آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمنوش مریم گلی
انواع نوشیدنی ها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

دمنوش مریم گلی، از خواص تا ارزش غذایی

مینا اسماعیل بیگی 13 اسفند 1401 6 دقیقه

اگر به دنبال اضافه کردن یک دمنوش فوق‌العاده به رژیم غذایی خود هستید، پیشنهاد ما به شما دمنوش مریم گلی است. این دمنوش یکی از برترین چای‌های گیاهی با فواید فوق العاده است که نوشیدن آن می‌تواند برای کسانی که با مشکلات دیابت، کبد چرب، سرفه، عفونت و مخصوصاً عفونت رحم درگیر هستند، بسیار موثر باشد. علاوه بر این، از آنجایی‌که مریم گلی می‌تواند عملکرد فرد را در موقعیت‌های پراسترس بهبود داده و اضطراب مزمن را کاهش دهد، می‌توانید از آن برای درست‌کردن دمنوش ضد استرس نیز استفاده کنید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا درباره مریم گلی، خواص و دمنوش آن بیشتر برای شما توضیح دهیم.

دمنوش معجزه آسا مریم گلی
تعداد نفرات 1 الی 2 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
درجه سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم حدود 315 کیلوکالری

طبع گیاه مریم گلی

هر گیاه و ماده غذایی در طب سنتی طبیعت سرد یا طبیعت گرمی دارد و هر فردی باید با توجه به طبع و مزاجی که دارد، از آن گیاه استفاده کند. طبع گیاه مریم گلی از نظر طب سنتی در گروه گرم و خشک طبقه بندی می‌شود و افرادی که طبع سرد دارند، می‌توانند از آن استفاده کنند و افرادی که طبع گرم دارند، بهتر است این گیاه را به همراه مصلح آن مصرف کنند.

ارزش غذایی گیاه مریم گلیارزش غذایی گیاه مریم گلی

مریم گلی از درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌هایی مطابق با جداول زیر تشکیل شده است که ارزش غذایی آن را می‌سازند:

جدول ارزش غذایی مریم گلی
انرژی (کالری) 315 کیلوکالری
کربوهیدرات 60.73 گرم
پروتئین 10.63 گرم
چربی 12.75 گرم
آب 7.96 گرم
فیبر 40.30 گرم
قند 1.71 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

تهیه دمنوش مریم گلی

طرز تهیه این دمنوش مانند سایر چای‌های گیاهی بسیار ساده است و تنها کافیست که شما مواد اولیه و نسبت‌ها را به درستی متوجه شوید. مزه این گیاه و دمنوش آن کمی تلخ است و به همین دلیل، در روش درست کردن آن، استفاده از یک شیرین کننده طبیعی مثل عسل بسیار مهم است. در ادامه به مواد مورد نیاز و طرز تهیه این دمنوش می‌پردازیم:

مواد لازم برای دمنوشتهیه دمنوش مریم گلی

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای 1 الی 2 نفر بسته به اندازه لیوانی که برای سرو استفاده می‌شود، دمنوش تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری دمنوش مریم گلی تهیه کنید، کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برگ تازه‌ مریم گلی ۲ قاشق چای خوری (یا یک قاشق چای خوری برگ خشک شده‌ مریم گلی)
آب 1 لیوان
عسل، لیمو، یا تکه‌های پرتقال به میزان لازم

مراحل طرز تهیه دمنوش مریم گلی

اگر در باغچه‌تان گیاه مریم گلی پرورش می‌دهید، به سادگی می‌توانید این برگ‌ها را بچینید، داخل حوله‌ی مرطوبی بپیچید و تا زمانی که به آن نیاز دارید، در یخچال نگهداری کنید. هم‌چنین، می‌توانید برگ‌های خشک شده‌ مریم گلی را از عطاری‌ها نیز خریداری کنید. این برگ‌های خشک شده باید در ظرف درب بسته، در مکانی خنک، تاریک و خشک نگهداری شوند.

  • مرحله اول: برای تهیه این دمنوش فوق العاده، آب را در قوری کوچکی بجوشانید و سپس، آن را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله دوم: سپس برگ‌های مریم گلی (تازه یا خشک شده) را داخل آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ الی ۷ دقیقه در آب داغ دم بکشند.
  • مرحله سوم: دمنوش را از صافی عبور دهید تا برگ‌های مریم گلی از آن خارج شوند.
  • مرحله چهارم: دمنوش را داخل لیوان بریزید و در صورت تمایل مقداری عسل یا لیمو به آن اضافه کنید.

خواص گیاه مریم گلیخواص گیاه مریم گلی

مریم گلی معمولی گیاهی از تیره نعناعیان بوده و قرن هاست که در طب سنتی به عنوان یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله خواص مریم گلی می‌توان به حفظ سلامت پوست مانند خاصیت ضد پیری، درمان آکنه و سایر بیماری های پوست و تونر پوست چرب اشاره کرد. درمان ریزش مو، درمان عرق کردن بیش از حد، درمان سوءهاضمه، سلامت دندان، درمان آسم، سلامت قلب، تسکین علائم یائسگی و تنظیم سطح کلسترول از دیگر خواص مریم گلی هستند. خواص این گیاه معجزه آسا بسیار زیاد است که در ادامه به معرفی و توضیح برخی از مهم‌ترین این خواص می‌پردازیم:

1. لاغری و کاهش وزن

مریم گلی می‌تواند به کاهش چاقی مفرط و سرعت بخشیدن به متابولیسم (سوخت و ساز) کمک کند. استرس و فعالیت کم دو عامل مؤثر در افزایش وزن مفرط هستند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دمنوش مریم گلی باعث پیشگیری از استرس و کند شدن سوخت‌وساز می‌شود. همچنین عصاره مریم گلی جذب چربی در پانکراس را مهار می‌کند و باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

2. تقویت کبد و کلیه‌ها

مریم گلی به‌ عنوان یک عامل ادرارآور طبیعی و محرک کبد و کلیه‌ها در طب سنتی نیز شناخته می‌شود. بسیاری از افراد برای تسریع فرایند دفع ادرار و مدفوع یا مشکلات مشابه آن، از این دمنوش استفاده می‌کنند. به لطف این دمنوش سموم بدن خارج شده و فشار کمتری بر روی دستگاه لنفاوی، کلیه‌ها و کبد خواهد بود.

3. بهبود سلامت پوست

طبق آزمایشات انجام شده کافور که یکی از ترکیبات اصلی مریم گلی است، باعث رشد و جوان‌سازی سلول‌های پوستی، کاهش سرعت پیری و کاهش تشکیل چین و چروک و … می‌شود. این گیاه به دلیل سرشار بودن از ویتامین A و کلسیم، می‌تواند روزانه پوست را ترمیم کند؛ بنابراین مصرف این گیاه دارویی می‌تواند بروز چین و چروک در صورت را به تاخیر بیاندازد و مقدار آن را به حداقل برساند. مریم گلی همچنین به تنظیم تولید سبوم کمک کرده و منجر به بهبود وضعیت پوست چرب یا خشک می‌شود.

4. کاهش کلسترولکاهش کلسترول با دمنوش مریم گلی

گرفتگی رگ‌های خونی، سکته قلبی، مشکلات قلبی و عروقی و… همگی جزء بیماری‌هایی هستند که کلسترول بالا می‌تواند باعث ایجاد آن‌ها شود. استفاده از دمنوش مریم گلی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند از مبتلا شدن به این بیماری‌ها جلوگیری کند. در یک مطالعه کوچک ۴ هفته‌ای بر روی ۶ زن، مشاهده شد که نوشیدن ۳۰۰ میلی‌لیتر چای مریم گلی دو بار در روز در انتها منجر به ۱۶٪ کاهش کلسترول کل، ۲۰٪ کاهش کلسترول LDL (بد) و افزایش ۳۸ ٪ کلسترول HDL (خوب) شد.

5. درمان استرس و اضطراب

گیاه مریم گلی و دمنوش آن به دلیل اسید رزماریک موجود در آن عملکردهای مغزی را تحریک کرده و در گستره‌ی داروهای آرام بخش قرار می‌گیرد. همچنین تاثیر این داروی گیاهی با هورمون دوپامین که باعث احساس خوب در فرد می‌شود، مرتبط است. علاوه بر این، سوزاندن این گیاه و استشمام بوی آن می‌تواند درمان مناسبی برای مقابله با استرس باشد.

6. تقویت مو‌ها

مریم گلی به دلیل داشتن بتا سیتواسترول در درمان کچلی مردان موثر است و از آن در ساخت ماسک‌های مو استفاده می‌کنند. این گیاه به طور موثر برای بهبود گردش خون در پوست سر، فراهم‌کردن مواد مغذی بیشتر برای فولیکول‌های مو و تقویت رشد موهای جدید استفاده می‌شود. استفاده موضعی از چای مریم ‌گلی به‌ صورت هفتگی، برای احیای موهای خشک و نازک و افزایش ضخامت موها توصیه می‌شود.

7. بهبود سلامت دهانبهبود سلامت دهان با مریم گلی

گیاه مریم گلی یکی از محبوب‌ترین گیاهان در دندانپزشکی است؛ زیرا درد، التهاب و بوی بد دهان را از بین می‌برد. برای استفاده باید دمنوش مریم گلی را با حجم بیشتری آب آماده کنید تا جوشانده شما رقیق باشد و آن را قبل از خواب در دهان خود قرقره کنید. با این کار گلودرد، التهاب لوزه، زخم‌‌های دهان یا بیماری‌‌های لثه را کاهش خواهید داد. همچنین استفاده از خمیردندان‌های حاوی این گیاه برای سلامتی دهان و دندان بسیار مفید است و می‌تواند به سلامت دندان‌های شما کمک کند.

با دمنوش مریم گلی، به سلامتی سلام کنید…

در این مقاله تلاش کردیم تا به خواص و ارزش غذایی گیاه مریم گلی پرداخته و طرز تهیه دمنوش آن را به شما آموزش دهیم. با توجه به این که مریم گلی یکی از ادویه‌های رایج در آشپزی یا طب سنتی به شمار می‌رود، ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند مصرف بیش از حد این دمنوش کاملا بی خطر است و هیچ عارضه‌ای به همراه ندارد؛ در حالی که این باور درست نیست و باید در مصرف این گیاه جانب احتیاط را رعایت کرد.

در پایان، اگر با خواندن این مطلب تشویق شدید که به اندازه صحیح از مریم گلی استفاده کنید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این شکل، مریم گلی خشک را از قسمت سفارش آنلاین دمنوش سفارش می‌دهید و درب منزل تحویل می‌گیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود