آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آیا شیر پاستوریزه باید جوشانده شود؟
انواع نوشیدنی ها
3.7/5 - (3 امتیاز)
2

آیا شیر پاستوریزه را باید بجوشانیم یا خیر؟

مینا اسماعیل بیگی 17 بهمن 1401 4 دقیقه

شیر یکی از اصلی‌ترین و مفیدترین مواد غذایی حاضر در بازار است که به دلیل فواید بیشمارش، طرفداران زیادی از بین افراد جامعه دارد. به طور معمول شیر را به 2 روش پاستوریزه یا بسته‌بندی و نجوشیده یا فله‌ای می‌توان تهیه کرد. شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد اما همین ماده مقوی و مفید در صورتی که جوشانده نشود فاسد شده و خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد. در ادامه بیشتر در مورد روش صحیح جوشاندن شیر کیلویی و دلیل جوشاندن آن توضیح می‌دهیم. همچنین به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا شیر پاستوریزه باید جوشانده شود؟ با ماتا انتهای مطلب همراه باشید.

آیا جوشاندن شیر صحیح است ؟آیا جوشاندن شیر صحیح است ؟

شاید برایتان سوال شود که آیا شیر پاستوریزه باید جوشانده شود؟ در صورتی که همیشه از شیرهای پاستوریزه و بسته‌بندی مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها استفاده می‌کنید، لازم نیست آنها را بجوشانید اما اگر از شیرهای فله‌ای یا کیلویی که نجوشیده هستند استفاده می‌کنید باید قبل از مصرف آنها را بجوشانید تا از خطرات احتمالی و عواقب جبران‌ناپذیر آنها جلوگیری کنید.

همان‌طور که گفتیم برای پاسخ به این پرسش که آیا شیر پاستوریزه باید جوشانده شود یا خیر؟ گفتیم اگر از شیرهای محلی به صورت کیلویی یا فله‌ای استفاده می‌کنید، باید قبل از مصرف و به منظور اطمینان از کیفیت و سلامت شیر آن را بجوشانید اما شیر پاستوریزه نباید جوشیده شود. با این وجود اگر قصد دارید شیر را قبل از مصرف بجوشانید بهتر است طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • انتخاب یک ظرف مناسب برای جوشاندن شیر ( بهتر است ظرف مسی، آلومینیومی یا استیل استفاده کنید که ارتفاع زیادی دارند تا از سر رفتن شیر بعد از جوش آمدن آن جلوگیری شود).
  • تا زمان جوش آمدن شیر کنار اجاق گاز منتظر بمانید تا از سر رفتن شیر جلوگیری کنید.
  • تا زمان جوش آمدن شیر کمی آن را هم بزنید تا کف روی آن جمع نشود و چربی شیر در حجم کلی آن پخش شود.
  • بعد از اینکه حباب‌هایی به دیواره ظرف شما چسبید، باید حرارت زیر شیر را کم کنید تا شیر جوش آید.
  • بعد از جوش آمدن شیر کمی آن را هم بزنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.
  • شیر جوشیده را درون ظرفی دربسته بریزید.
  • شیر جوشیده را در یخچال بگذارید.

در نظر داشته باشید مدت زمان لازم برای جوشاندن شیر حدود 6 دقیقه است. در صورت که شیر شما کمتر از این زمان بجوشد، به طور حتم نمی‌توانید از سلامت کامل آن مطمئن شوید.

شیر پاستوریزه را نجوشانیدشیر پاستوریزه را نجوشانید

با توجه به اینکه شیر پاستوریزه در کارخانه‌ها و در بهترین و مجهزترین آزمایشگاه‌ها میکروب زدایی می‌شوند، جوشاندن دوباره آنها در منزل می‌تواند امری مضر به شمار آید. در واقع اگر شیر پاستوریزه را بجوشانید تمام مواد غنی و مقوی آن از بین می‌روند و شیر ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.

شیرهای پاستوریزه پیش از اینکه به دست مشتری برسند، جوشیده می‌شوند و حتی مواد افزودنی نیز به آنها اضافه می‌شود بنابراین عمر طولانی‌تری دارند و عاری از هرگونه میکروب خواهند بود. در نهایت اینکه جوشاندن شیر کار اشتباهی نیست اما به طور معمول از این روش برای میکروب زدایی شیرهای کیلویی استفاده می‌شود.

عمر و ماندگاری شیرهای پاستوریزه

با اینکه در برخی از شیرهای پاستوریزه مواد افزودنی نیز اضافه می‌کنند اما شیر از جمله مواد غذایی است که عمر طولانی ندارد. به زبان ساده شیر پاستوریزه را نمی‌توانید برای مدتی خیلی طولانی نگه‌دارید. طبق تاریخ انقضایی که برای شیرهای پاستوریزه مشخص شده است، می‌توان آنها را نگه‌داشت.

توصیه می‌کنیم شیر پاستوریزه خریداری شده قبل از تاریخ انقضای آن مصرف کنید. بهترین زمان برای استفاده از این شیرها، 48 ساعت خواهد بود. ناگفته نماند بسیاری از شیرهای پاستوریزه حاضر در بازار فاقد هر گونه مواد افزودنی هستند و خاصیت خود را حفظ می‌کنند.

از آنجایی که شیرهای پاستوریزه قبل از اینکه در بسته‌بندی قرار بگیرند و به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسند، از مراحل میکروب‌زدایی و گرمادهی عبور می‌کنند پس به جوشاندن آنها نیازی نیست.

آیا می‌توان شیر پاستوریزه را بیرون یخچال نگه‌داشت؟

بدون شک با حساسیت این ماده غذایی آشنا هستید و می‌دانید اگر شیر پاستوریزه در جایی خنک و مناسب نگه‌داری نشود، با گذر زمان آسیب می‌بیند و عواقب بدی به همراه دارد. همان‌طور که می‌دانید هر ماده غذایی که بیرون یخچال باقی بماند، فاسد و خراب می‌شود.

از آنجایی که شیر نسبت به سایر مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است اگر آن را بیرون یخچال نگه‌دارید به طور حتم طی مدتی کوتاه خراب می‌شود. در صورتی که شیر پاستوریزه را در دمای بیرون یخچال نگه می‌دارید باید قبل از مصرف تنها یک دقیقه آن را بجوشانید تا از سلامت شیر مطمئن شوید.

آیا جوشاندن شیر پاستوریزه ضرر دارد؟آیا جوشاندن شیر پاستوریزه ضرر دارد؟

در بخش‌های قبلی گفتیم شیر پاستوریزه در آزمایشگاه‌های بزرگ کارخانه‌های لبنیات پاستوریزه می‌شوند و از تمام مراحل گرما دهی نیز عبور می‌کنند، بنابراین به جوشاندن مجدد نیازی ندارد.

در صورتی که شیرهای پاستوریزه را برای بار دوم بجوشانید، املاح معدنی و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. بدین ترتیب جوشاندن شیر پاستوریزه می‌تواند ضررهایی به همراه داشته باشد.

تنها با جوشاندن شیر خام تمام میکروب‌های موجود در آن از بین می‌رود، در نتیجه شما می‌توانید از این ماده مقوی در بالاترین کیفیت استفاده کنید.

جوشاندن شیر، آری یا خیر…

اگر نگران سلامت خود یا کودکانتان هستید، کافی است به هنگام مصرف شیرهای کیلویی، محلی یا فله‌ای آن را بجوشانید اما با خرید شیرهای پاستوریزه لازم نیست آنها را بجوشانید زیرا این شیرها میکروب‌زدایی شده‌اند و به اندازه کافی سالم هستند. در ضمن جوشاندن مجدد شیر پاستوریزه ارزش غذایی آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه از جوشاندن شیر پاستوریزه صرف نظر کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

اره دیگ
24 آذر 1402

مثلا منی که دوست دارم شیر گرم بخورم میتونم این پاستوریزه هارو گرم کنم؟ برام مهم نیست اگه مواد مغذیش ازبین بره فقط میخوام بدونم آسیبی به بدن نمیزنه آیا؟ مثلا موجب مسمومیتی چیزی نمیشه؟

  • snappfoodadmin
    24 آذر 1402

    سلام اگر شیر پاستوریزه را بجوشانید تمام مواد غنی و مقوی آن از بین می‌روند و شیر ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.خیر شیر گرم شده یا جوشیده شده به بدن آسیبی نمیرساند و شیر مسمومیت ها هم را از ببین میبرد.شیرهای پاستوریزه پیش از اینکه به دست مشتری برسند،جوشیده می‌شوند و حتی مواد افزودنی به آنها اضافه می‌شود و عمر طولانی‌تری دارند و از هرگونه میکروب پاک خواهند شد.با خیال راحت شیر گرم یا ولرم میل کنید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود