آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
حجم اسراف مواد غذایی
دسته‌بندی نشده
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

اگر اسراف مواد غذایی یک کشور بود

مینا اسماعیل بیگی 19 بهمن 1401 3 دقیقه

اگر نگاهی به میزان مواد غذایی تولید شده در جهان، چرخه مصرف، میزان دورریز و حجم اسراف مواد غذایی بیندازیم؛ به عدد ترسناکی خواهیم رسید. در حقیقت ما انسان‌ها هر سال عدد بزرگی از مواد غذایی را تبدیل به زباله کرده و آن را از چرخه مصرف خارج می‎کنیم. اگر این عدد را به عنوان یک کشور در نظر بگیریم، سهم قابل توجهی از میزان آسیب به محیط زیست، به ویژه انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص خواهد داد. مطلبی که در ادامه آمده است، حجم سراف مواد غذایی و هدفگذاری برای کاهش ضایعات را به طور کامل بیان می‌کند.

غفلت ما در تبدیل مواد غذایی به زباله

بیشتر مردم از این که عملکرد آن‌ها در تبدیل مواد غذایی به زباله، چه آسیب قابل توجهی به داشته‌های بشر روی کره زمین و همین طور محیط زیست می‌زند، به درستی مطلع نیستند. در حقیقت اکثر ما بدون قصد و نیت به آسیب رساندن به محیط زیست، غفلت زده چنین چرخه‌ای را ایجاد کرده‌ایم. اما نباید از خاطر برد که آینده و زندگی فرزندان ما، به نوع مصرفی که امروز داریم، بستگی خواهد داشت.

با به دست آوردن آگاهی نسبت به این که رفتار و عملکرد ما در تبدیل مواد غذایی خام یا پخته شده، میوه و سبزیجات، نان و غلات، حبوبات، لبنیات و …؛ چطور در حال صدمه زدن به محیط زیست و منابع ارزشمند روی زمین است؛ قطعا تصمیم جدی برای ترک این عادات خواهیم گرفت.

آمار عجیب از ضایعات مواد غذایی

تعجب آور و همان طور که گفتیم وحشت آور است که بدانیم هر سال به اندازه یک سوم از کل مواد غذایی تولید شده در جهان، یعنی چیزی نزدیک به 1.3 میلیارد تن، به هدر می‌رود. تنها در ایالات متحده، هر سال نزدیک به ارزش 161 میلیارد دلار، غذا هدر می‌رود. حتی 21 درصد از جریان زباله ایالات متحده، به مواد غذایی دورریز اختصاص دارد. در سطح جهانی، اگر بتوان ضایعات مواد غذایی را به عنوان کشور خود معرفی کرد، پس از چین و ایالات متحده، این کشور (یعنی کشور زباله‌های غذایی)، سومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که منابع مورد نیاز برای تولید مواد غذایی هدر رفته، دارای ردپای کربنی در حدود 3.3 میلیارد تن CO2 هستند.

هدف گذاری کاهش ضایعات غذایی

در سطح جهانی هدف گذاری شده است که ضایعات غذایی تا سال 2030 میلادی، به نصف برسد. وزارت کشاورزی ایالات متحده، آژانس حفاظت از محیط زیست و سازمان غذا و دارو متعهد به تحقق این هدف شده‌اند. البته این کافی نیست و مردم سراسر جهان، باید دست به دست هم و با چشم باز، نسبت به کاهش دورریز مواد غذایی خود، اقدام کنند.

به این شکل می‌توان یک مانع مقابل این چرخه هرز و تبدیل مواد غذایی ارزشمند به زباله، قرار داد. با چرخش به این رویکرد، هم صرفه جویی قابل توجهی در منابع فعلی مواد غذایی برای نسل‌های حاضر انجام شده و هم می‌توانیم آسایش و رفاه فرزندان خود در آینده را که نسل‌های زنده بعدی هستند، تامین کنیم.

حجم اسراف مواد غذایی غیر قابل باور است…

همان طور که در بالا مشاهده کردید، میزان دورریز مواد غذایی در سطح جهانی، به اندازه عجیبی زیاد بوده و حجم آن با چند کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای، برابری می‌کند. از این روی به نظر می‌رسد که مردم جهان در یک اتحاد کورکورانه و غفلت زده، دست به دست هم داده و برای نابودی کره زمین در تلاش هستند. شاید وقت آن به راستی رسیده تا دست از رفتارهای مصرفی اشتباه خود برداشته و هر یک از ما از همین لحظه، به خرید هدفمند، الگوی نگهداری و مصرف صحیح و پرهیز از انباشته کردن زباله دان، اقدام کنیم. به این ترتیب جهانی پاک‌تر و ثروتمندتر در انتظار ما و فرزندان ما خواهد بود. شما چه نظری در باره حجم اسراف مواد غذایی و راه‌های کاهش آن دارید؟

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود