آشنایی با مهم ترین خواص گوشت مرغ

خواص گوشت مرغ
دسته بندی: فواید پروتئین
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع گوشت‌های خوراکی، گوشت مرغ است که به دلیل تامین نیاز بدن به پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی، قرار دادن آن در برنامه غذایی اهمیت زیادی دارد. امروزه بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم برای انواع مهمانی‌ها، دورهمی‌ها، غذاهای سریع و حتی برخی سالادهای سالم از گوشت مرغ استفاده کنیم و از طعم لذیذ آن و البته خواص گوشت مرغ بهره‌مند شویم.

همچنین  تقریبا در منوی غذایی تمام رستوران‌ها، شما می‌توانید غذاهایی را سفارش دهید که با گوشت مرغ پخته شده‌اند. با توجه به گستردگی مصرف این گوشت و اهمیت استفاده از آن، در این مقاله قصد داریم به خواص گوشت مرغ پرداخته و ارزش غذایی آن را بررسی کنیم.

ارزش تغذیه ای گوشت مرغ

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا گوشت مرغ آهن دارد؟ در پاسخ به این سوال و سایر منابع غذایی مرغ باید بگوییم هر ۱۰۰ گرم مرغ حاوی آب (۶۵ گرم)، انرژی (۲۱۵ کیلوکالری)، پروتئین (۱۸ گرم)، چربی (۱۵ گرم)، چربی اشباع (۴ گرم)، کلسترول (۷۵ میلی‌گرم)، کلسیم (۱۱ میلی‌گرم)، آهن (۰.۹ میلی‌گرم)، منیزیم (۲۰ میلی‌گرم)، فسفر (۱۴۷ میلی‌گرم)، پتاسیم (۱۸۹ میلی‌گرم)، سدیم (۷۰ میلی‌گرم)، زینک (۱.۳ میلی‌گرم) است.

در این باره توجه داشته باشید که هر کدام از قطعات گوشت مرغ، حاوی کالری مختلف و نسبت متفاوتی از پروتئین به چربی هستند. همچنین از نظر ویتامین‌ها، این گوشت دارای ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین B12، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K است.

خواص مرغ برای سلامتیخواص مرغ برای سلامتی

مرغ که به دلیل داشتن پروتئین برای تمام دنیا شناخته شده است و خواص زیادی برای سلامتی دارد. پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های موجود در بدن این پرنده برای پیشگیری بسیاری از بیماری‎ها مانند کم خونی، ضعف بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی سرطان مناسب است. در ادامه به فواید مرغ از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم:

1. کمک به کاهش وزن

یکی از مهم‌ترین خواص گوشت مرغ محلی، چربی کم آن است. همچنین سینه مرغ بهترین قسمت گوشت با حداقل چربی است؛ به همین دلیل کسانی که از اضافه وزن رنج می‌برند، می‌توانند از گوشت مرغ در رژیم غذایی خود استفاده کنند. در واقع مطالعات و آزمایش‌ها نشان می‌دهند که کنترل وزن قابل توجهی در افرادی که به طور منظم سینه مرغ خورده‌اند، مشاهده می‌شود و این را می‌توان به پروتئین بالا و کالری پایین گوشت مرغ نسبت داد.

2. کاهش کلسترول

میزان چربی اشباع و کلسترول موجود در گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند از گوشت مرغ، ماهی و سبزیجات بیشتر است. بنابراین یکی از خواص گوشت مرغ و خروس محلی کمک به کاهش کلسترول بد خون است که این موضوع اهمیت بسیاری بالایی در رژیم غذایی افراد دارد. گفتنی است سازمان قلب آمریکا برای کاهش کلسترول و پیشرفت بیماری قلبی، مصرف گوشت مرغ و ماهی را به جای گوشت قرمز توصیه می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال کاهش کلسترول هستید، خرید مرغ از سفارش آنلاین پروتئین را فراموش نکنید.

3. کاهش دهنده استرس و ضد افسردگی

مرغ به دلیل داشتن اسید آمینه‌ای به نام تریپتوفان باعث ایجاد آرامش در بدن شما می‌شود. در واقع این اسید آمینه باعث ترشح بیشتر سروتونین در بدن می‌شود. (سروتونین یک ترکیب شیمیایی است که باعث می‌شود فرد احساس آرامش و راحتی کند.) بنابراین اگر شما هم از جمله افرادی هستید که احساس افسردگی می‌کنید، بهتر است برای بهره‌مندی از این خاصیت مرغ، مصرف آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا هم استرس خود را کاهش دهید و هم خواب بهتری را تجربه کنید.

4. افزایش دهنده سلامت قلبخواص مرغ و افزایش دهنده سلامت قلب

مصرف سینه مرغ برای مقابله با هوموسیستئین و کنترل آن مفید است و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. (هوموسیستئین نوعی اسید آمینه در بدن است که سبب تقویت بیماری‌های قلبی عروقی در بدن می‌شود.) همچنین ویتامین‌های B موجود در این گوشت، در جلوگیری از اختلالات قلبی بسیار موثر هستند.

5. کمک به سلامت دندان‌ها و استحکام استخوان‌ها

در هر 100 گرم گوشت مرغ، 15 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. وجود این میزان کلسیم در گوشت مرغ یکی از بهترین خواص گوشت مرغ است که به استحکام استخوان‌ها و البته سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. اگر وارد سنین میانسالی و بزرگسالی شده‌اید و نگران پوکی استخوان یا آرتریت هستید، خوردن مرغ به دلیل داشتن پروتئین بسته شده به مبارزه با کاهش تراکم استخوان کمک می‌کند.

6. کاهش خطر ابتلا به سرطان روده

طبق نتیجه تحقیقات و آزمایش‌های مختلف، کاهش مصرف گوشت قرمز و جایگزین‌ کردن آن با گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ همراه است. گواه این ادعا می‌تواند نتیجه مطالعاتی باشد که نشان می‌دهد در غیر گیاهخواران، مصرف بیشتر گوشت قرمز، گوشت خوک و ژامبون باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود. علاوه بر این، گوشت مرغ با دارابودن مقادیر فراوان نیاسین به مقابله با بیماری‌های ژنتیکی و بیماری سرطان کمک می‌کند.

7. درمان سرماخوردگی

شما می‌توانید برای درمان سرماخوردگی های معمولی از سوپ مرغ استفاده کنید و با مصرف این سوپ از خواص گوشت مرغ بهره‌مند شوید. خوردن سوپ مرغ به دلیل رقیق بودن بسیار راحت بوده و هضم آن نیز به سادگی صورت می‌پذیرد؛ از این رو، غذایی مناسب برای بیماران محسوب می‌شود. این سوپ خوشمزه با تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث درمان سریع‌تر سرماخوردگی نیز می‌شود.

8. افزایش متابولیسم بدن

گوشت مرغ غلظت خوبی از همه ویتامین‌های مهم B را تأمین می‌کند و همانطور که می‌دانید این ویتامین‌ها نقش حیاتی متعددی در بدن انسان داشته و در سوخت و ساز انرژی و سلامت مغز نقش اساسی دارند. علاوه بر این، خوردن گوشت مرغ، سلامت رگ‌های خونی را حفظ کرده و سطح انرژی را بالا می‌برد.

9. درمان کم خونی

یکی دیگر از خواص این گوشت، تاثیر مثبت آن روی کم خونی است. در این باره باید بگوییم انواع گوشت‌ها برای تامین آهن بدن و جبران کم خونی مفید هستند و در مرغ نیز قسمت ران مرغ سرشار از آهن بوده که تاثیر بالایی روی کم خونی دارد و مصرف آن در وعده‌های غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع مواد معدنی موجود در گوشت مرغ باعث می‌شود تا هموگلوبین بیشتری در بدن ایجاد شود و از کم خونی پیشگیری می‌کند.

10. منبع غنی کراتین

یکی از مهم‌ترین خواص گوشت مرغ این است که سرشار از کراتین است. هر قطعه مرغ بین 300 تا 500 میلی گرم حدود 100 میلی گرم کراتین دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته، کراتین برای سلامتی فواید بسیاری دارد و می‎تواند عملکرد بدنی، بهبودی، قدرت و استقامت را در آن تقویت کند.

11. خواص گوشت مرغ برای کودکانخواص گوشت مرغ برای کودکان

آهن موجود در گوشت مرغ برای رشد گلبول‌های قرمز بدن کودکان ضروری است. همچنین مرغ حاوی پروتئین بالایی است که در فرایند پخت، مقدار آن افزایش نیز می‌یابد. این مقدار پروتئین به راحتی هضم شده و جذب بدن کودکان می‌شود. به توصیه پزشکان بهتر است بعد از اتمام دوران شش ماهگی، مصرف مرغ را به صورت سوپ به برنامه غذایی نوزادان اضافه کرد و به تدریج مقدار و نوع پخت آن را تغییر داد.

مطلب گوشت مرغ و خواص آن  به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که بعد از اتمام این مطلب، خواص پای مرغ را نیز مطالعه کرده و با خواص قسمت‌های مختلف بدن مرغ آشنا شوید.

آیا خوردن هر روز گوشت مرغ ضرر دارد؟

این که گوشت مرغ به عنوان گوشت سفید یک غذای سالم شناخته شده است، دلیل نمی‌شود که هر روز در وعده ناهار یا شام غذایی با مرغ بخوریم. علیرغم تمام خواص این گوشت باید توجه داشت که مصرف بیش از حد این گوشت می‌تواند مشکلات زیر را برای ما به همراه داشته باشد:

  • احتمال مقاومت آنتی بیوتیکی بیشتر
  • احتمال بیشتر مسمومیت غذایی
  • مشکل در حفظ وزن
  • خطر بیشتر مشکلات قلبی
  • پروتئین زیاد و افزایش چربی خون

همچنین توجه داشته باشید که برای در امان ماندن از بیماری‌ها، باید از مصرف مرغ ماشینی خودداری کنید. از مضرات گوشت مرغ ماشینی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این مرغ‌ها با تزریق هورمون رشد، به سرعت رشد کاذب پیدا کرده و فرآیند رشد طبیعی خود را طی نمی‌کنند که این باعث کاهش ارزش غذایی آن‌ها می‌شود.

مصرف به اندازه مرغ مفید است…

در این مقاله تلاش کردیم تا 11 مورد از خواص گوشت مرغ را بررسی کرده و عوارض مصرف روزانه مرغ و عوارض مصرف مرغ ماشینی را توضیح دهیم. توجه داشته باشید که مصرف مرغ ناسالم و بی‌کیفیت، می‌تواند احتمال مسمومیت‌های غذایی را افزایش دهد. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، بهتر است مرغ مصرفی خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده تا از سلامت گوشت خریداری شده و کیفیت آن، اطمینان کامل داشته باشید. شما می‌توانید برای خرید آنلاین گوشت مرغ که از بهترین و معتبرترین برندهای کشور تامین شده به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کنید و با خیال راحت، گوشت تازه و سالم مرغ را بخرید.

نظرات کاربران