طرز تهیه بورک سیب زمینی (با اسفناج، سوسیس، پنیر، مرغ و …)

طرز تهیه بورک سیب زمینی
3.5/5 - (10 امتیاز)

یکی از غذاهای محبوب ترکیه، بورک است که در انواع و اقسام مختلف و با طعم‌های جذاب تهیه می‌شود. به طور مثال بورک گوشت، یکی از انواع بورک‌های بسیار پرطرفدار است. در این مطلب با ما همراه شوید تا نگاهی به طرز تهیه بورک سیب زمینی بیندازیم. بورک سیب زمینی با حفظ ماده اصلی سیب‌زمینی، می‌تواند ترکیبات متنوعی داشته باشد. مثلا بورک سیب زمینی و مرغ، بورک سیب زمینی و اسفناج و یا بورک سیب زمینی و سوسیس، هر کدام طعم‌های متفاوتی دارند که امتحان کردن آن‌ها خالی از لطف نیست.

بورک سیب زمینی ترکیه
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت غذا 2 ساعت و نیم
میزان سختی متوسط

بورک سیب زمینی، سالم و مقویبورک سیب زمینی رولی

اگر شما نیز به سیب زمینی علاقه مند هستید، حتما عاشق طعم بورک سیب زمینی خواهید شد. به ویژه اگر بتوانید این غذای خوشمزه ترکی را به خوبی تهیه کرده و مراحل طبخ آن را به درستی پشت سر بگذارید.

مواد لازم برای تهیه بورک سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه یک بورک سیب زمینی ترکیه‌ای و خوشمزه به قرار زیر است:

مقدار مورد نیاز مواد لازم
سیب‌زمینی 5 عدد
تخم‌مرغ یک عدد
شیر یک لیوان
ماست 3 قاشق غذاخوری
پنیر 200 گرم
کره 150 گرم
خمیر باقلوا یا خمیر یوفکا 6 عدد
بیکینگ پودر یک قاشق مرباخوری
آب معدنی یک بطری کوچک
جعفری 5-6 شاخه

مواد لازم برای رومال بورک سیب زمینی

برای رومال بورک‌ها، از مواد زیر استفاده کنید:

مقدار مورد نیاز مواد لازم
ماست یک قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ یک عدد
روغن مایع یک قاشق چایخوری

طرز تهیه بورک سیب زمینی خوشمزهطرز تهیه بورک سیب زمینی خوشمزه

در اینجا، مراحل طرز تهیه بورک ترکی با سیب زمینی آمده است که طعمی بسیار عالی و دلچسب دارد.

  • مرحله اول: سیب‌زمینی‌ها را بشویید و به مدت 45 دقیقه با حرارت ملایم آب پز کنید. سپس پوست آن‌ها را بکنید و خرد کرده داخل ظرفی مناسب بریزید و با گوشت کوب به صورت پوره درآورید.
  • مرحله دوم: کره را به روش بن‌ماری حرارت دهید تا ذوب شود. جعفری‌ها را هم بشویید و داخل آبکش بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. برای آن که جعفری‌ها به خوبی تمیز شوند، می‌توانید آن‌ها را برای مدت 10 تا 15 دقیقه، داخل آب و جوش شیرین قرار داده، سپس آبکشی کنید.
  • مرحله سوم : تخم‌مرغ، ماست، شیر، پنیر، بیکینگ پودر و آب معدنی را به پوره سیب‌زمینی اضافه کنید و تمام مواد را خوب به هم بزنید تا ترکیبی یکدستی حاصل شود.
  • مرحله چهارم:  جعفری‌ها را ساطوری کرده و همراه کره ذوب شده به مواد بورک اضافه کنید و مواد را دوباره هم بزنید. دقت داشته باشید که نیازی نیست جعفری‌ها آن قدرها ریز شوند، بلکه ساطوری کمی درشت‌تر کمک خواهد کرد تا طعم و عطر جعفری داخل رول سیب زمینی، جذاب‌تر شده و بهتر مزه شود.
  • مرحله پنجم : در ادامه طرز تهیه بورک سیب زمینی رولی، مواد داخلی بورک را به 6 قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس، یک ورق از خمیر را روی سطحی صاف پهن کرده و یک قسمت از مواد را روی آن بمالید.
  • مرحله ششم: خمیر دوم را روی مواد بگذارید و همین کار را تکرار کنید تا تمام مواد داخلی بورک تمام شود. خمیر را از یک قسمت به صورت رولی بپیچید و از طول به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.
  • مرحله هفتم: حالا زمانی است که باید اجازه دهید خمیر استراحت کرده و حجم آن زیاد شود. برای این منظور روی خمیر را با سلفون خوب بپوشانید و در یخچال (در قسمت میانی) قرار دهید.
  • مرحله هشتم: پس از گذشت یک ساعت، بورک‌های سیب‌ زمینی رولی را از یخچال خارج کرده و به فاصله یک انگشت برش بزنید.طرز تهیه بورک ترکی با سیب زمینی
  • مرحله نهم:  فر را روی دمای 200 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید فضای داخلی آن کاملا گرم شود. در همین فاصله، بورک‌ها را روی کاغذ روغنی سینی فر قرار دهید و به سراغ درست کردن مواد رومال بروید.
  • مرحله دهم : تخم‌مرغ را در ظرفی مناسب بزنید تا یکدست شود، سپس، ماست و روغن مایع را به آن اضافه کنید و پس از اینکه تمام مواد را به خوبی با هم مخلوط کردید، با یک برس آشپزی، روی بورک‌ها بمالید.
  • مرحله یازدهم:  سپس سینی حاوی بورک‌ها را برای مدت 25 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا آماده شوند.
  • مرحله دوازدهم:  اگر می‌خواهید بورک‌های سیب‌ زمینی خوشرنگی داشته باشید، می‌توانید بعد از پخت کامل آن‌ها، فر را به مدت یکی دو دقیقه در حالت گریل قرار دهید. همین طور شما می‌توانید طرز تهیه بورک سیب زمینی در ماهیتابه را به جای فر امتحان کنید. در این صورت لازم است که بورک‌ها به صورت کامل در روغن غوطه ور شوند.

پس از این زمان، بورک‌های سیب ‌زمینی خوشمزه شما آماده شده‌اند و می‌توانید آن‌ها را به شکل دلخواه تزئین کرده و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

همین طور پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه پوره سیب زمینی را نیز در مجله اسنپ فود دنبال کنید.

طرز تهیه خمیر بورک سیب زمینیطرز تهیه خمیر بورک سیب زمینی

طرز تهیه بورک سیب زمینی با خمیر یوفکا را دیدید، اما اگر دوست دارید خمیر بورک را خودتان در منزل تهیه کنید، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر بورک

مواد لازم برای تهیه یک خمیر ترد و تازه برای بورک عبارتند از:

مقدار مورد نیاز مواد لازم
آرد 270 گرم
روغن جامد 4 قاشق غذاخوری
آب یک لیوان سرخالی
سرکه یک قاشق چایخوری
نمک 4/1 قاشق چایخوری

مراحل تهیه خمیر بورک سیب زمینی

برای تهیه این خمیر خانگی که می‌توانید از آن به عنوان خمیر باقلوای ترکی هم استفاده کنید، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: آرد و نمک را با هم مخلوط کرده و 3 بار الک کنید تا کاملا هوادهی شود.
  • مرحله دوم: روغن و سرکه را داخل آرد ریخته و ترکیب حاصل را به تدریج داخل آب بریزید و همزمان مخلوط کنید تا خمیری جامد به دست آید.
  • مرحله سوم: حداقل نیم ساعت خمیر را ورز دهید و بعد آن را به مدت 90 دقیقه داخل یک کیسه نایلونی در یخچال بگذارید تا استراحت کند.
  • مرحله چهارم: پس از گذشت این مدت، خمیر را از یخچال خارج کنید و برای 5 دقیقه دوباره ورز دهید و برای بار دوم به مدت 2 ساعت داخل یخچال بگذارید تا کاملا پوک و سبک شود.
  • مرحله پنجم: برای استفاده از این خمیر خانگی باید آن را به وسیله وردنه روی سطحی صاف پهن کنید و آن قدر خمیر را باز کنید که حالتی شیشه‌ای و بسیار نازک پیدا کند.

اگرچه این خمیر هم طعم بسیار خوب و بافت سبکی دارد، اما طرز تهیه بورک سیب زمینی با خمیر یوفکا بسیار ساده‌تر است و زمان آشپزی شما را کوتاه‌تر می‌کند. در صورتی که زمان و حوصله کافی برای آماده کردن خمیر در منزل داشته باشید، می‌توانید از دستوری که در بالا آوردیم استفاده کرده و خمیر بورک را خودتان تهیه کنید. در ادامه خواهید دید که در طرز تهیه بورک ایرانی، به جای خمیر یوفکا از نان لواش استفاده می‌شود.

طرز تهیه انواع بورک سیب زمینی

دستور تهیه بورک سیب زمینی به شکل ساده را آموزش دادیم. این نوع بورک ساده، در مدت زمانی کوتاه آماده شده و یک غذای سبک و در عین حال با خاصیت سیر کردن قابل توجهی است. حال، اگر دوست داشته باشید می‌توانید این بورک را با مواد دیگری نیز ترکیب کنید. شما ممکن است که هر یک از این بورک‌ها را در فر تهیه کرده یا به جای آن طرز تهیه بورک سیب زمینی بدون فر را دنبال کنید. در ادامه انواع بورک سیب زمینی را آموزش دادیم:

طرز تهیه بورک سیب زمینی و مرغطرز تهیه انواع بورک سیب زمینی

برای آماده کردن مواد میانی این بورک باید یک عدد سینه مرغ ریش‌ ریش شده را با یک سیب‌زمینی آب پز و مقداری پنیر پیتزا و ادویه‌جات لازم مخلوط کنید و آن‌ها را داخل خمیر یوفکا بگذارید و به صورت رولی بپیچید.

برای نرم کردن لایه‌های خمیر می‌توانید از مخلوط سفیده تخم‌مرغ، شیر و مقداری کره آب شده استفاده کنید. همین طور شما بنا به شرایط و میل خود، می‌توانید این بورک‌های خوشمزه سیب زمینی و مرغ را در فر تهیه کرده یا در تابه آماده کنید. توجه کنید که در این حالت، مقدار روغن سرخ کردنی باید به حدی باشد که بورک‌ها داخل آن شناور شده و تمام جهات آن‌ها سرخ شود. لازم به ذکر است که طرز تهیه بورک سیب زمینی و مرغ، نزدیک به 1 ساعت زمان نیاز دارد.

طرز تهیه بورک سیب زمینی با نان لواش

در طرز تهیه بورک سیب زمینی بدون خمیر یوفکا می‌توانید از نان لواش یا خمیر بورک خانگی استفاده کنید. برای استفاده از نان لواش، کافی است نان‌ها را به ابعاد مساوی و به صورت مستطیلی برش دهید و مقداری از مواد داخلی بورک را داخل نان ریخته و آن را رول کنید. برای جلوگیری از باز شدن بورک، روی نان‌ها را با رومال زرده تخم‌مرغ بپوشانید تا هم رنگ آن‌ها طلایی شود و هم مواد داخلی بورک بیرون نریزد. در غیر این صورت اگر مشاهده کردید که نان لواش شما خشک شده و ریسک خرد شدن آن وجود دارد، پیش از ریختن مواد داخل آن، کمی آب روی نان بپاشید و بگذارید تا به فرم نرم سابق خود بازگردد. در صورتی که حین رول کردن نان، بخشی از آن خرد شود، به کلی بورک سیب زمینی با نون لواش شما، کیفیت و ظاهر خود را از دست داده و این خرد شدن باعث می‌شود تا مواد داخل بروک بیرون بریزند. این را باید به شکلی طرز تهیه بورک سیب زمینی ایرانی بدانیم که البته لازم است با لحاظ نکات مهم در نرم نگه داشتن نان لواش، آماده شود.

بورک سیب زمینی سوخاری بدون استفاده از خمیر

ممکن است زمانی شما خمیر یوفکا در منزل نداشته و زمان کافی هم برای آماده کردن خمیر نداشته باشید. در این صورت راه حل جذابی برای شما داریم. می‌توانید به طور کلی بدون استفاده از خمیر، بورک سیب زمینی سوخاری آماده کنید که اتفاقا طعم فوق العاده‌ای دارد. مواد مورد نیاز در این دستور، سیب زمینی، تخم مرغ، پنیر پیتزا و مقداری آرد سفید و آرد سوخاری است.

در این روش کافی است که سیب زمینی‌ها را به خوبی شسته و آب پز کنید. سپس باید سیب زمینی‌های پخته شده را پوست کنده و بعد از خرد کردن، به شکل پوره درآورید. سیب زمینی‌های پوره شده را با ادویه و پنیر پیتزا مخلوط کرده و به شکل سوسیس‌های کوچک دربیاورید. در یک ظرف آرد سفید ریخته و در ظرفی دیگر آرد سوخاری بریزید. همین طور در یک ظرف جداگانه یک یا دو تخم مرغ (بسته به تعداد رول‌های سیب زمینی که آماده کرده‌اید) بریزید. حالا تک تک بورک‌های سیب زمینی را اول داخل آرد سفید غلطانده، سپس داخل آرد سوخاری و در آخر در تخم مرغ بغلطانید. در نهایت نیز هر یک را در روغن سرخ کرده و دقت داشته باشید که تمام جهات رول سرخ و طلایی رنگ شوند.

بورک سیب زمینی و اسفناجبورک سیب زمینی و اسفناج

برای تهیه یک بورک سیب زمینی و اسفناج لذیذ، یک عدد پیاز را با مقداری گوشت چرخ کرده و ادویه‌های لازم مانند زردچوبه، پودر آویشن، ادویه لازانیا و نمک و فلفل تفت دهید. مخلوط حاصل را با سیب‌زمینی‌های آبپز شده و پوره شده ترکیب کنید. در آخر، مقداری اسفناج پخته و پوره شده به مواد بورک اضافه کنید و آن‌ها را داخل خمیرهای یوفکا قرار داده و مطابق دستورهای قبل، در روغن یا فر بپزید. به علاوه پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه بورانی اسفناج را به عنوان یک غذای خوشمزه با اسفناج دنبال کنید.

طرز تهیه بورک سیب زمینی و سوسیس

برای تهیه بورک به این روش، باید پیازهای نگینی را با سوسیس‌های خرد شده تفت دهید و ادویه‌های لازم را اضافه کنید. سپس، این ترکیب را با سیب‌زمینی‌های آبپز شده و پوره مخلوط کنید و از آن به عنوان مواد میانی خمیرهای یوفکا استفاده کنید.

بورک های سیب زمینی خوشمزه را از اسنپ فود سفارش دهید

اگر قصد دارید برای مهمانی یا برگزاری یک جشن تولد به یادماندنی، بورک تهیه کنید می توانید این فست فود خوشمزه را به تعداد زیاد، از طریق سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود درب منزل خود تحویل بگیرید و در کنار دوستانتان، از طعم‌های متنوع آن لذت ببرید.

نظرات کاربران