آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
سمبوسه سیب زمینی
طرز تهیه فست فودها
4/5 - (1 امتیاز)
1

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف

مینا اسماعیل بیگی 02 مرداد 1403 5 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

حتما در سفر به جنوب، طعم بی‌نظیر سمبوسه‌های جنوبی را امتحان کرده‌اید؛ طعمی که اگرچه تند است، اما آزاردهنده نیست و احتمالا تبدیل به یکی از خاطرات شیرین شما شده است. همچنین می‌توانید به عنوان یک پیش‌غذای ساده و شکیل در مهمانی‌های خود روی آن حساب کنید. پس با اسنپ فود همراه باشید تا با هم، روش‌های مختلف طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی را مرور کنیم.

سمبوسه سیب زمینی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 10  دقیقه
زمان پخت غذا 2 ساعت
میزان سختی کم

مواد لازم سمبوسه سیب زمینی

در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی را به معمول‌ترین و راحت‌ترین روش ممکن خواهید دید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی 2 عدد
پیاز 2 عدد متوسط
سیر 2 حبه
گشنیز 50 گرم
جعفری 50 گرم
نان لواش به تعداد کافی
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت سمبوسه سیب زمینیطرز تهیه سمبوسه سیب زمینی ساده

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی ساده شامل مراحل زیر است:

مرحله اول:

ابتدا سیب‌زمینی‌ها را با 2 لیوان آب و کمی نمک آبپز کنید و پس از اینکه مقداری از جدا حرارت افتادند پوست آن‌ها را جدا کرده و با گوشت‌کوب بکوبید تا به صورت پوره درآیند.

مرحله دوم

پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و در مقداری روغن تفت می‌دهیم تا سبک و طلایی شوند. پس از آن، سیرهای خرد شده یا رنده شده را هم اضافه کرده و مقداری زردچوبه می‌ریزیم.

مرحله سوم

جعفری و گشنیز را به صورت ساطوری خرد کرده و به محتویات تابه اضافه می‌کنیم. چند دقیقه به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا آب سبزیجات کاملا تبخیر شود. حالا تابه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

مخلوط پیاز را با پوره سیب‌زمینی مخلوط کرده و ادویه‌جات و نمک آن را اندازه کنید. اگر می‌خواهید در طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی به سبک جنوبی‌ها وفادار باشید، باید از فلفل قرمز بیشتری استفاده کنید تا تندی سمبوسه‌ها غالب شود.

مرحله پنجم

تا اینجای کار، مواد میانی سمبوسه آماده است و باید به سراغ آماده کردن نان‌های لواش برویم. برای این منظور، بهتر است از نان‌های نرم استفاده کنید تا موقع پیچیدن سمبوسه‌ها، شکل ظاهری آن‌ها حفظ شود.

مرحله ششم

نان‌ها را به شکل طولی و با عرض دلخواه برش بزنید. برای داشتن سمبوسه‌های متوسط، عرض بین 8 تا 12 سامنتیمتر مناسب است و هر چقدر این مقدار بیشتر شود، سمبوسه‌های بزرگ‌تری خواهید داشت.

مرحله هفتم

برای پیچیدن سمبوسه‌ها، یک قاشق پر از مواد میانی را ابتدای برش نان قرار داده و آن را به صورت مثلثی یا لقمه‌ای بپیچید.

مرحله هشتم

در یک ظرف گود مقداری روغن سرخ کردنی بریزید. حرارت باید متوسط باشد. پس از اینکه روغن داغ شد، سمبوسه‌ها را داخل ظرف بیندازید و صبر کنید تا هر دو طرف آن‌ها کاملا سرخ و طلایی شود.

نکته: روغن باید به حدی باشد که سمبوسه‌ها داخل آن شناور بمانند.

مرحله نهم

پس از سرخ کردن سمبوسه‌ها، برای گرفتن روغن اضافی آن‌ها، از یک توری فلزی یا دستمال حوله‌ای استفاده کنید.

مرحله دهم

در نهایت، سمبوسه‌ها را داخل دیسی مناسب بچینید و روی آن‌ها را با مواد مختلف مانند انواع سبزیجات یا گوجه گیلاسی تزئین کنید.

سمبوسه سیب زمینی با خمیر طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با خمیر

می‌توانید برای تهیه سمبوسه به جای نان لواش از خمیر یوفکا یا خمیرهای خانگی استفاده کنید. دستوری که در ادامه می‌آید، مواد لازم و طرز تهیه یک خمیر خانگی پوک و سبک است که می‌توانید از آن برای تهیه سمبوسه یا پیراشکی استفاده کنید.

 

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد یک و نیم لیوان
روغن 3 قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق چایخوری
آب به مقدار لازم

طرز تهیه خمیر سمبوسه

تمام مواد را در ظرفی گود و جادار بریزید و مقداری آب اضافه کنید. شروع به ورز دادن کنید و آنقدر این کار را ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد. حالا خمیر را در یک نایلون گذاشته و 15 دقیقه در جای گرمی قرار دهید تا استراحت کرده و حجیم‌تر شود.

نکته: تا 2 ساعت هم می‌توانید به خمیر استراحت دهید و هر چقدر زمان استراحت بیشتر باشد، خمیر پوک‌تر و حجیم‌تری خواهید داشت.

از خمیر آماده شده، گلوله‌هایی کوچک برداشته و آن‌ها را با وردنه باز کنید. مواد میانی سمبوسه را داخل این خمیرهای دایره‌ای قرار داده و به سلیقه خود، آن‌ها را بپیچید. می‌توانید سمبوسه‌ها را مثل دستور قبل داخل روغن سرخ کنید و یا در فر قرار دهید.

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی در فر

در طرز تهیه سمبوسه سیب‌زمینی به این روش، فر را روی 220 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سینی فر را با یک کاغذ روغنی بپوشانید و سمبوسه‌ها را به صورت منظم روی آن بچینید. با استفاده از قلموی آشپزی، روی سمبوسه‌ها مقدار روغن بمالید و اگر می‌خواهید سمبوسه‌های خوشرنگ‌تری داشته باشید، قدری زعفران آبکرده یا زردچوبه هم به روغن اضافه کنید.

از آنجا که مواد داخلی سمبوسه پیش از این، پخته شده‌اند، 5 تا 10 دقیقه زمان برای طلایی شدن سمبوسه‌ها کافیست که البته این زمان با توجه به استفاده از خمیر یوفکا یا نان لواش، متفاوت خواهد بود. در این مورد می‌توانید از چراغ داخلی فر کمک بگیرید و به سمبوسه‌ها سر بزنید تا نسوزند.

نکته: در صورتی که برای پخت سمبوسه از خمیر خانگی استفاده کنید، زمان پخت سمبوسه‌ها داخل فر بیشتر خواهد بود.

سمبوسه سیب زمینی و گوشتطرز تهیه سمبوسه سیب زمینی در فر

سمبوسه سیب زمینی‌ای که با گوشت تهیه می‌شود، خوشمزه‌تر و مجلسی‌تر است و کافیست برای درست کردن آن به موادی که در دستور بالا آمد، 200 گرم گوشت چرخ کرده، 2 عدد پیاز متوسط و یک فلفل دلمه‌ای اضافه کنید. در این حالت می‌توانید مواد سمبوسه را شبیه مایه ماکارونی درست کنید و یا سیب‌زمینی را به صورت جداگانه پوره کنید و بعد از اینکه مخلوط گوشت و پیاز آماده شد، همه مواد را با هم مخلوط کنید.

نکته: می‌توانید برای عطر و طعم بهتر سمبوسه سیب زمینی، 50 گرم تخم گشنیز خرد شده به مواد اضافه کنید.

سمبوسه سیب زمینی و سوسیس

شما می‌توانید با اضافه کردن مقداری سوسیس و پنیر پیتزا به مواد سمبوسه سیب زمینی، طعم متفاوت و فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید. بهتر است در این حالت، سیب‌زمینی را به صورت نگینی خرد کرده و جداگانه سرخ کنید و در پایان با مخلوط پیاز و سوسیس و سایر چاشنی‌ها ترکیب کنید.

برخی ترجیح می‌دهند مقداری قارچ اسلایس شده هم به مواد میانی سمبوسه اضافه کنند. به این ترتیب یک سمبوسه سیب زمینی و قارچ خوشمزه خواهید داشت.

موقع ریختن مواد میانی داخل نان لواش، مقداری پنیر پیتزا روی مواد ریخته و نان را بپیچید. باقی مراحل مشابه قبل است.

سمبوسه سیب زمینی و پیازچهسمبوسه سیب زمینی با پیازچه

برای درست کردن این مدل سمبوسه کافیست مقداری پیازچه خرد شده به سبزیجات مواد میانی سمبوسه اضافه کرده و همراه آن‌ها تفت دهید. سمبوسه سیب زمینی با پیازچه، هم با گوشت و هم بدون آن خوشمزه و خوش‌عطر است.

 

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود