با ۲۲ مورد از خواص بلوبری و ویژگی‌های این میوه جذاب آشنا شوید

خواص بلوبری
4.7/5 - (17 امتیاز)

بلوبری میوه‌ای ریز به رنگ آبی یا بنفش است که با وجود اندازه کوچک، می‌توان آن را بمبی از مواد مغزی دانست. خواص بلوبری بسیار متنوع بوده و این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است. مصرف بلوبری باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها شده، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و برای سلامت پوست و استخوان‌ها مؤثر است. اگر دوست دارید بدانید که بلوبری چیست و چه خاصیتی دارد، تا انتهای این مطلب همراه اسنپ فود باشید. در این مطلب به خواص بلوبری ، ارزش غذایی و مضرات آن اشاره کرده‌ایم.

بلوبری چیست؟

بلوبری (Blueberry) میوه‌ای از خانواده تمشک‌ها یا بری‌ها است. بری‌ها خانواده پر جمعیتی هستند که تمشک، توت، شاه‌توت، توت فرنگی، زغال اخته و میوه‌های مشابه آن‌ها، همگی جزئی از این خانواده محسوب می‌شوند. شکل میوه بلوبری ، دانه‌ای گرد، کوچک، گوشتالو و آبدار است که معمولاً هسته‌های بسیار ریزی دارد. در بعضی از اعضای خانواده بری‌ها، این میوه‌های کوچک کنار هم جمع می‌شوند و یک میوه را تشکیل می‌دهند، مثل تمشک، شاتوت و توت؛ اما در بعضی دیگر مانند بلوبری و زغال اخته، این دانه‌ها کاملاً مجزا هستند. بلوبری یکی از همین بری‌های آبدار و گوشتالو بوده که شکل بلوبری گرد و کوچک و رنگ بلوبری ، آبی مایل به بنفش (نیلی) است.

عکس میوه بلوبری

بلوبری میوه کدام کشور است؟

با این که بلوبری بومی آمریکای شمالی است، اما تا اوایل قرن بیستم برای مردم آمریکا ناشناخته بود. تا اینکه دختر یک کشاورز آمریکایی، شروع به پرورش بلوبری در مزرعه و پخش آن در آمریکا کرد. بعد از آن، در نیمه‌های قرن بیستم این میوه آبی به اروپا رسید. با وجود اینکه مردم دنیا چندان بلوبری را نمی‌شناختند، بلوبری خواص بسیاری داشت و با شناخته شدن خواص آن، این میوه شیرین و آبدار، به سرعت جای خود را در سبد غذایی مردم باز کرد و جهانی شد.

با توجه به نیازهای دمایی، رطوبتی، نوری و خاک مناسب بلوبری، امکان کاشت آن در تمامی نقاط ایران وجود ندارد. البته در سال‌های اخیر، مطالعاتی برای بررسی سازگاری و امکان کشت بلوبری در برخی استان‌های ایران در حال انجام است. با این وجود، بلوبری هم‌اکنون از جمله میوه‌های وارداتی محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را میوه آبی ایرانی نامید.

میوه بلوبری چه طعمی دارد؟

اگر تا به حال بلوبری را نچشیده و می‌خواهید بدانید که بلوبری چه طعمی دارد ، باید بگوییم که مزه بلوبری شیرین و ترش بوده و طعم متفاوت و جذابی دارد. احتمالا شما نیز با دیدن عکس میوه بلوبری هوس کرده‌اید تا طعم جذاب آن را امتحان کنید که اسنپ فود کار شما برای خرید میوه را آسان کرده است. با سفارش آنلاین میوه از اسنپ فود، می‌توانید بلوبری تازه یا بلوبری خشک را از بهترین میوه‌ فروشی‌ها دریافت کرده و از خواص عالی این میوه بهره‌مند شوید.

نام دیگر میوه بلوبری چیست؟

بلوبری سیاه با نام سیاه کوتی یا ولیک در منطقه شمال ایران وجود دارد؛ با این حال هنوز جایگاه خود را به عنوان میوه، در سبد غذایی عموم ایرانیان باز نکرده است. بیشتر ما اسم و عکس بلوبری را روی پودر ژله یا چای‌های کیسه‌ای دیده‌ایم، اما خود میوه را چندان نمی‌شناسیم. با توجه به خواص عالی بلوبری، لازم است که حتما شناخت خوبی نسبت به این میوه پیدا کنید.

طبع بلوبری چیست؟

اما بلوبری سرد است یا گرم؟ بلوبری یا همان زغال اخته آبی، میوه‌ای با طبع خشک و سرد است. به همین دلیل افرادی که طبع سرد دارند، باید با کمی احتیاط بلوبری مصرف کنند. لازم به ذکر است که طبع دمنوش بلوبری با خود میوه آن تفاوتی ندارد.

طبع بلوبری چیست؟

خواص بلوبری چیست؟

حال به این سوال می‌رسیم میوه بلوبری چه خاصیتی دارد؟ این میوه آبی رنگ منبعی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است که بخشی از نیاز بدن به مواد مغذی را تامین می‌کند. بلوبری با کاهش فشار خون و چربی خون، مانع از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. همچنین این میوه منبع آنتی اکسیدان‌هایی است که با شرایط التهاب در بدن و سلول‌های سرطانی مقابله می‌کند. از دیگر خواص بلوبری می‌توان به سلامت پوست، تنظیم فعالیت دستگاه گوارش، بهبود عملکرد مغز، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از اضافه وزن در دوران بارداری و پیشگیری از ابتلا به دیابت اشاره کرد.

خواص بلوبری تازه

بلوبری وحشی ، خوش رنگ، خوشمزه و شیرین است، اما آنچه سبب تمایز این میوه می‌شود، خواص ویژه آن برای سلامتی است. در ادامه این بخش به خواص بلوبری به طور مفصل اشاره کرده‌ایم.

۱. بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، همان مولکول‌های ناپایداری هستند که سبب اکسیداسیون DNA و آسیب به سلول‌های بدن می‌شوند. نتیجه این آسیب‌ها پیری و همچنین بیماری‌‌هایی مثل سرطان است. گفته می‌شود که بلوبری بالاترین سطح آنتی اکسیدان‌ها را در بین میوه‌ها و سبزیجات دارد.

آنتی اکسیدان موجود در بلوبری، فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین است که تأثیر فوق العاده‌ای بر سلامت بدن دارد. این آنتی اکسیدان‌ از رشد تومور جلوگیری می‌کند، التهاب بدن را کاهش داده و سرعت پیشرفت سرطان مری، ریه، دهان، حلق، آندومتر، لوزالمعده، پروستات و روده را کمتر می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت که نقش بلوبری بر سرطان و پیشگیری از این بیماری غیرقابل انکار است.

۲. خواص بلوبری برای لاغری فوق العاده است

بلو بری یکی از میوه‌هایی است که برای لاغری بسیار تاثیرگذار بوده و در رژیم‌های مربوط به کاهش وزن، جایگاه ویژه‌ای دارد. میل کردن بلوبری در وعده صبحانه، به چربی‌سوزی کمک کرده و باعث می‌شود تا سوخت و ساز بدن در سطح بالاتری انجام شود. توجه داشته باشید که کمک به کاهش وزن را می‌توان در دیگر میوه‌ها مانند خواص طالبی نیز مشاهده کرد.

خواص بلوبری برای لاغری

همچنین چای تمشک آبی با داشتن مواد مفید برای چربی‌سوزی، به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و در صورت استمرار نوشیدن، لاغری مرحله‌ای و پیوسته‌ای را رقم می‌زند. از این روی به افرادی که قصد دارند تا از طریق استفاده از نوشیدنی‌های طبیعی به کاهش وزن خود کمک کنند، استفاده از چای تمشک ابی یا چای بلوبری توصیه می‌شود.

۳. بلوبری با کلسترول بد خون مقابله می‌کند

آسیب اکسیداتیو محدود به سلول‌ها و DNA نیست. گاهی کلسترول بد LDL در بدن اکسید شده و اکسیداسیون آن یکی از مهم‌ترین دلایل بیماری‌های قلبی است. آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری سبب کاهش میزان اکسیداتیو LDL می‌شوند و بدین طریق برای سلامت بدن مفید هستند.

۴. بلوبری برای فشار خون مؤثر است

حفظ سطح پایین سدیم خون، موجب تعادل میزان فشار خون می‌شود. بلوبری فاقد سدیم است؛ در عوض پتاسیم، کلسیم و منیزیم دارد. بررسی‌ها نشان داده است که مواد غذایی حاوی این سه عنصر، به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. مصرف منظم بلوبری هم می‌تواند در کاهش و تثبیت سطح فشار خون موثر باشد.

بلوبری برای فشار خون مؤثر است

۵. بلوبری به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند

اگرچه خوردن بلوبری فشار خون و اکسیداسیون کلسترول LDL را کاهش می‌دهد، اما نباید فراموش کرد که این موارد تنها برخی از عوامل جانبی مشکلات قلبی هستند، اما دلیل اصل بیماری محسوب نمی‌شوند. یکی از عمده‌ترین دلایل بیماری‌های قلبی تجمع بیش از حد همو سیستئین در بدن است که به عروق خونی آسیب می‌رساند؛ اما ویتامین B6 و فولات موجود در بلوبری از تجمع همو سیستئین جلوگیری می‌کند.

از طرفی پتاسیم، فولات، ویتامین C، ویتامین B6 و مواد مغذی گیاهی موجود در بلوبری، از سلامت قلب پشتیبانی خواهند کرد. فیبر این میوه هم در کاهش کلسترول خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی مفید است. در ضمن خود بلوبری هم به طور کلی فاقد کلسترول است.

۶. بلوبری سبب بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت حافظه می‌شود

استرس اکسیداتیو سرعت روند پیری مغز را افزایش می‌دهد و بر عملکرد مغز تأثیر منفی می‌گذارد. جالب است بدانید که میوه بلوبری مانع از استرس اکسیداتیو می‌شود. همچنین بررسی‌ها نشان داده که آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری، روی مناطقی از مغز که برای حافظه ضروری است، تأثیر مثبت می‌گذارد و به بهبود حافظه کوتاه مدت و هماهنگی حرکتی بین مغز و اندام‌ها کمک می‌کند.

۷. آنتوسیانین موجود در بلوبری اثرات ضد دیابتی دارد

بلوبری مقدار قند متوسطی دارد و یک فنجان بلوبری (۱۴۸ گرم) حدود ۱۵ گرم قند داشته که‌ معادل قند موجود در یک سیب کوچک است. این مقدار قند نه تنها تأثیر منفی روی بیماران دیابتی ندارد، بلکه فلاونوئید بلوبری، به بهبود متابولیسم گلوکز افراد دیابتی کمک کند.

عکس میوه آبی

همچنین این میوه ممکن است سبب بهبود حساسیت به انسولین در افراد چاق و دارای مقاومت به انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد. از این روی، خواص تمشک آبی برای دیابتی‌ها، در میان میوه‌های مختلف بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. پس بلوبری و دیابت را می‌توان دشمن و مخالف یکدیگر دانست.

۸. بلوبری به مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری کمک می‌کند

عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) یکی از مشکلات شایع در خانم‌ها بوده و بسیار آزاردهنده است. علائم UTI در اغلب موارد وجود خون در ادرار، سوزش ادرار و درد پایین شکم است. یکی از فواید بلوبری جلوگیری از انواع عفونت‌ها است. در این میوه، ترکیباتی وجود دارد که مانع از اتصال باکتری‌هایی مانند E. coli به دیواره مثانه و در نهایت کاهش احتمال ابتلا به عفونت اداری می‌شود.

۹. بلوبری احتمال آسیب عضلانی بعد از ورزش شدید را کاهش می‌دهد

ورزش شدید می‌تواند سبب درد و خستگی عضلات شود که این مشکل به دلیل التهاب موضعی و استرس اکسیداتیو در بافت عضلانی به وجود می‌آید. خبر خوب این است که بلوبری و مکمل‌های آن، سبب کاهش آسیب مولکول‌ها و در نتیجه کاهش درد و ضعف عضلانی می‌شوند.

۱۰. یکی از خواص بلوبری حفظ سلامت استخوان‌ها است

فواید بلوبری ترش برای استخوان‌ها کاملا اثبات شده است. بلوبری حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است. مصرف کافی این مواد معدنی و ویتامین‌ها، به حفظ تراکم و استحکام استخوان کمک می‌کند. آهن و روی نقش مهمی در حفظ قدرت و کشش استخوان‌ها و مفاصل دارند. مصرف ویتامین K نیز جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، ویتامین C موجود در بلوبری موجب بهبود ساخت کلاژن خواهد شد.

حفظ سلامت استخوان ها با بلوبری

۱۱. خواص بلوبری برای پوست بی‌نظیر است

کلاژن، سیستم پشتیبانی‌کننده پوست است. تولید کلاژن به ویتامین C متکی است و از آسیب پوستی ناشی از آفتاب، آلودگی و دود جلوگیری می‌کند. در واقع، ویتامین C موجود در بلوبری، سبب افزایش توانایی کلاژن برای رفع چین و چروک و بهبود کلی بافت پوست می‌شود. همچنین خواص دمنوش بلوبری برای پوست نیز بسیار زیاد بوده و در صورتی که هر شب پیش از خواب یک فنجان دمنوش بلوبری بنوشید، تاثیر عالی آن در شفافیت و کاهش چین و چروک‌های پوستی را تجربه خواهید کرد.

۱۲. بلوبری در درمان التهابات پوست مفید است

وجود آنتی اکسیدان‌ها، بلوبری را به یک میوه ضد التهاب تبدیل می‌کند که این ویژگی برای درمان مشکلات پوستی مورد توجه قرار می‌گیرد. پوست‌های چرب و مستعد آکنه، بیشتر در معرض قرمزی و التهاب‌های پوستی هستند که بلوبری را می‌توان برای جلوگیری از التهاب و آکنه یا درمان آن، در پوست‌های چرب مفید دانست. همچنین این میوه منبع سالیسیلات‌ها است که در درمان آکنه و جای جوش موثر هستند.

۱۳. بلوبری از سلامت تارهای مو مراقبت می‌کند

ترکیبات موجود در بلوبری همچون آنتوسیانین‌ها، فولیکول‌های مو را تغذیه کرده و به تقویت تارهای مو کمک می‌کند. از سوی دیگر، آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه، از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری خواهد کرد. ویتامین‌های گروه B در میوه بلوبری، در حفظ رنگدانه‌های مو و جلوگیری از سفید شدن تارهای مو سر نیز موثر است.

۱۴. بلوبری سبب بهبود هضم، کاهش وزن و احساس سیری می‌شود

از آنجا که کالری بلوبری کم بوده و منبع خوبی از فیبر است، بهترین انتخاب برای مدیریت وزن محسوب می‌شود. زمانی که احساس می‌کنید به یک خوراکی شیرین نیاز دارید، اما نمی‌خواهید رژیم غذایی‌تان را بشکنید، بلوبری گزینه مناسبی خواهد بود. بلوبری به دلیل داشتن فیبر، به جلوگیری از یبوست و عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر سبب احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود که می‌تواند میزان کالری دریافتی فرد را کاهش داده و در بلند مدت به لاغری کمک کند.

۱۵. خوردن بلوبری شما را شادتر می‌کند

خوردن بلوبری دوز هورمون شادی را افزایش داده و علائم افسردگی را کمتر می‌کند. فلاونوئیدهای موجود در بلوبری می‌توانند خطر افسردگی را کاهش دهند و موجب بهبود خلق و خو در کودکان و بزرگسالان شوند. از سوی دیگر، این میوه با تاثیر بر سلول‌های مغزی، موجب آرامش عصبی شده و بلوبری برای استرس مفید خواهد بود.

خوردن بلوبری شما را شاد می‌کند

۱۶. بلوبری به کاهش فشار خون خانم‌های باردار کمک می‌کند

فارغ از ویتامین‌ها و مواد مغذی فوق العاده‌ای که بلوبری برای زنان باردار دارد، این میوه می‌تواند به کاهش فشار خون بارداری کمک کند که بسیاری از بانوان باردار با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

۱۷. خواص بلوبری برای ریه نیز قابل توجه است

خاصیت میوه بلوبری برای ریه‌ها نیز از دیگر فواید این میوه محسوب می‌شود. تجمع رادیکال‌های آزاد، موجب استرس اکسیداتیو در بافت ریه می‌شوند. بلوبری حاوی آنتوسیانین‌هایی مانند مالویدین، پئونیدین و سیانیدین است که از ریه‌ها در برابر آسیب استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. به همین دلیل، مصرف میوه و آبمیوه بلوبری در زمان همه‌گیری بیماری کرونا انتخاب مناسبی محسوب می‌شد.

۱۸. خواص بلوبری برای سلامت چشم‌ها را نباید نادیده گرفت

یکی از دیگر خواص میوه بلوبری کمک به سلامت چشم‌ها است. این میوه حاوی ترکیبات آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدهایی بوده که به تقویت بینایی کمک می‌کند. مصرف این میوه، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد را کاهش می‌دهد، چراکه مانع از تجمع رادیکال‌های آزاد خواهد شد.

۱۹. خواص بلوبری برای مردان نیز مورد توجه است

مردان با مصرف بلوبری می‌توانند از خواص این میوه برای تقویت قوای جنسی استفاده کنند. بلوبری سطح اکسید نیتریک در بدن را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در افزایش استقامت جنسی موثر بوده و عملکرد جنسی آقایان را بهبود می‌بخشد. از دیگر خواص بلوبری برای مردان می‌توان به سلامت پوست و کاهش التهاب اشاره کرد.

خواص بلوبری برای مردان

۲۰. بلوبری به تنظیم عملکرد روده‌ها کمک می‌کند

میوه بلوبری به عنوان منبعی از فیبر شناخته می‌شود که سرعت حرکت غذا در روده‌ها را افزایش می‌دهد. با تنظیم عملکرد روده‌ها و هضم بهتر مواد غذایی، دچار مشکلات گوارشی همچون یبوست و اسهال نخواهید شد. همچنین باکتری‌های مفید روده از ترکیبات موجود در میوه بلوبری تغذیه می‌کنند که نتیجه آن، حفظ تعادل میکروبیوم روده‌ها است.

۲۱. با مصرف بلوبری سیستم ایمنی تقویت می‌شود

میوه بلوبری به عنوان منبعی غنی از ویتامین C شناخته می‌شود که این میوه نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. با مصرف بلوبری و افزایش قوای بدن در مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌ها، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف همچون عفونت‌ها، سرماخوردگی، آنفولانزا و… کاهش می‌یابد. البته برخی از دیگر آنتی اکسیدان‌های بلوبری نیز در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند.

۲۲. میوه بلوبری یک کاهش‌دهنده التهاب است

شرایط التهاب بدن در پی ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرطان و بیماری‌های قلبی اتفاق می‌افتد. همچنین ورود عوامل بیماری‌زا را نیز می‌توان یکی از دیگر دلایل ایجاد التهاب دانست. وجود آنتی اکسیدان‌ها در میوه بلوبری موجب می‌شود تا این میوه به عنوان یک کاهنده التهاب عمل کند. بلوبری با جلوگیری از تجمع رادیکال‌های آزاد از التهاب در سلول‌ها جلوگیری خواهد کرد.

خواص بلوبری خشک

جالب است بدانید که خواص میوه خشک بلوبری در مقایسه با میوه تازه بلوبری، تفاوت چندانی نداشته و شما می‌توانید با مصرف این میوه خشک، از همان ویتامین‌ها و فواید عالی بهره‌مند شوید. از این روی، در شرایطی که به میوه بلوری تازه دسترسی نداشته باشید، مصرف بلوبری خشک، به همان اندازه مفید و فوق‌العاده خواهد بود.

خواص بلوبری خشک

خواص دمنوش بلوبری

از روش‌های جذاب مصرف بلوبري می‌توان به تهیه دمنوش این میوه اشاره کرد. برای درست کردن این دمنوش، مقداری بلوبری خشک یا تازه را داخل آب جوش ریخته و مانند چای دم کنید. اصلی‌ترین خاصیت دمنوش بلوبری را می‌توان کمک به چربی‌سوزی دانست و به همین دلیل مصرف آن در رژیم‌های لاغری توصیه می‌شود. البته تمامی دیگر خواص بلوبری که در بخش قبل برشمردیم، در دمنوش این میوه نیز وجود دارد.

فواید شربت بلوبری

بلوبری را می‌توان به صورت شربت یا اسموتی نیز مصرف کرد و از خواص مختلف آن برای سلامت بدن بهره‌مند شد. شربت بلوبری برای تمامی اندام‌های بدن همچون قلب، روده‌ها، مغز، چشم‌ها، ریه‌ها، پوست و… مفید است و مانع از ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن و مبارزه با عوامل التهاب نیز از جمله فوایدی است که با مصرف شربت بلوبری به بدن می‌رسد.

خواص شربت بلوبری

خاصیت عرق بلوبری

علاوه بر مصرف این میوه به صورت خام، عرق بلوبری نیز فواید مختلفی دارد. در عرق بلوبری ترکیبات مفیدی همچون فلاونوئیدها، تانن‌ها و آنتوسیانین‌ها یافت می‌شوند که در سلامت بدن موثر خواهند بود. فواید عرق بلوبری شامل تقویت سیستم ایمنی، بهبود گوارش غذا، سلامت پوست، تقویت حافظه و کاهش التهاب است و از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری خواهد کرد.

کالری بلوبری

پس از آشنایی با خواص بلوبری و ویژگی‌های آن، اکنون این سوال پیش می‌آید که بلوبری چند کالری دارد؟ در هر ۱۰۰ گرم میوه بلوبری، ۵۷ کیلوکالری انرژی وجود دارد و به همین دلیل این میوه ابی را می‌توان از جمله میوه‌های کم کالری دانست که امکان مصرف آن در رژیم‌های لاغری نیز وجود دارد.

جدول ارزش غذایی بلوبری

برای شناخت مواد معدنی و ویتامین های بلوبری جدول زیر را دنبال کنید. میزان مواد مغذی بلوبری در هر ۱۰۰ گرم از این میوه، در جدول زیر ارائه شده است:

عکس تمشک آبی
مواد تشکیل‌دهنده مقدار ویتامین‌ها مقدار
پروتئین ۰.۷۴ گرم ویتامین B1 ۰.۰۳ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۱۴.۴۹ گرم ویتامین B2 ۰.۰۴ میلی‌گرم
آب ۸۴.۲۱ گرم ویتامین B3 ۰.۴۲ میلی‌گرم
چربی ۰.۳۳ گرم ویتامین B4 ۰.۰۰ میلی‌گرم
فیبر ۲.۴۰ گرم ویتامین B5 ۰.۱۳ میلی‌گرم
قند ۹.۹۶ گرم ویتامین B6 ۰.۰۵ میلی‌گرم
مس ۰.۰۶ میلی‌گرم ویتامین B9 ۶.۰۰ میکروگرم
منیزیم ۶.۰۰ میلی‌گرم ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی‌گرم
کلسیم ۶.۰۰ میلی‌گرم ویتامین C ۹.۷۰ میلی‌گرم
فسفر ۱۲.۰۰ میلی‌گرم ویتامین E ۰.۵۷ میلی‌گرم
سدیم ۱.۰۰ میلی‌گرم ویتامین K ۱۹.۳۰ میکروگرم
آهن ۰.۲۸ میلی‌گرم ویتامین A ۳.۰۰ میکروگرم
روی ۰.۱۶ میلی‌گرم ویتامین D ۰.۰۰ میکروگرم

مضرات بلوبری چیست؟

در حقیقت بلوبری ضرر خاصی ندارد و تنها برای افرادی مضر است که نسبت به این میوه حساسیت داشته باشند. این افراد پس از خوردن بلوبری، واکنش‌های آلرژیک، به ویژه علائم تنفسی و پوستی را تجربه مي‌کنند؛ البته حساسیت به بلوبری چندان شایع نیست. همچنین بلوبری برای افرادی که داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنند، مضر بوده و موجب تداخل با داروهایی چون وارفارین می‌شود.

موارد مصرف بلوبری

همان‌طور که گفتیم بلوبری یکی از میوه های آبی جذاب است که می‌توان آن را به صورت میوه خام مصرف کرد یا بلوبری خشک، دمنوش بلوبری و شربت بلوبری را در رژیم غذایی جای داد. در ادامه این بخش قصد داریم تا فواید مصرف میوه ی بلوبری را در گروه‌های مختلف بررسی کنیم.

مصرف بلوبری

خواص بلوبری برای کودکان

بلوبری دارای مقادیر زیادی ویتامین B6، ویتامین C و مواد مغذی دیگری است که ضمن تاثیرگذاری عالی در رشد مغز، به رشد استخوان‌ها و استحکام آن‌ها نیز کمک می‌کند. از این روی، استفاده از این میوه برای کودکان در حال رشد، فوق العاده موثر بوده و باعث می‌شود تا الگوی رشد به مراتب قوی‌تری را پشت سر بگذارند. در ضمن، این میوه به دلیل طعم و ظاهر جذاب، موردپسند کودکان قرار می‌گیرد و حتی با دیدن عکس بلوبری بنفش به خوردن آن تمایل پیدا می‌کنند.

مصرف بلوبری در سالمندان

میوه بلو بری به دلیل فواید و خواص مختلف برای سالمندان نیز مفید خواهد بود. با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری‌های چشمی همچون تباهی لکه زرد افزایش می‌یابد و بلوبری یک میوه موثر در مبارزه با این بیماری‌ها است. همچنین این میوه به دلیل فواید کاهش فشار خون، تقویت ریه‌ها، تنظیم فعالیت سیستم گوارش، جلوگیری از پوکی استخوان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، برای سالمندان مفید شناخته می‌شود.

خواص بلوبری در دوران بارداری

بلوبری یک میوه مفید و پرخاصیت در دوران بارداری خانم‌ها است. یک خاصیت بلوبری را می‌توان جلوگیری از اضافه وزن بیش از حد در دوران بارداری دانست. همچنین این میوه با تنظیم حرکات روده، از ابتلا به یبوست در خانم‌های باردار جلوگیری می‌کند. از دیگر فواید این میوه در بارداری می‌توان به کاهش استرس و اضطراب و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

فواید بلوبری برای خانم‌های شیرده

بلوبری از جمله میوه های ابی است که برای خانم‌ها در دوران شیردهی نیز مفید خواهد بود. مواد معدنی موجود در این میوه همچون کلسیم، منیزیم و فسفر به تقویت بدن خانم‌ها کمک می‌کند. همچنین ویتامین C این میوه، سیستم ایمنی در بدن خانم‌ها را تقویت کرده و مانع از ابتلا به بیماری‌های مختلف در دوران شیردهی می‌شود.

از خواص شگفت انگیز بلوبری غافل نشوید

در این مطلب از مجله اسنپ فود به این سوال پاسخ دادیم که بلوبری چه خاصیتی دارد و توضیحاتی در خصوص فواید و خواص بلوبری و همچنین مضرات محدود آن، ارائه کردیم. این میوه خوشمزه و بسیار مفید، برای سلامتی فوق العاده موثر بوده و طعم بسیار خوبی دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم این میوه را تهیه کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید. شما می‌توانید با سفارش انلاین میوه اسنپ فود، خود میوه را و با سفارش آنلاین آبمیوه از اسنپ فود، آبمیوه بلوبری را دریافت کرده و از این طعم و مزه بی‌نظیر آن لذت ببرید.

نظر شما درباره ویژگی‌ها و خواص بلوبری چیست؟ لطفا نظرات و تجربیات خود درباره بهره‌مندی از فواید این میوه را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بلوبری (Blueberry) چه نوع میوه ای است ؟( میوه بلوبری چیست؟ )

بلوبری (Blueberry) میوه‌ای از خانواده تمشک‌ها یا بری‌ها است.
بری‌ها خانواده پر جمعیتی هستند که تمشک، توت،شاه توت، توت فرنگی،
زغال اخته و میوه‌های مشابه آن‌ها، همگی جزئی از این خانواده محسوب می‌شوند.
شکل میوه بلوبری،دانه‌های گرد،کوچک،گوشتالو و آب دار است که معمولاً هسته‌های
بسیار ریزی دارد بلوبری یکی از همین بری‌های آبدار و گوشتالو بوده و رنگ بلوبری،
آبی مایل به بنفش (نیلی) است.

میوه بلوبری یکی از میوه‌هایی که برای لاغری بسیار تاثیرگذار بوده و در رژیم‌های مربوط به کاهش وزن،
جایگاه ویژه‌ای دارد، میل کردن بلوبری در وعده صبحانه،به چربی‌سوزی کمک کرده و
بلوبری باعث می‌شود تا سوخت و ساز بدن در سطح بالاتری انجام شود.
چای تمشک آبی یا چای بلوبری با داشتن مواد مفید برای چربی‌سوزی،به افزایش متابولیسم
بدن کمک کرده و لاغری مرحله‌ای و پیوسته‌ای را در صورت استمرار نوشیدن رقم می‌زند.
افرادی که قصد دارند از طریق استفاده از نوشیدنی‌های طبیعی به کاهش وزن خود کمک کنند،
استفاده از چای تمشک آبی یا چای بلوبری توصیه می‌شود.

بلوبری دارای مقادیر زیادی ویتامین B6، ویتامین C و مواد مغذی دیگری است که ضمن تاثیرگذاری عالی
در رشد مغز و عملکرد آن،به رشد استخوان‌ها و استحکام آن‌ها نیز کمک می‌کند استفاده از
میوه بلوبری برای کودکان در حال رشد،فوق العاده موثر بوده و باعث می‌شود تا
الگوی رشد به مراتب قوی‌تری را پشت سر بگذارند.

بلوبری مقدار قند متوسطی دارد. یک فنجان بلوبری (148 گرم) حدود 15 گرم قند داشته که‌
معادل قند موجود در یک سیب کوچک است. این مقدار قند نه تنها تأثیر منفی روی بیماران دیابتی ندارد،
بلکه فلاونوئید که نوعی آنتوسیانین در بلوبری است، به بهبود متابولیسم گلوکز
افراد دیابتی کمک کند میوه بلوبری ممکن است سبب بهبود حساسیت به انسولین
در افراد چاق و دارای مقاومت به انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد.
بلوبری و دیابت را می‌توان دشمن و مخالف یکدیگر دانست.

میوه بلوبری دارای خواص ویتامیتن c است. کلاژن سیستم پشتیبانی کننده پوست است.
تولید کلاژن به ویتامین C متکی است و از آسیب پوستی ناشی از آفتاب،آلودگی و دود جلوگیری می‌کند.
ویتامین C موجود در بلوبری، سبب افزایش توانایی کلاژن برای رفع چین و چروک و بهبود
کلی بافت پوست می‌شود.خواص دمنوش بلوبری برای پوست نیز بسیار زیاد بوده و
اگر هر شب پیش از خواب یک فنجان دمنوش بلوبری بنوشید،تاثیر عالی آن در
شفافیت و کاهش چین و چروک‌های پوستی را تجربه خواهید کرد

نظرات کاربران

احمدشیرازی
12.تیر.1402

ببین دمنوش بلوبری با میوه بلوبری تفاوتی هستش همه افراد میتونن میوه بلوبری بخورن

    snappfoodadmin
    12.تیر.1402

    سلام بلوبری یا همان زغال اخته آبی،میوه‌ای با طبع خشک و سرد است.به همین دلیل افرادی که طبع سرد دارند،
    باید با کمی احتیاط بلوبری مصرف کنند.طبع دمنوش بلوبری با خود میوه آن تقاوتی ندارد

faryad
12.تیر.1402

میوه بلوبری چه جالب میوه بلوبری ندیدم بیشتر ژله بلوبری و تنباکو یا توتون بلوبری دیده بودم
چقدر میوه بلوبری خاصیت داره

    snappfoodadmin
    12.تیر.1402

    سلام بله بلوبری سیاه با نام سیاه کوتی یا ولیک در منطقه شمال ایران وجود دارد که اسم و عکس بلوبری
    را روی پودر ژله یا چای‌های کیسه‌ای بیشتر دیده شده

sookout
12.تیر.1402

سلام حالا این زغال اخته آبی یا همین بلوبری خاصیتی هم داره خاصیت میوه بلوبری چی هست

    snappfoodadmin
    12.تیر.1402

    سلام میوه بلوبری درسته ناشناخته هستش بیشتر عکس میوه بلوبری را دیده اند خاصیت ها خواص زیاد است :
    میوه بلوبری خواص بلوبری برای لاغری فوق العاده است بلوبری مانع از آسیب به کلسترول خون می‌شود
    بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان بلوبری به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کنداست
    بلوبری برای فشار خون مؤثر است بلوبری سبب بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت حافظه می‌شود
    خواص بلوبری برای کودکان ، آنتوسیانین موجود در بلوبری اثرات ضد دیابتی دارد
    بلوبری به مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری کمک کند و چندین خاصیت دیگر از بلوبری را میتوانید در مقاله بخوانید

پدرام بهادری
20.تیر.1402

نمردیمو با این میوه خارجی بلوبری هم آشنا شدیم بلوبری میوه استوایی عکسش قشنگه

    snappfoodadmin
    22.تیر.1402

    سلام میوه بلوبری درست یک میوه خارجی به نظر میاد اما در ایران هم میتوانید تهیه کنید و از خواص این میوه خوب برای بدن بهره مند بشوید بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان
    بلوبری به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کنداست بلوبری برای فشار خون مؤثر است بلوبری سبب بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت حافظه می‌شود
    خواص بلوبری برای کودکان آنتوسیانین موجود در بلوبری اثرات ضد دیابتی دارد بلوبری به مبارزه با عفونت‌های دستگاه ادراری کمک کند
    از اسنپ فود هم میتوانید انلاین میوه سفارش بدید https://snappfood.ir/

saadra parvaneh
10.مرداد.1402

خواص بلوبری خشک چی هستش و بلوبری خشک شبیه به کشمش،انگور سیاه خشک شده هستش

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    سلام خواص میوه خشک بلوبری با میوه تازه بلوبری، تفاوت زیادی ندارد و با مصرف میوه خشک بلوبری ، ویتامین‌ها و فواید عالی مثل بلوبری تازه را دارد .
    خواص میوه بلوبری تازه و بلوبری خشک برای ریه نیز قابل توجه است.بلوبری حاوی آنتوسیانین‌هایی مانند مالویدین، پئونیدین و سیانیدین است که از ریه‌ها
    در برابر آسیب استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.خواص بلوبری برای سلامت چشم‌ها را نباید نادیده گرفت. بلوبری به کاهش فشار خون زنان باردار کمک می‌کند
    و خوردن بلوبری در دوران بارداری دوز هورمون شادی را افزایش داده و علائم افسردگی را کم می‌کند

seepide hdairbaz
10.مرداد.1402

سلام از جدول ارزش غذایی بلوبری خوشم امده اینطوری خیلی چیزها از خواص میوه بلوبری میفهم مرسی

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    سلام میوه بلوبری در هر 100 گرم بلوبری، 57 کیلوکالری انرژی وجود دارد. میوه بلوبری برای سلامت بدن مفید است .
    بلوبری مواد مغذی بدن مانده کربوهیدرات، آهن و آب و کلسیم ، ویتامین، مس ، فیبر ،فسفر و قند ، منیزیم، سدیم تامین میکند

ثمین حقی
10.مرداد.1402

سلام واقعا بلوبری به کاهش فشار خون زنان باردار کمک می‌کند خانم باردار میتونه میوه بلوبری را بخوره

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    سلام یکی از خاصیت های میوه بلوبری اینکه بلوبری به کاهش فشار خون زنان خانمهای باردار کمک می‌کند
    فارغ از ویتامین‌ها و مواد مغذی فوق العاده‌ای که بلوبری برای زنان باردار دارد، میوه بلوبری می‌تواند به کاهش فشار خون بارداری که بسیاری از بانوان باردار
    با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک کند.بلوبری دارای مقادیر زیادی ویتامین B6، ویتامین C و مواد مغذی دیگری است که
    ضمن تاثیرگذاری عالی در رشد مغز و عملکرد آن، به رشد استخوان‌ها و استحکام آن‌ها نیز کمک می‌کند.

amain
10.مرداد.1402

چای بلوبری به لاغری و کاهش وزن کمک میکنه یعنی خواص میوه بلوبری چربی سوزی هستش

    snappfoodadmin
    14.مرداد.1402

    سلام چای بلوبری و دمنوش بلوبری و میوه بلوبری در لاغری و کاهش وزن موثر هستند میل کردن بلوبری در وعده صبحانه، به چربی‌سوزی کمک کرده و باعث می‌شود تا
    سوخت و ساز بدن در سطح بالاتری انجام شود.چای تمشک آبی میوه بلوبری با داشتن مواد مفید برای چربی‌سوزی، به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و لاغری مرحله‌ای و
    پیوسته‌ای را در صورت استمرار نوشیدن رقم می‌زند. برای افرادی که قصد دارند از طریق استفاده از نوشیدنی‌های طبیعی به کاهش وزن خود کمک کنند،
    استفاده از چای تمشک آبی یا چای بلوبری توصیه می‌شود

دامپرور
23.شهریور.1402

دمنوش بلوبری با میوه بلوبری تفاوتی دارند

    snappfoodadmin
    26.شهریور.1402

    سلام بلوبری یا همان زغال اخته آبی،است که دمنوش بلوبری با خود میوه آن تقاوتی ندارد