آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
بهترین زمان مفید برای نوشیدن آب
انواع نوشیدنی ها
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

از بهترین زمان مفید برای نوشیدن آب باخبر شوید

مینا اسماعیل بیگی 23 بهمن 1401 5 دقیقه

همه ما می‌دانیم که نوشیدن آب در طول روز یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهیم. مصرف حداقل 8 لیوان آب در طول روز توصیه‌ای است که اغلب پزشکان به بیماران خود گوشزد می‌کنند. تقریبا 70 درصد از وزن بدن ما را آب تشکیل می‌دهد که این به خوبی نشان می‌دهد، ورود این مایع بی رنگ و مزه به بدن ما چقدر اهمیت دارد.

اما سوال اینجاست که آیا هر زمان و ساعتی می‌تواند برای نوشیدن این مقدار از آب برای بدن ما مفید باشد؟ در این مطلب به سراغ پیدا کردن پاسخ این سوال رفته‌ایم تا بهترین زمان مفید برای نوشیدن آب را پیدا کنیم.

فواید نوشیدن آب

قبل از شروع موضوع اصلی این مطلب بهتر دانستیم تا کمی شما را با فواید نوشیدن آب آشنا کنیم. در اینجا به مواردی اشاره کرده‌ایم که در نتیجه اثرات مصرف کافی آب در طول شبانه روز در بدنتان حس خواهید کرد:

  • بهبود خلق و خو
  • بهتر شدن چرخه خواب
  • سم زدای بدن و بهبود هضم غذا
  • هیدراته شدن بدن در طول شب
  • پاکسازی بدن در طول شب
  • تسکین درد و گرفتگی عضلات معده

بهترین زمان مفید برای نوشیدن آببهترین زمان نوشیدن آب

اکنون از فواید و اثرات نوشیدن آب مطلع هستیم و می‌دانیم مصرف آن جزو ضروری‌ترین کارهایی است که در طول شبانه روز باید انجام دهیم. مطمئنا مصرف مقدار زیادی آب در یک ساعت مشخص از شبانه روز کاری غیر ممکن است. بنابراین بهترین زمان مفید برای نوشیدن آب را می‌توانیم در شرایط زیر در نظر بگیریم:

قبل از صبحانه و ناشتا

خوردن آب به صورت ناشتا یکی از رازهای مهم سلامت و زیبایی است. سعی کنید قبل از مصرف صبحانه یک لیوان آب بنوشید. این کار در ژاپن به عنوان یکی از روش‌های آب درمانی معرفی شده است. نوشیدن مخصوصا آب ولرم با معده خالی بلافاصله پس از بیدار شدن، در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند صرع، سردرد، آسم، درد بدن، بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری، یبوست، بیماری‌های چشمی، گوش و حلق و بینی و … موثر است. همچنین باعث افزایش متابولیسم بدن، افزایش ایمنی بدن، پاکسازی شکم، دفع سموم بدن، کمک به کاهش وزن، بهبود اشتها و تقویت انرژی خواهد شد.

قبل از صرف غذا

بحث مربوط به نوشیدن آب قبل از غذا، یک موضوع کهنه و قدیمی است که البته صحبت‌های زیادی پیرامون آن انجام شده است. عده‌ای بر این باورند که نوشیدن آب قبل از غذا باعث کاهش اشتها خواهد شد. اما اینکه ما این زمان را در میان بهترین زمان مفید برای نوشیدن آب معرفی کردیم، به دلیل کاهش وزن نیست. اینکار به هضم بهتر غذای شما کمک می‌کند و از نظر بسیاری از متخصصان تغذیه، مصرف آب قبل از غذا، تاثیر زیادی را در لاغری و کاهش وزن ندارد. بنابراین بهتر است نیم ساعت قبل از غذا یک لیوان آب بنوشید، تا به دستگاه گوارش خود کمک کنید.

قبل از حمام

نوشیدن آب قبل از حمام نیز یکی دیگر از شرایطی است که می‌توانیم به عنوان بهترین زمان مفید برای نوشیدن آب در نظر بگیریم. اینکار باعث می‌شود تا فشار خون شما در زمان حمام کردن کم شود.

قبل از خوابقبل از خواب بهترین زمان نوشیدن آب

بهترین زمان مفید برای نوشیدن آب قبل از خواب است. با اینکار زمانی که شما به خواب می‌روید، احتمال سکته و حملات قلبی به کمترین میزان خود خواهد رسید. می‌توانید از ترکیب آب گرم با لیمو ترش استفاده کنید.

بعد از غذا

بعد از غذا نیز نوشیدنی یک لیوان آب می‌تواند اثرات خوبی را در سلامت بدن شما داشته باشد. با اینکار تمام چربی‌هایی که درون بدن شماست دفع شده و در نهایت سوخت و ساز بدن به میزان زیادی بالا خواهد رفت. به جز این موارد، مصرف آب بعد از غذا، باعث برطرف شدن مشکلاتی نظیر نفخ معده و رفع یبوست می‌شود.

زمان ورزش کردن

فرقی نمی‌کند که شما در ابتدا، میانه یا انتهای ورزش باشید، نوشیدن آب در زمان ورزش کردن، مهمترین چیزی است که باید رعایت کنید. در صورت کم آبی بدن در زمان ورزش دچار مشکلات زیادی مانند گرفتگی عضلانی، تاخیر در بهبود کوفتگی‌های ناشی از تمرین، بالا رفتن فشار خون و افت عملکرد ورزشی خواهید شد.

زمانی که شما ورزش می‌کنید، به دلیل تعریق زیاد، آب بدن کم می‌شود. تقریبا 2 تا 3 ساعت قبل از تمرین باید به میزان نیم لیتر آب را مصرف کنید تا بدن شما در حین انجام فعالیت ورزشی هیدراته باقی بماند.

پس از ورزش نیز نوشیدن آب باعث می‌شود تا مقادیری که در حین تمرین کردن از دست داده‌اید، جبران شود. البته در مصرف آب زیاده‌روی نکنید چرا که ممکن است باعث تهوع یا دل درد شود.

هنگام ابتلا به بیماری ویروسی

حتما در دوران کرونا این موضوع را شنیده‌اید که مصرف مایعات تا حد زیادی به درمان کمک می‌کند. آب نیز در دسته این مایعات قرار می‌گیرد. زمانی که شما دچار یک بیماری ویروسی می‌شوید، مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان آب می‌تواند روند بهبود آن را سریعتر کند. می‌توانید با اضافه کردن چند قطره لیمو به آب مصرفی خود، به تقویت سیستم ایمنی بدنتان نیز کمک کنید.

در زمان خستگی و کوفتگی

اگر حس می‌کنید بدتان کوفته و خسته است، یک لیوان آب بنوشید. در واقع کمبود آب به دلیل کاهش حجم خون باعث می‌شود تا قلب برای پر کردن خون اکسیژن دار بیشتر تلاش کند و این فرایند باعث خستگی شما خواهد شد. این شرایط نیز بهترین زمان مفید برای نوشیدن آب است.

آیا همراه غذا، آب بخوریم؟همراه غذا، آب بخوریم؟

برخی افراد بر این باورند که نوشیدن آب در زمان غذا خوردن می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی در دستگاه گوارش شود. این فرایند باعث رقیق شدن، اسید معده و آنزیم‌های گوارشی شده و در نهایت هضم مواد غذایی در بدن را با مشکلات جدی رو به رو می‌کند. دلیل دیگری که برای عدم مصرف آب در حین غذا خوردن عنوان شده، خروج سریعتر غذاها از معده است. بنابراین زمانی که برای تماس غذا با اسید معده و آنزیم‌های گوارشی نیاز دارید کمتر شده و در نهایت هضم دچار مشکل خواهد شد.

البته در مقابل این نکات، فوایدی نیز برای نوشیدن آب در حین غذا عنوان شده که از میان آنها می‌توانیم به حرکت سریعتر غذا به سمت دستگاه گوارش و در نتیجه جلوگیری از نفخ و یبوست اشاره کنید. در واقع این مایع باعث می‌شود تا عملکرد آنزیم‌های هضم مورد نیاز بهتر نیز بشود.

برای افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند رفلاکس معده هستند، شرایط کمی متفاوت است. در این مواقع فرایند هضم به درستی انجام نخواهد شد. علاوه بر این به دلیل افزایش حجم معده شما، فشار آن نیز بیشتر شده و باعث برگشت اسید معده می‌شود.

با وجود این برای آنکه بتوانید هم از فواید نوشیدن آب در حین غذا بهره‌مند و هم دچار مشکلات ناشی از آن نشوید، بهتر است مقدار مصرف خود در حین غذا را به میزان کم در نظر بگیرید.

به نوشیدن آب عادت کنید…

سعی کنید به دنبال شمارش تعداد لیوان‌های آب خود در طول روز نباشید. آب خوردن را به یک عادت در زندگی خود تبدیل کنید. تنها چند هفته نیاز دارید تا این کار را در پروسه روزمره خود بگنجانید و در نهایت یک زندگی سالم، طولانی و بانشاط را برای خود فراهم کنید. افزایش طول عمر برخی از ژاپنی‌ها به دلیل مصرف مقادیر مناسب آب در طول زندگی‌شان است. سعی کنید، زمان‌های مصرف آب را در ذهن خود بسپارید و در انجام آن کوتاهی نکنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود