طرز تهیه پیراشکی خانگی  در فر با گوشت و مرغ + فوت و فن ها

طرز تهیه پیراشکی خانگی و لذیذ با طعمی بی‌نظیر
4.5/5 - (2 امتیاز)

اگر به دنبال یک غذای میان فست فودی هستید که تهیه آن در آشپزخانه منزل نیز چندان پر دردسر نباشد، حتما طرز تهیه پیراشکی خانگی را دنبال کنید. اگر شما دستور پخت پیراشکی خانگی را یک بار به خوبی یاد بگیرید، پس از آن می‌توانید انواع و اقسام پیراشکی‌ها را در منزل تهیه کنید. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به روش پخت چند نوع پیراشکی بیندازیم که می‌توان آن‌ها را در منزل آماده کرد. پس با ما همراه باشید.

پیراشکی خانگی با گوشتطرز تهیه پیتزا پیراشکی با گوشت

طرز تهیه پیراشکی گوشت، بسیار ساده بوده و تفاوت چندانی با دیگر انواع پیراشکی‌ها ندارد. در واقع وقتی شما طرز تهیه دستور پیراشکی را بدانید دیگر فرقی نمی‌کند نوعی که تهیه می‌کنید پیراشکی کرم دار باشد یا پیراشکی مرغ و سبزیجات. بدین ترتیب فقط انتخاب مواد اولیه چیزی است که تفاوت ایجاد خواهد کرد. در هر صورت فارغ از این موارد، در بخش زیر طرز تهیه خمیر پیراشکی با مایه خمیر را بطور کامل شرح می‌دهیم.

پیراشکی خانگی با گوشت
تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده‌سازی 90 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
درجه سختی متوسط

مواد لازم برای دستور پخت پیراشکی خانگی با گوشت

شما می‌توانید با ذوق و سلیقه شخصی خود مواد اولیه متنوعی را به مایه پیراشکی اضافه کرده و طعم متفاوتی خلق نمایید. اما برای طرز تهیه پیراشکی فوری با گوشت برای 6 نفر، مواد لازم به قرار زیر هستند. شما ممکن است بنابر سلیقه خود برخی از این مواد اولیه را حذف کنید. به طور مثال اگر به طعم فلفل دلمه‌ای علاقه‌ای ندارید، می‌توانید این ماده را از ترکیب مواد اولیه پیراشکی گوشتی کنار بگذارید. همین طور پیراشکی فوری با خمیر مایه هم می‌تواند گزینه‌ای عالی برای آن زمان‌هایی باشد که فرصت برای تهیه خمیر به صورت سنتی را ندارید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ‌کرده 450 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
هویج 2 عدد کوچک
فلفل دلمه‌ای 2 عدد
قارچ 300 گرم
پنیر پیتزا 200 گرم
سیر 1 حبه
جعفری و گشنیز خردشده 1 فنجان
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آرد 3 لیوان
تخم مرغ 4 عدد
مایه خمیر 1.5 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
کنجد سیاه و سفید نصف فنجان
کره 50 گرم
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر پاپریکا، دارچین و آویشن، آب لیمو به مقدار لازم

دستور پخت پیراشکی خانگی با گوشت

برای طرز تهیه انواع پیراشکی گوشت خوشمزه، مراحل زیر را با دقت پیگیری نمایید. لازم است که حتما دستور تهیه خمیر پیراشکی را به خوبی یاد بگیرید تا از این پس به راحتی بتوانید انواع پیراشکی‌های خانگی را در آشپزخانه منزل خود آماده کنید.دستور پخت پیراشکی خانگی با گوشت

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز پخت پیراشکی خوشمزه، به دلیل زمان‌بر بودن، به سراغ آماده‌سازی خمیر آن بروید. برای این منظور کاسه‌ای گود را برداشته، در آن 1 لیوان آب ولرم بریزید و سپس مایه خمیر فوری را به همراه شکر به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. اکنون کاسه را با درپوشی پوشانده و برای مدت 10 الی 15 دقیقه کنار بگذارید تا عمل آید.
  • مرحله دوم: اکنون در ظرفی دیگر تخم‌مرغ‌ها را جداگانه شکسته و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید. سپس آنها را به خوبی هم زده تا زرده و سفیده ترکیب شوند.
  • مرحله سوم: دست آخر، در این مرحله از طرز تهیه پیراشکی با خمیر مایه، تخم‌مرغ‌ها را به همراه نمک به کاسه بیفزایید.
  • مرحله چهارم: سپس آرد سفید را در چند مرحله به همراه روغن مایع به مابقی مواد اضافه کرده و ترکیب کنید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله دست‌ها کاربرد زیادی خواهند داشت. به این شکل که باید خمیر را برای مدتی بین 10 تا 15 دقیقه به خوبی ورز بدهید.
  • مرحله ششم: آنقدر ورز دادن را ادامه دهید، تا خمیر فرم یکدست و یکنواخت و قدری چسبنده‌ داشته باشد.
  • مرحله هفتم: در نهایت یک ظرف گود دیگر برداشته و کف و اطراف آن را با کره یا روغن چرب کنید.
  • مرحله هشتم: سپس خمیر را در آن قرار داده و روی ظرف را با یک حوله مرطوب بپوشانید.
  • مرحله نهم: اکنون زمان صبر کردن بوده و خمیر می‌بایست برای مدت حدودا 1 ساعت در یک جای خشک و گرم، استراحت کرده و به خوبی عمل آید. در مدتی که خمیر آماده می‌شود به سراغ آماده‌سازی مواد داخل آن بروید.
  • مرحله دهم: در این مرحله از طرز تهیه پیراشکی خانگی با خمیر مایه، به سراغ طرز تهیه مواد پیراشکی بروید. پیازها را پس از شستن، به صورت ریزریز خرد کرده و سپس با دستمال پارچه‌ای خشک کنید.
  • مرحله یازدهم: همچنین پوست هویج‌ها را تراشیده و بصورت نگینی ریزریز کنید.
  • مرحله دوازدهم: اکنون تابه‌ای برداشته و پیازها را با مقداری روغن مایع، تفت دهید.
  • مرحله سیزدهم: هنگامی که پیازها سبک و شیشه‌ای شدند، روی آن‌ها اندکی زردچوبه ریخته و شعله را کم کنید.
  • مرحله چهاردهم: حالا هویج‌ها را به تابه افزوده و نصف فنجان آب ولرم را روی آنها بریزید تا به خوبی نرم شوند.مراحل دستور پخت پیراشکی خانگی با گوشت
  • مرحله پانزدهم: در ادامه در بخش میانی تابه، جایی باز کرده و گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید.
  • مرحله شانزدهم: وقتی گوشت تغییر رنگ داد، فلفل سیاه و پودر پاپریکا را نیز به آن بزنید. حرارت را کم کرده و درب تابه را برای مدت 5 الی 10 دقیقه بگذارید.
  • مرحله هفدهم: در این مدت، سیر را له کرده و به مواد داخل تابه اضافه کنید.
  • مرحله هجدهم: حال می‌بایست فلفل دلمه‌ای را نگینی خرد کرده و به تابه اضافه کنید تا پخته شود. حرارت را همچنان کم نگه داشته و درب تابه را بگذارید.
  • مرحله نوزدهم: همچنین قارچ‌ها را پس از شستن بصورت ریز اسلایس کرده روی دستمال پارچه‌ای قرار دهید تا آب آن‌ها خشک شود.
  • مرحله بیستم: در این مرحله از طرز تهیه پیراشکی خانگی، می‌بایست تابه‌ای کوچک و یا شیرداغ‌کن را برداشته و آن را چرب کنید.
  • مرحله بیست و یکم: سپس قارچ‌ها را به همراه اندکی آب لیمو تفت داده و وقتی پخته شد به آن پودر دارچین اضافه نمایید. حالا دیگر زمان اضافه کردن همه مواد با هم است. بنابراین قارچ‌ها را به مواد تابه اول افزوده، نمک زده و به خوبی هم بزنید.
  • مرحله بیست و دوم: در شیرداغ‌کن که اکنون خالی است، کمی روغن ریخته، سپس رب گوجه فرنگی را در آن تفت داده تا خامی آن گرفته شود.
  • مرحله بیست و سوم: حال، نصف لیوان آب جوش را به همراه پودر پاپریکا به آن افزوده و به خوبی هم بزنید تا بافت آن یکدست و نرم شود.
  • مرحله بیست و چهارم: در نهایت رب گوجه فرنگی رقیق‌شده را روی تمام قسمت‌های مایه پیراشکی ریخته و پخش کنید. اگر بخواهید طرز تهیه پیراشکی ساده را دنبال کنید، نیاز به استفاده از رب گوجه فرنگی نیست.
  • مرحله بیست و پنجم: مواد را هم زده و مزه آن را تست کنید. در صورت لزوم میزان نمک و ادویه‌ها را تنظیم کنید.
  • مرحله بیست و ششم: اکنون پس از گذشت حدود 1 ساعت از استراحت کردن خمیر پیراشکی، می‌بایبست آن را از ظرف درآورده و روی تخته کار بگذارید. سپس آن را اندکی با دست ورز داده و از وردنه برای پهن کردن خمیر با ضخامت مناسب روی تخته کار، بهره ببرید.
  • مرحله بیست و هفتم: جای سخت کار تمام شد! اکنون با هر چیز قالب‌مانندی که در آشپزخانه دارید مانند کاسه ماست‌خوری، روی خمیر صاف‌شده قالب بزنید و تکه‌های جداشده را کنار بچینید. سپس دوباره مابقی خمیر را ورز داده و با وردنه آن را پهن کنید. باز هم قالب زده تا از همه خمیر استفاده شود.
  • مرحله بیست و هشتم: یک قالب خمیر برداشته، ابتدا کمی پنیر پیتزا ریخته و سپس از مایه و مخلوط جعفری و گشنیز خردشده روی آن بریزید.
  • مرحله بیست و نهم: حال، دوباره کمی پنیر پیتزا روی آن ریخته و روی آن پودر آویشن بپاشید.
  • مرحله سی‌ام: اکنون برای طرز پيچيدن پيراشكي می‌بایست دو سمت خمیر را به هم رسانده و با دست یا چنگال، روی هم فشار دهید تا به خوبی به هم بچسبند. این کار تقریبا شکل نیم‌دایره‌ای به پیراشکی می‌دهد. البته برای طرز پیچیدن پیراشکی می‌توانستید مانند انواع راویولی عمل کرده و روی یک تکه خمیر، مایه ریخته و سپس روی آن را با تکه‌ای دیگر از خمیر پوشانده و به شکل دایره‌ای، دورتادور خمیر را با چنگال یا چوب خلال مدل دهید.
  • مرحله سی و یکم: این مرحله از طرز تهیه دستور پیراشکی اختیاری است و اگر قرار است از روش سرخ کردن برای آماده‌سازی پیراشکی استفاده کنید، نیازی نیست آن را دنبال کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه روغن از فر استفاده کرده و این مرحله را پیگیری کنید. بدین منظور ابتدا فر را روشن کرده و با دمای 180 درجه تنظیم نمایید تا گرم شود. سپس یک قالب کره را ذوب کرده و با قلمو آشپزی روی پیراشکی‌‌ها را برس بکشید. اکنون مقداری کنجد سیاه و سفید روی سطح آن بریزید تا پیراشکی‌ها بعد از پخت، طلایی‌رنگ و مجلسی‌تر شوند.
  • مرحله سی و دوم: در ادامه دستور طرز تهیه پیراشکی در فر، پیراشکی‌ها را در سینی فری که از قبل چرب کرده‌اید، چیده و برای مدت 15 الی 20 دقیقه در فر قرار دهید. پس از این مدت، پیراشکی‌های خوشمزه و دوست‌داشتنی شما آماده شده‌اند و می‌توانید آنها را در ظرف سرو با مقداری سس کچاپ، خردل و یا مایونز تزیین کرده و از قدری جعفری خردشده و برشی از لیمو، برای تکمیل گارنیش خود بهره ببرید.

طرز تهیه پیراشکی خانگی به پایان رسید و توصیه می‌کنیم که حتما طرز تهیه پوره سیب زمینی را نیز دنبال کرده و روش آماده ساختن انواع پوره را یاد بگیرید.

پیراشکی خانگی با مرغپیراشکی خانگی با مرغ

با اینکه گوشت قرمز بیشتر غذاها را خوشمزه‌تر می‌کند، اما هستند کسانی که به دلایل مختلفی مرغ را به آن ترجیح می‌دهند. بنابراین طبیعی است که پیراشکی مرغ را نیز به پیراشکی گوشت ترجیح دهند. تهیه این پیراشکی خانگی ابدا کار سختی نبوده و گرفتن بوی زهم مرغ تنها چیزی است که اهمیت دارد.

طرز تهیه پیراشکی خانگی با مرغ
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 40 دقیقه
زمان پخت 50 دقیقه
درجه سختی متوسط

مواد لازم برای تهیه پیراشکی مرغ

برای تهیه پیراشکی مرغ به مواد زیر و به مقدار زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سینه مرغ 1 عدد
خمیر یوفکا به مقدار لازم
پیاز 3 عدد کوچک
فلفل دلمه‌ای 1 عدد بزرگ
قارچ 250 گرم
پنیر پیتزا 200 گرم
سیر 2 حبه
برگ بو 2 عدد
چوب دارچین 1 عدد
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
کنجد 2 قاشق غذاخوری
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر پاپریکا و آویشن، کره به مقدار لازم

دستور پخت پیراشکی خانگی با مرغدستور پخت پیراشکی خانگی با مرغ

برای تهیه پیراشکی مرغ خانگی مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • مرحله اول: مرغ و مقداری آب را در قابلمه‌ای بریزید و اجازه دهید تا مرغ پخته شود. بعد از اینکه آب مرغ شروع به جوشیدن کرد، ابتدا کف روی آن را جمع کرده و سپس سیر، 1 عدد پیاز درسته، برگ بو، چوب دارچین، نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید تا مرغ طعم‌دار شده و بوی زهم آن از بین برود.
  • مرحله دوماکنون پیازها را نگینی خرد کرده و با مقدار کافی روغن تفت دهید.
  • مرحله سوم: وقتی پیازها سبک شدند، زردچوبه را به همراه 1 حبه سیر رنده‌شده به آن اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: حال، مواد را از تابه خارج کرده و فلفل دلمه‌ای خردشده را در آن سرخ کنید.
  • مرحله پنجم: سپس قارچ‌هایی را که قبلا اسلایس کرده بودید تفت داده و دست آخر، آنها را نیز کنار بگذارید.
  • مرحله ششم: در این مرحله، سینه مرغ را که به خوبی پخته شده است از قابلمه خارج کرده و با چنگال ریش‌ریش کنید. هرچند می‌توانید آن‌ها را به شکل مکعب‌ها کوچک نیز در بیاورید. در هر صورت، مرغ‌ها را در تابه با مقداری کره سرخ کرده و سپس تمامی موادی که سرخ کرده بودید را به آنها اضافه نمایید و درب تابه را بگذارید.
  • مرحله هفتم: بعد از حدود 5 دقیقه، درب تابه را برداشته و مقداری فلفل سیاه و پودر پاپریکا به آن اضافه نمایید.
  • مرحله هشتم: سپس تقریبا به اندازه 1 ملاقه از آب مرغ را بدون هیج مواد اضافه‌ای در ظرفی مانند شیرداغ‌کن ریخته و رب گوجه‌فرنگی را با آن رقیق کنید.
  • مرحله نهم: در نهایت رب گوجه‌فرنگی را به همراه پودر آویشن به تابه افزوده و مواد را به خوبی هم بزنید.
  • مرحله دهم: اکنون فقط کافیست خمیر را به اندازه مناسب برش زده و از مایع پیراشکی به همراه پنیر پیتزا در آن قرار دهید.
  • مرحله یازدهم: سپس پیراشکی‌های خوشمزه خانگی را با کره ذوب‌شده برس‌کشی کرده و از کنجد برای ظاهر شکیل‌تر آن بهره ببرید.
  • مرحله دوازدهم: در پایان، پیراشکی‌ها را برای مدت 10 الی 15 دقیقه در فر با دمای 180 درجه قرار دهید.

 پیراشکی خانگی با سبزیجات و سویا پیراشکی خانگی با سبزیجات و سویا

برای وقت‌هایی که رژیم گیاه‌خواری برای ما ارجحیت دارد، انتخاب یک غذای گیاهی مثل پیراشکی سبزیجات می‌تواند بسیار دلچسب باشد. حتی جدا از بحث رژیم‌های غذایی، گاهی تمایل داریم غذاها سبک‌تر از حالت معمول طبخ شده و با سبزیجات، کمی به دستگاه گوارشمان استراحت بدهیم. بدین منظور، طرز تهیه پیراشکی خانگی با سویا و سبزیجات را پیش می‌گیریم.

طرز تهیه پیراشکی خانگی با سبزیجات
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 40 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
درجه سختی متوسط

مواد لازم برای پیراشکی سبزیجات

برای تهیه این غذای خوشمزه برای 4 نفر به مواد زیر نیاز خواهیم داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سویا 1.5 پیمانه
سیب‌زمینی 1 عدد بزرگ
پیاز 2 عدد متوسط
نخودفرنگی 1 فنجان
ذرت شیرین 1 فنجان
فلفل دلمه‌ای رنگی 2 عدد کوچک
هویج 2 عدد کوچک
قارچ 200 گرم
جعفری خردشده 1 فنجان
پنیر پیتزا 200 گرم
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
خمیر آماده به میزان لازم
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر پاپریکا، کره، کنجد به مقدار لازم

دستور پخت پیراشکی خانگی با سبزیجات

برای تهیه این پیراشکی سبک و خوشمزه، مراحل زیر را پیگیری نمایید:

  • مرحله اولابتدا سویا را در ظرفی با مقدار کافی آب گرم قرار دهید  تا خیس خورده و نرم شود. بهتر است که چند بار آب را تعویض کرده و زمانی که حرارت نسبی خود را از دست داد، مجدد آب ولرم بریزید.
  • مرحله دوم: همچنین کنسرو ذرت شیرین و نخودفرنگی را برای مدت 20 دقیقه در آب در حال جوش بگذارید تا قل زده و بجوشد.
  • مرحله سوم: اکنون سیب‌زمینی را بصورت مکعبی خرد کرده و با مقدار کافی روغن و زردچوبه سرخ کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله چهارم: سپس پیازهایی که بصورت نگینی‌ خرد کرده‌اید را در تابه تفت دهید.
  • مرحله پنجم: وقتی پیازها سبک شدند، سویا را آبکش کرده و آن را به پیازها اضافه کنید تا با هم طلایی‌رنگ شوند.
  • مرحله ششم: در این مرحله فلفل‌دلمه‌ای رنگی، هویج‌های پوست‌کنده و سپس قارچ را بصورت ریز خرد کنید و هر یک را جداگانه با مقدار کافی روغن تفت دهید و به تابه اضافه کنید. یادتان باشد قبل از سرخ شدن، آن‌ها را از روی حرارت بردارید تا خواص خود را از دست ندهند.
  • مرحله هفتم: ذرت و نخودفرنگی را آبکش کرده و فرصت بدهید تا آب اضافی خود را از دست بدهند.
  • مرحله هشتم: بعد از خشک شدن ذرت و نخودفرنگی، آن‌ها را به تابه اصلی مایه پیراشکی افزوده و با سایر مواد مخلوط نمایید.
  • مرحله نهم: سپس رب گوجه‌فرنگی را با مقداری آب گرم و روغن رقیق کرده و به همراه نمک و سایر ادویه‌های گفته شده به تابه بیفزایید.
  • مرحله دهم: در نهایت، همه مواد را خوب هم زده و پیش از خاموش کردن شعله، مزه آن را چک نمایید.
  • مرحله یازدهم: خمیر آماده را با توجه به سایز پیراشکی که مدنظر دارید برش زده و از مایه پیراشکی به همراه مقداری پنیر‌ پیتزا در آن قرار دهید. همچنین قبل از بستن درب پیراشکی، اندکی جعفری خردشده در آن قرار دهید. در آخر، از کره آب‌شده به همراه کنجد برای رومال کردن پیراشکی بهره ببرید.

طرز تهیه پیراشی خانگی با سبزیجات به پایان رسید و اگر به سبزیجات علاقه دارید، می‌توانید طرز تهیه بورانی اسفناج را نیز در سایت ما مطالعه کنید.

طرز تهیه پیراشکی با پنیر پیتزا

طرز تهیه پیتزا پیراشکی، یکی از پرطرفدارترین انواع تهیه پیراشکی است که همان طعم و مزه پیتزا را دارد و تنها در قالب پیراشکی آماده می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه این پیراشکی خوشمزه، مواد پیتزا یعنی قارچ، فلفل دلمه‌ای، ذرت، سوسیس، کالباس و … را آماده کرده و آن‌ها را به همراه پنیر پیتزا داخل پیراشکی‌ها قرار دهید و در فر بگذارید تا به خوبی پنیر داخل آن‌ها ذوب شده و پیراشکی آماده شود.

همه ی فوت و فن های طرز تهیه پیراشکی خانگیفوت و فن های طرز تهیه پیراشکی خانگی

برای اینکه دست آخر، پیراشکی‌های خانگی خوشمزه‌ای نصیب شما شود، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • در هنگام تهیه خمیر پیراشکی، حتما از ورز دادن بسیار غافل نشوید تا خمیر یکدست و خوشمزه‌ای داشته باشید.
  • حتما آرد را در چند مرحله به مواد خمیر اضافه کنید تا از خشکی خمیر پیشگیری شود.
  • مواد داخل پیراشکی را تقریبا با اندازه‌های مساوی ریزریز کنید تا داخل پیراشکی، فرم یکنواختی را ایجاد کنند.
  • می‌توانستید برای مزه بهتره پیراشکی، از ترکیب پیاز و پیازچه برای داخل خمیر استفاده کنید.
  • از فلفل دلمه‌ای رنگی استفاده کرده و از ریختن تخم آنها در غذا پرهیز کنید.
  • حتما از سیر در تهیه مایه پیراشکی استفاده کرده و اگر سیر دم دستتان نیست، پودر سیر را جایگزین کنید.
  • اگر مایل هستید از ترکیب گوشت گوسفندی و گوساله استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مرغ برای تهیه پیراشکی مرغ و یا سویا و سبزیجات برای تهیه پیراشکی رژیمی بهره ببرید.
  • برای رومال پیراشکی می‌توانستید از تخم‌مرغ نیز بهره ببرید، که ما بخاطر بوی زهم تخم‌مرغ ترجیح دادیم از کره استفاده کنیم.

پیراشکی ، غذایی برای تمام سنین

اکنون که با طرز تهیه پیراشکی خانگی با گوشت، مرغ و سبزیجات آشنا شدید، وقت تدارک دیدن یک میان‌وعده یا شام خوشمزه با دوستان است. پس پیراشکی خانگی را تهیه کرده و با آن از دوستانتان پذیرایی کنید. البته، اگر مواد اولیه این غذا در دسترستان نیست و فرصت تهیه آن را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این صورت که این غذای خوشمزه را از سفارش آنلاین غذا اسنپ فود سفارش دهید و در محل آدرس تحویل بگیرید.

نظرات کاربران