خواص بالنگ برای سلامت بدن، شما را شگفت‌زده می‌کند!

خواص بالنگ
4.1/5 - (12 امتیاز)

اگر با شنیدن نام مرکبات به یاد میوه‌های آبدار می‌افتید، باید بگوییم که این سکه، روی دیگری به نام بالنگ هم دارد. جالب است بدانید که خواص بالنگ فقط در گوشت این میوه خلاصه نمی‌شود و پوست ضخیم و زرد رنگ آن هم فواید درمانی قابل توجهی دارد. به عبارت بهتر، تمام قسمت‌های این میوه گرمسیری، خاصیت درمانی داشته و تاریخ کشت آن توسط بشر، به ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. اگر دوست دارید درباره بالنگ؛ این میوه کهنسال و مفید بیشتر بدانید، با اسنپ فود همراه شوید.

مشخصات ظاهری بالنگ

میوه بالنگ چیست؟ درخت بالنگ از خانواده مرکبات و بومی هندوستان است که البته در مناطق مختلفی رشد می‌کند. ظاهر بالنگ شبیه یک لیموترش بزرگ با پوستی زمخت است. این پوست ضخیم، زرد رنگ و معطر بوده و هرچه سطح پوست میوه صاف‌تر باشد، عطر بیشتری به مشام می‌رسد. جالب است بدانید که این شکل ظاهری بالنگ، در آب و هواهای مختلف، تغییراتی جزئی دارد. مثلا برخی اقسام بالنگ کشیده‌تر و بعضی گردتر هستند، اما در مجموع، شما با یک میوه نسبتا بزرگ و کروی مواجه هستید که پوسته آن علاوه بر زرد، می‌تواند به رنگ سبز یا نارنجی هم باشد.

عکس میوه بالنگ

اگر آن را به صورت عرضی برش بزنید، دو قسمت گوشتی نمایان خواهد شد. قسمت مرکزی میوه، غلاف‌هایی پر مایع با طعم شیرین و گاهی ترش است. قسمت مرکزی در میان یک گوشت نسبتا قطور سفید رنگ احاطه شده است که این قسمت سفید خارجی، در بعضی اقسام بالنگ، طعم نسبتا شیرین و قند بیشتری دارد. با این حال، در مجموع طعم این میوه، اسیدی و کمی تلخ توصیف می‌شود، اما ترشی آن کمتر از لیموترش است. هنگام مصرف بالنگ، باید به روش‌های مختلف تلخی آن گرفته شود.

نام عملی گیاه بالنگ، Citrus medica است و به آن در فارسی باستان، پادرنگ می‌گفتند. نام دیگر بالنگ نیز بالنج، بادرنگ و بادرنج بوده و در کتب طب سنتی به «اترج کبیر» مشهور است.

تفاوت بالنگ و بادرنگ در چیست؟

در واقع میوه بادرنگ هم نوعی بالنگ است. با این تفاوت که بادرنگ، پوست ناصاف‌تر، اندازه‌ای خیلی بزرگ‌تر و طعمی ملایم‌تر از بالنگ دارد. بادرنگ در مناطق شمالی ایران می‌روید و با توجه به تلخی کمتر، می‌توان با آن مرباهای خوشمزه‌ای تهیه کرد.

تفاوت بین بالنگ و لیمو ترش

با دیدن عکس بالنگ بدون شک شما نیز متوجه شباهت ظاهری آن با لیمو ترش شده‌اید و احتمالا این سوال در ذهن شما به وجود آمده است که چه تفاوتی بین بالنگ و لیمو ترش وجود دارد؟ ابتدا باید بدانید که بالنگ یکی از مرکبات اصلی است، در حالی که لیمو ترش از جمله مرکبات ترکیبی محسوب می‌شود. از نظر ظاهری نیز پوست بالنگ ضخیم‌تر از لیمو ترش است و طعم آن نیز ترشی لیمو را ندارد و ملایم‌تر احساس می‌شود.

تفاوت بالنگ و لیموترش

میوه بالنگ مال کجاست؟

میوه بالنگ بومی هندوستان است و در مناطق شرق و جنوب شرق آسیا می‌روید. درخت بالنگ، در نواحی گرم، تا دو بار در سال میوه می‌دهد. این میوه به خانواده مرکبات تعلق دارد، اما مانند دیگر هم‌خانواده‌های خود همچون پرتقال و لیمو، به صورت تازه و خام مصرف نمی‌شود. شاید همین موضوع را بتوان دلیل کمیاب بودن بالنگ در بازار میوه ایران دانست.

خواص بالنگ چیست؟

بالنگ میوه‌ای سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و املاح مفید مانند آهن، روی، کلسیم و پتاسیم است. به علاوه، مقدار فیبر طبیعی موجود در این میوه هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

خواص بالنگ شامل موارد بسیاری است که موجب سلامت بدن می‌شود. بالنگ با تقویت سیستم ایمنی، از ابتلا به بیماری‌های ویروسی جلوگیری کرده و حتی مانع از تشکیل سلول‌های سرطانی و ابتلا به سرطان می‌شود. این میوه برای درمان یبوست و سلامت سیستم گوارش نیز مفید است و از سوی دیگر با کاهش فشار خون، از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص بالنگ می‌توان به سلامت پوست و مو، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب در اندام‌های مختلف بدن و تسکین درد اشاره کرد.

فواید بالنگ

خواص بالنگ تازه

جالب است بدانید که فصل میوه بالنگ از شهریور تا بهمن ماه است و خواص بسیاری دارد. در ادامه، ۱۵ مورد از خواص درمانی بالنگ را معرفی کرده‌ایم.

۱. تقویت سیستم دفاعی بدن با بادرنگ

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در بالنگ، یک سپر ایمنی مناسب برای جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها، عفونت‌ها و قارچ‌ها به بدن هستند. همچنین این ترکیبات می‌توانند طول مدت بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا پنومونی را کاهش دهند. برای بهره‌مندی از این خاصیت بالنگ ، اضافه کردن مقداری آب بالنگ به چای موثر خواهد بود. به علاوه، استفاده از تخم میوه بالنگ هم می‌تواند به عنوان یک تب‌بر قوی و مفید عمل کند.

۲. پیشگیری از سرطان ریه و دستگاه گوارش با بالنگ

علاوه بر آنتی اکسیدان‌ها، بالنگ حاوی ترکیباتی به نام رنگدانه‌های کاروتنوئید است. این ترکیبات با ورود به جریان خون، جذب مواد مغذی را بالا برده و با خواص آنتی اکسیدانی خود، اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. مصرف کاروتنوئیدها خطر ابتلا به انواع سرطان به‌خصوص سرطان ریه و سرطان دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. پیشگیری و مقابله با بیماری سرطان از خواص بسیاری از دیگر میوه‌ها مانند خواص موز نیز محسوب می‌شود.

۳. کنترل فشار خون با بادرنگ

‌به سفتی دیواره سرخرگ‌ها، تصلب شرایین یا در اصطلاح پزشکی، آرتریواسکلروز می‌گویند. در این بیماری، رگ‌ها حالت ارتجاعی خود را از دست داده و گاهی، قطر عروق خونی تغییر می‌کند. در چنین شرایطی، مصرف بالنگ می‌تواند مفید باشد. این میوه با ظرفیت بالای پتاسیم، ویتامین C و الکترولیت‌های خود، انتخابی مناسب برای کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است. برای این منظور، مصرف میوه بالنگ با آب گرم و به صورت ناشتا موثر خواهد بود.

کنترل فشار خون با بادرنگ

۴. خواص بالنگ برای سلامت قلب

اگر می‌خواهید قلب سالم‌تری داشته باشید، از مصرف بالنگ غافل نشوید. این میوه مفید، با ظرفیت بالای رنگدانه‌های کاروتنوئید خود، به خوبی از قلب شما محافظت می‌کند. این رنگدانه‌ها خواص آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند با کاهش التهاب‌های داخلی بدن، مانع از مسدود شدن دیواره شریان‌ها شده و سلامت قلب و عروق شما را تضمین کنند. به علاوه، منیزیم موجود در بالنگ، قدرت عضله قلب را تقویت می‌کند و پتاسیم موجود در آن، بهبود‌دهنده عملکرد قلب و عروق است.

۵. خواص بالنگ برای معده

یک درمان خوشمزه برای رفع نفخ معده و سوءهاضمه، استفاده از مربای تهیه شده از پوست بالنگ و عسل است. در واقع استفاده از این دو ترکیب به دلیل خواص بالنگ و عسل برای بدن سودمند خواهد بود. به علاوه، این پوست زرد رنگ برای تقویت اندام‌های داخلی شکم و کبد نیز مفید است. بالنگ می‌تواند با کاهش اسید معده، به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. پس می‌توان یکی از خواص پوست بالنگ را درمان مشکلات معده دانست. در پاسخ به این سوال که پوست بالنگ خشک برای چی خوبه ، می‌توان به درمان مشکلات معده اشاره کرد. جالب است بدانید که خواص شکوفه بالنگ و برگ آن نیز برای دردهای معده مفید بوده و به صورت دمنوش مصرف می‌شود.

اگر دچار رفلاکس معده شده باشید، نوشیدن ترکیب آب بالنگ و آب معمولی می‌تواند گلو را پاکسازی کرده و حال شما را بهتر کند. همچنین استفاده از پوست خشک و کوبیده شده بالنگ همراه با عسل نیز در درمان مسمومیت غذایی موثر است.

۶. خواص بادرنگ برای یبوست

یکی از خواص دمنوش بالنگ ، درمان یبوست است. این نوشیدنی می‌تواند با بهبود حرکات روده، از یبوست پیشگیری کند و در صورت ابتلا به این بیماری نیز نوشیدن روزانه ۱ تا ۲ فنجان از این دمنوش موثر خواهد بود. جالب است بدانید که هندی‌ها، ریشه بالنگ را ضد یبوست می‌دانند و معتقدند که استفاده از ریشه این گیاه، برای درمان سنگ مثانه هم مفید است.

خواص بادرنگ برای یبوست

۷. خواص بالنگ در سلامت دهان و دندان

اگر به دنبال یک خوشبوکننده طبیعی دهان در میان انواع میوه جات هستید، کمی پوست خشک شده بالنگ را بجویید. ظرفیت بالای ویتامین C موجود در این میوه می‌تواند در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها نیز موثر باشد و خطر ابتلا به بعضی بیماری‌ها مانند اسکوربوت را کاهش دهد.

۸. خاصیت بالنگ در کاهش وزن

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، از ترکیب چند قطره آب و چند قطره آب بالنگ ترش به صورت ناشتا استفاده کنید. از طرف دیگر، بالنگ حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر است که فیبر، شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه داشته و جلوی پرخوری بی‌رویه را می‌گیرد.

۹. درمان نیش حشرات با بالنگ

عطر لیمویی بالنگ، حشرات و خزندگان موذی را دور می‌کند. مثلا برای رفع بیدزدگی لباس‌ها می‌توانید مقداری پوست خشک شده بالنگ را لابه‌لای آن‌ها قرار دهید.

همچنین شما می‌توانید سوزش جای نیش حشرات را با ریختن چند قطره آب بالنگ تسکین دهید. جالب است بدانید که استفاده از تخم بالنگ نیز در درمان جای نیش حشرات و حتی گزش مار، موثر خواهد بود.

۱۰. خاصیت بالنگ برای پوست و مو

اگر می‌خواهید پوست روشن‌تری داشته باشید، مصرف دمنوش بالنگ را جدی بگیرید. روغن‌های موجود در این دمنوش، باعث بهبود جریان خون و روشن‌تر شدن پوست می‌شوند. فواید بهبود گردش خون، برای تارهای مو نیز موثر است و با تقویت فولیکول‌های مو، موجب افزایش رشد آن‌ها خواهد شد. همچنین برای حفظ حالت ارتجاعی پوست و برطرف کردن عفونت‌های پوستی می‌توانید روی مقادیر بالای ویتامین C موجود در بالنگ حساب کنید.

خاصیت بالنگ برای پوست و مو

۱۱. خواص بی نظیر بالنگ در کاهش درد مانند یک مسکن طبیعی

اگر به دنبال یک مسکن طبیعی هستید، از خواص بالنگ غافل نشوید؛ کمی پوست بالنگ را دم کرده و میل کنید. این دمنوش، اثر فوق‌العاده‌ای در تسکین دردهای عصبی مانند میگرن دارد. برای تسکین درد سیاتیک، درد مفاصل، دردهای عصبی، کمردرد و درد مثانه نیز می‌توانید روی روغن بالنگ حساب کنید. پس در پاسخ این سوال که پوست بالنگ برای چی خوبه؟ می‌توان گفت پوست این میوه همانند یک مسکن طبیعی عمل می‌کند.

همچنین، استفاده از ضماد ترکیبی میوه بالنگ و سرکه می‌تواند ورم و درد قسمت‌های مختلف بدن را تسکین دهد. فراموش نکنید که عطر خوب و مقادیر بالای سیترونلال موجود در این میوه، اثر نشاط‌آور و ضد افسردگی داشته  و شما را آرام‌تر می‌کند.

۱۲. رفع حالت تهوع با بالنگ

در صورت داشتن حس تهوع، مصرف مقداری میوه بالنگ حال شما را بهتر می‌کند. این میوه حاوی ویتامین C است و برای درمان حالت تهوع و استفراغ مفید خواهد بود.

۱۳. دفع زالو با مصرف بالنگ

در صورت چسبیدن زالو به حلق، بالنگ را در مقداری آب بجوشانید و این جوشانده را غرغره کنید. جوشانده بالنگ، حاوی ترکیباتی است که می‌تواند زالو را جدا کرده و از فضای دهان خارج کند.

دفع زالو با مصرف بالنگ

۱۴. بالنگ و تعادل سطح اسیدیته بدن

بالنگ از جمله مواد غذایی است که با مصرف آن، اسیدیته روده‌ها تنظیم می‌شود که نتیجه آن هضم کامل و درست مواد غذایی در سیستم گوارش است. از همین روی با خوردن بالنگ، مشکلات گوارشی همچون نفخ، حالت تهوع و… درمان می‌شوند، چراکه علت اغلب این مشکلات گوارشی، اختلال در فرایند هضم غذا است.

۱۵. بالنگ یک ضد التهاب قوی

همان‌طور که گفتیم، میوه بالنگ حاوی آنتی اکسیدان‌های مختلف است که آنتی اکسیدان‌ها از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند. خواص بالنگ به عنوان یک میوه ضد التهاب نیز به دلیل همین ویژگی است که خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی را تا حدود موثری کاهش داده و یک میوه ضد التهاب محسوب می‌شود.

خواص مربای بالنگ

خواص مربا بالنگ موجب می‌شود این مربا علاوه بر طعم متفاوت، برای بدن نیز مفید باشد. اگر این سوال برای شما پیش آمده است که مربا بالنگ سرده یا گرم؟ باید گفت طبع بالنگ سرد و تر دارد. خاصیت مربای بالنگ نیز شامل تمام خواصی است که در این مطلب عنوان کردیم. مثلا مربای بالنگ برای معده درد و سایر مشکلات گوارشی سودمند خواهد بود.

خواص مربای بالنگ

خواص مربای بالنگ در طب سنتی نیز شامل جلوگیری از غلیان صفرا، رفع اسهال صفراوی، تسکین تشنگی و رفع زردی است. مصرف مربای بالنگ در بارداری نیز می‌تواند برای تقویت بدن مادر و سلامت جنین سودمند باشد.

خواص روغن بالنگ

از میوه بالنگ روغنی گرفته می‌شود که آن را با نام روغن بالنگ می‌شناسیم. این روغن به صورت استعمال خارجی مصرف می‌شود و برای درمان تبخال، جای زخم و ترک‌های پوستی مفید است. با مصرف روغن بالنگ می‌توان لکه‌های پوستی، آکنه و چین و چروک‌ها را نیز درمان کرد. همچنین این روغن به درمان درد کلیه، مثانه و بی حسی اندام‌ها نیز کمک می‌کند.

خاصیت دمنوش بالنگ

دمنوش بالنگ با استفاده از پوست این میوه تهیه می‌شود که باید پوست بالنگ را در آب جوش بریزید و مانند چای دم کنید. آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات مفید این میوه، در دمنوش بالنگ نیز یافت شده و با مصرف آن از بیماری‌های مختلف دور می‌شوید. این دمنوش یک مسکن طبیعی است که درد مفاصل، کمردرد و درد سیاتیک را کاهش می‌دهد. مصرف دمنوش بالنگ برای سلامت پوست، قلب، سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی نیز سودمند است.

خاصیت دمنوش بالنگ

خاصیت بالنگ خشک شده

تمامی خواص بالنگ که در بخش‌های قبل معرفی کردیم، در بالنگ خشک نیز دیده می‌شود. از این میوه خشک شده می‌توان برای تهیه دمنوش یا غذاهای مختلف استفاده کرد. بالنگ خشک برای سلامت اندام‌های بدن همچون سیستم گوارش، قلب، دهان و دندان، پوست و مو، سلول‌های بدن و… مفید بوده و از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

کالری بالنگ

حال که با خواص بالنگ آشنا شدید، اکنون این سوال پیش می‌آید که بالنگ چند کالری دارد؟ در هر ۱۰۰ گرم از میوه بالنگ، ۶۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد و به همین دلیل بالنگ را می‌توان یک میوه کم کالری دانست. البته اگر مربا بالنگ را میل می‌کنید، دقت داشته باشید که به دلیل استفاده از شکر یا عسل، کالری این مربا بسیار بیشتر از خود میوه بالنگ خواهد بود.

جدول ارزش غذایی میوه بالنگ

برای درک بهتر خواص میوه بالنگ، بهتر است تا با ارزش غذایی آن نیز آشنا شوید. در هر ۱۰۰ گرم از میوه بالنگ، مواد مغذی زیر وجود دارد:

ارزش غذایی میوه بالنگ

مواد مغذی مقدار در هر ۱۰۰ گرم
پروتئین ۱ گرم
کربوهیدرات ۲۰ گرم
قند ۴ گرم
چربی ۲۲ گرم
فیبر ۱ گرم
سدیم ۵ میلی‌گرم

مضرات بالنگ چیست؟

در کنار خواص و فواید درمانی میوه‌ها مراقب برخی عوارض جانبی مصرف میوه جات هم باشید. برای مثال، در کنار خواص آب بالنگ ، خواص میوه بادرنگ و… باید به مضرات آن نیز توجه کنید:

  • در مصرف بالنگ، مراقب واکنش‌های آلرژیک باشید. این واکنش‌ها شامل حالت‌هایی مثل خارش یا ورم پوست، ایجاد کهیر و قرمزی روی پوست یا گزگز کردن پوست است. در صورت مشاهد این علائم، مصرف میوه را متوقف کنید. توجه داشته باشید که واکنش‌های آلرژیک از مضرات بادرنگ نیز محسوب می‌شود.
  • ممکن است تماس با پوست بالنگ نیز در برخی افراد ایجاد حساسیت کند که در قالب سوزش، خارش یا خشکی پوست خواهد بود. در واقع این واکنش‌های آلرژیک را از مضرات بالنگ در بارداری نیز می‌دانند.
  • با وجود خواص بالنگ ، طب سنتی زیاده‌روی در مصرف بالنگ را برای جگر و مغز مناسب نمی‌داند.

مضرات بالنگ

نحوه استفاده از بالنگ

در پاسخ به این سوال که آیا میوه بالنگ خوردنی است؟ باید بگوییم که بله؛ این میوه را می‌توان به شیوه‌های مختلف مصرف کرد. طریقه مصرف میوه بالنگ چگونه است؟ گوشت سفیدی که به پوست بیرونی بالنگ چسبیده است، دیرهضم بوده و باید این قسمت را به صورت پخته شده مصرف کنید. همچنین، خوردن آب ترشی که در مغز بالنگ است، برای اشخاص سوداوی مضر بوده و باید آن را با عسل یا شکر شیرین کرد. اما مغز بالنگ برای چی خوبه؟ طرز استفاده بالنگ به روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • یک روش در طرز خوردن بالنگ، استفاده از گوشت و پوست آن برای تهیه مربا و مارمالاد است.
  • تهیه دمنوش بالنگ نیز یک ترفند سنتی برای استفاده از خواص این میوه محسوب می‌شود.
  • تهیه خورشت بالنگ و ترشی بالنگ از روش‌های دیگر استفاده از این میوه خاص و مفید است که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را امتحان کنید.
  • مصرف آب بالنگ نیز روشی دیگر برای خوردن این میوه است که برای نگهداری آب بالنگ باید آن را در جای خنک یعنی یخچال قرار دهید.

مصرف بالنگ در رژیم غذایی کودکان

به دلیل طعم خاص میوه بالنگ، نمی‌توان این میوه را به صورت خام به رژیم غذایی کودکان اضافه کرد. با این وجود مربا بالنگ، به دلیل طعم شیرین و جذاب خود، مورد پسند کودکان قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با مربا بالنگ برای بچه‌ها، لقمه‌های خوشمزه و مقوی آماده کنید که برای زنگ تفریح نیز انتخاب مناسبی خواهد بود.

سالمندان و مصرف بالنگ

با توجه به خواص بالنگ که شامل موارد مختلفی است، این میوه را می‌توان برای سالمندان نیز مفید دانست. دمنوش بالنگ و خورشت بالنگ از جمله روش‌های مناسب مصرف این میوه در رژیم غذایی سالمندان محسوب می‌شود. درباره خوردن مربا بالنگ نیز دقت داشته باشید که سالمند شما مبتلا به قند خون بالا و دیابت نباشد!

خواص بالنگ برای خانم‌های باردار

بالنگ و مربا بالنگ را می‌توان از مواد غذایی مفید برای خانم‌های باردار دانست. این میوه، سیستم قلب و عروق را تقویت کرده و عملکرد آن در دوران بارداری را ارتقا می‌دهد. در این دوران وجود جنین، فشار مضاعفی به قلب وارد می‌کند که با مصرف مواد غذایی همچون بالنگ می‌توان به تقویت قلب کمک کرد. همچنین مربا بالنگ از جمله مواد مغذی مفیدی است که مصرف آن موجب تقویت بدن و سیستم ایمنی خانم‌ها در دوران بارداری می‌شود.

مصرف بالنگ در خانم‌های شیرده

خانم‌ها در دوران شیردهی نیز می‌توانند از خواص بالنگ بهره‌مند شوند. این میوه نیاز بدن خانم‌ها به مواد مغذی مختلف را در دوران شیردهی فراهم می‌کند. وجود کلسیم و منیزیم در میوه بالنگ موجب می‌شود تا یک ماده غذایی مفید در دوران شیردهی باشد که در تولید شیر مادر نقش دارد.

اشتباهات در مصرف بالنگ

یکی از اشتباهات در مصرف بالنگ را می‌توان خوردن آن به صورت خام دانست. میوه بالنگ خام، طعم گس و کمی تلخ دارد و به همین دلیل مصرف آن به صورت میوه تازه موردپسند همه نخواهد بود. از همین روی، این میوه را معمولا به صورت مربا، ترشی و خورشت مصرف می‌کنند که در فرایند تهیه آن‌ها، ابتدا تلخی بالنگ را از بین می‌برند.

بالنگ و دنیایی از خواص برای سلامتی…

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی بالنگ و فواید بالنگ پرداختیم و شما را با خواص و مضرات مربای بالنگ آشنا کردیم. اگر این سوال برای شما پیش آمده است که اب بالنگ چه خواصی دارد؛ می‌توان گفت تمامی فواید گفته شده در این مطلب، در آب بالنگ نیز دیده می‌شود. درست است که استفاده از میوه بالهنگ به اندازه مرکباتی مثل پرتقال و نارنگی معمول نیست، اما همان‌طور که دیدید، خواص بالنگ بسیار زیاد بوده و نمی‌توان از آن‌ها صرف‌نظر کرد.

بنابراین، همین حالا سری به صفحه خرید میوه آنلاین بزنید و بهترین و باکیفیت‌‌ترین بالنگ‌ها را از اسنپ فود سفارش دهید و آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

میوه بالنگ چه نوع میوه ای است؟( بالنگ چیست ؟)

درخت بالنگ از خانواده مرکبات و بومی هندوستان است که البته در مناطق مختلفی رشد می‌کند.
ظاهر بالنگ شبیه یک لیموترش بزرگ با پوستی زمخت است. این پوست ضخیم، زرد رنگ
و معطر بوده و هرچه سطح پوست میوه صاف‌تر باشد، عطر بیشتری به مشام می‌رسد
برخی اقسام بالنگ کشیده‌تر و بعضی گردتر هستند،اما در مجموع،
با یک میوه نسبتا بزرگ و کروی مواجه هستید که پوسته آن علاوه بر زرد،
می‌تواند به رنگ سبز یا نارنجی هم باشد میوه بالنگ بومی هندوستان است و
در مناطق شرق و جنوب شرق آسیا می‌روید. درخت بالنگ، در نواحی گرم تا دو بار در سال میوه می‌دهد.
نام عملی گیاه بالنگ،Citrus medica است و به آن در فارسی باستان، پادرنگ می‌گفتند.
نام دیگر بالنگ نیز بالنج،بادرنگ و بادرنج بوده و در کتب طب سنتی مشهور به «اترج کبیر» است.

درمان خوشمزه برای رفع نفخ معده و سوء‌هاضمه، استفاده از مربای تهیه شده از
پوست بالنگ و عسل است.خواص بالنگ و عسل برای بدن سودمند خواهند بود.
پوست زرد رنگ بالنگ برای تقویت قلب، مغز، اندام‌های داخلی شکم و کبد نیز مفید است.
بالنگ می‌تواند با کاهش اسید معده، به سلامت دستگاه گوارش کمک کندیکی از
خواص پوست بالنگ درمان مشکلات معده است پوست بالنگ خشک برای درمان مشکلات معده خوب است.
خواص شکوفه بالنگ و برگ آن برای دردهای معده مفید خواهد بود که به صورت دمنوش مصرف می‌شود.
اگر دچار رفلاکس معده شده باشید،نوشیدن ترکیب آب بالنگ و آب معمولی
می‌تواند گلو را پاکسازی کرده و حال شما را بهتر کند.
استفاده از پوست خشک شده و کوبیده شده بالنگ همراه با عسل، در درمان مسمومیت غذایی موثر است.

یکی از خواص دمنوش بالنگ، درمان یبوست است.این نوشیدنی می‌تواند با بهبود حرکات روده،
از یبوست پیشگیری کند و در صورت ابتلا به این بیماری نیز نوشیدن روزانه 1 تا 2 فنجان
از این دمنوش موثر خواهد بود هندی‌ها،ریشه بالنگ را ضد یبوست می‌دانند و معتقدند که استفاده
از ریشه این گیاه برای درمان سنگ مثانه هم مفید است.

به دنبال کاهش وزن هستید، از ترکیب چند قطره آب و چند قطره آب بالنگ ترش به صورت ناشتا استفاده کنید
بالنگ حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر است.فیبر،مدت طولانی‌تری معده را سیر نگه داشته و
جلوی پرخوری بی‌رویه را می‌گیرد.

عطر لیمویی بالنگ، حشرات و خزندگان موذی را دور می‌کند.می‌توانید سوزش جای نیش حشرات
را با ریختن چند قطره آب بالنگ تسکین دهید استفاده از تخم بالنگ نیز در درمان جای نیش
حشرات و حتی گزش مار، موثر خواهد بود.برای رفع بیدزدگی لباس‌ها می‌توانید
مقداری پوست خشک شده بالنگ را لابه لای لباس‌ها قرار دهید.

نظرات کاربران