راهنمای انتخاب غذا از منوی رستوران‌های چینی

به این مقاله امتیاز دهید

اغلب فکر می‌کنیم آشپزی چینی فاصله‌ی زیادی از آشپزی ایرانی دارد و جرئت امتحان غذاهای چینی را نداریم. اما واقعیت این است که در رستوران‌های چینی اطراف ما، طبخ غذای چینی را به طبخ غذاهای ایرانی نزدیک می‌کنند. مثلا معمولا طول پخت آن غذا را نسبت به نسخه‌ی چینی‌اش افزایش می‌دهند و ادویه‌جاتی که برای‌مان آشنا نیست را حذف می‌کنند. بنابراین  غذای رستوران‌های چینی نه آن‌قدر عجیب‌اند که نتوان به‌شان لب زد و نه آن‌قدر آشنا که حوصله‌مان را سر ببرند. شما به یک تجربه‌ی جدید و کم‌ریسک دعوت شده‌اید.
 
برنج سرخ‌شده:
در بشقاب چینی معمولا یک نوع ماده‌ی غذایی حاوی کربوهیدرات (نشاسته) وجود دارد و نسبت گوشت و سبزیجات با این ماده‌ی غذایی یکی است. ماده‌ی اصلی برنج سرخ‌شده، برنج پخته‌ای است که ترجیحا از یک روز قبل مانده باشد. این برنج را با سبزیجات و گوشت در دمای بسیار بالا به مدت کم با ادویه‌جات سرخ می‌کنند. غذایی شبیه برنج‌های دمی ما، با این تفاوت که ترکیباتش کمتر پخته شده و برنج آن کمی سفت‌تر و دانه‌ریزتر از برنج ماست.
 
نودل:
چینی‌ها ۲۰۰۰ سال است که نودل می‌خورند! بعضی متخصصان معتقدند ایتالیایی‌ها پاستا را نمی‌شناختند تا وقتی مارکوپلو از سفر خود به چین با کوله‌باری از توصیف غذاهای چینی بازگشت. نودل‌ها با انواع و اقسام پخت و با انواع و اقسام سبزیجات و گوشت‌ها ترکیب می‌شوند و ترکیب یک وعده‌ی غذایی چینی را می‌سازند. در عین حال می‌توانند وارد سوپ‌ها شوند و کربوهیدرات سوپ را تامین کنند. نودل‌ها در غذای چینی معمولا بلندند. چرا؟ چون نشانه‌ای از عمر طولانی محسوب می‌شوند.
 
گوشت‌های متنوع:
یکی دیگر از گزینه‌های شما در رستوران چینی گوشت‌ها هستند. غذاهای چینی به استفاده‌ی متنوع از گوشت حیوانات مختلف معروف‌اند، اما در ایران، با دایره‌ی وسیعی از گوشت‌ها روبه‌رو نمی‌شوید. خرچنگ، میگو، اردک، گوشت قرمزو ماهی از جمله حیواناتی هستند که گوشت‌شان در رستوران‌های چینی به صورت سرخ شده، کبابی و یا پخته و با ترکیبی از سبزیجات ارایه می‌شوند. اگر میل‌تان به غذایی با گوشت بیشتر و سبزیجات کمتر می‌کشد، این نوع از گزینه‌های «چینی گوشت‌دار» یکی را امتحان کنید.
 
اسپرینگ رول:
همان طور که از نامش پیداست، اسپرینگ رول غذایی است که چینی‌ها روزهای اول سال به مناسبت رسیدن بهار تهیه می‌کنند و می‌خورند. اسپرینگ رول‌ها نشانه‌ی شمش طلا و نمادی از ثروت هستند. در اسپرینگ‌رول آرزوی یک سال پر از ثروت مخفی شده است! این غذا شبیه سمبوسه‌ای است که به جای مثلثی پیچیدن، آن را به صورت رول درآورند. ترکیبات مختلف سبزیجات یا گوشت‌ها را آماده می‌کنند و در خمیری می‌گذارند و می‌پیچند. سپس، رول‌ها را سرخ می‌کنند. ممکن است روی آن را با سس سویا یا مواد غذایی دیگر بپوشانند. اسپرینگ رول وعده‌ای سبک است و به عنوان پیش‌غذا استفاده می‌شود.
 
توفو
گاهی ماده‌ی غذایی‌ای در منو رستوران تکرار می‌شود که ما آن را نمی‌شناسیم. درباره‌ی رستوران‌های چینی، یکی از مواد تکرارشونده در بشقاب‌های مختلف توفو است. توفو یا پنیر سویا، از بستن شیر سویا درست می‌شود. توفوها سفت یا نرم هستند و در حالت ادویه‌زده شده به غذا اضافه می‌شوند.  توفو مزه‌ی لطیفی دارد که توصیفش بی‌فایده است. باید آن را امتحان کنید.

برچسب ها: