خواص شنبلیله، یک خوراکی همه چیز تمام

شنبلیله سبزی پر فایده است.
5/5 - (1 امتیاز)

 شنبلیله یکی از گیاهان محبوب و پرطرفدار در سراسر جهان است. علت این محبوبیت خواص بی شمار آن و کاربردهای متعدد در تهیه غذا و دارو است. در گذشته شنبلیله به طور طبیعی در کنار راه‌ها و جاده‌ها یافت می‌شد، به همین دلیل به گیاه راه رو شهرت یافته بود.

اما امروزه به دلیل مصارف متعدد و گسترش میزان استفاده از آن بیشتر به صورت دستی کشت می‌شود. شنبلیله یک گیاه علفی است و ارتفاع آن معمولا از پنج تا ده سانتی متر خواهد بود. شنبلیله یک گیاه بومی در ایران است و در اکثر استان‌ها به راحتی در دسترس قرار دارد.

شنبلیله سبزی پر فایده است.

در این مقاله با هم به سراغ خواص شنبلیله خواهیم رفت.

این گیاه پرخاصیت را می‌توان به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد، شما می‌توانید از شنبلیله به صورت خام در کنار غذا استفاده کنید یا آن را در دستور پخت‌های مختلف به غذاهای خودتان اضافه کنید. در هر صورت نباید خواص شنبلیله را به این راحتی‌ها از دست داد. در ادامه به طور کامل به این گیاه جذاب خواهیم پرداخت.

 

خواص فوق العاده شنبلیله

  • خواص شنبلیله برای ریه

دانه‌های شنبلیله، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. در نتیجه یکی از گیاهان دارویی که به شدت برای حفظ و تقویت سلامت ریه‌ها توصیه می‌شود، شنبلیله است. با مصرف شنبلیله عفونت‌ها و التهاب‌های ریوی کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد تنفسی بهتر برای افراد می‌شود.

از شنبلیله برای جلوگیری از ابتلا به آسم و برونشیت نیز استفاده می‌شود. افرادی که به بیماری‌های ریوی مبتلا هستند، دمنوش و چای شنبلیله را باید به طور فراوان در برنامه غذایی خود داشته باشند.

  • خواص شنبلیله برای درد مفاصل

روماتیسم و آرتریت از بیماری‌های شایع استخوانی در سال‌های اخیر هستند که باعث ورم و دردهای شدید مفصلی و استخوانی در فرد می‌شوند و در موارد حاد تر ممکن است حرکات فرد را مختل کنند. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در تخم و برگ شنبلیله باعث بهبود این بیماری‌ها و کاهش درد مفاصل خواهد شد.

همچنین شنبلیله حاوی مقدار زیادی از ترکیبی به اسم دیوسگنین است. این ترکیب به تولید کورتیزون و سایر کورتیکواستروئید‌هایی در بدن منجر می‌شود که دردهای مفاصل را کاهش می‌دهند. به علاوه در شنبلیله مواد مغذی دیگری مثل آهن، کلسیم و فسفر فراوانی یافت می‌شود که همه برای داشتن استخوان‌هایی سالم ضروری هستند.

  • خواص شنبلیله برای مو

شنبلیله حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوانی است که برای حفظ و تقویت سلامت موها بسیار پیشنهاد می‌شوند. از شنبلیله برای تقویت ریشه‌های مو و درمان مشکلات فولیکولی به طور گسترده استفاده می‌شود. تخم شنبلیله سرشار از هورمون‌هایی است که باعث افزایش رشد مو می‌شوند و به بازسازی فولیکول‌های مو کمک می‌کنند.

برای بهبود رشد موها تخم شنبلیله را امتحان کنید.

از خواص تخم شنبلیله برای سلامت موها نباید غافل شد.

یکی از موارد درمانی شنبلیله، کاربرد آن در طاسی سر است که به دلیل وجود میزان بالایی از پروتئین‌ها در آن است. همچنین لسیتین که در تخم شنبلیله بسیار است به تقویت موهای خشک و آسیب دیده کمک قابل توجهی می‌کند. به طور کلی شنبلیله و به خصوص تخم آن یک تقویت کننده طبیعی برای مو به حساب می‌آید که باعث آبرسانی موها شده و درخشندگی و شادابی را برای موهای شما به همراه خواهد داشت.

 

  • خواص شنبلیله برای چاقی

شنبلیله یک گزینه مناسب برای افزایش وزن و چاقی است. لاغری بیش از اندازه و کمبودهایی که برای بدن به همراه خواهد داشت، آسیب‌های بسیاری را به بدن وارد خواهند کرد که منجر به مبتلا شدن فرد به بیماری‌های مختلفی خواهد شد.

شنبلیله یک گیاه مغذی است که از انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها برخوردار است، به همین دلیل در اکثر مواقع به عنوان مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف شنبلیله برای شما افزایش وزنی را به همراه خواهد داشت که مواد غذایی مورد نیاز بدنتان نیز تامین شود.

چون این گیاه حاوی مقدار زیادی فیبر است و هیچ چربی مضری ندارد. علاوه بر جبران کمبود وزن بدن، شنبلیله یک معجزه برای از بین رفتن لاغری صورت است. شما با مصرف تخم شنبلیله می‌توانید یک صورت پر و شاداب داشته باشید.

  • خواص شنبلیله برای یبوست

شنبلیله حاوی مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان‌های قوی است. این مواد مغذی به هضم راحت غذا، بهبود و درمان اختلالات گوارشی، دفع سموم بدن و کاهش دردهای معده کمک بسیاری می‌کنند. همه این موارد در نهایت باعث کارکرد بهتر دستگاه گوارش و از بین رفتن مشکل یبوست می‌شود. البته باید توجه داشت افرادی که معده حساس و ضعیفی دارند باید در مصرف شنبلیله احتیاط کنند، زیرا مصرف بیش از حد شنبلیله باعث نفخ، اسهال و ایجاد گاز در معده می‌شود.

  • خواص شنبلیله در کاهش کلسترول خون

شنبلیله یکی از گیاهانی است که پزشکان به افرادی که از چربی خون رنج می‌برند، بسیار توصیه می‌کنند. شنبلیله حاوی مقدار زیادی فلاونوئید نارینجنین است که تاثیر بسیاری در کاهش چربی و کلسترول مضر خون دارد. بنابراین اگر شما هم دچار چربی خون هستید، استفاده از شنبلیله را فراموش نکنید.

  • خواص شنبلیله در تقویت مغز و حافظه

شنبلیله از گیاهان دارویی است که برای تقویت حافظه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. شنبلیله یک گزینه مناسب برای افزایش قدرت یادگیری، تمرکز و افزایش توان حافظه است. علاوه بر اینکه مصرف شنبلیله به تقویت کارکردهای عادی مغز می‌انجامد، تاثیر زیادی در کاهش ابتلا به بیماری‌های شناختی مثل آلزایمر و پارکینسون دارد. از شنبلیله برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید به راحتی حافظه خود را با مصرف شنبلیله تقویت کنید.

  • خواص شنبلیله برای پوست

اگر برای پوست خود ارزش زیادی قائل هستید، شنبلیله یک پیشنهاد عالی برای شما خواهد بود. گیاه شنبلیله به شما کمک می‌کند تا از شر جوش‌های سرسیاه خلاص شوید. فقط کافی است تخم شنبلیله را کمی بجوشانید تا نرم شود. ماده خمیری به دست آمده را پس از خنک شدن به عنوان یک ماسک روی صورت خود بزنید و آن را بعد از حدود یک  تا دو دقیقه صورت خود را بشویید. قطعا تاثیر آن شما را غافلگیر خواهد کرد.

دیگر خواص شنبلیله

از دیگر خواص شنبلیله برای پوست می‌توان به تاثیر آن در رفع چین و چروک‌های پوستی اشاره کرد. شنبلیله بین افرادی که از درمان‌های سنتی استفاده می‌کنند به گیاه ضد پیری شناخته می‌شود. برای درست کردن این ماسک ضد پیری فوق العاده کافی است یک قاشق تخم شنبلیله را با کمی ماست مخلوط کرده و آن را روی پوست خود بمالید. بعد از سی دقیقه صورت خود را بشویید تا با چشمان خودتان خواص ماست و شنبلیله را ببینید.

از دیگر خواص ماست و شنبلیله می‌توانبه تاثیرات این ترکیب در کاهش قند خون و بهبود بیماری دیابت اشاره کرد. برای این منظور دانه‌های شنبلیله را در آب خیس کنید و سپس با ماست ترکیب کرده و میل کنید.

خواص شنبلیله برای مردان

شنبلیله یکی از گیاهانی است که باعث افزایش سطح هورمون تستوسترون در مردان می‌شود. با افزایش این هورمون در مردان، میل جنسی آن‌ها شدت می‌یابد. به طور کلی شنبلیله تاثیر فراوانی در سلامت و تقویت قوای جنسی در مردان دارد. همچنین می‌تواند نقش موثری در درمان اختلالات نعوظ مردان داشته باشد.

خواص شنبلیله برای اسپرم نباید ناگفته بماند. همان طور که گفته شد شنبلیله باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود. افزایش این هورمون علیرغم افزایش میل جنسی، کیفیت اسپرم مردان نیز تقویت می‌شود و به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

می‌توان به راحتی شنبلیله را در سبزی خوردن مصرف کرد.

استفاده از شنبلیله در سبزی خوردن یکی از رایج‌ترین موارد مصرف این گیاه پرخاصیت است.

این عوامل تا حد زیادی به مردانی که در باروری مشکل دارند کمک می‌کند تا تولید مثل کنند. به همین خاطر است که شنبلیله از زمان‌های دور برای درمان ناباروری در مردان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شقاقل نیز از جمله گیاهانی است که برای افزایش قوای جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آگاهی بیشتر در مورد این گیاه خوراکی، خواص شقاقل را از دست ندهید.

خواص شنبلیله برای زنان

عموما زنان برای سلامت موها و پوست خود زمان زیادی را می‌گذارند. همانطور که گفته شد شنبلیله خیلی از موارد مورد نیاز زنان در رابطه با پوست و موهایشان را برطرف می‌کند. یکی دیگر از موارد پرکاربرد شنبلیله برای زنان تسکین دردهای قاعدگی است. دمنوش شنبلیله دردهای دوره قاعدگی را کاهش می‌دهد، همچنین گر گرفتگی و نوسانات خلقی این ایام را برای بانوان بهبود می‌بخشد. زنانی که در دوره قاعدگی خود دچار سردرد یا حالت تهوع نیز می‌شوند می‌توانند با استفاده از شنبلیله این علائم را به شدت کاهش بدهند.

می‌دانستید پیاز هم از جمله مواد خوراکی است که می‌تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد؟ احتمالا فواید دیگری هم دارد که احتمالا آن‌ها را نخواهید دانست. برای مطالعه بیشتر در مورد آن، مقاله خواص پیاز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خواص شنبلیله برای رحم و تخمدان

خواص شنبلیله برای رحم و تخمدان علت دیگری است که زنان نباید مصرف آن را به تعویق بیندازند. تخم شنبلیله باعث انقباض رحم، تحریک و کاهش درد در طی زایمان می‌شود. همچنین در درمان‌های سنتی از گیاه شنبلیله برای درمان عفونت‌های واژینال نیز استفاده می‌شود.

کیست تخمدان یکی از شایع‌ترین اختلالات غدد درون ریز در زنان است که می‌تواند منجر به ناباروری آن‌ها شود. یکی از درمان‌های طبیعی که برای این بیماری توصیه می‌شود، مصرف شنبلیله است. زیرا این گیاه پرخاصیت باعث تعادل هورمون‌های زنانه، کاهش حجم تخمدان و اندازه کیست‌ها خواهد شد.

 

و در آخر

ما در این مقاله به طور کامل به خواص شنبلیله و کاربرد آن برای سلامتی پرداختیم. همان طور که دیدید این گیاه معطر خواص فراوانی دارد و علاوه بر تهیه غذا در تهیه داروها نیز کاربرد فراوانی دارد. از مهم‌ترین خواص شنبلیله می‌توان به خواص آن در رفع یبوست، درمان بیماری کیست تخمدان، حفظ و تقویت موها، شادابی پوست و … اشاره کرد.

با وجود همه خواصی که برای شنبلیله مطرح کردیم افرادی که بیماری مزمن دارند و زنانی که باردار هستند باید با رعایت آن را مصرف کنند. شما چه خواص دیگری از شنبلیله را می‌دانید؟ تا حالا از شنبلیله به چه منظوری استفاده کرده‌اید؟ منتظر دریافت نظرات شما هستیم.

نظرات کاربران

ژینا کمرویی
27.خرداد.1402

سلام دمنوش و چای شنبلیه برای ریه چه کاربردی داره واقعا مفیده ممنون از بلاگ خوبتون

    snappfoodadmin
    27.خرداد.1402

    دانه‌های شنبلیله، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. در نتیجه یکی از گیاهان دارویی که به شدت برای حفظ و تقویت سلامت ریه‌ها توصیه می‌شود، شنبلیله است. با مصرف شنبلیله عفونت‌ها و التهاب‌های ریوی کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد تنفسی بهتر برای افراد می‌شود.