با خواص پونه و معجزات آن اشنا شوید…

خواص پونه
4.1/5 - (23 امتیاز)

اگر به گشت و گذار در طبیعت علاقه‌مند باشید، به احتمال بسیار زیاد در فصل بهار و تابستان، با بوته‌های انبوه و وحشی پونه در زمین‌های سبز مواجه شده‌اید. پونه، این سبزی خوش عطر و خوش‌طعم، کاربردهای بسیار متنوعی دارد؛ از ساخت عطر گرفته تا طبخ غذا و حتی ساخت سم! بله، از این گیاه زیبا و خوش‌عطر حتی می‌توان سمومی کشنده استخراج کرد. در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که دمنوش پونه برای چی خوبه؟ با ما باشید تا همه‌چیز را درباره این گیاه وحشی بررسی کنیم و با خواص پونه آشنا شویم.

فرق پونه با پونه کوهی

ابتدا این سوال پیش می‌آید که پونه کوهی چیست؟ فرق گیاه پونه کوهی و پونه را می‌توان در طعم و شکل ظاهری این دو گیاه جستجو کرد. طعم پونه وحشی یا کوهی، گرم و شبیه به لیمو و فلفل است، اما پونه مزه شیرین‌تر و خنک‌تری دارد. از سوی دیگر برگ پونه کوهی بیضی شکل است و لبه‌های صافی دارد، اما برگ پونه باریک‌تر بوده و لبه‌ها به شکل دندانه‌دار دیده می‌شوند. با وجود این تفاوت‌ها، خواص هر دو آن‌ها یکسان هستند و می‌توان از گل پونه کوهی و پونه نیز استفاده کرد.

طبع پونه کوهی

اکنون این سوال پیش می‌آید که طبع پونه چیست و پونه سرد است یا گرم؟ پونه و پونه کوهی طبع گرم و خشک دارد و مصرف آن برای افراد سرد مزاج مفید است. پونه از نظر شکل ظاهری با نعناع تفاوت دارد، اما طبع نعناع نیز گرم و خشک بوده و این ویژگی شباهت مهم این دو گیاه محسوب می‌شود.طبع پونه کوهی

جدول ارزش غذایی پونه

پیش از آشنایی با خواص دم کرده پونه بهتر است تا ابتدا نگاهی به جدول ارزش غذایی گیاه پونه داشته باشیم. پونه حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر، کربوهیدرات و مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، فسفر و آهن است. این گیاه همچنین ویتامین‌های مختلفی همچون  B4، B9 و K را در خود جای داده است. در هر ۱۰۰ گرم پونه کوهی خشک شده 256 کیلوکالری انرژی و مواد مغذی زیر وجود دارد.

مواد تشکیل دهنده مقدار ویتامین مقدار
پروتئین 9.00 گرم ویتامین B1 0.18 میلی‌گرم
کربوهیدرات 68.92 گرم ویتامین B2 0.53 میلی‌گرم
آب 9.93 گرم ویتامین B3 4.64 میلی‌گرم
چربی 4.28 گرم ویتامین B4 32.30 میلی‌گرم
فیبر 42.50 گرم ویتامین B5 0.92 میلی‌گرم
قند 4.09 گرم ویتامین B6 1.04 میلی‌گرم
مس 0.63 میلی‌گرم ویتامین B9 237.00 میکروگرم
منیزیم 270.00 میلی‌گرم ویتامین B12 0.00 میلی‌گرم
کلسیم 1597.00 میلی‌گرم ویتامین C 2.30 میلی‌گرم
فسفر 148.00 میلی‌گرم ویتامین E 18.26 میلی‌گرم
سدیم 25.00 میلی‌گرم ویتامین K 621.70 میکروگرم
آهن 36.80 میلی‌گرم ویتامین A 85.00 میکروگرم
روی 2.69 میلی‌گرم ویتامین D 0.00 میلی‌گرم

خواص پونه

اما خاصیت پونه چیست؟ پیش از هرچیز باید دانست که اثرات پونه به اندازه‌ای قدرتمند است که از زمان‌های قدیم تاکنون، آن را به عنوان یک داروی گیاهی اثربخش و در برخی موارد به عنوان یک سم قوی می‌شناسند. از خواص پونه می‌توان به درمان عفونت معده، کاهش دردهای قاعدگی و عفونت رحم، بهبود سریع‌تر سرماخوردگی، رفع یبوست و تنظیم عملکرد روده‌ها، سم‌زدایی کبد و کمک به لاغری اشاره کرد. همچنین پونه برای سلامت اندام‌های مختلف بدن مانند قلب، ریه، پوست، معده، کبد و… مفید است. پونه را می‌توان به صورت دمنوش، خشک شده یا در تهیه غذاها مصرف کرد.عکس خواص پونه

پونه کوهی که مصارف بسیار زیادی در پخت پیتزا و سایر فست‌فودها دارد، همانند پونه یک داروی گیاهی قدرتمند بوده و می‌توان از روغن یا دم‌کرده آن نیز بهره برد. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که پونه برای چی خوبه و خصوصیات پونه برای سلامتی را معرفی می‌کنیم.

خواص پونه کوهی برای معده

پونه یکی از قدرتمندترین ضدعفونی‌کننده‌های گیاهی است؛ به همین دلیل از گذشته برای مبارزه با عفونت‌های سطحی بدن و عفونت‌های داخلی نظیر عفونت معده کاربرد داشته است. از همین رو خواص پونه برای معده بسیار قابل توجه بوده و می‌توان گفت پونه یکی از بهترین گیاهان برای پیشگیری و درمان عفونت معده است.

اگر درد معده یا عفونت معده دارید، ابتدا لازم است به پزشک مراجعه نمایید و پس از مشورت با پزشک، از پونه تازه، چای پونه یا ماست و پونه استفاده کنید که هرکدام از آن‌ها به نوبه خود می‌توانند اثر مثبتی بر سلامتی معده داشته باشند. همچنین می‌توان از دمنوش پونه و آویشن برای عفونت معده و درمان آن نیز استفاده کرد. خواص پونه کوهی برای اختلالات گوارشی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، چراکه این گیاه خاصیت ضداسپاسم دارد.

فواید و خواص پونه برای سرماخوردگی

خواص گل پونه برای سرماخوردگی به عنوان ضدعفونی‌کننده بدن، در کنار بهره‌مندی آن از مقادیر زیاد ویتامین C، باعث شده تا این گیاه به عنوان یک سلاح قدرتمند علیه سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته شود. ویتامین C این سبزی، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از این رو برای تسریع روند درمان سودمند است. جالب است بدانید که پونه خلط‌آور بوده و به خروج سریع‌تر عفونت‌ها از بدن نیز کمک می‌کند. همچنین خواص دمنوش پونه کوهی برای گلودرد نیز مورد توجه بوده و یک نوشیدنی فوق‌العاده برای گلو درد محسوب می‌شود.

خواص پونه کوهی برای قاعدگی

دو نمونه از خواص پونه کوهی برای زنان شامل تنظیم چرخه قاعدگی و کمک به کنترل و از بین بردن عفونت‌ واژن است. پونه یک داروی قدرتمند برای تحریک قاعدگی بوده و از زمان‌های قدیم برای تنظیم دوره قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته، به علت همین تاثیر قوی، بسیاری از متخصصان معتقداند که ابتدا بهتر است تا به جای پونه، از داروهای دیگر استفاده کرد.خواص پونه کوهی برای قاعدگی

همچنین خواص پونه کوهی برای عفونت رحم نیز مورد توجه بوده و دم‌کرده پونه یا پماد آن نیز می‌تواند اثراتی قابل‌توجه بر کنترل و رفع عفونت‌ ناحیه تناسلی داشته باشد. از همین رو اگر دچار عفونت‌های خفیف و غیرجدی هستید، می‌توانید از این گیاه و خواص گل پونه برای درمان عفونت بهره ببرید. پس اگر بپرسید که گل پونه برای چی خوبه؟ در پاسخ این سوال می‌توان به درمان عفونت اشاره کرد. البته توجه داشته باشید که مصرف پونه به هیچ عنوان به مادران باردار توصیه نمی‌شود؛ مخصوصا خانم‌هایی که در ابتدای دوره بارداری هستند.

خواص پونه برای روده

خاصیت‌های پونه برای روده نیز قابل توجه است. اولین خاصیت پونه دم کرده برای روده به دلیل بهره‌مندی آن از مقادیر بالای فیبر خوراکی است. فیبر خوراکی قابلیت جذب آب در روده‌ها را افزایش می‌دهد و از این رو در رفع یبوست اثرگذاری بالایی دارد. به طور کلی می‌توان گفت پونه عملکرد روده‌ را تنظیم می‌کند.

اما خاصیت دوم و مهم‌تر پونه برای روده‌ها، به خواص پونه کوهی برای عفونت روده‌ای مربوط می‌شود. اگر دچار انگل روده، کرم روده یا سایر عفونت‌های باکتریایی و قارچی روده‌ هستید، مصرف پونه را در رژیم غذایی خود جای دهید. این ماده به علت خاصیت ضدعفونی‌کنند‌گی، به دفع عفونت‌ها کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید ترکیب پونه و عسل یا دمنوش پونه را نوش جان کنید که هر دوی آن‌ها بسیار خوشمزه و خوش‌بو هستند.

فواید پونه برای ریه

خواص مفید پونه برای بیماری ریه بسیار موردتوجه است. اگر دچار عفونت‌ ریوی هستید، پونه می‌تواند یک ضدعفونی‌کننده مطبوع اما قدرتمند باشد. شما می‌توانید از دمنوش پونه یا بخور پونه کمک گرفته و عفونت ریه را برطرف کنید. توجه داشته باشید که روغن پونه اثرات بسیار قدرتمندی دارد و در برخی موارد حتی خطرناک است؛ بنابراین اگر قصد استفاده از روغن پونه برای بخور یا میل کردن آن را دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. با توجه به اثرات قوی روغن پونه، توصیه می‌شود به جای روغن، جوشانده پونه برای عفونت را مصرف کرد تا بتوان از خواص پونه کوهی برای ریه بهره‌مند شد.

خواص پونه برای پوست

پونه اثرات ضدالتهابی قدرتمندی دارد و سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها است. بنابراین اگر به هر دلیلی از التهابات پوستی رنج می‌برید، استعمال روغن پونه بر روی پوست، پیشنهاد خوبی است. البته اگر به پونه حساسیت دارید، استفاده از روغن این گیاه به شما توصیه نمی‌شود.

همچنین به دلیل وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان‌ها در پونه، استفاده از روغن آن بر روی پوست، برای جلوگیری از بروز چین و چروک‌ها توصیه می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها پوست شما را در برابر اشعه‌های مخرب خورشید محافظت کرده و به جوانی و شادابی هرچه بیشتر پوست کمک می‌کنند. در کنار پونه، پیازچه نیز تاثیر بسیاری برای پوست داشته و خواص پیازچه  نیز موردتوجه است.

خواص پونه برای کبد

در ادامه پاسخ این سوال که پونه کوهی چه خاصیتی دارد؟ فواید پونه کوهی برای کبد نیز قابل‌توجه است. مصرف این گیاه در بلندمدت می‌تواند کبد را سم‌زدایی کرده و اثرات مثبت فراوانی برای این اندام داشته باشد. شما می‌توانید پونه کوهی را به صورت دمنوش و همچنین به عنوان ادویه و چاشنی غذاهای مختلف نوش جان کنید تا از خواص عالی آن برای سم‌زدایی کبد بهره‌مند شوید.خواص پونه کوهی برای کبد

خاصیت پونه کوهی برای دیابت

خواص چای پونه در مبارزه با دیابت نیز مورد توجه است. خوردن این گیاه به شیوه‌های مختلف، میل به مصرف خوراکی‌های شیرین را کاهش می‌دهد و بدین طریق، سطح قند خون کنترل خواهد شد. از سوی دیگر، پونه بر فعالیت لوزالمعده تاثیر داشته و تولید انسولین را تحریک می‌کند. به همین دلیل مصرف دمنوش پونه در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک‌کننده است.

خواص پونه کوهی برای قلب

یک خاصیت دمنوش پونه برای بدن، حفظ سلامت قلب است. مصرف این گیاه سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش می‌دهد و بدین طریق احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمتر می‌شود. همچنین پونه التهاب سیستم قلبی عروقی را کاهش داده و خطر بیماری‌هایی همچون آمبولی و حمله قلبی را تا حدود زیادی کمتر می‌کند.

فواید و خواص پونه کوهی برای لاغری

از فواید دمنوش پونه می‌توان به لاغری اشاره کرد. اضافه کردن پونه به رژیم غذایی لاغری مفید است، زیرا مصرف این گیاه سوخت‌وساز بدن را بالاتر برده و به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. فواید پونه کوهی برای لاغری را به وجود ماده‌ای به نام کراوکرول مرتبط می‌دانند که فعالیت گوارش غذا را تنظیم می‌کند. البته خوردن دمنوش پونه برای شما به تنهایی کافی نبوده و باید یک رژيم غذایی مناسب را در پیش گرفته و ورزش کنید.

خواص پونه و ماست

یکی از ترکیبات بسیار رایج در بین ایرانی‌ها، ترکیب ماست با پونه خشک‌ شده است. البته می‌توان پونه خام و تازه را نیز با ماست مخلوط کرد و یک خوراکی خوشمزه به دست آورد. از آنجایی که این ترکیب بسیار پرطرفدار است، لازم است نگاهی به خاصیت‌های پونه و ماست داشته باشیم. پونه به دلیل بهره‌مندی از مقدار زیاد کلسیم و همچنین میزان قابل‌ توجه ویتامین K، یک خوراکی ایده‌آل برای جذب کلسیم است.خواص پونه و ماست

ترکیب پونه با ماست موجب می‌شود تا جذب کلسیم از ماست بهتر انجام شود. بنابراین می‌توان این خوراکی را با خیال راحت به همه سنین پیشنهاد کرد. تنها یک محدودیت در خوردن ماست و پونه وجود دارد و آن هم برای زنان باردار است. پونه محرک قاعدگی بوده و از همین رو بهتر است خانم‌های باردار این ترکیب را مصرف نکنند؛ زیرا ممکن است منجر به آسیب جنین شود.

خواص پونه خشک شده

اما پونه خشک برای چی خوبه؟ خواص پونه خشک شده تفاوت‌ زیادی با پونه معمولی ندارد. تنها توجه داشته باشید که پونه را در شرایط درست خشک کرده و نگهداری کنید تا خواص پونه کوهی خشک شده حفظ شود. پونه را به دور از نور مستقیم خورشید و با کمک جریان هوا (نظیر باد پنکه) خشک کنید. همچنین آن را در فریزر قرار ندهید و دقت کنید که فضای نگهداری آن نباید گرم یا مرطوب باشد. پونه خشک‌شده تا حداکثر یک سال قابل نگهداری است. پس از خشک کردن این گیاه پرخاصیت، می‌توان آن را به صورت دمنوش استفاده کرد و از خواص پونه دم کرده بهره‌مند شد.

خواص پونه و آویشن

ترکیب پونه و آویشن یک دمنوش بسیار محبوب در میان ایرانی‌ها است. این دمنوش عطر و بوی خاصی دارد و می‌تواند بسیاری از افراد را جذب کند. درباره فواید پونه و آویشن باید گفت که به دلیل خاصیت قدرتمند ضدعفونی‌کنندگی در هر دوی این‌ها، می‌توان این دمنوش را یک سلاح قدرتمند در برابر سرماخوردگی در نظر گرفت. اگر دردهای شدیدی را در دوران قاعدگی تجربه می‌کنید، این دمنوش برای شما مناسب خواهد بود.خواص پونه و آویشن

همچنین دمنوش پونه و آویشن برای دستگاه گوارش نیز بسیار مفید بوده و می‌تواند نفخ و سنگینی معده را پس از وعده‌های غذایی برطرف کند. اگر از اسهال یا یبوست رنج می‌برید، می‌توانید با چند بار خوردن این دمنوش در هفته، به مرور این مشکلات را برطرف کنید. علاوه بر موارد بالا، دمنوش پونه و آویشن خاصیت شادابی داشته و انتخاب مناسبی برای زمان‌های خواب‌آلودگی است.

خواص روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی نیز همچون خود این گیاه خواص مختلفی برای بدن دارد. مصرف متعادل روغن پونه کوهی برای سلامت اندام‌های مختلف بدن مانند کبد، قلب و ریه‌ها مفید است. روغن این گیاه نوعی خلط‌‌‌آور بوده و به درمان مشکلات تنفسی کمک می‌کند. همچنین مصرف موضعی روغن پونه در درمان برخی از ناراحتی‌های پوستی موثر خواهد بود. البته دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد روغن پونه برای بدن مضر است.

خواص عرق پونه

علاوه بر پونه، عرق این گیاه نیز برای بدن مفید است، اما عرق پونه برای چی خوبه؟ از عرق این گیاه می‌توان برای جوان‌سازی پوست و رفع جوش و آکنه به صورت استعمال خارجی استفاده کرد. همچنین عرق پونه برای درمان سوء هاضمه، تقویت قوای جنسی، بهبود سرماخوردگی و کاهش دردهای قاعدگی نیز مفید است. البته در مصرف عرق پونه نباید زیاده‌روی کرد، چراکه منجر به افزایش فشار خون و ابتلا به مشکلات قلبی می‌شود.

مضرات پونه

پس از آشنایی با خواص درمانی پونه کوهی، باید مضرات پونه کوهی را نیز بدانیم:مضرات پونه

  • خوردن روغن پونه بدون مشورت پزشک خطرناک است؛ بنابراین در مصرف آن بسیار احتیاط کنید.
  • مضرات پونه برای کبد نیز مورد توجه است؛ پس اگر دچار بیماری کلیوی یا کبدی هستید، پیش از مصرف پونه به هر شکلی، با پزشک خود مشورت نمایید.
  • زنان باردار باید از مصرف پونه اجتاب کرده یا آن را به میزان کم مصرف کنند؛ چراکه استفاده از آن در مقادیر زیاد ممکن است به سقط جنین منجر شود.

پونه، طبیب وحشی طبیعت!

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که پونه کوهی برای چی خوبه و پونه طبع گرم دارد یا سرد؟ در ادامه نیز مهم‌ترین خواص درمانی پونه کوهی، این سبزی خوش عطر را بررسی کردیم. همان‌طور که مشاهده کردید، چند محدودیت برای مصرف این گیاه دارویی خوش‌بو و خوش‌طعم وجود دارد که در صورت توجه به آن‌ها، هیچ‌گونه خطری شما را تهدید نخواهد کرد و می‌توانید از خواص گیاه پونه نیز بهره‌مند شوید.

اگر روش جذابی برای استفاده از پونه در غذاها یا نوشیدنی‌های مختلف می‌شناسید، آن را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید!

در پایان، اگر قصد داشتید که پونه را به صورت غیرحضوری خریداری کنید، از اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید پونه تازه را از میوه‌ فروشی آنلاین اسنپ فود خریداری کنید. همچنین، اگر تمایل به خرید پونه خشک دارید، عطاری آنلاین اسنپ فود گزینه مناسبی برای شما است.

نظرات کاربران

آناهید پاورقی
21.خرداد.1402

سلام وای بلاگ شما چه خوبه نمیدونستم پونه و آویشن میتونن دردهای شدید قاعدگی بهتر کنن سری بعد دمنوش پونه و آویشن میخورم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام بله دمنوش و خود گیاهای پونه و آویشن برای دردهای قاعدگی و سرماخوردگی خوب هستند اما در نظر داشته باشید نباید بیش از حد دمنوش استفاده کنید

غلام حسن راهبردی
21.خرداد.1402

سلام کبدم مشکل داره خود درمانی انجام میدم جالبه الا فهمیدم دمنوش پونه برام خوبه پونه جزو لیستم اضافه میکنم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام خواص پونه کوهی برای کبد نیز بسیار قابل‌توجه است: این گیاه می‌تواند در بلندمدت به خوبی از کبد شما سم‌زدایی کرده و اثرات مثبت فراوانی بر روی آن داشته باشد. شما می‌توانید پونه کوهی را در دمنوش، به صورت خام و به عنوان بخشی از سالاد، به عنوان ادویه و چاشنی غذاهای مختلف و… نوش جان کنید تا از خواص عالی آن برای سم‌زدایی از کبد بهره ببرید اما اینکه پونه برای کبد خوبه دلیل بر ان نیست که خودسرانه میل کنید حتما با پزشک مشورت کنید

سعیدچرابانی
21.خرداد.1402

سلام خوب شد تو سایت شما خوندم که پونه برای خانم باردار خوب نیست میخواستم به همسرم دمنوش پونه بدم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام زنان باردار می‌بایست پونه را در مقادیر بسیار کم نوش جان کنند. چراکه استفاده از آن در مقادیر زیاد ممکن است به سقط جنین منجر شود

muoein863vihandie
08.آبان.1402

سلام مصرف پونه برای افراد دیابتی خوب هستش دیابتی ها میتوانید دمنوش پونه استفاده کنند

    snappfoodadmin
    16.آبان.1402

    سلام مصرف پونه کوهی در مبارزه با دیابت موثر است.خوردن این گیاه به شیوه‌های مختلف دمنوش و چای و برگ خود این پیاه ،میل به مصرف خوراکی‌های
    شیرین را کاهش می‌دهد و سطح قند خون را کنترل میکند.پونه در فعالیت لوزالمعده تاثیر میزارد و تولید انسولین را تحریک می‌کند،
    پس دمنوش پونه به درمان دیابت نوع 1 کمک میکنند.

arezourahbourdie
08.آبان.1402

سلام روغن پونه برای پوست خوبه مگه پونه روغت داره که روی پوست بشه زد

    snappfoodadmin
    16.آبان.1402

    سلام پونه اثرات ضدالتهابی قدرتمند و انواع آنتی اکسیدان‌ها را دارد استفاده از روغن آن بر روی پوست،جلوگیری از بروز چین و چروک‌ها موثر است.
    آنتی اکسیدان‌ها پوست را در برابر اشعه‌های مخرب خورشید محافظت و به جوانی و شادابی بیشتر پوست کمک می‌کند. در کنار پونه،
    پیازچه نیز تاثیر بسیاری برای شادابی و تازگی پوست دارد

javeryi
04.آذر.1402

شباهت ببین پونه کوهی و نعنا چی هستش؟ نعنا و پونه در طب سنتی طبع چی دارند

    snappfoodadmin
    18.آذر.1402

    سلام خواص پونه درمان عفونت معده،کاهش دردهای قاعدگی و عفونت رحم،بهبود سریع‌تر سرماخوردگی،رفع یبوست و تنظیم عملکرد روده‌ها، سم‌زدایی کبد
    و کمک به لاغری است پونه برای سلامت اندام‌های مختلف بدن مثل قلب،ریه،پوست، معده، کبد و… مفید است.سبزی پونه را می‌توان به صورت دمنوش، یا
    خشک شده یا در تهیه غذاها مصرف کرد. پونه مقدار زیادی فیبر،کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، منیزیم،فسفر و آهن دارد این گیاه ویتامین‌های مختلفی
    مانند B4، B9 و K را دارد.پونه و پونه کوهی طبع گرم و خشک دارد و مصرف آن برای افراد سرد مزاج مفید است.پونه از نظر شکل ظاهری با نعناع تفاوت دارد،
    اما طبع نعناع هم گرم و خشک بوده و این ویژگی شباهت مهم این دو گیاه حساب می‌شود.