با انواع میگو آشنا شوید!

انواع میگو
دسته بندی: فواید پروتئین
3/5 - (2 امتیاز)

میگو گونه‌ای از سخت پوستان آبزی است که در بیشتر آب‌های جهان اعم از آب شور و آب شیرین یافت می‌شود و یک غذای بسیار مغذی و مفید و البته خوشمزه است که به دلیل خواص بی نهایت آن طرفداران زیادی در تمام جهان پیدا کرده است. انواع میگو در ایران وجود دارد که از طریق دریاها صید می‌شوند و امروزه به علت محبوبیت این آبزی دریایی، در تمام نقاط ایران به ویژه در شمال و جنوب کشور پرورش آن رایج است. از محبوب‌ترین غذاهایی که با این آبزی در ایران طبخ می‌شود، می‌توان به قلیه میگو، میگو سوخاری، میگو کبابی و… اشاره کرد. در ادامه این مطلب متداول‌ترین نوع میگوهایی که در فروشگاه غذاهای دریایی معمولی مشاهده می‌کنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع میگو پرورشی

یکی از نوع‌های میگو، میگوی پرورشی است که در سواحل دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان، با استفاده از آب دریا به وسیله کانال‌های مخصوص به سمت مزارع انتقال می‌یابد و در محیط طبیعی دریا با نظارت‌های گوناگون و رعایت اصول پرورش داده می‌شوند. در کشور ما گونه‌های مختلفی از میگو، به شکل پرورشی یافت می‌شود که در ادامه به معرفی و توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

1. میگو سفید

میگوی سفید در بسیاری از استخرهای پرورشی تولید می‌شود و بنابر درخواست متقاضیان، بازار تولید و فروش این محصول همیشه داغ بوده و بسیار پرطرفدار است. از لحاظ ظاهری میگوی سفید دو آنتن بسیار بلند شیری رنگ دارد که باعث شده نسبت به دیگر میگوها متفاوت‌تر به نظر برسد و رنگ آن صورتی کم رنگ متمایل به نارنجی است.

2. میگو ببری

این نمونه از انواع میگوی پرورشی را از طریق راه راه ببری مانند که روی بدن دارند، تشخیض می‌دهند و به خاطر عطر و طعم دلنشین و بافت سفت و محکمی که دارند، مورد توجه هستند. همچنین  این گونه میگو سایز معادل ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر دارد و به رنگ سبز یا صورتی در آب‌های بوشهر در دریای خلیج فارس وجود دارد که یکی از برترین نوع میگوی خوراکی بوده و بالاترین قیمت را در بین انواع مختلف میگوها داراست. میگو ببری از میزان زیادی ویتامین B12 و ویتامین D برخوردار بوده و همچنین سرشار از امگا3 و پروتئین است.

3. میگو موزی

این نوع از میگو که صرفا در آب‌های خلیج فارس یافت می‌شود، بعد از میگوی ببری محبوب‌ترین و گران‌ترین قیمت را دارد. اندازه طولی و وزنی این میگو تا حداکثر طول 25 سانتی متر و 75 گرم است و معمولا در طول 14-17 سانتی متر و 20-30 گرم یافت می‌شود. رنگ بدن میگوی موزی صورتی و زرد کم رنگ بوده و دارای خال‌های کوچک قهوه‌ای رنگ است.

انواع میگو خلیج فارسانواع میگو خلیج فارس

از جمله برترین و مرغوب‌ترین محصولاتی که در خلیج فارس زندگی می‌کند، میگو است. حدود شش گونه میگو در آب‌های خلیج فارس یافت می‌شود که نام و محل زیست آن‌ها به شرح زیر است:

  • میگو ببری :(Green Tiger Prawn) یکی از برترین انواع میگو خوراکی خلیج فارس که بیشتر در آب‌های بوشهر در خلیج فارس یافت می‌شود، گونه ببری سبز یا صورتی است که به جز آب‌های بوشهر، در بخش‌هایی از حوزه آبی خوزستان و همچنین با فراوانی کمتری در هرمزگان و در فصل مخصوص صید نیز وجود دارد.
  • میگو موزی :(Banana Prawn) یکی دیگر از انواع میگو جنوب و خلیج فارس که صرفاً در آب‌های هرمزگان زندگی می‌کند، گونه موزی نام دارد. این میگو که به عنوان رقیب گونه ببری نیز در تور صیادان این استان یافت می‌شود، دست کم شصت درصد از کل حجم میگوی صید شده در آب‌های این استان را تشکیل می‌دهد.
  • میگو سفید (Jinga Shrimp): این میگو که در درجه بعدی اهمیت از نظر سایز و مرغوبیت پس از گونه‌های ببری و موزی قرار می‌گیرد، از پراکندگی منطقه‌ای بیشتری برخوردار بوده و به ترتیب فراوانی در آب‌های خوزستان، هرمزگان و نزدیکی حوزه جاسک و سپس بوشهر یافت می‌شود.
  • میگو سفید هندی (Indian White Prawn): این میگو برعکس گونه سفید تنها در مناطق آبی شرق هرمزگان با تمرکز در جاسک و اطراف آن صید می‌شود و پراکندگی ندارد. همچنین این میگو به دلیل گستردگی کم، سهم خیلی کمی از بازارهای مصرفی را تشکیل می‌دهد.
  • میگو سرتیز (Metapenaeus affinis): این میگو یکی از از ارزان‌ترین گونه‌های موجود در آب‌های خلیج فارس است که در خوریات خوزستان و آب‌های شمال قشم (در محل جنگل‌های حرّا) زندگی می‌کند. این میگو در کنار قیمت مناسبی که دارد، طعم فوق‌العاده‌ای هم دارد. گفتنی است با جوشاندن این میگو در آب شور، میگوی خشک تولید و به عنوان یک محصول گران قیمت راهی بازار مصرف داخلی و صادرات می‌شود.
  • میگو ببری سیاه یا مونودون (Giant tiger prawn): این میگو یکی دیگر از انواع میگوهای خلیج‌فارس است که ذخایر محدودتری دارد و عموما در اطراف جاسک تا چابهار و خلیج گواتر زیست می‌کند. این آبزی به خاطر سایز درشتش با قیمت‌های بالاتری (حتی گاهی گران‌تر از گونه ببری بوشهر) به فروش می‌رسد.

انواع میگو جنوبانواع میگو جنوب

از انواع میگوهای جنوب می‌توان از میگوی خالدار، موزی، ببری، سفید، سرتیز، سفید هندی و مونودون یا ببری سیاه نام برد که هر کدام از این‌ها در مکان‌های مختلفی از استان‌های جنوبی کشور زندگی می‌کنند. وسعت بالای خلیج فارس و اتصال آن به دریای عمان و اقیانوس‌ها باعث شده تا تنوع آبزیان در این منطقه از دریای خزر بیشتر شود و اکوسیستم مناسبی برای رشد و نمو موجودات دریایی مانند میگو را فراهم آورد. گفتنی است ارزش غذایی بالای انواع میگو‌های دریای جنوب که یک ویژگی ممتاز به حساب می‌آید، سبب گردیده تا کلیه اقوام در سراسر کشور با ذائقه های مختلف و سبک غذایی متفاوت به مصرف این محصول روی بیاورند.

انواع میگو خوراکی

انواع میگو در ایران و البته در دنیا وجود دارند که می‌توانید با توجه به ذائقه و سلیقه خود، آن‌ها را مصرف کرده و از طعم بی‌نظیرشان لذت ببرید. برای اینکه همیشه بهترین نوع میگو را برای هر وعده غذایی بخورید، باید مدل‌های مختلف میگوی خوراکی را بشناسید. میگو صورتی، قهوه‌ای، سفید، سنگی، ببری، خالدار و… از مهم‌ترین انواع این میگو‌ها هستند که در ادامه به معرفی و توضیح چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. شما می‌توانید نسبت به خرید آنلاین ماهی و میگو اقدام کرده و هر کدام از موارد زیر را که می‌خواهید تهیه کنید.

1. میگو صورتی

این مدل میگو، دقیقا همان‌طور که می‌توانید از اسمش هم حدس بزنید، پیش از پخت هم صورتی‌رنگ است. درواقع این میگو از نوع میگو ببری سبز است؛ اما به دلیل رنگی که دارد، در میان مردم بوشهر به میگو صورتی بوشهر شهرت یافته است. اندازه این میگوها نسبتاً کوچکتر است و به آن‌ها میگوی سالاد هم گفته می‌شود؛ زیرا بخاطر طعم ملایم و شیرینی که دارد در سالاد میگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. میگو صورتی بوشهر به دلیل داشتن طعم بی نظیر و خواص زیاد و همچنین ارزش غذایی بالا، بهترین نوع میگوی ناحیه خلیج فارس محسوب می‌شود.

2. میگو قهوه‌ای

رشد میگوهای قهوه ای به عواملی مانند دمای آب و شوری بستگی دارد و طول آن‌ها می‌تواند به 7 اینچ برسد. این نوع از انواع میگوی خوراکی، بعد از پخته شدن صورتی می‌شوند و در مقایسه با سایر میگوهای خوراکی عطر و طعم بی نظیری دارند. همچنین سرآشپزها معمولا میگوهای قهوه ای را بخارپز می‌کنند تا طعم طبیعی آن‌ها حفظ شود.

3. میگو سنگی

این میگو از کیفیت بالایی برخوردار بوده و طعم آن چیزی نزدیک به مغز گردو تازه است. همچنین علت نامیده شدن تحت عنوان سنگی به خاطر پوسته سختی است که این میگو‌ها دارند. کشور ما به علت دارا بودن دو دریا در شمال و جنوب کشور، یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان این محصول مقوی شناخته شده است. توجه داشته باشید که این محصول مقوی و خوشمزه به علت صادراتی بودن، به بهترین شکل پاک شده و عاری از هر گونه ضایعات و خرابی است.

4. میگو خالدار

این محصول به دلیل شباهت شکل و رنگ به خرچنگ دریایی (لابستر)، “خرچنگ دریایی آلاسکا” هم نامیده می‌شود. میگوی مدل خالدار تا ۱۳ سانتی ‌متر رشد می‌‌کند و طعم بسیار شیرین و کره‌ای دارد. میگو خالدار را می‌توان به صورت میگو سوخاری، میگو پفکی یا حتی سرخ و در فر کباب کرد.

انواع میگو بزرگ (انواع شاه میگو)انواع میگو بزرگ

انواع شاه میگو یا میگوی بزرگ یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین آبزیان هستند که به دلیل طعم بینظیر گوشت آن، محبوبیت بالایی در بین مردم دارند. شاه میگو در واقع به نوعی سخت پوست با نام لابستر اطلاق می‌شود؛ اما به میگو‌های درشت که خوش خوراکی بسیار بالایی دارند هم شاه میگو می‌گویند. شاه میگو دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کنترل فشار خون بسیار کمک می‌کند و مصرف آن برای همه سنین مفید است. این محصول با ارزش ضد آلزایمر و کم خونی بوده و سرشار از منیزیم و انواع پروتئین‎‌هاست. گفتنی است دور ریز این میگو‌های بزرگ، بسیار کمتر از میگو‌های ریز و معمولی است.

حالا با انواع مختلف میگو آشنا هستید…

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع مختلف و متفاوت میگو را با دسته بندی‌های مختلف به شما معرفی کرده و توضیح دهیم. برای جلوگیری از خرید و پخت میگوهای ناسالم، بهتر است میگوی مورد نیاز خود را تنها از فروشگاه‌های معتبر و نزدیک به منزل خریداری کرده که به‌سرعت آن را به یخچال یا فریزر انتقال دهید و از خراب‌شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

در نظر داشته باشید که شما می‌توانید با مراجعه به سفارش آنلاین پروتئین در سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود، خرید انواع میگو را انجام دهید. در اسنپ فود انواع ماهی، مرغ، میگو و گوشت تازه و باکیفیت از برندهای برتر و معتبر کشور تامین شده و به بهترین شکل ممکن، حمل و نگهداری می‌شوند.

نظرات کاربران