تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی چیست و کدام بهتر است؟

تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی
5/5 - (1 امتیاز)

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پسته در جهان است. کیفیت و طعم مطلوب پسته‌های ایرانی باعث شده تا این محصول به یکی از اصلی‌ترین محصولات صادراتی ایران تبدیل شود. شهرهای مختلفی در ایران به تولید پسته مشغول هستند که از آن جمله می‌توان به کرمان و سمنان اشاره کرد. اما بدون شک مرغوب‌ترین پسته‌ها را از باغات رفسنجان می‌توان برداشت کرد. در رفسنجان به طور کلی دو نوع پسته برداشت می‌شود؛ پسته اکبری و پسته احمد آقایی. این پسته‌ها از نظر شکل ظاهری، طعم و حتی ظاهر درخت‌شان با هم تفاوت‌هایی دارند. مهم‌ترین تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی چیست؟ در این مطلب از اسنپ فود با ما همراه باشید تا ببینیم فرق بین پسته اکبری و احمد آقایی چیست و هریک چه ویژگی‌هایی دارند.

پسته اکبری چیست؟

پسته اکبری از انواع پسته‌هایی است که در شهر رفسنجان تولید می‌شود. خصوصیت بارز پسته اکبری شکل کشیده، بادامی و خوش فرم آن است. رنگ مغز پسته اکبری معمولا بنفش، قهوه‌ای یا سبز است. پوست پسته اکبری نیز بیشتر به رنگ کرم روشن یا استخوانی دیده می‌شود. این پسته در شرق آسیا طرفداران زیادی دارد. کشورهای هند و چین از جمله مهم‌ترین مشتریان پسته اکبری هستند. از پسته اکبری در صنعت بستنی سازی بسیار استفاده می‌شود.

پسته اکبری چیست

با دقت بیشتر به پسته اکبری می‌توانیم مشاهده کنیم که این نوع پسته دارای نوک سبز متوسط، رنگ پوست سبز و در هنگام رسیدن میوه رنگ پوست قرمز است. موقعیت شکاف پوست سخت پسته اکبری در بخش شکمی و پشتی باهم برابر است. درجه خندانی زیادی دارد و وزن هر پسته خشک حدود ۰.۷۵ گرم است. در هر کیلو پسته اکبری ۸۰۰ تا ۹۰۰ پسته وجود دارد. سایز پسته اکبری در حدود ۱.۷۰ تا ۱.۵۰ میلیمتر مربع است. البته که تمام بار یک محصول به صورت دقیق دارای این مشخصات نیستند. اما به طور کلی می‌توان مشخصات ظاهری پسته اکبری را به این شکل عنوان کرد:

  • فرم: کشیده و بادامی شکل
  • رنگ پوسته: کرم روشن تا استخوانی
  • رنگ مغز: سبز، بنفش، قهوه‌ای
  • شکاف پوست: متقارن
  • رنگ پوست میوه رسیده: قرمز
  • وزن هر میوه خشک: ۰.۷۵ گرم
  • تعداد در هر کیلو: ۸۰۰ تا ۹۰۰ عدد

پسته اکبری برای کجاست؟

پسته اکبری در حال حاضر تنها در استان کرمان و در باغات رفسنجان تولید می‌شود. شاید مشابه این پسته در سایر نقاط کشور و حتی دنیا هم تولید شود و شما می‌توانید آن‌ها را در آجیل فروشی های معروف ایران خریداری کنید اما مرغوب‌ترین پسته اکبری فقط در باغات رفسنجان به عمل می‌آیند.

پسته اکبری برای کجاست

پسته احمد آقایی چیست؟

پسته احمد آقایی یکی از محبوب‌ترین انواع پسته در ایران و جهان است. این پسته دارای طعمی بسیار خوش، رنگ و فرمی زیبا و شهرت جهانی است. بهترین و باکیفیت‌ترین خلال‌های پسته را با استفاده از پسته احمد آقایی تهیه می‌کنند. این نوع پسته در کشورهای هند و یونان طرفداران زیادی دارد. از نظر ظاهری پسته احمد آقایی نیز مانند پسته اکبری فرمی کشیده دارد اما کشیدگی آن نسبت به پسته اکبری کمتر است. یک فرق پسته اکبری و احمد آقایی نوع شکاف پوسته سخت آن‌ها است. در پسته اکبری شکاف پوسته کاملا متقارن است اما پوسته پسته احمد آقایی دارای شکافی نامتقارن است. به این صورت که یک سمت پوست به صورت صاف و قائم قرار گرفته و طرف دیگر پوست بیشتر باز شده است.

پسته احمد آقایی چیست

همچنین یکی دیگر از تفاوت های پسته اکبری و احمد آقایی رنگ مغز میوه است. مغز پسته احمد آقایی معمولا به رنگ یشمی و قرمز دیده می‌شود. رنگ پوسته سخت پسته احمد آقایی تفاوت چشمگیری با پسته اکبری ندارد و هر دو به رنگ کرم روشن تا استخوانی دیده می‌شوند. میزان خندانی پسته احمد آقایی نیز مانند پسته اکبری زیاد است. وزن متوسط هر دانه خشک پسته احمد آقایی در حدود ۱.۴۵ است. در هر کیلو پسته احمد آقایی ۷۰۰ تا ۸۰۰ عدد پسته وجود دارد. سایز پسته احمد آقایی نیز چیزی حدود ۱.۵۰ تا ۱.۷۰ میلیمتر مربع است. به طور کلی می‌توان مشخصات ظاهری پسته احمد آقایی را به این شکل عنوان کرد:

  • فرم: کشیده و صاف
  • رنگ پوسته: کرم روشن تا استخوانی
  • رنگ مغز: یشمی و قرمز
  • شکاف پوست: نامتقارن
  • رنگ پوست میوه رسیده: قرمز
  • وزن هر میوه خشک: ۱.۴۵ گرم
  • تعداد در هر کیلو: ۷۰۰ تا ۸۰۰ عدد

پسته احمد آقایی برای کجاست؟

پسته احمد آقایی نیز بیشتر در استان کرمان و باغات پسته رفسنجان تولید می‌شود. پسته احمد آقایی مانند پسته اکبری ممکن است در نقاط مختلفی از کشور تولید شود شما آن را در بهترین آجیل فروشی تهران و سایر شهرها پیدا کنید اما نوع اصلی و مرغوب پسته احمد آقایی تنها در رفسنجان به عمل می‌آید.

پسته احمد آقایی

تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی و درخت این دو پسته

با وجود تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی باید انتظار داشته باشیم که بین درختان این دو پسته نیز تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. در ادامه با تفاوت های بین درخت پسته اکبری و پسته احمد آقایی بیشتر آشنا می‌شویم.

خصوصیات درخت پسته اکبری

نهال پسته اکبری نسبت به سایر انواع درختان پسته برگ‌های بیشتری دارد. همچنین مقاومت نهال پسته اکبری نسبت به سایر ارقام پسته کمتر است. به همین دلیل آفت‌زدگی یکی از دغدغه‌های اصلی باغداران رفسنجانی است که پسته اکبری کشت می‌کنند.

درختان پسته اکبری برخلاف درخت پسته احمد آقایی امکان برداشت هر ساله را ندارد. زمان برداشت از این گیاه می‌تواند باتوجه به میزان رسیدگی به گیاه متفاوت باشد. به صورت کلی باغدارانی که تمایل دارند به طور مرتب برداشت داشته باشند باید توجه بسیار زیادی به محصول خود کنند، از مقاوم کردن گیاه در برابر آفات تا کوددهی و آبیاری مناسب. اما در صورتی که این گیاه به بار بنشیند از نظر اقتصادی می‌تواند بسیار ارزشمند و باصرفه باشد.

خصوصیات درخت پسته احمد آقایی

درخت پسته احمد آقایی از جمله گیاهان کم رشد یا متوسط رشد اما مقاوم است. برگ‌های این درخت کوچک هستند و حدود ۶۰٪ از برگ‌ها به صورت سه برگچه‌ای رشد می‌کنند. شکل برگچه انتهایی نیز تخم‌مرغی و بزرگتر از برگ‌های جانبی است.

درخت پسته احمد آقایی زودگل و زمان گلدهی آن نیز بین ۴ تا ۱۲ فروردین هر سال است. رشد مغز این گیاه از ۱۰ تیر آغاز می‌شود و برداشت محصول را نیز می‌توان از نیمه شهریور انجام داد. میزان تراکم پسته در هر خوشه به طور متوسط ۱۸ عدد در پایان فصل برداشت است. باردهی یک درخت ۱۵ ساله به طور متوسط ۲۰ کیلوگرم است.

تشخیص تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی

پسته اکبری و پسته احمد آقایی از جمله مرغوب‌ترین پسته‌های ایرانی هستند که هر دو در استان کرمان و به ویژه در شهرستان رفسنجان کشت می‌شوند. به طور کلی این دو پسته از نظر کیفیت و شکل ظاهری بسیار شبیه به هم هستند. به همین دلیل ممکن است برای برخی افراد این سوال مطرح شود که تفاوت پسته اکبری و احمد آقایی دقیقا در چیست؟ این دو محصول در شکل شکاف پوسته، رنگ مغز میوه، نوع درخت و البته کاربردشان تفاوت‌هایی دارند. اینکه ما برای خرید به سراغ کدامیک از انواع پسته برویم تا حد زیادی به سلیقه ما بستگی دارد.

شما می‌توانید مرغوب‌ترین پسته اکبری و پسته احمد آقایی را از طریق اسنپ فود تهیه کنید. اسنپ فود به شما کمک می‌کند تا از طریق سفارش آنلاین آجیل محصولات اعلای این دو برند را از بهترین فروشگاه‌های اطراف خود تهیه کنید.

نظرات کاربران