طرز تهیه شربت گیلاس خانگی به روش های مختلف

طرز تهیه شربت گیلاس
4.4/5 - (17 امتیاز)

شربت گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین شربت‌هایی است که می‌توانید آن را به سادگی در خانه درست کرده و از طعمی که دارد، لذت ببرید. شربت گیلاس در فصل تابستان طرفداران زیادی دارد و بخاطر هوای گرم تابستان، نوشیدن آن بسیار لذت‌بخش است. در این مقاله قرار است به طرز تهیه شربت گیلاس به 5 روش متنوع بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا روش‌های مختلف برای تهیه این نوشیدنی را یاد بگیرد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شربت گیلاس
تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان تهیه 30 دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم ۲۷کیلوکالری

شربت گیلاس خنک و خوشمزهشربت گیلاس خنک و خوشمزه

اگر شربت گیلاس را تهیه کرده باشید با طعم خوشمزه آشنا هستید، اگر هم تا به حال آن را امتحان نکرده‌اید، پس با ما همراه شوید. مواد لازم و طرز تهیه این شربت در ادامه آمده است:

مواد اولیه برای تهیه شربت گیلاس

حالا که آماده‌ی درست کردن شربت گیلاس خوشمزه هستید، به سراغ مواد اولیه برای تهیه آن می‌رویم. در این جدول مواد اولیه و لازم برای تهیه شربت گیلاس خانگی برای 6 نفر قید شده‌است، که بر حسب نفرات می‌توانید خودتان مقادیر و اندازه‌ها را تغییر دهید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گیلاس 1 کیلوگرم
شکر 3 پیمانه
آب 3 پیمانه
وانیل به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه شربت گیلاس به صورت مرحله به مرحله

با استفاده از این آموزش می‌توانید شربت گیلاس را به بهترین و البته ساده‌ترین شکل ممکن درست کنید. اگر شما یک بار طعم شربت گیلاس خانگی را بچشید قطعا شیفته‌ی طعم آن خواهید شد و هر بار به سراغ نوشیدن آن خواهید رفت. البته برای افرادی که طعم این شربت را دوست دارند احتمالا تهیه شربت آلبالو خانگی نیز جذاب باشد. در ادامه به آموزش مرحله به مرحله درست کردن شربت گیلاس پرداخته‌ایم.

  • مرحله اول: اولین قدم برای درست کردن شربت گیلاس، خرید گیلاس است. بهتر است تا در زمان خرید به سراغ انتخاب و خرید گیلاس‌های درشت و آبدار بروید و آن‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر رسیده‌اند.
  • مرحله دوم: در قدم بعدی نوبت به شستن گیلاس‌ها می‌رسد. برای انجام این کار یک ظرف بزرگ را انتخاب کنید و گیلاس‌ها را درون آن بریزید. سپس به ظرف آب اضافه کنید و بگذارید تا به مدت 10 تا 20 دقیقه گیلاس‌ها در ظرف آب بمانند و با استفاده از دست آن‌ها را در ظرف هم بزنید گل و لای آن خارج شود.
  • مرحله سوم: حالا گیلاس‌ها را آبکشی کنید و بگذارید تا در آبکش بمانند تا آب اضافه‌ی آن‌ها خارج شود. بعد از این که آب گیلاس‌ها گرفته شد، نوبت به این می‌رسد تا هسته‌ی آن‌ها را جدا کنید. البته می‌توانید هسته‌ها را جدا نکنید، چرا که در نهایت باید گیلاس‌ها را از صافی عبور دهید.
  • مرحله چهارم: حالا یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و گیلاس‌ها را به همراه آب درون آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا روی حرارت شروع به جوشیدن کند.طرز تهیه شربت گیلاس خانگی
  • مرحله پنجم: بعد از این که آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کرد و رنگ گیلاس‌ها در قابلمه پخش شد باید زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
  • مرحله ششم: از یک صافی کمک بگیرد و با استفاده از آن هسته گیلاس و پوست‌های گیلاس را که درون قابلمه هستند، را جدا کنید. محلول به دست آمده را مجددا درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید.
  • مرحله هفتم: حالا باید به قابلمه، شکر را اضافه کنید و بگذارید تا شکر کاملا در شربت حل شود. بعد از حل شدن شکر حرارت زیر قابلمه را روی ملایم تنظیم کنید و بگذارید تا شهد شربت غلیظ شود. غلظت شهد بسیار مهم است، چرا که اگر رقیق باشد ممکن است تا کپک بزند و اگر بیش از اندازه غلیظ باشد، ممکن است در نهایت شکرک بزند! پس حتما باید مراقب غلظت شهد باشید.
  • مرحله هشتم: در دقایق انتهایی به میزان نوک قاشق چای خوری ( البته اگر دوست داشتید) وانیل به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. بگذارید تا محتویات درون قابلمه 2 تا 3 دقیقه روی حرارت بمانند و در نهایت زیر آن را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود. دقت کنید که میزان وانیلی که به شربت اضافه می‌کنید در همین اندازه باشد. چرا که اگر میزان وانیل بیشتر باشد ممکن است تا طعم شربت را تلخ کند.
  • مرحله نهم: حالا نوبت به ریختن شربت درون ظرف موردنظر می رسد. بهترین ظرف برای نگهداری از شربت یک بطری شیشه‌ای است.
  • مرحله دهم: باید بطری را از قبل به خوبی ضدعفونی کرده باشید، برای انجام این کار می‌توانید از آب و صابون استفاده کنید یا این که به کمک آب جوش کاملا ظرف را ضد عفونی کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است که شربت کپک بزند.
  • مرحله یازدهم: شربت شما آماده است و می‌توانید آن را تا مدت 2 هفته در یخچال نگهداری کرده و مصرف کنید. برای سرو کردن شربت گیلاس باید به میزان مورد نظر از شهد شربت را درون لیوان بریزید و به آن آب اضافه کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری یخ نیز به شربت اضافه کرده و آن را خنک میل کنید.

تهیه شربت خوشمزه گیلاس به روش های دیگر

این شربت خوش طعم و خوشمزه را به روش‌های زیر نیز می‌توانید تهیه کنید. با ما همراه شوید تا تهیه شربت رژیمی، شربت با مربا گیلاس و … را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه شربت گیلاس فوریطرز تهیه شربت گیلاس فوری

شاید درست کردن شربت گیلاس به صورت شهد دار، زمان زیادی از شما بگیرد و فرصت کافی برای انجام این کار را نداشته باشید. در این حالت با کمک روش زیر می‌توانید شربت گیلاس را به صورت فوری تهیه کرده و نوش جان کنید.

  • مرحله اول: در ابتدای کار، گیلاس‌ها را با همان روشی که گفتیم به خوبی بشویید و سپس آن را در یک قابلمه به اندازه‌ی مناسب بریزید و اجازه دهید تا با 2 لیوان آب به مدت 20 دقیقه روی حرارت ملایم بپزد.
  • مرحله دوم: در طول این مدت، چند بار مواد درون قابلمه را هم بزنید. بعد از این که رنگ و مزه گیلاس در آب پخش شد به میزان کافی شکر به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل شود.
  • مرحله سوم: اجازه دهید تا مواد چند دقیقه دیگر بجوشند، سپس زیر قابلمه را خاموش کنید و بگذارید تا شربت خنک شود و سپس میل کنید.

طرز تهیه شربت گیلاس با مربای گیلاس

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای درست کردن شربت گیلاس به کار گیرید، درست کردن آن به کمک مربای گیلاس است. برای انجام این کار باید به میزان مورد نظر از مربا را درون یک لیوان بریزید و سپس به آن آب و یخ اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا جایی که مربا کاملا حل شود. اگر دوست داشته باشید می‌توانید در نهایت شربت را از صافی عبور دهید تا حالت یکدست و شفافی داشته باشد.

طرز تهیه شربت گیلاس رژیمی

شربت گیلاس کالری زیادی ندارد و میزان کالری آن به ازای مصرف هر لیوان تنها 27 کیلوکالری است. اما برای افرادی که رژیم دارند و این که دوست ندارند تا این شربت را با استفاده از شکر تهیه کنند، دستور تهیه رژیمی را آماده کرده‌ایم که به شرح زیر است:طرز تهیه شربت گیلاس رژیمی سیاه

  • مرحله اول: مانند سایر روش‌ها باید گیلاس‌ها را بشویید و بعد از این که آب اضافه‌ی آن‌ها گرفته شد، هسته‌ی گیلاس‌ها را جدا کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه در یک لیوان مقداری آب جوش بریزید و عسل را به آن اضافه کنید. با استفاده از یک قاشق کوچک به خوبی مواد درون لیوان را هم بزنید تا حالت رقیقی پیدا کند.
  • مرحله سوم: محلول آب و عسل را در قابلمه بریزید و گیلاس‌ها را نیز به آن اضافه کنید و بگذارید تا روی حرارت شروع به جوشیدن کند. اما دائما هم بزنید تا ته نگیرد!
  • مرحله چهارم: بعد از گذشت 30 دقیقه مواد را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا سرد شود. بعد از سرد شدن شربت گیلاس باید از یک صافی کمک بگیرید و آن را از صافی رد کنید تا گوشت گیلاس گرفته شود.
  • مرحله پنجم: می‌توانید گوشت گیلاس را دور نریزید و از آن برای درست کردن مربا یا تزیین دسرها استفاده کنید.

طرز تهیه شربت گیلاس سیاه

آخرین روشی که برای درست کردن شربت گیلاس بیان می‌کنیم، درست کردن شربت با گیلاس سیاه است. برای خوشمزه‌تر شدن این شربت می‌توانید در بین مواد اولیه از مقداری آبلیمو و همچنین آب سیب خانگی نیز استفاده کنید.

مراحل درست کردن شربت گیلاس سیاه نیز دقیقا شبیه به مواردی است که تا به اینجای کار بیان کردیم، فقط باید در انتهای پخت شربت، آبلیمو و آب سیب را نیز به قابلمه اضافه کرده و بگذارید تا چند دقیقه با دیگر مواد بجوشد. در ادامه زیر آن را خاموش کنید و بگذارید تا خنک شود و سپس میل کنید. همچنین، طرز تهیه شربت گیلاس سیاه تا حدود زیادی شبیه به طرز تهیه شربت شاه توت است که آموزش ساده و راحتی نیز دارد.

شربت گیلاس را به راحتی تهیه کنید…

طرز تهیه شربت گیلاس همانطور که در این مقاله خواندید بسیار ساده و راحت است و خودتان می‌توانید به سادگی آن را در خانه تهیه و آماده کنید. اما اگر فرصت و زمان کافی برای انجام این کار را ندارید می‌توانید از سرویس اسنپ کمک بگیرد و سفارش آنلاین آبمیوه خود را ثبت کنید. با کمک این سرویس می‌توانید نوشیدنی مورد علاقه خود را سفارش داده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید و از خوردن آن لذت ببرید.

سوالات متداول

چرا در هنگام تهیه شربت گیلاس غلظت شهد مهم است؟چکار کنیم شربت شکرک نزند؟جلوگیری از شکرک زدن شربت ؟

در طرز تهیه شربت گیلاس حتمی دقت کنید که بعد از حل شدن شکر حرارت زیر قابلمه را روی ملایم تنظیم کنید
و بگذارید تا شهد شربت غلیظ شود. غلظت شهد بسیار مهم است،
چرا که اگر رقیق باشد ممکن است تا کپک بزند و اگر بیش از اندازه غلیظ باشد،
ممکن است در نهایت شکرک بزند!پس حتما باید مراقب غلظت شهد باشید.

شربت گیلاس کالری زیادی ندارد و میزان کالری آن به ازای مصرف هر لیوان تنها 27 کیلوکالری است.
طرز تهیه شربت گیلاس رژیمی :مرحله اول:باید گیلاس‌ها را بشویید و بعد از این که آب اضافه‌ی آن‌ها گرفته شد،
هسته‌ی گیلاس‌ها را جدا کنید.مرحله دوم: در یک لیوان مقداری آب جوش بریزید و عسل را به آن اضافه کنید.
با استفاده از یک قاشق کوچک به خوبی مواد درون لیوان را هم بزنید تا حالت رقیقی پیدا کند.
مرحله سوم: محلول آب و عسل را در قابلمه بریزید و گیلاس‌ها را نیز به آن اضافه کنید و بگذارید تا روی حرارت شروع به جوشیدن کند اما دائما هم بزنید تا ته نگیرد
مرحله چهارم: بعد از گذشت 30 دقیقه مواد را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا سرد شود.
بعد از سرد شدن شربت گیلاس باید از یک صافی کمک بگیرید و آن را از صافی رد کنید
تا گوشت گیلاس گرفته شود مرحله پنجم: می‌توانید گوشت گیلاس را دور نریزید و
از آن برای درست کردن مربا یا تزیین دسرها استفاده کنید.

درست کردن شربت با گیلاس سیاه: برای خوشمزه‌تر شدن این شربت می‌توانید
در مواد اولیه از مقداری آبلیمو و همچنین آب سیب خانگی نیز استفاده کنید.
مراحل درست کردن شربت گیلاس سیاه نیز دقیقا شبیه به درست کردن شربت گیلاس معمولی قرمز است،
فقط باید در انتهای پخت شربت، آبلیمو و آب سیب را نیز به قابلمه اضافه کرده و بگذارید
تا چند دقیقه با دیگر مواد بجوشد. در ادامه زیر آن را خاموش کنید و بگذارید تا خنک شود و
سپس شربت گیلاس سیاه را میل کنید

در تهیه شربت گیلاس باید بطری را از قبل به خوبی ضدعفونی کرده باشید،ب
رای انجام این کار می‌توانید از آب و صابون استفاده کنید یا به کمک آب جوش کاملا ظرف را ضد عفونی کنید.
اگر این کار را انجام ندهید،ممکن است که شربت کپک بزند.
غلظت شهد بسیار مهم است،چرا که اگر رقیق باشد ممکن است تا کپک بزند

شربت گیلاس را می‌توانید تا مدت 2 هفته در یخچال نگهداری کرده و مصرف کنید.
برای سرو کردن شربت گیلاس باید به میزان مورد نظر از شهد شربت را درون لیوان بریزید
و به آن آب اضافه کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری یخ نیز به شربت اضافه کرده
و آن را خنک میل کنید.

نظرات کاربران

شبنم
22.تیر.1402

سلام انقدر خوشم میاد که بفکر ما دائم رژیمی ها هستید طرز تهیه شربت گیلاس رژیمی
خوندم شربت گیلاس کالری زیادی نداره بال دراوردم 🌹🌹مرسی

    snappfoodadmin
    22.تیر.1402

    سلام شربت گیلاس کالری زیادی ندارد و میزان کالری آن به ازای مصرف هر لیوان تنها 27 کیلوکالری است
    در طرز تهیه شربت گیلاس رژیمی بجایی شکر میتوانید از عسل برای شیرین کردن شربت استفاده کنید
    شربت گیلاس یک شربت رژیمی مناسب بعد از ورزش هم هستش

ناصر
22.تیر.1402

وانیل در مواد اولیه برای تهیه شربت گیلاس تا حالا وانیل داخل شربت گیلاس نریخته بودم خوشمزه میشه؟؟

    snappfoodadmin
    22.تیر.1402

    سلام در وانیل در طرز تهیه شربت گیلاس کاملا اختیاری و درصورتی که مزه و بو وانیل را دوست داشته باشید
    به مقدار کم در شربت میریزند به خوش طعم کردن و خوشمزه کردن شربت کمک میکند در دقایق انتهایی به
    میزان نوک قاشق چای خوری ( البته اگر دوست داشتید) وانیل به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. بگذارید
    تا محتویات درون قابلمه 2 تا 3 دقیقه روی حرارت بمانند و در نهایت زیر آن را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
    دقت کنید که میزان وانیلی که به شربت اضافه می‌کنید در همین اندازه باشد.
    چرا که اگر میزان وانیل بیشتر باشد ممکن است تا طعم شربت را تلخ کند

pooorannn
22.تیر.1402

سلام اخ این واسه من خیلی کاربردی هستش طرز تهیه شربت گیلاس با مربای گیلاس
چقدر مربای گیلاس بدم میاد در عوض از شربت گیلاس و آبمیوه گیلاس خوشم میاد هورا هرچی مربا گیلاس دارم تبدیل به شربت گیلاس میکنم

    snappfoodadmin
    22.تیر.1402

    سلام یکی از ساده ترین روش درست کردن شربت گیلاس طرز تهیه شربت گیلاس با مربای گیلاس است
    برای درست کردن شربت گیلاس می توانید از مربای گیلاس کمک بگیرید
    برای انجام این کار باید به میزان مورد نظر از مربا را درون یک لیوان بریزید و سپس به آن آب و یخ اضافه کنید و
    به خوبی هم بزنید تا جایی که مربا کاملا حل شود. اگر دوست داشته باشید می‌توانید
    در نهایت شربت را از صافی عبور دهید تا حالت یکدست و شفافی داشته باشد

youuhana
22.تیر.1402

مگه طرز تهیه شربت گیلاس سیاه با درست کردن شربت گیلاس قرمز فرق داره گیلاس سیاه رنگش یکم مزش فرق داره دیگه در هر صورت منکه عاشق شربت گیلاس و آبمیوه گیلاس و میوه گیلاس هستم 🍒🍒🍒🍒

    snappfoodadmin
    22.تیر.1402

    سلام تفاوت طرز تهیه شربت گیلاس سیاه با درست کردن شربت گیلاس قرمز در اینکه درست کردن شربت با گیلاس سیاه برای خوشمزه‌تر شدن این شربت می‌توانید
    در بین مواد اولیه از مقداری آبلیمو و همچنین آب سیب خانگی نیز استفاده کنید مراحل تهیه شربت گیلاس سیاه نیز دقیقا شبیه به مواردی است
    که برای درست کردن شربت گیلاس گفته شده است فقط باید در انتهای پخت شربت، آبلیمو و آب سیب را نیز به قابلمه
    شربت گیلاس سیاه اضافه کرده و بگذارید تا چند دقیقه با دیگر مواد بجوشد

آیلار
26.شهریور.1402

سلام خیلی ممنونم شربت گیلاس خیلی دوست دارم

زاکری
06.مهر.1402

سلام چرا باید مواظب غلظت شهد شربت گیلاس باشیم چرا شهد شربت مهم است

    snappfoodadmin
    08.مهر.1402

    سلام غلظت شهد بسیار مهم است،چون اگر رقیق باشد ممکن شربت گیلاس کپک بزند و اگر بیش از اندازه غلیظ باشد،ممکن که شکرک بزند.پس حتما باید مراقب غلظت شهد باشید.