دمنوش گزنه و دنیایی از عجائب

دمنوش گزنه
2.7/5 - (3 امتیاز)

در ایران  طب سنتی طرفداران بسیار زیادی دارد و البته به شدت کاربردی و مفید است. طب سنتی می‌تواند برای هر مشکل و بیماری جسمی و روحی یک راه حل را به شما ارائه کند. خطرات کمتری دارد، ضمن اینکه اثربخشی آن نیز بیشتر است. امروز قصد داریم تا در این مطلب شما را با گزنه و فواید این گیاه آشنا کنیم. ضمن اینکه قرار است دمنوش گزنه را به عنوان یک دمنوش کاربردی به شما بیشتر معرفی کنیم. گزنه گیاهی درمانی دارویی است که علاج و شفای بسیاری از بیماری‌ها را در خود دارد.

سبز و پرفایده مثل گزنه

گیاه گزنه در قسمت برگ، سرشاخه و ریشه مفید، کاربردی و قابل استفاده است. این گیاه بیشتر در مازندران خصوصاً روستاهایی که در قسمت جنوبی ساری قرار گرفته‌اند، رشد می‌کند. خواص گزنه در طب سنتی به شدت زیاد است. این گیاه با سنت و فرهنگ ما رابطه‌ای عجین شده و نزدیک دارد. برای مثال در روستای تاکام و همینطور روستای آقا مشهد، این گیاه را در شب چهارشنبه سوری برای تهیه آش استفاده می‌کنند.

عطر و طعم مطبوع و وسوسه کننده‌ای دارد و برخلاف تصور عموم به جای طعم گزنده و تند، مزه‌ای مطبوع و شیرین دارد. در تهیه آش از شاخه‌های جوان و ظریف این گیاه استفاده می‌شود. اما ما در ادامه قصد داریم تا شما را با دمنوش گزنه آشنا کنیم. این دمنوش قادر است تا بیماری‌های زیادی را از شما دور کند. ضمن اینکه اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا تصمیم گرفته‌اید که لاغر شوید این دمنوش برای شما حکم یک معجزه گر را خواهد داشت.

خواص گزنه در طب سنتیخواص گزنه در طب سنتی

تمام گیاهان و مواد غذایی که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند خواص و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. گاهی اوقات برخی از این گیاهان در تعدادی از کاربردها و خواص مشابه یکدیگر هستند. اما اگر قرار باشد کمی اختصاصی‌تر در مورد آنها صحبت کنیم باید بگوییم که هر کدام از گیاهان دارویی برای یک عارضه، بیماری و مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قسمت به خواص بی‌شمار گیاه گزنه اختصاص داده شده است.

درمان امراض و بیماری ها

اولین ویژگی و خاصیت گیاه گزنه این است که یک درمان موثر و مناسب برای سرماخوردگی خواهد بود. همچنین یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان به حساب می‌آید که کمک می‌کند تا بدن شما در مقابل التهابات و عفونت‌ها محافظت شود. ضمن اینکه گزنه سدی دفاعی و عالی در مقابل بروز بیماری سرطان است.

سرشار مواد معدنی و املاح

گیاه گزنه سرشار از مواد مغذی و معدنی است و شما به راحتی با یک دمنوش یا چای گیاه گزنه می‌توانید این مواد مغذی و معدنی را وارد بدن کنید. ضمن اینکه گزنه منیزیم و کلسیم زیادی دارد و برای پوکی استخوان و استحکام دندان‌ها نیز مفید است.

درمان مشکلات گوارشی و بواسیر

دمنوش گیاه گزنه کمک می‌کند تا شما بیماری بواسیر خود را درمان کنید. ضد قارچ و ضد باکتری است و از حضور و ورود عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین دفع شما را آسان تر خواهد کرد. گیاه گزنه سلامت دستگاه گوارش شما را تضمین می‌کند و انگل‌ها و کرم‌های روده و دستگاه گوارش را از بین خواهد برد. همچنین در درمان نفخ، اسهال و یبوست نیز موثر است.

مبارزه با فراموشیمبارزه با فراموشی با دمنوش گزنه

برای درمان بیماری آلزایمر دمنوش یا چای گیاه گزنه مفید و کاربردی است.

یک مسکن برای دردهای عضلانی و التهابی

برای درمان سردرد، دردهای التهابی، پشت درد و دردهای عضلانی، روی خاصیت ضد التهابی گیاه گزنه حساب کنید. اگر با درد روماتیسم یا ایجاد زگیل بر روی پوست روبه‌رو شدید، حتما از برگ گیاه گزنه استفاده کنید.  ضمن اینکه گیاه گزنه می‌تواند نیروی جنسی شما را تقویت کند.

نافع برای دفع سموم

گیاه گزنه یک پاک کننده محسوب می‌شود که مواد زائد و ناخواسته را از بدن شما خارج کرده و وزن شما را کاهش می‌دهد. نوشیدن روزانه ۴  فنجان الی ۵ فنجان از چای گیاهی یا دمنوش گزنه کمک می‌کند تا سوخت و ساز شما افزایش پیدا کند و اشتهای شما کم شود. پس برای کاهش وزن و لاغری کاربردی و مفید است.

حفظ سلامت قلب

ضمن اینکه برای سلامت قلب خود توصیه می‌کنیم که حتما روزی یک فنجان از این گیاه را نوش جان کنید. گیاه گزنه قادر است تا تنش‌های به وجود آمده در رگ‌های خونی و شریان‌های شما را کاهش داده و گردش خون شما را بهبود ببخشد. این اتفاق موجب می‌شود تا شما با سکته مغزی و حملات قلبی روبرو نباشید. همچنین گیاه گزنه قادر است فشار خون و هایپرتنشن بالا را کاهش داده و از برزو تهوع نیز جلوگیری کند.

محافظ کلیه ها

همچنین گیاه گزنه ادرارآور است و سلامت کلیه‌های شما را تضمین می‌کند. می‌دانید که افزایش یافتن میزان ادرار از رشد یافتن و ایجاد سنگ کلیه جلوگیری خواهد کرد. این گیاه درمانی حتی برای درمان بیماری آرتریت نیز مفید و کاربردی است. به عبارتی شما با مصرف دمنوش یا چای گیاه گزنه می‌توانید علائم بیماری آرتریت را درمان کنید.

حفظ آرامش با گزنهحفظ آرامش با گزنه

به لحاظ ارزش غذایی دمنوش گیاهی گزنه، می‌توان گفت که این گیاه سرشار از آهن و ویتامین  C است. به همین دلیل برای سلامت جسم و روح و همینطور رفع خستگی‌های خود می‌توانید روزانه خود را به یک فنجان دمنوش گزنه مهمان کنید.

برای سلامت پوست و مو

گزنه در درمان کردن ریزش موهای شما تاثیر دارد و حتی استفاده آن قبل از عادت ماهیانه برای بانوان کمک می‌کند تا ناراحتی‌ها و درهای آن‌ها کاهش پیدا کند. حتی اگر از بیماری‌های پوستی مانند اگزما رنج می‌برید، دمنوش و چای گیاه گزنه برای این مشکل نیز موثر است. همان طور که گفتیم گزنه یک گیاه ضد التهاب است.

حفظ سلامت دهان و دندان ها

گیاه گزنه قادر است تا التهاب لثه شما را کم کند و با استفاده کردن آن به صورت دهان شویه می‌توانید از تشکیل پلاک بر روی دندان خود جلوگیری کنید.

گزنه موثر در بهبود آلرژی

دمنوش گزنه آلرژی شما را درمان می‌کند. سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و به شدت انرژی زا است.

تضمین سلامت تیروئید

در نهایت بد نیست بدانید که گیاه گزنه در سلامت تیروئید شما نیز نقش و تاثیر بسیار مهم و کاربردی دارد.

طرز تهیه دمنوش گزنهطرز تهیه دمنوش گزنه

تهیه این دمنوش درست مانند طرز تهیه دمنوش آویشن بوده و اصلاً سخت نیست. شما به راحتی می‌توانید در منزل و هر روز، این دمنوش را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر گزنه 2 الی 3 قاشق غذاخوری
آب جوش 1 الی 2 پیمانه

برای آماده سازی این دمنوش شما به کمی برگ گزنه خشک شده و آب احتیاج دارید. کافیست که در یک قوری آب جوش، ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری پودر یا گیاه خشک شده گزنه را ریخته و اجازه بدهید تا آب قوری شما با گیاه گزنه به جوش آمده و قل بخورد. بعد از به جوش آمدن هم اجازه بدهید تا دمنوش گزنه شما ۲۰ دقیقه دم کشیده و آماده استفاده شود. بعد از ۲۰ دقیقه دمنوش شما آماده است. شما می‌توانید این دمنوش را با توت خشک، عسل، نبات یا سایر شیرین کننده‌ها نوش جان کنید.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی گزنه

گیاه گزنه فواید بسیار زیادی دارد، اما درست مانند سایر گیاهان استفاده بیش از اندازه این گیاه شما را با مشکلاتی نیز روبرو خواهد کرد. البته  ناگفته نماند که استفاده از گیاه گزنه اگر به صورت صحیح  باشد شما را با عوارض خاصی روبه‌رو نمی‌کند. در ادامه مشکلات و عوارض استفاده بیش از اندازه گیاه گزنه را با هم مرور خواهیم کرد.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی گزنه
  • در برخی از موارد شما بعد از استفاده از این گیاه با واکنش‌های آلرژیک روبه‌رو خواهید بود. همچنین در موارد نادر، دمنوش گزنه موجب ایجاد اسهال یا گرفتگی معده شما خواهد شد. در صورت بروز چنین مشکلی حتماً استفاده از آن را کمتر یا متوقف کنید.
  • بانوان باردار و شیرده ممکن است که نیاز به استفاده از این گیاه داشته باشند. به این جهت که این گیاه ادرارآور است. اما دقت کنید که در مصرف کردن دمنوش گزنه زیاده‌روی نداشته باشید. چون گزنه می‌تواند انقباضات رحمی را به همراه داشته باشد که البته این اتفاق خطر سقط جنین را افزایش خواهد داد. همچنین بد نیست بدانید که گیاه گزنه بر هورمون‌های جنسی ما یعنی استروژن و آندروژن تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنند که بانوان باردار و شیرده حتی‌الامکان از این گیاه استفاده نکنند.
  • همچنین گیاه گزنه تاثیر بسیار زیادی بر فشار خون دارد و به عبارتی در دسته داروهای ضد فشار خون بالا یا کاهنده فشارخون قرار می‌گیرد. گزنه را در دسته دیورتیک‌ها قرار داده‌اند.
  • همینطور فراموش نکنید که استفاده از گیاه و دمنوش گزنه مانند دمنوش پونه ، برای کودکان زیر ۱۲ سال نیز منع مصرف داشته و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

گیاه گزنه، یک درمانگر واقعی

طرز تهیه دمنوش پر خاصیت و مفید گزنه را با هم مرور کردیم و گفتیم که اگر از این دمنوش یا گیاه بیش از اندازه استفاده کنید چه مشکلاتی برای شما پیش خواهد آمد. باید این نکته را خاطرنشان کنیم که اگر از داروهای مفید برای بیماری‌های قلبی، دیابت یا سایر بیماری‌ها استفاده می‌کنید، قبل از تهیه گزنه یا استفاده از دمنوش آن، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

گاهی اوقات برخی از گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی تداخل دارند و موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری در بدن ما می‌شوند. در دیگر موارد نیز این گیاهان می‌توانند اثرات داروهای شیمیایی را تشدید کنند و مجدداً صدمات و لطمات زیادی به بدن ما وارد کنند. درهرحال شناخت طبع و سیستم بدن شما در اولویت است. بعد از آن نیز بهتر است حتما پیش از استفاده از گیاهان دارویی، با افراد متخصص و ماهر در این حوزه مشورت کنید. در پایان، اگر گزنه در خانه ندارید، می‌توانید از قسمت سفارش انلاین دمنوش اسنپ فود کمک بگیرید. با عطاری آنلاین اسنپ فود، هر آنچه نیاز داشته باشید در کمترین زمان به دستتان خواهد رسید.

نظرات کاربران

ساشین جاملی زاده
21.خرداد.1402

سلام وای دختر خاله بهم دمنوش گزنه داد اسهال گرفتم چطور خودش میخوره هیچی نمیشه

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام بدن شما واکنش‌های آلرژیک به دمنوش گزنه نشان داده گزنه موجب ایجاد اسهال یا گرفتگی معده شما شده . در صورت تکرار بروز چنین مشکلی حتماً استفاده از دمنوش گزنه را کمتر یا متوقف کنید

شیدا لاوندی
21.خرداد.1402

سلام دمنوش گزنه برای لاغری خوبه ؟ میتونید چای و سالاد برای لاغری بهم معروفی کنید مرسی

اقدس مسافرزاده
21.خرداد.1402

سلام دمنوش گزنه برای درمان ریزش مو میخورم و اینکه گزنه جوشندم بصورت اسپره به موهام میزنم اگر کسی نخواست دمنوش بخوره میتونه از گزنه اینجوری استفاده کنه

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام سپاسگزاریم که تجربه خودتون از مصرف دمنوش گزنه اشتراک گذاشتید گزنه سرشار از آهن و ویتامین سی هستش که برای مو و پوست و بدن مفید هستش

محمدحسن توتونچی
21.خرداد.1402

سلام چقدر این دمنوش گزنه پر خاصیت هستش این دمنوش میشه سفارش داد موجود دارید

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام با بلاگ اسنپ فود در زمینه های مقاله های آموزشی و طرز تهیه و معروفی خوراکی ها دمنوش ها غذاها … در خدمتون هستیم برای سفارش و خرید دمنوش گزنه از اسنپ فود استفاده کنید https://snappfood.ir/service/attari?page=0