طرز تهیه استیک گوشت با سس قارچ

3/5 - (2 امتیاز)

طرز تهیه استیک گوشت با سس قارچ ممکن است سخت به نظر برسد، اما این‌طور نیست. تهیه این غذای لذیذ در خانه بسیار ساده است. رعایت کردن نکات کوچکی به شما کمک می‌کند که استیک گوشت با سس قارچ با کیفیتی را در خانه تجربه کنید. تقریباً تمام علاقه‌مندان به استیک اعتراف می‌کنند که فاصله یک استیک خوب و یک استیک عالی، اضافه کردن چند قاشق سس قارچ غلیظ به آن است.

این غذای لوکس، یک تجربه بی‌نظیر برای هر موقعیتی است. این موقعیت می‌تواند یک شام دونفره جذاب باشد یا شام بعد از یک جلسه کاری سنگین. استیک گوشت و سس قارچ ترکیب بی‌نظیری هستند. بی‌نظیر و بسیار ساده.

طرز تهیه استیک

استیک چیست؟

استیک، گوشت معمولاً بدون استخوان، ضخیم و مسطح، دارای بافتی نرم، کم چرب و لذیذ است. از انواع استیک‌ها می‌توان استیک گوشت، مرغ، ماهی و خوک را نام برد. اما وقتی از کلمه استیک به تنهایی استفاده می‌شود، منظور استیک گوشت است. استیک گوشت قسمتی از راسته یا ران گاو است که در آن رگه‌های چربی وجود دارد (اصطلاحاً گوشت مرمرین). گوشت‌های مخصوص استیک‌ انواع مختلفی دارند. استیک‌ها می‌توانند از قسمت‌های مختلف گاو تهیه شوند. قسمتی که برای برش از گوشت گاو انتخاب می‌شود، در طعم و لطافت آن تأثیر می گذارد.

استیک چیست؟

گوشت استیک نسبت به مقدار چربی موجود در قطعه گوشت، محل برش آن مثل گوشت جلویی دنده یا گوشت ران یا پهلوی گاو به چند دسته تقسیم می‌شود. اما به گفته بهترین سرآشپزها، بهترین استیک گوشت، از فیله درست می‌شود. کشورهایی که زمین مناسب و کافی برای تغذیه حیوانات، به ویژه گاو دارند، سابقه تولید و استفاده طولانی‌تری از استیک را دارند. استیک گوشت گاو معمولاً کبابی یا سرخ می‌شود. استیک‌های درست طبخ شده، در کل برش گوشت به نسبت یکسانی پخته شده‌ است. این یعنی گوشتی که کاملاً خوب پخته شده باشد، وقتی برش داده شود هیچ قسمتی از گوشت صورتی نیست.

انتخاب گوشت مناسب برای تهیه استیک

سرآشپزهای حرفه‌ای در سراسر جهان، بسیار تخصصی گوشت مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. تقریباً ۱۲ نوع گوشت استیک وجود دارد که هر فرد با توجه به طعم و عطر دلخواه، نحوه پخت و البته مقدار هزینه‌ای که برای خرید گوشت در نظر گرفته است، می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند. اما پیشنهاد این است که برای تهیه استیک گوشت برای دفعات اول، از گوشت فیله ران استفاده کنید. دلیل این انتخاب پخت راحت این گوشت، طعم مورد پسند اکثر افراد و کیفیت بالای گوشت فیله است.

انتخاب گوشت مناسب برای تهیه استیک

طرز تهیه استیک گوشت با سس قارچ

استیک گوشت را می‌توان به روش‌های مختلفی طبخ کرد. یکی از متداول‎ترین روش‌های پخت استیک که در ادامه توضیح خواهیم داد، پخت استیک با تابه است. نکاتی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد که تجربه بهتری در آماده کردن استیک گوشت داشته باشید.

طرز تهیه استیک گوشت با سس قارچ

مواد لازم برای تهیه استیک گوشت با سس قارچ

برای استیک:

  • ۲ عدد استیک گوشت
  • نمک
  • فلفل سیاه
  • روغن زیتون
  • ۴ قاشق غذا خوری کره
  • ۶ حبه سیر خورد شده
  • چندین شاخه رزماری یا جعفری و یا مقداری آویشن
طرز تهیه استیک گوشت با سس قارچ

دستور پخت استیک گوشت با سس قارچ

  1. برای تهیه استیک از گوشت تازه استفاده نکنید. گوشت استیک باید بیات باشد. پس یا گوشت تازه ای را که تهیه کردید، ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید و یا از گوشت فریز شده استفاده کنید.
  2. گوشت را قبل از قرار دادن در تابه، از یخچال خارج کنید تا کاملاً به دمای اتاق برسد. دقت کنید که اگر گوشت یخ زده است، قبل از پخت حتماً کامل یخ زدایی شده باشد و به دمای اتاق برسد. گوشت اگر کاملاً یکسان یخ زدایی نشده باشد، سطح آن می‌سوزد و مغز آن خام می‌ماند.
  3. گوشت استیک را با دست و دلبازی زیاد مزه دار کنید. توجه کنید برای پخت بهتر استیک گوشت را خشک کنید (آب اضافه آن را بگیرید) و به آن به مقدار لازم نمک و فلفل بزنید
  4. ظرف مورد نظر را روی شعله بگذارید تا داغ شود. بهتر از تابه چدنی استفاده کنید اما تمام تابه‌ها برای پخت استیک مناسب هستند. کره یا روغن را در تابه بریزید و صبر کنید کاملاً داغ شود.
  5. استیک‌ها را در تابه قرار دهید. اگر تابه به اندازه کافی داغ شده باشد، روغن داخل تابه مقداری پاشیده می‌شود. احتیاط کنید.
  6. تقریباً ۵ دقیقه زمان لازم است که هر طرف استیک قهوه‌ای شود (اصطلاحاً ببندد).
  7. در آخرین لحظات پخت، به گوشت در تابه، کره و آویشن یا رزماری بزنید، این کار اختیاری است اما برای طعم بهتر این کار توصیه می‌شود.
  8. استیک شما آماده است. بعد از پخت استیک را از تابه خارج کنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت دهید. روی ظرف را با آلومینیوم بپوشانید و به استیک زمان بدهید.
  9. حالا زمان درست کردن سس قارچ است. تا استیک‌ها استراحت می‌کنند، شما فرصت دارید سس را آماده کنید. از قبل مواد سس را آماده کنید تا زمان درست کردن سس آن‌قدر زیاد نشود که استیک‌ها سرد شوند.
دستور پخت استیک گوشت با سس قارچ

برای سس قارچ

  • ۲ حبه سیر خرد شده
  • ۱ فنجان قارچ خرد شده
  • ۱ فنجان خامه (‍پرچرب)
  • ۱ قاشق چای خوری کره
  • نمک و فلفل

طرز تهیه سس قارچ

  1. تابه ای که برای پختن گوشت استفاده کرده اید، حالا مخلوطی از آب گوشت، کره و ادویه است. پایه بسیار مناسبی برای تهیه سس قارچ بی‌نظیر
  2. قارچ‌ها را به سلیقه خود خرد کنید. ترجیحاً نه ضخیم که سرخ شدن آن زمان ببرد و نه خیلی نازک که بعد از سرخ شدن قابل دیدن نباشد.
  3. قارچ‌ها را در کره سرخ کنید. بعد از سرخ شدن به قارچ و کره، سیر اضافه کنید و همه را با هم تفت بدهید.
  4. شعله را کم کنید. به مواد داخل تابه، خامه و پایه سس که از پخت استیک‎ها باقی مانده را اضافه کنید.
  5. سس باید کمی روی شعله بماند تا اصطلاحاً جا بیفتد. منتظر شوید تا سس به غلظت لازم برسد.
  6. حالا دو انتخاب برای مرحله نهایی پخت استیک گوشت با سس قارچ وجود دارد. می‌توانید استیک‌ها را داخل سس درون تابه بگذارید تا مدتی استیک‌ها درون سس بمانند و طعم سس به داخل گوشت نفوذ کند. راه بعدی، این است که استیک را در ظرف سرو مورد نظر خود بگذارید و به مقدار دلخواه روی آن سس قارچ بریزید.
طرز تهیه سس قارچ

تهیه استیک با سس قارچ زمان زیادی نمی‌برد. اما باید قبل شروع پخت تمام مواد را حاضر کرده باشید تا پخت و سرو با فاصله کم اتفاق بیفتد. در کنار این غذای بی‌نظیر و خوش طعم، از سبزیجات پخته استفاده کنید. پوره سیب زمینی پخته شده با کره و سیب زمینی کبابی در فر، دو ترکیب فوق العاده با این غذاست. کالری این غذا را فراموش نکنید، کالری و مقدار چربی این خوراکی لذیذ بسیار زیاد است. مراقب سلامتی خود باشید.

اگر به استیک علاقه مند هستید: