خواص زیتون پرورده و ارزش غذایی آن + طرز تهیه زیتون پرورده

خواص زیتون پرورده
4.8/5 - (5 امتیاز)

زیتون پرورده از چاشنی‌های اصیل و پرطرفدار ایرانی است. اصالت زیتون پرورده به شمال کشور باز می‌گردد و طعمی خوشمزه و دوست‌داشتنی دارد. اگر به استان‌های شمالی ایران سفر کرده باشید، حتماً این چاشنی را روی سفره‌های رنگارنگ آن‌ها دیده‌اید. در این مقاله از اسنپ فود قصد داریم تا خواص زیتون پرورده را بیان کرده و در ادامه، طرز تهیه آن را توضیح دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

درباره زیتون پرورده

زیتون (Olive) از درختان کوچکی به دست آمده که از دوران یونان باستان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه درختان زیتون در بسیاری از نقاط دنیا همچون حوزه دریای مدیترانه، شمال آفریقا، جنوب شرقی آسیا، اسکاتلند و شرق استرالیا پراکنش دارند. درخت زیتون به عنوان نماد صلح شناخته می‌شود و گونه‌های مختلفی دارد.

عکس زیتون پرورده

زیتون پرورده نوعی خوراکی است که اصالت روش تهیه آن به استان گیلان باز می‌گردد. این خوراکی در واقع زیتونی است که با دیگر مواد غذایی همچون رب انار، آب انار، دانه‌های انار، سیر، گردو و ادویه‌هایی مانند گلپر ترکیب می‌شود. زیتون پرورده یک چاشنی محبوب در کنار بسیاری از غذاها است و اغلب ایرانی‌ها به طعم آن علاقه دارند.

خواص زیتون پرورده

زیتون پرورده دارای مقادیری کلسیم، فیبر، منیزیم، فسفر و انواع ویتامین‌ها است و به کاهش بیماری‌های قلبی، از بین بردن باکتری‌های مضر معده، رفع یبوست، پیشگیری از سرطان، مبارزه با آلزایمر و… کمک می‌کند. معمولاً در تمام رژیم‌های غذایی که توسط دکتر تغذیه ارائه می‌شود، انواع مختلف زیتون وجود دارد. همچنین زیتون غنی از آنتی اکسیدان‌هایی مانند اولوروپئین، هیدروکسی تیروزول، اسید اولئانولیک و کوئرستین است.

فواید و خواص زیتون پرورده برای زنان

زیتون یکی از مواد غذایی خوشمزه و مفید برای خانم‌ها است و مصرف آن می‌تواند بخشی از نیاز بدن به مواد مغذی را تامین کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در زیتون، احتمال ابتلا به بیماری سرطان را کاهش می‌دهند که یکی از انواع شایع این بیماری، سرطان دهانه رحم در خانم‌ها است.

فواید و خواص زیتون پرورده برای زنان

خواص زیتون پرورده برای مردان

زیتون پرورده برای مردان نیز مفید خواهد بود و مصرف آن به آقایان توصیه می‌شود. مواد اولیه زیتون پرورده همچون گردو و زیتون، املاح و آنتی اکسیدان‌های مختلفی را به همراه دارند که موجب تقویت قوای جنسی آقایان می‌شود. نتیجه این موضوع، افزایش کیفیت رابطه جنسی در آقایان و تامین انرژی بدن خواهد بود.

خواص زیتون شور و پرورده برای معده

ابتدا باید بدانید که زیتون دارای خواص آنتی باکتریال است. زیتون پرورده حاوی مواد مغذی بسیاری بوده که می‌تواند باکتری‌های مضر را مهار کرده یا از بین ببرد. یکی از باکتری‌هایی که توسط زیتون مهار می‌شود، باکتری معده است که سبب زخم معده خواهد شد. نتیجه یک تحقیق نشان داده است که ۳۰ گرم مصرف زیتون به صورت روزانه، می‌تواند عفونت باکتری معده را ۱۰ الی ۴۰ درصد کاهش دهد.

خاصیت زیتون پرورده در بارداری

مصرف زیتون پرورده در دوران بارداری نه تنها هیچ ضرری برای مادر و جنین ندارد، بلکه می‌تواند نیاز بدن به مواد معدنی مختلفی همچون آهن را تامین کرده و برای سلامت مادر و جنین مفید باشد. البته مادران باردار نباید در مصرف هیچ ماده غذایی از جمله زیتون پرورده زیاده‌روی کنند. پس از خاصیت زیتون پرورده در بارداری نیز غافل نشوید.

فواید زیتون پرورده برای قلب

کمبود مس، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و این ماده معدنی ضروری، به مقدار قابل توجهی در زیتون وجود دارد. اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید یا سابقه خانوادگی در مورد این بیماری دارید، بهتر است که زیتون و روغن زیتون را در برنامه غذایی خود جای دهید.

فواید زیتون پرورده برای قلب

فواید زیتون پرورده برای سرطان

پیشگیری از ابتلا به سرطان، یک خاصیت زیتون پرورده برای بدن است. تجمع رادیکال‌های آزاد موجب آسیب سلولی شده و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در زیتون پرورده، سطح رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش داده و بدین طریق از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند.

خواص زیتون پرورده برای لاغری

زیتون پرورده دارای نوعی چربی است که با چربی‌های غیرمفید در بدن جایگزین می‌شود. این نوع چربی، زودتر و آسان‌تر شکسته شده و به همین دلیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. از طرف دیگر، زیتون پرورده دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است که موجب احساس سیری می‌شود؛ در نتیجه به خوردن دیگر خوراکی‌ها میلی نخواهید داشت.

فواید زیتون پرورده برای دستگاه گوارش

ابتلا به بسیاری از مشکلات گوارشی همچون یبوست به دلیل عدم فعالیت صحیح دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه در ترکیبات زیتون پرورده فیبر نیز وجود دارد، مصرف این ماده غذایی حرکات روده را تسهیل کرده و از ابتلا به مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند. پس برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش از زیتون پرورده استفاده کنید.

خواص زیتون پرورده در کاهش قند خون

زیتون، بدن افراد را در برابر دیابت نوع ۲ محافظت می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از زیتون و روغن زیتون علائم دیابت نوع ۲ را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه در ترکیبات زیتون پرورده انار یا رب انار هم وجود دارد، این ماده غذایی به عنوان کاهنده قند خون شناخته می‌شود. پس کاهش قند خون با زیتون پرورده را فراموش نکنید.

خواص زیتون برای پیشگیری از آلزایمر

زیتون با بیماری‌ آلزایمر نیز مبارزه می‌کند که آلزایمر یکی از بیماری‌های شایع در افراد مسن است. دلیل این بیماری، تجمع پلاکت‌هایی به نام بتا آمیلوئید در داخل سلول‌های مغزی است. نتایج یک آزمایش بر روی موش‌ها نشان داده که یک ماده موجود در زیتون، می‌تواند به از بین بردن این پلاکت‌ها کمک کند.

خواص زیتون برای پیشگیری از آلزایمر

خواص زیتون پرورده با گردو

گردو یکی از مواد غذایی مفید و سودمند برای بدن است که متخصصان تغذیه به استفاده از آن تاکید می‌کنند. باتوجه به اینکه در ترکیبات زیتون پرورده گردو نیز وجود دارد، برای بدن مفید خواهد بود. از خواص زیتون پرورده با گردو می‌توان به کاهش احتمال ابتلا به دیابت، سلامت استخوان‌ها، پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی، تقویت مغز و جلوگیری از آلزایمر و… اشاره کرد.

کالری زیتون پرورده

حال که با خواص زیتون پرورده آشنا شدید، اکنون این سوال پیش می‌آید که کالری زیتون پرورده چقدر است؟ در هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی، ۱۴۵ کیلوکالری انرژی وجود دارد که این عدد، از ترکیب کالری سایر مواد اولیه آن حاصل می‌شود. البته اغلب افراد در هر وعده غذایی، مقدار زیادی زیتون پرورده نمی‌خورند.

جدول ارزش غذایی زیتون پرورده

در هر 100 گرم زیتون پرورده مواد مغذی زیر وجود دارد:

مواد تشکیل‌دهنده مقدار ویتامین مقدار
پروتئین ۱.۰۳ گرم ویتامین B1 ۰.۰۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۳.۸۴ گرم ویتامین B2 ۰.۰۰ میلی‌گرم
آب ۳۷.۰۰ گرم ویتامین B3 ۰.۰۳ میلی‌گرم
چربی ۱۵.۳۲ گرم ویتامین B4 ۳.۰۰ میلی‌گرم
فیبر ۳.۳۰ گرم ویتامین B5 ۰.۰۱ میلی‌گرم
قند ۰.۵۴ گرم ویتامین B6 ۰.۰۵ میلی‌گرم
مس ۰.۱۱ میلی‌گرم ویتامین B9 ۰.۰۱ میکروگرم
منیزیم ۱۰.۰۰ میلی‌گرم ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی‌گرم
کلسیم ۵۲.۰۰ میلی‌گرم ویتامین C ۰.۰۰ میلی‌گرم
فسفر ۶.۰۰ میلی‌گرم ویتامین E ۳.۳۷ میلی‌گرم
سدیم ۱۵۵۶.۰۰ میلی‌گرم ویتامین K ۲.۴۰ میکروگرم
آهن ۰.۴۹ میلی‌گرم ویتامین A ۲۰.۰۰ میکروگرم
روی ۰.۰۶ میلی‌گرم ویتامین D ۰.۰۰ میلی‌گرم

مضرات زیتون پرورده

همان‌طور که خواندید، زیتون پرورده خواص متعددی دارد؛ با این وجود تمامی مواد غذایی در کنار فواید خود، ممکن است مضراتی نیز داشته باشند. از جمله مضرات خوردن زیتون پرورده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف زیتون پرورده به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه نمی‌شود؛ چراکه پس از خوردن آن، افت سریع فشار خون را تجربه می‌کنند.
  • مصرف زیتون با داروهای کنترل فشار خون در تداخل است.
  • خوردن بیش از حد زیتون پرورده ممکن است موجب تحریک معده و درد شکم شود.
  • در برخی افراد، خوردن زیتون به صورت زیتون پرورده یا دیگر اشکال آن، باعث بروز حساسیت و علائم آلرژی می‌شود.
مضرات زیتون پرورده

موارد مصرف زیتون پرورده

زیتون پرورده را می‌توان همراه بسیاری از غذاها سرو کرد و در واقع یک دورچین خوشمزه و جذاب غذا است. قرار دادن زیتون پرورده در کنار بسیاری از غذاها، سفره پذیرایی شما از مهمان‌ها را رنگین‌تر می‌کند. از جمله غذاهایی که در کنار آن‌ها زیتون پرورده سرو می‌شود، می‌توان به ماهی، فسنجان، مرغ، خورشت قیمه، خورشت قورمه سبزی، لوبیا پلو، کتلت و… اشاره کرد.

زیتون پرورده برای کودکان

در فاصله ۱ تا ۲ سالگی کودک می‌توان زیتون پرورده را نیز خرد کرده و در کنار غذا به کودک داد. زیتون پرورده محتوای ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است و به همین دلیل، افزودن آن به رژیم غذایی کودکان سودمند خواهد بود. از جمله خواص زیتون پرورده برای کودکان می‌توان به تقویت استخوان‌ها، رشد مغز، سلامت قلب کودک، تقویت سیستم ایمنی بدن کودک و… اشاره کرد.

مصرف زیتون پرورده در سالمندان

با توجه به ارزش غذایی زیتون پرورده، مصرف این ماده غذایی در سنین سالمندانی توصیه می‌شود. همچنین پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و کاهش قند خون را می‌توان از مهم‌ترین خواص زیتون پرورده برای سالمندان دانست. این ماده غذایی برای تنظیم فعالیت دستگاه گوارش نیز سودمند است و از ایجاد مشکلات گوارشی سالمندان پس از خوردن وعده‌های غذایی جلوگیری می‌کند.مصرف زیتون پرورده در سالمندان

زیتون پرورده برای خانم‌های باردار

در دوران بارداری، توجه به رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد و سلامت مادر و جنین را تضمین می‌کند. همان‌طور که گفته شد، خانم‌های باردار می‌توانند در حد اعتدال، زیتون پرورده بخورند و از ویتامین‌های و مواد معدنی موجود در آن بهره‌مند شوند که برای سلامت مادر و جنین مفید است.

زیتون پرورده برای خانم‌های شیرده

بر اساس مطالعاتی که تاکنون انجام شده است، خوردن زیتون پرورده در دوران شیردهی نیز ضرری به دنبال ندارد. البته دقت داشته باشید که در صورت ابتلا مادر به مشکلاتی مانند قند خون، باید پیش از خوردن زیتون پرورده با پزشک مشورت کرد. به طور کلی این زیتون فراوری شده خوشمزه، برای خانم‌های شیرده نیز مفید بوده و خواص زیادی دارد.

طرز تهیه زیتون پرورده اصیل گیلانی

زیتون پرورده چرخکرده یکی از مواد غذایی خوشمزه و محبوب است که می‌توان آن را در منزل نیز تهیه کرد. آشنایی با طرز تهیه زیتون پرورده و زیتون شور و درست کردن آن در منزل، علاوه بر طعم فوق‌العاده، موجب می‌شود تا از خواص زیتون پرورده نیز بهره‌مند شوید.طرز تهیه زیتون پرورده اصیل گیلانی

زیتون پرورده

تعداد نفرات ۱ شیشه متوسط
زمان آماده‌سازی و تهیه ۱ ساعت
میزان سختی متوسط

مواد اولیه در طرز تهیه زیتون پرورده

برای تهیه زیتون پرورده خانگی به مواد اولیه زیر نیاز دارید. علاوه بر تهیه زیتون پرورده، از زیتون می‌توان در طرز تهیه سالاد انار و زیتون و سالاد زیتون نیز استفاده کرد که طعم فوق‌العاده‌ای دارند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
زیتون ریز بدون هسته ۵۰۰ گرم
مغز گردو آسیاب شده ۳۰۰ گرم
رب انار ۲ استکان
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
پودر نعنا خشک ۱ قاشق غذاخوری
گلپر ۱ قاشق غذاخوری
آب انار به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
سیر نصف بوته
پودر سیر به مقدار لازم
سبزی‌های معطر (ترخون، مرزه، گشنیز و جعفری) به مقدار لازم
دانه انار به مقدار لازم

دستور تهیه زیتون پرورده

مراحل طرز تهیه زیتون پرورده شمالی به شرح زیر است:

دستور تهیه زیتون پرورده

  • مرحله اول: اگر زیتون‌هایی که تهیه کرده‌اید، شور یا ترش هستند، آن‌ها را برای یک ساعت درون آب قرار دهید تا از میزان شوری یا ترشی زیتون‌ها کاسته شود. پس از یک ساعت، زیتون‌ها را از آب خارج کرده و منتظر بمانید تا آب اضافی شوند.
  • مرحله دوم: گردوهای آسیاب شده را درون یک ظرف ریخته و زیتون‌ها را اضافه کنید. سپس رب انار را با کمی آب انار رقیق کرده و به همراه دانه‌های انار روی مواد بریزید.
  • مرحله سوم: دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را به مواد داخل ظرف بیفزایید و آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید.
  • مرحله چهارم: حالا گلپر، پودر سیر، نمک، نعنا خشک، سبزی‌های معطر (ترخون، مرزه، گشنیز و جعفری) و سیر خرد شده را به مواد اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله پنجم: در ادامه، زیتون‌های پرورده را داخل ظرفی درب‌دار بریزید و برای یک روز در یخچال قرار دهید.

نکته: چاشنی‌های زیتون پرورده تا حد زیادی سلیقه‌ای است؛ بنابراین می‌توانید مقدار آن را تغییر دهید. فراموش نکنید که سیر باعث خوش عطر شدن زیتون پرورده می‌شود و در نتیجه نهایی بسیار مؤثر است.

طرز تهیه زیتون پرورده گیلانی به همین راحتی است. زیتون پرورده را به عنوان چاشنی، همراه با غذاهای مختلف مانند خورشت قورمه سبزی و دیگر غذاهای اصیل ایرانی سرو می‌کنند.

زیتون پرورده را حتما مصرف کنید…

در این مطلب ابتدا خواص زیتون پرورده را بیان کرده و سپس به توضیح طرز تهیه آن پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم این چاشنی را درست کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید. شما می‌توانید زیتون پرورده را در منزل تهیه کنید، اما راه آسان‌تر خرید آن از سفارش غذای آنلاین اسنپ فود است. بدین منظور به سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود مراجعه کنید، غذای موردنظر خود را به همراه زیتون پرورده سفارش داده و در محل آدرس تحویل بگیرید.

سوالات متداول

خواص زیتون پرورده با گردو برای سلامتی بدن چیست ؟

خواص زیتون پرورده با گردو کاهش احتمال ابتلا به دیابت، سلامت استخوان‌ها، پیشگیری
از سرطان و بیماری‌های قلبی، تقویت مغز و جلوگیری از آلزایمر است

خاصیت زیتون پرورده برای سلامتی بدن زیتون مقادیری کلسیم، فیبر، منیزیم،
فسفر و انواع ویتامین‌ها را دارد و به کاهش بیماری‌های قلبی، رفع باکتری مضر معده، رفع یبوست،
مبارزه با سرطان، مبارزه با آلزایمر کمک می‌کند.زیتون آنتی اکسیدان‌ها ی اولوروپئین،
هیدروکسی تیروزول، اسید اولئانولیک و کوئرستین غنی دارد

زیتون خواص آنتی باکتریال دارد و زیتون پرورده مواد مغذی زیادی دارد و باکتری‌های مضر را از بین میبرند.
یکی از باکتری‌هایی که توسط زیتون مهار می‌شود، باکتری معده است که سبب زخم معده خواهد شد.
۳۰ گرم مصرف زیتون به صورت روزانه، می‌تواند عفونت باکتری معده را ۱۰ الی ۴۰ درصد کاهش دهد.

زیتون پرورده نوعی چربی دارد که به جای چربی‌های غیرمفید در بدن جایگزین می‌شود.
این نوع چربی زودتر و آسان‌تر شکسته شده و به کاهش وزن کمک می کند.زیتون پرورده مقادیر
زیادی فیبر دارد که موجب احساس سیری می‌شود؛در نتیجه به خوردن دیگر خوراکی‌ها میلی نخواهید داشت.