آجیل شب یلدا، سنتی برای خاطرات خوش

آجیل شب یلدا
4.1/5 - (15 امتیاز)

بدون‌شک شما نیز با شب یلدا و رسومات آن آشنا هستید. از آنجایی که در زمان‌های گذشته مردم میوه‌های تابستانی و برخی از خشکبار خود را برای زمستان ذخیره می‌کردند، در طولانی‌ترین شب سال که در واقع مصادف با شروع فصل زمستان است، این مواد غذایی ذخیره‌شده را می‌خوردند و جشن می‌گرفتند. آجیل شب یلدا نیز یکی از همین رسومات مربوط به خوردن خوراکی‌های ذخیره‌شده از فصل تابستان است.

آجيل شب يلدا چيست؟

در شب چله یا همان شب یلدا مردم به مهمانی، جشن، و پایکوبی مشغول هستند و در بلندترین شب سال که در واقع همان شروع فصل زمستان است، خوراکی‌های شیرینی می‌خورند. با اینکه از این رسم و رسومات اصیل ایرانی سال‌ها می‌گذرد، اما همچنان مردم ایران به این رسم پایبند هستند.

آجیل شب یلدا یکی از تنقلاتی است که در این شب به عنوان اسباب پذیرایی و جشن استفاده می‌شود. معمولا انواع خوراکی‌ها از میوه‌های تازه گرفته تا خشکبار را در ظروف جداگانه قرار می‌دهند تا مهمانان به دور هم جمع شده و علاوه بر هندوانه و شیرینی، آجیل هم بخورند. این آجیل نیز همانند سایر آجیل‌ها خواهد بود، اما تنها چند تفاوت کوچک می‌توان در آجیل یلدا پیدا کرد. آجیل شب یلدا به طور معمول شیرین است و برخی از میوه‌های خشک را شامل می‌شود، در حالی که سایر آجیل‌ها شور هستند و برگه میوه‌های خشک در آن‌ها دیده نمی‌شود.

آجیل شب یلدا نماد چیست؟

شب یلدا از زمان‌های قدیم تا به امروز بدون آجیل معنا نداشته و ندارد. به عبارت دیگر بدون وجود آجیل شب یلدا، این جشن کامل نخواهد بود. اما به نظر شما این نوع آجیل نماد چیست و چرا نقش پررنگی در شب یلدا دارد؟ به طور کلی هر یک از خوراکی‌های موجود در شب یلدا نماد و معنای خاصی دارند.نماد آجیل شب یلدا

از آنجایی که شب یلدا مصادف با شروع فصل زمستان است و مردم در فصل زمستان با سختی‌های بیشتری روبه‌رو هستند و به بدن قوی‌تری نیاز دارند، خوردن انواع آجیل در شب چله باعث افزایش انرژی افراد برای ادامه روند زندگی در فصل زمستان خواهد بود.

البته این نماد بیشتر مربوط به سال‌های قدیم است که کشاورزان و دهقانان، زمستان سخت و طاقت‌فرسایی را پشت سر می‌گذاشتند. در ضمن چیدن انواع آجیل در ظرف و قراردادن آن‌ها بر روی میز، سبب می‌شود تا افراد خانواده به دور یکدیگر جمع شوند.

انواع آجیل شب یلدا

پیش از این نیز به تفاوت آجیل یلدا با سایر آجیل‌ها اشاره کردیم. اکنون که با نماد و دلیل مصرف این آجیل در شب چله آشنا شدید، بهتر است آجیل‌های این شب دوست‌داشتنی را بشناسید.

آجیل 4 مغز

آجیل 4 مغز همان‌طور که از نامش پیدا است، از ترکیب 4 مغز خوراکی تشکیل شده و طبع گرمی دارد. از این‌رو آجیل 4 مغز برای شب اول زمستان و شروع سرمای هوا بهترین گزینه خواهد بود.آجیل 4 مغز

  • پسته
  • فندق
  • بادام درختی
  • بادام هندی

آجیل مشکل گشا

شما با ترکیبات آجیل مشکل‌گشا آشنا هستید؟ مشکل گشا یکی از آجیل‌های شب چله است که به مغزها و تخمه‌ها ختم نمی‌شود، بلکه بیشتر از ترکیبات زیر تهیه شده است:

  • نقل
  • میوه خشک (همانند توت خشک، انجیر خشک یا آلو)
  • نخود
  • کشمش
  • چیپس میوه

آجیل 7 قلم

آجیل 7 قلم در واقع ترکیب کلی آجیل‌های ذکرشده در بخش‌های قبلی ( آجیل 4 مغز و آجیل مشکل‌گشا) به علاوه باسلق است. همان‌طور که گفتیم آجیل شب چله، مزه شیرینی دارد و از مواد قنددار و شیرین همانند میوه خشک یا باسلق تشکیل شده است.

آجیل شیرین شب یلدا

پیش از این نیز گفتیم که آجیل شب چله از طعم شیرینی برخوردار است و برخلاف سایر آجیل‌ها که شور مزه هستند، آجیل شب چله مزه بهتری دارد و تا حدودی سیرکننده خواهد بود. این آجیل با هدف افزایش نیرو و انرژی بدن افراد در نظر گرفته شده و مصرف می‌شود. در ادامه موارد موجود در آجیل شیرین شب چله را نام برده‌ایم:آجیل شیرین شب یلدا

  • توت خشک
  • کشمش سبز
  • مغز بادام ایرانی
  • پسته
  • مغز گردو
  • انجیر خشک
  • مغز فندق
  • برگه زردآلو
  • میوه‌های خشک ( سیب، آناناس، نارگیل و غیره)

آجیل شب یلدا برای عروس

یکی دیگر از رسومات سنتی در کشور ما، هدیه بردن برای عروس طی مناسبت‌های خاص در دوران عقد و نامزدی است. یکی از همین مناسبت‌ها، شب یلدا بوده که به طور معمول بیشتر خانواده‌ها برای عروس عقد کرده خود، در سال اول، هدیه‌ای به همراه انواع خوراکی‌ها را پیشکش می‌کنند.

بدین‌ترتیب آجیل شب چله تزیین می‌شود تا به هنگام تقدیم کردن به عروس خانم باعث شادی بیشتر او باشد. در واقع در آجیل شب یلدای نوعروس، هندوانه و سایر خوراکی‌ها باید به شیوه‌ای خوش سلیقه تزیین و طراحی شوند؛ به زبان ساده این کار نوعی احترام محسوب می‌شود.آجیل شب یلدا برای عروس

تزیین آجیل شب یلدا برای هدیه به عروس شاید به نظر همه ما خوب نباشد یا برخی بر این باور باشند که تزیینات هزینه‌های گزافی دارند که شاید اصراف محسوب شوند. در حالی که برخی دیگر تزیین آجیل عروس برای شب یلدا را نوعی ذوق و شوق می‌دانند و برای تزیین آجیل دست به کار می‌شوند. در حقیقت این موضوع به سلیقه و علاقه طرفین بستگی دارد.

البته، تزیین فقط برای عروس خانوم‌ها نیست و تزیین آجیل ساده و شیک در منزل باعث می‌شود تا آجیل یلدای شما هم زیباتر و مناسب سفره شب یلدا باشد.

آجیل شب یلدا شامل چیست؟

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که در آجیل شب یلدا می‌توان از چه چیزهایی استفاده کرد؟ برای شب یلدا می‌توان ترکیبی از آجیل‌های مختلف را ایجاد کرد که در ادامه درباره هریک از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

پسته در آجیل شب یلدا

پسته یکی از اعضای اصلی آجیل شب یلدا است که اغلب ما به طعم آن علاقه داریم. پسته دارای دو مدل شور و خام است که می‌توانید با توجه به نوع آجیل یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر سلیقه شما برای شب یلدا، آجیل شیرین است، پسته خام را با آجیل مخلوط کنید، اما برای آجیل شور، ترکیب پسته شور بهتر خواهد بود. اگر با خواص پسته آشنا شوید، برای خوردن این آجیل تمایل بیشتری خواهید داشت.

فندق در آجیل شب یلدا

فندق را نیز می‌توان در ترکیب آجیل شب چله پیدا کرد. شما می‌توانید از خود فندق یا مغز آن استفاده کرده و  به آجیل یلدایی خود اضافه کنید. خواص فندق شامل موارد مختلفی است که از جمله این خواص می‌توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی، تقویت استخوان‌ها، کاهش دردهای قاعدگی در خانم‌ها و… اشاره کرد.

بادام در آجیل شب یلدا

بادام انواع مختلفی مانند بادام هندی، بادام درختی و حتی بادام زمینی را شامل می‌شود.بادام در آجیل شب یلدا

احتمالا شما هم طعم بادام هندی را به دیگر انواع بادام ترجیح می‌دهید، اما همه چیز تنها به طعم و مزه محدود نیست و خواص بادام هندی موجب می‌شود تا مصرف این آجیل خوشمزه و اضافه کردن آن به ترکیب آجیل یلدا، انتخاب مناسبی باشد.

گردو در آجیل شب یلدا

برخی افراد برای آجیل یلدا از گردو هم استفاده می‌کنند که انتخاب آن تا حدودی سلیقه‌ای است. نکته جالب درباره گردو، امکان اضافه کردن آن به انواع آجیل‌های شور و شیرین است که البته برای آجیل شور معمولا از نوع بو داده و نمکی گردو استفاده می‌کنند و نوع خام گردو، انتخابی مناسب‌تر برای آجیل شیرین است.

تخمه‌های آجیل یلدا

آجیل شب چله بدون تخمه معنایی ندارد! در واقع در اغلب انواع آجیل ایرانی، تخمه را می‌توان پای ثابت در نظر گرفت. از انواع تخمه می‌توان به تخمه کدو، آفتابگردان، تخمه هندوانه و… اشاره کرد. معمولا برای شب یلدا از تخمه آفتابگردان، کدو و تخمه ژاپنی در آجیل استفاده می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را داخل آجیل ریخته یا به صورت جداگانه ظرف تخمه را آماده کنید.

آجیل شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

به هر شهر و منطقه‌ای از ایران که سفر کنید، رسومات مختلفی برای شب یلدا وجود دارد که یکی از آن‌ها آجیل شب یلدا است. برای آشنایی با آجیل یلدا در شهرهای مختلف، ادامه این مطلب را دنبال کنید.آجیل شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

آجیل شب یلدا در لرستان

آجیل شب چله در لرستان مانند سایر نقاط ایران جایگاه مهمی در سفره یلدایی مردم دارد. برخی از ترکیبات آجیل لرستان مانند سایر دیگر مناطق شامل بادام، پسته، گردو، فندق، کشمش و… است. اما یک گزینه متمایز در این آجیل، گندم برشته است. در لرستان گندم برشته با طعم نمکی و جذاب خود، به شیوه‌ای خاص و با ترکیب زعفران و ادویه‌ها تهیه می‌شود.

آجیل شب یلدا در کردستان

اگر شب یلدا مهمان مردم خونگرم کردستان باشید، یک خوراکی متفاوت را تجربه خواهید کرد. در کردستان از ترکیب شیره و گندم برشته، گلوله‌های کوچکی درست می‌شود که در آجیل شب یلدا جای می‌گیرد. البته تخمه، انجیر خشک، میوه‌های خشک مانند برگه گلابی و زردآلو و مغزها نیز در آجیل مردم کردستان دیده می‌شود.

آجیل شب یلدا در خوزستان

شب یلدا در خوزستان نیز مانند دیگر نقاط ایران، همراه با دورهمی و جشن است. آجیل هم در سفره شب یلدا خوزستانی‌ها دیده می‌شود که اغلب آجیل چهار مغز در کنار خرما و شیرینی است.آجیل شب یلدا در خوزستان

معمولا مردم خوزستان شیرینی‌های محلی خود را برای شب یلدا تهیه کرده و با آن‌ها از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

آجیل شب یلدا در اصفهان

در سفره شب یلدا اصفهانی‌ها در کنار گز خوشمزه اصفهان، می‌توان نوعی آجیل را دید که از ترکیب گندم و شاهدانه تهیه شده است. البته آجیل‌های شیرین مانند کشمش نیز مهمان سفره یلدایی اصفهانی‌ها خواهد بود. دیگر انواع آجیل مانند بادام، تخمه و پسته نیز در اصفهان مانند سایر نقاط ایران مرسوم است.

آجیل شب یلدا در شمال

به خطه سرسبز شمال ایران می‌رسیم که با برنج معروف است، پس عجیب نیست که گیلانی‌ها برای شب یلدا برنجک تهیه کنند. این خوراکی برنج سرخ شده و پفکی با طعم جذاب است. البته شمالی‌ها از دیگر ترکیبات آجیل مانند شاهدانه، تخمه کدو، تخمه هندوانه، بادام زمینی و دیگر انواع آجیل نیز استفاده می‌کنند.

آجیل شب یلدا در تبریز

آذری‌های مهمان‌نواز، در شب یلدا پذیرایی مفصلی از مهمانان خود می‌کنند که علاوه بر شیرینی و میوه، شامل انواع آجیل‌ها است. از بادام و فندوق و گردو که بگذریم، سنجد نیز در سفره یلدایی مردم تبریز دیده می‌شود. همچنین گندم و شاهدانه برشته هم بخشی از تنقلات و آجیل‌های مردم تبریز را تشکیل می‌دهند.

خرید آنلاین آجیل شب یلدا از اسنپ فود

خرید آنلاین آجیل نیز یکی دیگر از خدمات نوین اسنپ فود است که رفاه بیشتری را برای مشتریان و کاربران خود فراهم می‌کند. پس اگر شب یلدا نزدیک است و شما هیچ یک از خوراکی‌های لازم را خریداری نکرده‌اید، بهتر است به سراغ خرید آنلاین اجیل بروید تا وقت و هزینه مصرفی شما کاهش یابد.خرید آنلاین آجیل شب یلدا از اسنپ فود

در شب چله همه آجیل فروشی‌های ایران بسیار شلوغ می‌شوند و خرید کردن از آن‌ها سخت خواهد بود، بنابراین بهتر است در تاریخی نزدیک به شب یلدا به صورت آنلاین خرید خود را تکمیل کنید و پس از مدت کوتاهی بسته آجیل دلخواه خود را بدون معطلی و درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

کدام نوع آجیل برای شب یلدا انتخاب مناسبی است؟

در شب یلدا، می‌توان انواع آجیل مانند آجیل چهار مغز، هفت قلم یا شیرین را انتخاب کرد. البته معمولا برای شب یلدا از آجیل شیرین استفاده می‌شود که در ترکیب آن میوه‌های خشک و مغزهای خام وجود دارند.

آیا در شهرهای مختلف ایران، ترکیب آجیل شب یلدا متفاوت است؟

آجیل یلدا با پسته، بادام، میوه‌های خشک و… شناخته می‌شود. اما در شهرهای مختلف ممکن است گزینه‌های دیگری مانند گندم و شاهدانه، برنجک، خرما و چیزاهای دیگر نیز به آجیل شب چله اضافه شوند.

آجیل شب یلدا عروس چه ویژگی‌هایی دارد؟

در بسیاری از شهرهای ایران مرسوم است که خانواده داماد در شب یلدا، هدیه‌هایی به خانه عروس می‌برند که آجیل شب چله نیز یکی از آن‌ها است. انتخاب این آجیل سلیقه‌ای بوده، اما بهتر است به زیبایی تزیین شود.

نظرات کاربران

maghsoud
17.آبان.1402

خدا کنه قیمت ها خیلی بالا نره که بشه اجیل شب یلدا خرید عزا گرفتم که شب یلدا از رگ گردن به ما نزدیک تر است
آجیل بادام هندی و پسته و بادم زمینی باید حتما داشته باشه چون خیلی دوست دارم😊

    snappfoodadmin
    22.آبان.1402

    سلام میتوانید با گشتن در سایت اسنپ فود اجیل ها و غذاها و میوه ها ببینید و قیمت ها را چک و مقایسه کنید و انلاین خرید کنید https://blog.snappfood.ir/

raheleghasemi
22.آبان.1402

سلام آجیل شب یلدا برای عروس چند نوع آجیل میخواد

    snappfoodadmin
    27.آبان.1402

    سلام آجیل شب یلدا برای عروس خانمها میتوانید شامل آجیل 4 مغز پسته ( پسته خندون خام یا بوداده) و فندق خام و بوداده و بادام درختی و
    بادام هندی خام و بو داده و تخمه آفتابگردان و تخمه کدو و توت خشک و کشمش سبز و مغز گردو، انجیر خشک کنار میو های خشک موز و
    سیب و برگه زردآلو و آناناس و نارگیل و انار و هندوانه و کدو تزیین شده با گل های پاییزی گرم که البته تززین اجیل شب یلدا سلیقه ای است

kiyanoush sojodiilami
22.آبان.1402

اسم شب یلدا در تقویم تغییر نام داده دوساعت طول میکشه بگیم اجیل و میوه و دسر روز ترویج فرهنگ مهیمانی و پیوند با خویشان میخوایم مغازه دار تا بیاد بفهمه ما چی گفتیم پسته ها تبدیل به بادام هندی میشوند😁😁

    snappfoodadmin
    27.آبان.1402

    سلام انواع دسرهای شب یلدا و میوه جات هندوانه و انار و خرمالو و موز و انواع اجیل مورد نیاز برای شب بیادمانی یلدا
    یا روز ترویج فرهنگ مهیمانی و پیوند با خویشان را می توانید از اسنپ فود خرید کنید https://blog.snappfood.ir/

Faridehsadghi
07.آذر.1402

چرا در شب یلدا آجیل میزارند آجیل شب یلدا نماد چیست

    snappfoodadmin
    20.آذر.1402

    سلام آجیل شب یلدا به طور معمول شیرین و برخی از میوه‌های خشک هم دارد از آنجایی که شب یلدا مصادف با شروع فصل زمستان است
    به بدن قوی‌تری نیاز داریم، خوردن انواع آجیل در شب چله باعث افزایش انرژی افراد برای ادامه روند زندگی در فصل زمستان خواهد بود.چیدن
    انواع آجیل در ظرف و قراردادن آن‌ها بر روی میز، باعث می شود تا افراد خانواده به دور یکدیگر جمع شوند. از این رو در شب یلدا آجیل می گذارند

Foroghzalemiyan
14.آذر.1402

حتما باید برای عروس اجیل شب یلدا برد
نمیشه اجیل داخلش میوه خشک و پسته نباشه

    snappfoodadmin
    20.آذر.1402

    سلام معمولا برای تازه عروس ها و عقد کرده ها و نامزد کرده ها شب چله ای میبرند اجیل شب یلدا هم کنار میوه های خشک و میوه های تازه تزیین میکنند
    و سبد یا سینی زیبایی با گل های فصل پاییزی درست می کنند اجیل شب یلدا سلیقه ای است می توانید پسته نزارید بادام هندی و بادام زمینی بزارید