آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع اجیل
4.7/5 - (3 امتیاز)
4

معروف ترین سوغاتی‌های کرمان

ترمه افضلی 02 آبان 1402 8 دقیقه

کرمان، پهناورترین استان ایران است. وسعت، جمعیت، تاریخ و هنر این استان، آن را به یکی از مراکز صنعتی، فرهنگی و کشاورزی در ایران تبدیل کرده است. وقتی به این شهر سفر می‌کنیم از ابتدای راه به‌وضوح هنر این مردمان را در ساختمان‌هایی با معماری قدیمی، مساجد، فرش‌ها، ظروف آشپزخانه، خوراکی‌ها و غذاهای این استان می‌توانیم ببینیم.

باغ عمارت بیگلربیگی معروف به باغ فتح‌آباد کرمان که قدمت آن به دورهٔ قاجار برمی‌گردد.

بد نیست قبل از سفر به این استان با ما همراه باشید تا بیشتر دربارهٔ خوراکی‌ها و صنایع دستی کرمان بدانیم تا با شناخت بیشتر از سفر خود لذت ببریم.

معروف ترین سوغاتی‌های کرمان

در ادامه به بررسی معروف‌ترین سوغاتی‌های کرمان می‌پردازیم. در این شهر شما انواع مختلفی از خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی را به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود می‌توانید خریداری کنید.

پسته

پسته ایران در رتبه سوم صادرات جهان قرار دارد که مرغوب‌ترین نوع آن پسته کرمان است.

پسته معروف‌ترین و مهم‌ترین سوغاتی کرمان است. یک محصول با کیفیت که هم در داخل و هم خارج از ایران ارزشمند است. ۷۰ درصد پستهٔ ایران در کرمان تولید می‌شود، زیرا آب و هوای خشک این استان مخصوصاً در شهر رفسنجان باعث تولید پسته‌هایی با کیفیت بالا می‌شود. اگر در مهر و شهریور به کرمان سفر کردید به بهترین آجیل فروشی کرمان سری بزنید و پسته‌ی تازه و مرغوب بخرید.

زیره

زیره گیاهی است با خواص فراوان دارویی که کاربرد بسیاری در آشپزی سنتی ایران دارد. این گیاه در آب و هوای خشک مانند آب و هوای شهر کرمان بهتر رشد می‌کند. زیره در دو نوع سیاه و سبز وجود دارد و اغلب از کوه‌های کرمان جمع‌آوری می‌شود.

زیره کرمان را به صورت دانه، پودر شده و روغن استفاده می‌کنند.

میزان معروفیت زیرهٔ کرمان را می‌توان در ادبیات ایران، میان ضرب‌المثل‌های قدیمی یافت. ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» که دلالت از کاری بیهوده کردن دارد.

قاووت تا قوتو

قاووت یا قوتو یک شیرینیِ پودری متعلق به کرمان است. این شیرینی را با آسیاب کردن مغز گندم، جو، کنجد، پسته، بادام، گیاهان دارویی و… به همراه شکر یا قهوه درست می‌کنند. برای خوردن قاووت، آن را در شیر یا آب حل می‌کنند یا به صورت پودر خشک می‌خورند.

قوتو چهل گیاه کرمان

این خوراکی اصیل کرمانی بسیار مقوی و انرژی‌زاست. از قوتوهای معروف کرمان، قوتو پسته، قوتو چهل گیاه، قوتو خشخاش که معمولاً با طعم‌‌های گل محمدی و زعفران محبوب‌تر است.

حاجی پسته

حاج پسته کرمان

حاجی پسته شباهت فراوانی به حاج بادام یزد دارد. کرمانی‌ها با ترکیب پستهٔ معروفشان با هل، گلاب، تخم‌مرغ، و پودر قند حاجی پسته را درست می‌کنند. حاجی پسته انرژی زیاد دارد ولی چاق کننده نیست.

کلمپه

کلمپه کرمان را با چای بنوشید.

کلمپه، شیرینی معروف کرمانی که خمیرش را با هل، دارچین، روغن حیوانی یا روغن معمولی و گلاب درست می‌کنند. داخل کلمپه را بیشتر با خرما و گردو پر کرده و روی آن را با پودر پسته یا کنجد تزیین می‌کنند. این شیرینی یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های کرمان است.

کماچ

کماچ سهن کرمان

کماچ با نام اصلی کماچ سهن از شیرینی‌های سنتی کرمان است. این شیرینی را با جوانه گندم درست می‌کنند. به این صورت که جوانهٔ گندم خیس شده را با زیره و دارچین ترکیب کرده و داخل آن را با خرما، گردو یا پسته پر می‌کنند.

خرما و مرکبات

کرمان به خصوص مناطق شرقی و جنوبی این استان با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی، یکی از بهترین مراکز تولید خرماست. کرمان ۳۰ درصد خرمای کشور را تأمین می‌کند. یکی از بهترین خرماهای کرمان، خرما پیارم است.

خرما پیارم کرمان

مرکبات این استان هم به دلیل آب و هوای مناسب با کیفیت بالا و طعم خاص و خوشمزه تولید می‌شوند. پرتقال، لیمو ترش، نارنج و نارنگی این شهر از لحاظ طعم و عطر زبانزد هستند.

حلوای پسته

حلوای پسته کرمان

فراوانی پسته در کرمان (شهر پستهٔ ایران) باعث شده که اغلب خوردنی‌ها و شیرینی‌های این شهر را با پسته درست کنند. حلوای پسته هم به عنوان یک شیرینی سنتی و محبوب، همان‌طور که از نامش پیداست با پسته درست می‌شود. مواد اصلی برای تهیه حلوای پسته آرد، کره، پودر قند، نشاسته، پودر پسته، زعفران، هل و گلاب است.

شیرینی‌های کرمانی

کرمان شهریست که مردمانش از گذشته تا به امروز با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده‌اند؛ شاید همین تلخی‌های تاریخی باعث شده تا اهالی این شهر روزگار را تا جایی که می‌توانند به شیرینی بگذرانند. بیایید بیشتر با سوغات شیرین کرمان آشنا شویم تا در سفر به کرمان به راحتی انواع شیرینی را از فروشگاه‌های معتبر یا با سفارش شیرینی آنلاین در کرمان تهیه کنیم.

خرما بریز

خرما بریز کرمان

خرما بریز یک نوع حلوای بسیار شیرین است که معمولاً با چای یا قهوه می‌خورند. این حلوا را با آرد سبوس‌دار، شکر، خرما، گلاب و روغن درست کرده و طبق سلیقه با انواع آجیل‌ها مخلوط می‌کنند. ترکیبات این شیرینی باعث می‌شود که بسیار انرژی بخش و مقوی باشد. خرما بریز برای سوغاتی انتخاب فوق‌العاده‌ای است.

قطاب

قطاب پسته کرمان

قطاب یک شیرینی با قدمت طولانی و معروف، متعلق به شهر یزد و کرمان است. این شیرینی را معمولاً با بادام و خاک قند تهیه می‌کنند؛ ولی در کرمان که شهر پسته ایران است قطاب را با پسته درست می‌کنند.

مسقطی

مسقطی زعفرانی کرمان

مسقطی، شیرینی مخصوص سیرجان یکی از شهرهای کرمان است. بافت این شیرینی نرم است و طعم منحصربه‌فرد خود را دارد. مسقطی سیرجان را با نشاسته، گلاب، شکر، خلال پسته و بادام، هل و زعفران درست می‌کنند. در سفرتان به کرمانی حتماً این شیرینی را امتحان کنید.

سوهان زرند

سوهان زرند کرمان

اغلب ما سوهان را سوغات قم و اصفهان می‌دانیم. اما خوب است بدانیم نوعی سوهان با بافت متفاوت در شهر زرند استان کرمان تولید می‌شود. این سوهان بسیار محبوب بوده و بسیاری از مسافران آن را به‌عنوان سوغات با خود می‌برند. سوهان زرند بافتی ظریف و ترد دارد و به صورت لایه‌لایه آماده می‌شود. مواد اصلی تشکیل دهندهٔ این سوهان آرد گندم، آرد جوانه گندم، زعفران و هل است.

نان پر

نان پر خانگی کرمان

نان پر، یک شیرینی سنتی است که در اغلب خانه‌های کرمان درست می‌شود. نان پر را با آرد، پودر قند، هل، زعفران و کنجد در رنگ‌های مختلف تهیه می‌کنند.

صنایع دستی

شهر کرمان از گذشته تا به امروز در صنعت و هنر زبانزد بوده است. کارهای هنری و دست ساز فراوان هنرمندان کرمانی امروزه به سراسر دنیا فرستاده می‌شود. برای شناخت و گرامیداشت این هنر بیایید با هم چند نمونه از صنایع دستی کرمان را بشناسیم.

پته دوزی

پته دوزی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای سوزن دوزی سنتی در ایران است. پته دوزی را به صورت رودوزی (روی پارچه) می‌دوزند. به پارچهٔ مورد استفاده در زمینهٔ کار که معمولاً قرمز، سیاه و سفید است “عریض” می‌گویند و به نخ‌های رنگی که نقش را با آن می‌دوزند “ریس” می‌گویند.

 

پته دوزی کرمانی نقش درخت زندگی

اغلب نقش‌های پته دوزی مربوط به طرح‌های باستانی ایران است که هنرمندان به صورت ذهنی آن را می‌دوزند. معروف‌ترین طرح پته دوزی بته جقه (نماد سرو) است.

قالیچه

طرح اسلیمی قالیچه کرمان

قالیچه‌های کرمانی را به قالیچه‌های افشاری می‌شناسند که به صورت عمده در چند روستای این استان بافته می‌شود. اصالت این قالیچه‌ها به هنر عشایر ایل افشار برمی‌گردد. اهالی ایل افشار در دشت‌های بین سیرجان و بافت ساکن هستند و این قالیچه‌ها را می‌بافند.

قالی

قالی بافی در کرمان قدمت طولانی دارد. این منطقه باتوجه‌به هنر بافندگانش قالی‌های با دوام و با کیفیتی عرضه کرده است. ضرب‌المثل “قالی کرمان” که به آدم‌ها نسبت می‌دهند از همین دوام و حفظ زیبایی این هنر آمده است.

قالی کرمان دستباف طرح لچک و ترنج

تنوع رنگ در قالی کرمان بسیار است. در قالی‌های نفیس این منطقه می‌توان تا ۳۰ رنگ هم در یک قالی مشاهده کرد. رنگ‌های استفاده شده در قالی بافی طبیعی هستند که با گذر زمان تغییر نمی‌کند. طرح قالی‌های معروف شاه عباسی، شکارگاه، محراب، باغ، لچک و ترنج متعلق به هنرمندان کرمانی است. اغلب این قالی‌ها با ابریشم و پشم یا ترکیبی از آن‌ها بافته می‌شوند.

شال بافی

شال بافی کرمان

شال بافی‌های کرمان هم جزو هنرهای قدیمی کرمان است. گفته شده حتی طرح‌های قدیم قالی‌های کرمان از هنر شال بافی این منطقه گرفته شده است. این شال‌های ۳ متری اغلب با مدل‌های لاکی، لاجوردی، بوته‌ای، احرامی، ترمه، زنگاری و شاخ گوزنی در بازار کرمان هستند.

گلیم

گلیم شیریکی پیچ سیرجان

گلیم کرمان معروف به شیریکی پیچ از سوغاتی‌های نفیس کرمان است که در روستای دارستان شهر سیرجان تولید می‌شود. این گلیم ترکیبی از گلیم و قالی است و برخلاف باقی گلیم‌ها”پود” محصول نهایی کار را شکل می‌دهد.

آجیده دوزی

هنر آجیده دوزی روی روتختی و رو بالشتی

آجیده دوی هنر پنبه دوزی و لایه دوزی است و از قدیم در منطقه کرمان درست می‌شد. آجیده دوزی به قرارگرفتن پنبه بین دو لایه پارچه می‌گویند که بعد از دوختن نقش برجسته می‌شود. طرح‌های این کار ظریف و اصیل هستند.

گبردوزی

زرتشتی دوزی هنر زرتشتیان کرمان

گبر دوزی یا زرتشتی دوزی هنر اصیل زرتشتیان ایران است. گبر دوزی درواقع گلدوزی روی پارچه‌های سیاه است. نقش‌های این کار اغلب درخت سرو، سرو خمیده، گل میخک، طاووس، مرغ، هدهد، خروس و اشکال هندسی و متقارن است که با رنگ‌های روشن، سرخ، سفید و سبز دوخته می‌شود.

حرف آخر

کشور ما ایران، کشور فرهنگ و هنر است. هنری که اصالت، قدمت و تاریخ مردمان آن شهر را نشان می‌دهد. کرمان هم یکی از اصیل‌ترین این شهرها در هنر و صنعت است. برای ما ایرانی‌های اهل سفر خوب است که کرمان و شهرهای این استان را ببینیم و با این مردم هنرمند آشنا شویم. ما می‌توانیم با خرید آنلاین آجیل کرمان این خوراکی‌های خوشمزه را به عنوان سوغات با بهترین بسته بندی تهیه کنیم.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

سیده حورا
29 آذر 1402

معروف ترین سوغاتی‌های کرمان چی هستش خوشمزه ترین خوراکی شهر و صنایع دستی قشنگ کرمان

  • snappfoodadmin
    29 آذر 1402

    سلام شهر کرمان پر از تاریخ و هنر و صنایع دستی و سنتی و غذاهای محلی خوشمزه است و خوراکی های که سوغات های مفید هستند که پسته و زیره و قاووت تا قوتو ،حاجی پسته و کماچ و کلمپه معروف‌ترین و مهم‌ترین سوغاتی های کرمان است و صنایع دستی آجیده دوزی و گلیم و شال بافی و قالیچه و گبردوزی قشنگ است

sahabimand
07 آبان 1402

سلام هنر گبر دوزی و گلیم دوزی و شیرینی خوشمزه مسقطی و حاجی پسته در کانداها هم معروف هستند کلا سوقات کرمان و یزد و شیراز و اصفهان تو کشورهای اروپایی و اسیایی هم معروف هستند

  • snappfoodadmin
    07 آبان 1402

    سلام تک تک شهرها و روستاهای ایران پر از صنایعی دستی و غذاها سنتی و محلی خوشمزه و خوب هستند که بیشتر آنها در جایی جایی کشور و خارج از کشور شناخته شده هستند مثل فرش دست بافت کاشان و گلیم های شهر کرمان و خیلی چیزهای دیگر

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود