آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص خرفه
عطاری
3.6/5 - (40 امتیاز)
14

آشنایی با خواص خرفه شما را شگفت‌زده می‌کند!

ترمه افضلی 11 مرداد 1402 13 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

حتی اگر تاکنون گیاه خرفه را نخورده باشید، مطمئنا آن را زیاد دیده‌اید؛ مثلاً در بین علف‌های هرزی که در پارک‌ها یا اطراف زمین‌های کشاورزی می‌روید! خرفه در واقع نوعی علف وحشی و خودرو است که گاهی اوقات با علف‌های هرز اشتباه گرفته می‌شود؛ اما اگر خواص خرفه را بدانید، دیگر هرگز به آن علف هرز نخواهید گفت!

این گیاه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که در ادامه مهم‌ترین خواص سبزی خرفه را بررسی خواهیم کرد. وجود همین فواید خرفه موجب می‌شود تا از آن در طرز تهیه نان محلی گیلان (کشتا) یا نان خرفه استفاده کنند.

گیاه خرفه چیست؟

خرفه یک گیاه وحشی و خودرو است که از زمان‌های دور در طب سنتی‌ بسیاری از سرزمین‌ها، از چین گرفته تا ایران و کشورهای مختلف اروپایی، به عنوان یک داروی گیاهی اثربخش شناخته می‌شد. خرفه دانه کوچکی دارد که با نام تخم خرفه معروف است. اکنون این سوال پیش می‌آید که تخم خرفه چیست؟

دانه یا تخم خرفه (Purslane Seeds) دانه‌های کوچک و سیاه رنگی بوده که مواد معدنی مختلف همچون کلسیم، منیزیم، آهن و… و ویتامین‌های گروه B، C و A را در خود جای داده است. اگر این سوال برای شما پیش آمده که بذر خرفه چه شکلیه ؛ باید بگوییم که بذر یا همان تخم خرفه، شکل استوانه‌ای داشته و مانند تخم شربتی، ریز است.

عکس خرفه

طریقه مصرف گیاه خرفه

این گیاه طعمی شور و نمکی و البته ترش دارد و به همین دلیل شکل خام آن ممکن است چندان مورد پسند نباشد؛ از همین رو می‌توان خرفه را به شکل پخته و داخل غذاهای مختلف مصرف کرد. پس طریقه مصرف سبزی خرفه به صورت پخته شده در تهیه غذاها است. همچنین از خرفه خشک شده برای درست کردن دمنوش نیز استفاده می‌کنند. البته می‌توان این گیاه را در طرز تهیه ترشی خرفه نیز مورد استفاده قرار داد.

خواص خرفه

اما خرفه برای چی خوبه؟ خواص سبزی خرفه در کنار کالری بسیار پایین و همچنین قند و کربوهیدرات اندک آن، باعث شده تا این گیاه انتخاب مناسبی در رژیم‌های گیاهی باشد. خرفه با بهره‌مندی از بسیاری ویتامین‌ها و مواد معدنی کمیاب، یک منبع عالی برای حفظ سلامت پوست و مو، قلب، دستگاه گوارش و غیره به حساب می‌آید؛ از همین رو به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید و با فواید خرفه آشنا شوید.

خواص خرفه تازه

خرفه را می‌توان یک گیاه سودمند با خواص متعدد دانست. از خواص خرفه می‌توان به تنظیم عملکرد سیستم گوارش و مقابله با مشکلات گوارشی اشاره کرد. خرفه یک گیاه مفید برای بسیاری از اندام‌ها همچون قلب، کبد و رحم است. همچنین این گیاه برای سلامت پوست و تقویت تارهای مو نیز مفید واقع می‌شود. سبزی خرفه به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن، دیابت و آسم نیز کمک می‌کند. همچنین اگر در فکر لاغری و کاهش وزن هستید، خرفه را در رژیم غذایی خود جای دهید.

۱. خواص خرفه برای سیستم گوارشی

خواص خرفه برای یبوست و سایر مشکلات گوارشی مورد توجه قرار می‌گیرد. وجود مواد آلی مهمی همچون آلانین، اسید مالیک، دوپامین و سیتریک اسید در خرفه، میزان رطوبت مواد دفعی از روده را تنظیم می‌کنند. از همین رو، این گیاه در درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مانند یبوست موثر است.

خواص خرفه برای سیستم گوارشی

خاصیت خرفه برای سیستم گوارشی به حدی قدرتمند است که در طب سنتی بسیاری از مناطق جهان، از خرفه برای درمان بیماری‌هایی همچون اسهال خونی استفاده می‌کردند. البته اگر شما به بیماری‌های مشابه دچار شده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید و درمان‌های خانگی به تنهایی، راه چاره مناسبی نخواهند بود.

خواص خرفه برای معده نیز مهم و قابل‌ذکر است؛ خرفه می‌تواند بر بیماری‌هایی همچون رفلاکس معده، سوزش معده و سوزش گلو پس از وعده‌های غذایی اثر مثبتی داشته باشد. البته به شرطی که این‌ بیماری‌ها در حد خفیف باشند؛ مشکلات حاد معمولاً با راه‌های گیاهی درمان نمی‌شوند. جالب است بدانید که کاهو نیز اثراتی عالی برای سیستم گوارشی دارد و می‌توانید در این زمینه از خواص کاهو نیز بهره ببرید.

۲. خاصیت خرفه برای عفونت

یک خاصیت خرفه اثر ضدعفونی‌کننده قدرتمند آن است که موجب می‌شود تا برای درمان بیماری‌های عفونی روده نظیر اسهال خونی یا عفونت روده موثر باشد. البته خواص خرفه برای عفونت محدود به روده نیست و این گیاه برای عفونت‌های ادراری و عفونت گلو نیز ماده موثری است. در مجموع تاثیر این گیاه برای درمان عفونت‌ها را می‌توان معجزه خرفه دانست.

۳. خواص خرفه برای قلب

به دلیل وجود دو ماده آلی و معدنی خاص، یعنی اسید چرب امگا ۳ و پتاسیم، خرفه یک گیاه مفید برای سلامت قلب به حساب می‌آید. پتاسیم یک ماده ضروری برای عملکرد طبیعی و سوخت و ساز نرمال بدن است که در صورت کاهش پتاسیم، احتمال بروز سکته قلبی و مغزی افزایش می‌یابد.

همچنین حضور اسید چرب امگا ۳ در خرفه باعث شده تا به یک سبزی منحصر به فرد و منبعی عالی برای جذب امگا ۳ در بین گیاه‌خواران تبدیل شود. این اسید چرب، یک دفع‌کننده قدرتمند در برابر کلسترول‌های بد خون است. در صورت نبود این ماده، خطر بروز انواع بیماری‌های قلبی، سکته‌ و ایست قلبی بیشتر می‌شود. خرفه نه تنها میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد، بلکه در افزایش میزان کلسترول خوب هم نقش‌ موثری دارد.

۴. فواید خرفه برای رحم

خواص خرفه برای رحم نباید نادیده گرفته شود. یکی از خواص خرفه برای زنان که در پزشکی مدرن نیز تأیید شده است، قاعده‌آور بودن این گیاه است. بنابراین، اگر دچار اختلالات غیر حاد قاعدگی هستید، می‌توانید از خرفه برای تحریک قاعدگی بهره ببرید. دقیقاً به دلیل همین اثرات خرفه و قاعدگی، خوردن این گیاه برای خانم‌های باردار منع شده است و این دسته از خانم‌ها نباید در هیچ دوره‌ای از بارداری، خرفه مصرف کنند. گیاه خرفه با اثر شل‌کنندگی رحم و عضلات، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. پس مصرف این گیاه و خواص خرفه در بارداری باور اشتباهی است که باید از آن اجتناب کرد.

فواید خرفه برای رحم

۵. خواص خرفه برای کبد

فواید خرفه برای کبد نیز در طب سنتی تأکید شده است. گفته می‌شود که خرفه توانایی سم‌زدایی از کبد داشته و همچنین در بهبود عملکرد آن اثرگذار است. بنابراین، می‌توانید با قرار دادن خرفه در رژیم غذایی هفتگی خود، به مرور زمان از کبد خود محافظت کرده و اختلالات غیرحاد آن را برطرف کنید.

خواص تخم خرفه برای کبد نیز مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده است که با مصرف دانه‌های این گیاه می‌توان از خواص خرفه برای کبد چرب و درمان این مشکل بهره‌مند شد. البته فواید این گیاه برای کبد تنها به دانه و برگ گیاه ختم نمی‌شود و عرق خرفه برای کبد نیز سودمند بوده و مصرف آن سودمند است.

۶. خواص خرفه برای پوست

خواص سبزی خرفه برای سلامت پوست به اندازه‌ای است که حتی می‌توان آن را به صورت موضعی نیز مصرف کرد. برگ خرفه یک منبع عالی از ویتامین A و انواع آنتی اکسیدان‌ها بوده و به همین دلیل، هر شکلی از مصرف آن، چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، آثار فوق‌العاده‌ای را برای پوست به همراه خواهد داشت. پس در پاسخ این سوال که طریقه مصرف خرفه برای پوست چیست، می‌توان استعمال موضعی و مصرف خرفه در رژیم غذایی را معرفی کرد. شما می‌توانید از خرفه به عنوان یک ضد التهاب قدرتمند بهره بگیرید.

خواص خرفه برای پوست

آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در خرفه می‌توانند به رفع چین و چروک‌های صورت کمک کنند. از سوی دیگر، این گیاه می‌تواند فرایند تولید سلول‌های جدید پوستی را نیز تسریع کرده و بدین طریق برای از بین بردن آسیب‌های پوستی، لک و آکنه اثر چشمگیری داشته باشد. در ضمن از خواص تخم خرفه برای پوست نیز غافل نشوید، چراکه دانه‌های خرفه نیز به اندازه برگ‌های گیاه برای شادابی پوست موثر هستند.

۷. خاصیت خرفه برای مو

خواص خرفه برای مو نیز قابل توجه است؛ این گیاه به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های قدرتمند و آهن، محافظ مناسبی برای تارهای مو بوده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین موهای آسیب‌دیده و شکننده را می‌توان با خوردن خرفه تقویت کرد. جالب است بدانید که یکی از خواص جعفری نیز، کمک به سلامت تارهای مو است.

۸. خواص خرفه برای مردان

در برخی منابع طب سنتی گفته شده است که این ماده اثرات مثبتی بر کیفیت اسپرم و باروری آقایان دارد؛ اما تاکنون هیچ منبع علمی موثقی برای این موضوع یافت نشده است. بنابراین داروهایی که با نام تقویت قوای جنسی آقایان و با ترکیبات دارای خرفه فروخته می‌شوند، احتمالاً تأثیر چندانی در این زمینه نخواهند داشت.

۹. خواص خرفه برای چربی خون

یک خاصیت خرفه برای بدن، کمک به کاهش میزان چربی خون است. طبق گفته متخصصان تغذیه، این گیاه می‌تواند میزان چربی خون را کنترل کرده و آن را کاهش دهد. چربی خون بالا عارضه خطرناکی است که زمینه ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی عروقی را فراهم می‌کند. با مصرف گیاه خرفه به صورت پخته شده در غذا یا دمنوش آن می‌توان از چربی خون بالا جلوگیری کرد.

خواص خرفه برای چربی خون

۱۰. فواید و خواص خرفه برای دیابت

مصرف خرفه به افراد دیابتی توصیه می‌شود، چراکه این گیاه می‌تواند میزان قند خون را در این افراد تنظیم کند. خرفه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، سطح گلوکز ناشتا پلاسما را پایین آورده و در کنترل قند خون موثر است. با وجود آنکه خاصیت خرفه برای دیابت به اثبات رسیده است، اما این بیماران پیش از مصرف هر گیاه دارویی مانند خرفه، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنند.

۱۱. خواص خرفه برای کم خونی

گیاه  خرفه دارای مقادیر قابل توجهی از آهن و مس است. این دو ماده معدنی محرک تولید گلبول‌های قرمز خونی هستند و همین موضوع سبب می‌شود تا خرفه، گیاهی مفید در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن محسوب شود. همچنین مصرف خرفه می‌تواند احتمال ابتلا به کم خونی را در افراد مختلف کاهش دهد.

از دانه‌های خرفه نیز می‌توان برای درمان کم خونی استفاده کرد. روش مصرف دانه خرفه برای کم خونی نیز به صورت اضافه کردن دانه‌ها به سالاد یا دیگر غذاهای مصرفی در طول روز است.

۱۲. خواص خرفه برای لاغری

اگر رژیم لاغری خاصی دارید، می‌توانید خرفه را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از فواید خرفه برای لاغری بهره‌مند شوید. این گیاه، کالری بسیار کمی داشته و در هر ۱۰۰ گرم از آن تنها ۱۶ کیلوکالری انرژی وجود دارد. از طرفی دیگر، این گیاه محتوای مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی است که می‌تواند نیاز بدن به بسیاری از مواد مغذی را تامین کند، بدون آنکه موجب افزایش وزن شود.

نحوه مصرف خرفه برای لاغری نیز به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که تهیه دمنوش با خرفه خشک شده یکی از بهترین روش‌ها محسوب می‌شود. خرفه و لاغری شکم رابطه مستقیمی دارند و به همین دلیل در کنار داشتن یک رژیم غذایی اصولی و ورزش، می‌توان از فواید این گیاه نیز برای لاغری بهره‌مند شد.

۱۳. خواص خرفه در طب اسلامی

خرفه منبعی از مواد معدنی مختلف همچون آهن، منگنز، مس و کلسیم است و به همین دلیل خواص مختلفی دارد. در طب اسلامی از خرفه به عنوان یک داروی مفید برای درمان اسهال خونی و بواسیر یاد می‌شود. همچنین افزودن خرفه به رژیم غذایی، از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های چشمی همچون تباهی لکه زرد جلوگیری می‌کند. وجود مواد معدنی همچون کلسیم و منیزیم، دیگر خاصیت خرفه برای بدن، یعنی تقویت استخوان‌ها را به دنبال دارد.

خواص خرفه در طب اسلامی

۱۴. خرفه منبع اسیدهای چرب امگا 3

جالب است بدانید خرفه از جمله گیاهانی بوده که حاوی مقادیری از اسیدهای چرب امگا ۳ است. وجود این نوع اسیدهای چرب برای بدن ضروری بوده و با توجه به عدم تولید آن‌ها در بدن، باید از طریق مصرف مواد غذایی جذب شود. به همین دلیل، خرفه از جمله گیاهان مفید برای قلب است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

۱۵. فواید خرفه برای آسم

بر اساس یک مطالعه علمی، خرفه از جمله گیاهانی است که احتمالا می‌تواند به درمان بیماري‌های ریوی همچون آسم کمک کند. البته به خاطر داشته باشید که برای درمان بیماری‌های مختلف بدن، ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید و مصرف داروهای گیاهی همچون خرفه، تنها با اجازه پزشک امکان‌پذیر است.

خواص دانه خرفه

اکنون این سوال پیش می‌آید که دانه خرفه برای چی خوبه؟ خرفه فقط برگ و ساقه خوراکی ندارد و دانه‌هایی که از گل خرفه به دست می‌آیند نیز خوراکی هستند. خواص تخم خرفه شامل موارد بسیاری بوده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در دانه خرفه مقادیر قابل توجهی از کلسیم و آهن وجود دارد. عدم وجود اگزالات در این دانه (بر خلاف ساقه و برگ خرفه) موجب جذب بهتر آهن و کلسیم می‌شود؛ بنابراین تخم خرفه برای استخوان‌ها اثر فوق‌العاده‌ای دارد.
  • در تخم خرفه میزان قابل‌توجهی اسیدهای چرب امگا ۳ وجود داشته که موجب خاصیت تخم خرفه برای سلامت قلب می‌شود.
  • از دیگر فواید تخم خرفه می‌توان به جلوگیری از بروز مشکلات قلبی، کبدی و همچنین بیماری‌های عفونی اشاره کرد.

نحوه مصرف تخم خرفه

به خواص دانه خرفه در طب سنتی نیز اشاره شده است، پس باید خواص بذر خرفه نحوه مصرف آن را نیز بدانید. طریقه مصرف تخم خرفه بدین صورت است که می‌توان تخم خرفه را روی سالاد و غذاهای مختلف ریخت یا مانند چای دم کرد. در ضمن دیگر روش مصرف دانه خرفه برای پوست، مخلوط کردن دانه‌ها با روغن کنجد و استعمال موضعی آن بر روی پوست برای درمان آفتاب سوختگی است.

خواص خرفه خشک شده

نحوه مصرف خرفه خشک بدین صورت است که می‌توان آن را در غذا ریخت یا به صورت دمنوش مصرف کرد. به هر ترتیب، فواید خرفه خشک شده فوق‌العاده بوده و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. این ماده خشک، اغلب خواص خرفه خام را داشته و مصرف آن به سلامت بدن کمک می‌کند.

از فواید خرفه خشک شده می‌توان به اثرات ضدالتهابی آن اشاره کرد که با مصرف دمنوش خرفه خشک‌شده به دست می‌آید. استفاده از خرفه خشک‌ شده در غذا، اثرات بسیاری در هضم غذاهای مختلف دارد؛ مخصوصاً غذاهایی که دیر هضم هستند. همچنین می‌توانید از خرفه خشک‌ شده و دمنوش آن برای کنترل قند خون نیز بهره ببرید.

خواص خرفه خشک شده

خواص عسل خرفه

عسل خرفه به طور طبیعی ایجاد می‌شود و نتیجه تغذیه زنبورها از گل گیاه خرفه است. عسل خرفه در مقایسه با دیگر انواع عسل، طبع سردتری داشته و مصرف آن فواید مختلفی را به همراه خواهد داشت. این عسل خواص ضد میکروبی داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین این ماده غذایی در تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و درمان مشکلات گوارشی موثر است. از دیگر فواید عسل خرفه می‌توان به تقویت حافظه و تصفیه خون اشاره کرد.

خاصیت دمنوش خرفه

یکی از روش‌های مصرف خرفه برای بهره‌مندی از خواص این گیاه، درست کردن دمنوش خرفه است. در طرز تهیه دمنوش خرفه باید مقداری خرفه خشک را داخل آب جوش بریزید و مانند چای دم کنید. کلیه مواد مغذی و ترکیبات این گیاه سودمند، در دمنوش خرفه خشک شده نیز وجود دارد و می‌توان از فواید این گیاه بهره‌مند شد. دمنوش خرفه برای سلامت اندام‌های بدن و دوری از بیماری‌های مختلف موثر است.

خواص عرق خرفه

علاوه بر شیوه‌های مختلف مصرف این گیاه، عرق خرفه نیز مورد استفاده قرار گرفته و فواید بسیاری دارد. اکنون این سوال پیش می‌آید که عرق خرفه برای چی خوبه؟ عرق این گیاه عملکرد قلب و گردش خون را بهبود می‌بخشد و همچنین دارای خواص ضد التهاب و ضد یبوست است. عرق خرفه برای عفونت نیز مفید محسوب می‌شود و به عنوان یک ضد عفونی‌کننده طبیعی معروف است. نحوه مصرف عرق خرفه ساده بوده و تنها باید ۱ فنجان از این عرق را قبل از وعده‌های غذایی بنوشید.

کالری خرفه

حال که با خواص گیاه خرفه به طور کامل آشنا شدید و می‌دانید که این گیاه چه فوایدی دارد؛ اکنون این سوال پیش می‌آید که کالری خرفه چقدر است؟ در هر ۱۰۰ گرم از گیاه خرفه تنها ۱۶ کیلوکالری انرژی وجود دارد و از سبزیجات کم کالری محسوب می‌شود. استفاده از خرفه در رژیم‌های لاغری نیز به دلیل همین کالری محدود گیاه است.

جدول ارزش غذایی خرفه

در ادامه جدول مواد معدنی، ویتامین‌ها و ارزش غذایی خرفه معرفی شده است که این مقادیر در هر ۱۰۰ گرم از گیاه خرفه وجود دارد:

ارزش غذایی خرفه

مواد تشکیل‌دهنده مقدار ویتامین‌ها مقدار
پروتئین ۱.۳۰ گرم ویتامین B1 ۰.۰۵ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۳.۴۳ گرم ویتامین B2 ۰.۱۱ میلی‌گرم
آب ۹۳.۹۲ گرم ویتامین B3 ۰.۴۸ میلی‌گرم
چربی ۰.۱۰ گرم ویتامین B4 ۱۲.۸۰ میلی‌گرم
فیبر ۰.۰۰ گرم ویتامین B5 ۰.۰۴ میلی‌گرم
قند ۰.۰۰ گرم ویتامین B6 ۰.۰۷ میلی‌گرم
مس ۰.۱۱ میلی‌گرم ویتامین B9 ۱۲.۰۰ میکروگرم
منیزیم ۶۸.۰۰ میلی‌گرم ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی‌گرم
کلسیم ۶۵.۰۰ میلی‌گرم ویتامین C ۲۱.۰۰ میلی‌گرم
فسفر ۴۴.۰۰ میلی‌گرم ویتامین E ۰.۰۰ میلی‌گرم
سدیم ۴۵.۰۰ میلی‌گرم ویتامین K ۰.۰۰ میکروگرم
آهن ۱.۹۹ میلی‌گرم ویتامین A ۶۶.۰۰ میکروگرم
روی ۰.۱۷ میلی‌گرم ویتامین D ۰.۰۰ میکروگرم

مضرات خرفه

خرفه نیز مانند هر ماده غذایی دیگر علاوه بر فواید و خواص مختلف، ممکن است مضراتی نیز داشته باشد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • مصرف خرفه برای خانم‌های باردار ممنوع است، زیرا ممکن است موجب سقط جنین شود.
  • طبع خرفه و طبع تخم خرفه سرد و خشک است و مصرف بیش از حد آن، به افراد سرد مزاج به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. میزان مصرف خرفه در روز نباید از ۱ فنجان دمنوش خرفه فراتر رود، چراکه زیاده‌روی در مصرف آن برای بدن مضر خواهد بود.
  • خواص خرفه برای سنگ کلیه اما خواص مثبتی نیست. یک ماده خاص به نام اگزالات در خرفه وجود دارد که خوردن بیش از حد آن می‌تواند منجر به بروز سنگ کلیه شود. از همین رو، اگر پیشاپیش دچار این بیماری هستید، بهتر است که دور خرفه را خط بکشید. همچنین اگر احتمال می‌دهید که عفونت ادراری شما به دلیل وجود سنگ کلیه یا مشکلات مشابه باشد، از خوردن خرفه صرف‌نظر کنید.

مضرات خرفه

طریقه مصرف سبزی خرفه

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتیم، خرفه را می‌توان به صورت پخته در تهیه غذاها و سالادهای مختلف استفاده کرد. همچنین تهیه دمنوش خرفه را می‌توان یکی از دیگر روش‌های مصرف این گیاه دانست. خرفه خوراکی است که از آن برای عرق‌گیری و تولید عرق خرفه نیز استفاده می‌شود.

مصرف خرفه برای کودکان

کودکان نیز می‌توانید میزان متعادلی از خرفه را مصرف کرده و از خواص آن بهره‌مند شوند. این گیاه دارای مقادیری امگا ۳ است و به همین دلیل می‌تواند در کاهش علائم اختلالات رشد مانند اوتیسم و بیش فعالی موثر باشد. همچنین این گیاه از ابتلا کودکان به کم خونی و مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست جلوگیری می‌کند.

مصرف خرفه برای سالمندان

خرفه به دلیل خواص مختلف همچون تاثیر مثبت بر درمان عفونت‌ها، برای سالمندان سودمند است. همچنین به دلیل فواید این گیاه برای کاهش چربی خون، سم‌زدایی کبد، تنظیم عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، استفاده از خرفه در رژیم غذایی سالمندان توصیه می‌شود. البته به خاطر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این گیاه به سالمندان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

مصرف خرفه برای سالمندان

مصرف خرفه برای خانم‌های باردار

با وجود خواص خرفه برای بدن، مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است. همان‌طور که گفتیم خرفه گیاهی قاعده‌آور است و به همین دلیل با تاثیر بر رحم و ایجاد تداخلات رحمی، سلامت جنین را تهدید کرده و حتی موجب سقط جنین می‌شود. پس از مصرف این گیاه در دوران بارداری اجتناب کنید.

مصرف خرفه در دوران شیردهی

در دوران شیردهی امکان مصرف خرفه وجود دارد و استفاده از گیاه نه تنها تاثیر منفی بر شیر مادر ندارد، بلکه موجب افزایش شیر مادر می‌شود. با این وجود، به مادرانی که پس از زایمان دچار اختلال در چرخه قاعدگی و نامنظم بودن این چرخه هستند، توصیه می‌شود تا از خوردن خرفه خودداری کنند.

اشتباهات در مصرف خرفه

خرفه را می‌توان یک گیاه خودرو دانست که همچون دیگر سبزی‌ها ممکن است دارای آلودگی‌های مختلف باشد. اگر خرفه را به صورت تازه خریداری می‌کنید، آن را به خوبی بشویید. همچون برای تهیه خرفه خشک، تنها به عطاری‌های معتبر مراجعه کنید تا درباره شستن خرفه پیش از خشک کردن و همچنین خشک کردن اصولی آن آسوده‌خاطر باشید. در ضمن، زیاده‌روی در مصرف خرفه یکی از اشتباهاتی است که برخی افراد انجام می‌دهند.

اشتباهات در مصرف خرفه

با خوردن خرفه از سلامتی خود محافظت کنید!

در این مقاله به معرفی خواص سبزی خرفه پرداختیم و به این سوالات پاسخ دادیم که سبزی خرفه چیست و تخم خرفه برای چی خوبه ؟ حال، اگر به مصرف خرفه ترغیب شده‌اید و می‌خواهید این سبزی را به شکل تازه بخرید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد قسمت سفارش آنلاین میوه شده و خرفه تازه را آنلاین سفارش دهید و پس از مدت کوتاهی در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

همچنین، شما می‌توانید تخم خرفه را نیز آنلاین سفارش دهید. برای سفارش تخم خرفه، به عطاری آنلاین اسنپ فود مراجعه کرده و آن را خریداری کنید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(14 دیدگاه)

houjat farhadiyan
27 آبان 1402

سلام خرفه برای چی خوبه و خواص سبزی خرفه چی هستش!؟ فواید خرفه برای دیابتی ها درسته خاصیت این گیاه خرفه راسته

  • snappfoodadmin
    27 آبان 1402

    سلام خرفه یک گیاه وحشی و خودرو است که از زمان‌های دور در طب سنتی‌ بسیاری از سرزمین‌ها، از چین گرفته تا ایران و کشورهای مختلف اروپایی، به عنوان یک داروی گیاهی اثربخش شناخته می‌شد.خواص سبزی خرفه:کالری بسیار پایین و قند و کربوهیدرات اندک دارد پس در رژیم‌های گیاهی هست. خاصیت خرفه ویتامین‌ها و مواد معدنی کمیاب،این گیاه خودرو را یک منبع عالی برای حفظ سلامت پوست و مو، قلب، دستگاه گوارش و عفونت و رحم و کبد و چربی خون و فواید و خواص خرفه برای دیابت است که خرفه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سطح گلوکز ناشتا پلاسما را پایین آورده و در کنترل قند خون موثر است.

دانیال
31 تیر 1402

خواص خرفه چیا هستش اینکه شبیه علف هرزه هستش

  • snappfoodadmin
    31 تیر 1402

    سلام گیاه خرفه خواص وخاصیت زیادی برای سلامتی بدن دارد خواص و خاصیت خرفه : خواص خرفه برای قلب،خواص خرفه برای رحم که مورد تایید پزشکی هم هستش . خواص خرفه برای پوست و مو چون خرفه ویتامین a و انواع آنتی اکسیدان‌ها دارد .خواص خرفه برای مردان،تخم خرفه کلسیم و آهن دارد. خواص خرفه برای سنگ کلیه،خواص خرفه برای عفونت،خواص خرفه برای یبوست

بی بی شهربانو
31 تیر 1402

من برای کنترل تنظیم قند خون از دمنوش خرفه استفاده میکنم، خرفه خشک رو به صورت پودر شده در ماست خیار هم میریزم گاهی خیار با خرفه میخورم

  • snappfoodadmin
    31 تیر 1402

    سلام برای کنترل فشار خون بهتر به پزشک مراجعه کنید چون اگزالات موجود در خرفه‌ برای فشار خون خوب نیست و فشار پایین میاورد. ترکیب ماست و خرفه نیز اگزالات آن را کم خواهد کرد؛ اما بهتر ماست و خرفه را ترکیب نکنید، چرا که ممکن است فشار خون یا قند خون شما را بیش اندازه پایین بیاورد.

حمیدسعیدیفر
31 تیر 1402

بدنم عفونت داره دکتر سنتی بهم تخم خرفه داده دو بار در روز استفاده میکنم عرق خرفه هم بهم داده کبدم فعلا با دمنوش خرفه از چربی درامده

  • snappfoodadmin
    31 تیر 1402

    سلام یکی از خواص خرفه برای سلامتی بدن فایده خواص خرفه برای کبد است خواص خرفه برای کبد در طب اسلامی مورد تأکید است. خرفه توانایی سم‌زدایی از کبد را دارد و در بهبود عملکرد آن اثرگذار است.می‌توانید با قرار دادن خرفه در رژیم ثابت هفتگی خود، به مرور زمان از کبد خود محافظت کرده و اختلالات غیرحاد کبد را برطرف نمایید.تخم خرفه اثرات در جلوگیری از بروز مشکلات قلبی، کبدی و عفونی دارد.

khoosroooo@gmail.com
31 تیر 1402

من کم خونی دارم عطاری بهم خرفه خشک داد بصورت دمنوش میخورم فعلا که عالی هستش

  • snappfoodadmin
    31 تیر 1402

    سلام گیاه خرفه به دلیل اینکه مس و آهن فراوان دارد برای رفع کم خونی مناسب هستش میتوانید دمنوش خرفه خشک دم کرد و روزانه دمنوش استفاده کرد البته در نظر داشته باشید برای درمان کم خونی به پزشک مراجعه کنید

lila foormand
31 تیر 1402

سلام وای من همیشه فکر میکردم این خرفه علف هرزه هستش همیشه تو باغچه خرفه درمیاد من میکنم از این بعد میچینمشون واسه خوردن امادشون میکنم عجبا

  • snappfoodadmin
    31 تیر 1402

    سلام شکل ظاهری گیاه خرفه شبیه به علف هرزه است اما خرفه خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد خرفه با بهره‌مندی از بسیاری ویتامین‌ها و مواد معدنی کمیاب، یک منبع عالی برای حفظ سلامت پوست و مو، کبد و کلیه، قلب، دستگاه گوارشی وفایده خرفه برای رفع یبوست و خاصیت خرفه برای کم خونی … به حساب می‌آید

محسن علیاالله
30 تیر 1402

سلام وقتتون بخیر مقاله ی که نوشتید عالی بود من از خرفه برای رفع یبوست استفاده کرده ام البته رفتم پیش دکتر طب سنتی و اون برام تجویز کرد چونکه برای هر بدنی مناسب نیست. اما می تونه برای بعضی ها خیلی کاربردی باشه . امانمی دونستم برای کبد و کلیه این گیاه خرفه مفید هستش . همینطور چون مریضی یبوست من رو خیلی اذیت می کرد برای همین تصمیم گرفتم توی زمین هام از این گیاه بکارم میدونم که خودرو هستند. ممنون

  • snappfoodadmin
    30 تیر 1402

    سلام یکی از خاصیت های خرفه ، فایده گیاه خرفه برای رفع یبوست عملکرد خرفه در این زمینه به حدی قدرتمند است که در طب‌های سنتی ب سیاری از مناطق جهان از خرفه برای درمان بیماری‌های سنگین بواسیر و اسهال خونی استفاده میشود. البته اگر شما به بیماری‌های مشابه دچار هستید، لازم است به پزشک مراجعه کنید و درمان‌های خانگی راه چاره مناسبی نخواهند بود.چون خرفه میزان فیبر خوراکی بالا و آلی مهمی مثل آلانین، اسید مالیک، دوپامین، و سیتریک اسید دارد و این مواد ها چند اثر مهم برای بدن دارند: میزان رطوبت مواد دفعی از روده را تنظیم می‌کنند و از همین رو بسیاری از مشکلات این زمینه نظیر یبوست و اسهال را از بین می‌برند.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود