص

  • یک ظرف کریستالی بزرگ در وسط سفره قرار داده و مقداری آب داخل آن بریزید و سیب‌ها را در آب بیندازید. حالا از ظرف‌های کریستالی کوچک و هم‌طرح با ظرف بزرگ‌تان برای چیدن بقیه سفره‌ها روی سفره استفاده کنید.
  • سین‌ها را دورتادور ظرف بزرگ بچینید. مقداری برنج در یک ظرف ریخته و چند سکه روی آن قرار دهید.
  • یک ساعت زنگ‌دار قدیمی در یک طرف آینه بگذارید و در طرف دیگر سبزه‌تان را جا دهید. دو عدد تخم‌مرغ روبه‌روی آینه و در آن طرف سفره بگذارید.

 

یک هفت‌سین ساده و کم‌خرج، جمع‌وجور با ظرافت و زیبایی

برای چیدن یک هفت‌سین ساده و کم‌خرج می‌توانید از تم طبیعت نیز ایده بگیرید. سبزه را در وسط سفره قرار دهید و سین‌ها را در ظرف‌های حصیری که به شکل لانه پرنده درست شده‌اند، دورتادور سبزه بچینید.

خیلی ساده و جمع‌وجور به‌جای استفاده از آینه بزرگ روی سفره از دو آینه دایره‌ای کوچک مابین سین‌ها استفاده کنید. چند تا تخم‌مرغ رنگی و یک سیب و یک سیر برای چیدن این سفره بس است.

ایده تزیین تخم‌مرغ برای سفره هفت‌سین 1403

تزیین تخم‌مرغ، یکی از سنت‌های دیرینه در چیدن سفره هفت‌سین است. در شهرهای کردستان تخم‌مرغ‌های رنگی تنها برای چیدن روی سفره نیستند؛ بلکه در این شهرها یک سنت دیرینه وجود دارد که به تعداد کودکان فامیل تخم‌مرغ، رنگ می‌کنند و به همراه آجیل و شکلات به بچه‌ها هدیه می‌دهند.

 

تخم‌مرغ رنگی‌های ساده و زیبا برای سفره هفت‌سین ساده

البته این تنها مربوط به کودکان فامیل نمی‌شود. بچه‌های شهر در روز قبل از سال ‌تحویل به همه محله‌ها می‌روند و درب‌خانه‌ها را می‌زنند و عیدانه خود که تخم‌مرغ رنگ‌شده و بیسکویت و آجیل و شکلات است را از همه اهالی شهر می‌گیرند. به این رسم در کردستان “هه‌لاوه‌ملاوه” گفته می‌شود.

روش‌های مختلف تزیین تخم‌مرغ برای سفره هفت‌سین

  • رنگ‌کردن: تخم‌مرغ‌ها را با رنگ‌های مختلف و متنوع مانند رنگ‌های خوراکی، آبرنگ، گواش یا لاک غلط‌گیر رنگ کنید. می‌توانید از طرح‌های ساده و مینیمال یا طرح‌های پیچیده و فانتزی برای نقاشی روی تخم‌مرغ‌ها استفاده کنید.

 

تخم‌مرغ‌های رنگارنگ و فانتزی برای یک سفره هفت‌سین بامزه

  • استفاده از مواد طبیعی: از مواد طبیعی مانند پوست پیاز، برگ‌های گیاهان یا گلبرگ‌های گل لاله یا کلم بنفش برای تزیین تخم‌مرغ‌ها استفاده کنید. استفاده از برای رنگ‌کردن تخم‌مرغ‌ها حسی از تازگی و سرزندگی را به آن‌ها می‌بخشد.

 

رنگ‌کردن تخم‌مرغ‌ها با رنگ‌های طبیعی

  • نقاشی با نمادهای سفره هفت‌سین: می‌توانید روی هر یک از تخم‌مرغ‌ها، یکی از نمادهای هفت‌سین مثل سبزه، ماهی، سیب، سنجد، سیر و سکه را نقاشی کنید.

 

تخم‌مرغ رنگی با نمادهای سفره هفت‌سین یک ایده خلاقانه و جذاب

  • استفاده از نوار و روبان: می‌توانید با استفاده از نوار و روبان‌های رنگی و طرح‌دار، تخم‌مرغ‌های سفره هفت‌سین را دیزاین کنید. نوار رنگی یا روبان را دورتادور تخم‌‎مرغ‌ها بپیچید و طرحی ساده، اما زیبا روی آن ایجاد کنید.

 

تزیین تخم‌مرغ‌های هفت‌سین با روبان و پارچه

  • استفاده از پولک و منجوق: با استفاده از چسب مایع، پولک‌ها و منجوق‌ها و مروارید‌ها را روی تخم‌مرغ بچسبانید. می‌توانید قبل از این کار طرحی ظریف و خاص روی تخم مرغ بکشید و بعد خطوط را با پولک پر کنید.

 

تخم‌مرغ‌های تزیین شده با مروارید و پولک

  • استفاده از خمیر مجسمه‌سازی: علاوه بر این می‌توانید با استفاده از خمیر مجسمه‌سازی به تخم‌مرغ شکل دهید؛ مثلاً برای تخم‌مرغ گوش، چشم، دست ‌و پا بگذارید و آن را به شکل حیواناتی مثل خرگوش، موش یا خرس درآورید.

 

تزیین تخم‌مرغ‌های هفت‌سین با خمیربازی

در آخر…

سفره هفت‌سین، آینه‌ای از ذوق و سلیقه شما است. هر سال با چیدن این سفره، نوید آمدن بهار را به اهالی خانه می‌دهید و آرزوهای نیک خود را برای سال نو به زبان می‌آورید.

 

چگونگی تزیین سفره هفت‌سین، بیان‌کننده احساسات درونی شما

ساده یا فانتزی، شیک و مجلل فرقی ندارد چه دیزاینی را برای چیدن هفت‌سین خود انتخاب می‌کنید، مهم‌ترین نکته این است که از تزیین سفره هفت‌سین لذت ببرید و خلاقیت و سلیقه خود را در آن به نمایش بگذارید.

با آرزوی عیدی شاد و پربرکت برای شما!

سوالات متداول

رنگ سال 1403 برای سفره هفت‌سین چیست؟

رنگ سال 1403 همان رنگی است که به عنوان ترند سال معرفی شده؛ یعنی رنگ “هلویی” یا همان “نارنجی مایل به قرمز” است. می‌توانید از این رنگ در رومیزی، ظروف، گل‌ها و سایر عناصر سفره هفت‌سین خود استفاده کنید.

بهترین مکان برای چیدن سفره هفت‌سین، مکانی است که در معرض دید باشد و نور کافی داشته باشد.

استفاده از گل‌های مصنوعی در سفره هفت‌سین، سلیقه‌ای است. اما استفاده از گل‌های طبیعی حسی از تازگی و سرزندگی را به سفره شما خواهد بخشید.

بهترین ایده برای چیدن سفره هفت‌سین ایده‌ای است که از دل‌وجان شما و سایر اهالی خانه برمی‌آید و خلاقیت و سلیقه شما را به نمایش می‌گذارد.

نظرات کاربران