آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع نوشیدنی ها
3.7/5 - (11 امتیاز)
6

طرز تهیه آب زرشک طبیعی و شربت زرشک

زهرا دهقان 14 تیر 1400 7 دقیقه

شاید بسیاری از افراد دوست داشته باشند که بتوانند آب زرشک خانگی و سالم درست کنند اما راه و روش آن را نمی‌دانند. در این مقاله به خواص زرشک و روش های تهیه آب زرشک و شربت زرشک می پردازیم.

طرز تهیه آب زرشک خانگی

آب زرشک به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد یکی از محبوب ترین نوشیدنی هاست که در اکثر آبمیوه فروشی ها و کافی شاپ ها سرو می شود اما معمولاً آب زرشک های آماده کاملاً طبیعی نیستند و اگر کاملاً طبیعی باشند قیمت بسیار بالایی دارند. شما می توانید به راحتی آب زرشک را با قیمت بسیار کم تر و با کیفیت بسیار بالاتر به صورت خانگی تهیه کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید. در ادامۀ این مطلب طرز تهیه آب زرشک به روش های مختلف در اختیار شما قرار گرفته است.

طرز تهیه آب زرشک تازه

مهرماه فصل برداشت زرشک است و شما می توانید در این زمان با تهیۀ زرشک تازه اقدام به تهیۀ آب زرشک تازه کنید و همچنین می توانید زرشک تازه را تمیز کرده و پس از شستن، داخل فریزر نگهداری کنید تا هر زمان که مایل بودید آب زرشک تازه داشته باشید از زرشک های تازۀ خود برای تهیۀ آب زرشک تازه استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیۀ آب زرشک تازه

  • زرشک تازه: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۲ پیمانه
  • نمک و یا شکر: به مقدار مورد نیاز

طرز تهیه آب زرشک طبیعی

برای تهیۀ آب زرشک تازه با استفاده از زرشک تازه و طبیعی ابتدا باید زرشک ها را کاملاً تمیز کنید و سپس با استفاده از آب سرد آن‌ها را شستشو دهید. پس از شستن زرشک ها، آن‌ها را داخل یک ظرف بریزید و آب را اضافه کنید. با حرارت ملایم و کم، صبر کنید تا آب به نقطۀ جوش برسد و سپس درب قابلمه را ببندید و پس از ۱۰ دقیقه حرارت را خاموش کنید. پس از سرد شدن محتویات ظرف آن‌ها را داخل یک آبکش غیر فلزی بریزید و با دست فشار دهید تا آب زرشک کاملاً خارج شود.

برای تهیۀ آب زرشک با این روش همچنین توصیه می شود برای جلوگیری از تیره شدن شربت یا تأثیر منفی حرارت روی شربت زرشک پس از اینکه آب به نقطۀ جوش رسید زرشک ها را به آب اضافه کرده و پس از چند دقیقه که زرشک ها با حرارت ملایم پخته شدند، حرارت را خاموش کنید.

برای خوشمزه تر شدن آب زرشک و همچنین برای کمتر کردن طعم و مزۀ ترشی زرشک می توانید در مراحل پایانی پخت آب زرشک، زمانی که کمی گرم است به آن نمک و یا شکر اضافه کنید. نمک از طعم ترشی آب زرشک کاسته و شکر به آن طعم شیرینی می دهد که می توانید با توجه به ذائقۀ خود طعم آب زرشک را تنظیم کنید.

طرز تهیه آب زرشک سیاه

برای تهیۀ آب زرشک طبیعی و خوشمزه بهترین زرشکی که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد زرشک سیاه است. زرشک سیاه در مقایسه با زرشک پلویی رنگ تیره تری دارد و دارای هسته است. برای تهیۀ آب زرشک با استفاده از زرشک سیاه باید به ازای هر ۱ کیلوگرم زرشک سیاه مقدار ۴ لیتر آب استفاده کنید.

طرز تهیه آب زرشک سیاه

طرز تهیه آب زرشک کوهی به این صورت است که ابتدا باید زرشک ها را پس از پاک کردن و شستن، داخل مخلوط کن و یا آب‌میوه‌گیری بریزید و پس از تهیۀ آب زرشک آن را صاف کنید و با مقدار آب مشخص شده روی حرارت قرار دهید. بهتر است از ظرف غیر فلزی استفاده کنید و حرارت را اصلاً زیاد نکنید تا رنگ آب زرشک و طعم آن به خوبی حفظ شود.

در صورتی که تمایل دارید آب زرشک را به صورت تازه مصرف کنید و نیازی به نگهداری طولانی مدت آن ندارید بهتر است آب زرشک را نجوشانید تا خواص آن حفظ شود اما نکتۀ قابل توجه این است که جوشاندن آب زرشک ماندگاری آن را بیشتر کرده اما خواص آن را از بین می برد.

برای تهیۀ زرشک سیاه می توانید به عطاری ها مراجعه کرده و زرشک سیاه تهیه کنید. زرشک سیاه یا زرشک کوهی به علت طبیعی بودن دارای خاصیت بسیار زیادی است اما چون دانه دارد باید با دقت بسیار زیادی صاف شود و از توری پارچه ای رد شوند.

طرز تهیه آب زرشک با زرشک خشک

گاهی در فصل هایی که به زرشک تازه دسترسی ندارید ممکن است علاقه داشته باشید تا آب زرشک تهیه کنید و یا گاهی به علت خواص بسیار زیاد این نوشیدنی به شما توصیه شود تا آب زرشک تهیه کنید. در صورتی که به زرشک تازه دسترسی نداشته باشید می توانید با استفاده از زرشک خشک آب زرشک تهیه کنید.

طرز تهیه آب زرشک با زرشک خشک

برای تهیۀ آب زرشک با زرشک خشک باید به ازای هر ۲۵۰ گرم زرشک خشک، ۴ لیوان آب استفاده کنید. طرز تهیۀ آب زرشک با زرشک خشک به این صورت است که باید زرشک ها را به مدت ۵ الی ۶ دقیقه در آب خیس کنید تا به این صورت گرد و خاک زرشک ها از آن‌ها گرفته شود. زرشک ها را آب کشی کنید و با مقدار آب مورد نیاز روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه آب به نقطۀ جوش رسید به مدت ۱۰ دقیقه باید زرشک ها را بجوشانید و در این مدت درب ظرف را ببندید. پس از خاموش کردن حرارت، صبر کنید تا آب زرشک سرد شود و سپس با استفاده از یک صافی غیر فلزی آب زرشک را صاف کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید.

برای تنظیم مزۀ ترشی آب زرشک می توانید مقدار آب را کمتر یا زیاد تر کنید اما دقت کنید که برای تهیۀ آب زرشک با زرشک خشک بهتر است تا از روش جوشاندن استفاده کنید تا آب زرشک شما خوشمزه تر و دارای ظاهر بهتری شود. اگر تمایل داشتید زرشک ها را داخل میکسر بریزید نباید بیشتر از ۳۰ یا ۴۰ ثانیه آن‌ها را داخل میکسر مخلوط کنید زیرا در غیر این صورت تفالۀ زرشک کاملاً خرد می شود و صاف کردن آن کار سختی است.

طرز تهیه شربت زرشک تازه

شربت زرشک یکی از شربت های بسیار گوارا و خوشمزه است که برای روزهای گرم سال طرفداران زیادی دارد و به علت خواص و طعم فوق العادۀ خود به یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها تبدیل شده است. طعم ترش زرشک در ترکیب با شهد بسیار دلپذیر است. برای تهیۀ این شربت بسیار خوشمزه با ما همراه باشید.

طرز تهیه شربت زرشک تازه

مواد لازم برای تهیۀ شربت زرشک تازه

  • زرشک: ۱ کیلوگرم
  • شکر: دو و نیم کیلوگرم
  • آب: ۲ پیمانه
  • گلاب و عرق هل در صورت تمایل: ۲ قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه شربت زرشک

برای تهیۀ شربت زرشک تازه و خانگی ابتدا باید شهد را آماده کنید. برای تهیۀ شهد شربت، شکر را به همراه آب روی حرارت قرار دهید تا غلظت پیدا کند و قوام بیاید. برای تهیۀ شهد بهتر است شکر را هم نزنید و فقط و مراقب باشید شکر روی لبه های ظرف باقی نماند.

زرشک ها را برای تهیۀ شربت زرشک تازه پاک کرده و بشویید. زرشک ها را به شهد شربت اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی بجوشند. اگر طعم ترش زرشک را دوست دارید شکر زیادی اضافه نکنید. شربت زرشک با زرشک تازه بسیار خوشمزه و خوش طعم است اما اگر به عطر و طعم هل و گلاب علاقه دارید در این مرحله چاشنی ها را به شربت اضافه کنید و سپس درب قابلمه ببندید و بعد از مدت کوتاهی زیر آن را خاموش کنید تا سرد شود.

برای تهیۀ شربت زرشک خوش رنگ و خوشمزه بهتر است زرشک را زیاد نجوشانید و فقط از حرارت کم استفاده کنید چون حرارت زیاد باعث می شود طعم شربت تلخ شود. بعد از آماده شدن شربت، زرشک ها را از شربت جدا کنید و از آن‌ها به همراه مقداری شربت برای مربا استفاده کنید. این مربا فوق العاده خوشمزه است و برای صبحانه های تابستان بی نظیر است. باقی ماندۀ شربت را صاف کرده و داخل شیشۀ مخصوص شربت بریزید و در جای سرد و خنک نگهداری کنید.

شربت زرشک یکی از دل‌پذیرترین نوشیدنی ها برای عصرانۀ روزهای گرم سال است و می توانید این شربت را به همراه یخ و مقداری زرشک تازه تزئین و سرو کنید.
برای تزئین شربت زرشک می توانید در قالب های یخ پنج یا شش دانه زرشک تازه که تمیز و شسته شده قرار دهید و روی آن‌ها آب بریزید و سپس داخل فریزر قرار دهید. هنگام سرو شربت زرشک از این قالب های یخ استفاده کنید تا ظاهر زیبا و جذابی به نوشیدنی شما بدهد و طعم شربت مشخص شود.

طرز تهیه شربت زرشک

خواص آب زرشک

زرشک یکی از میوه های اعجاب انگیز طبیعت است که به علت خواص فوق العاده و بی نظیری که دارد برای بیماری های زیادی مفید است و به بهبود عملکرد دستگاه های مختلف بدن کمک می کند. برای استفاده از زرشک و بهره‌مندی از خواص این میوۀ معجزه آسا بهترین روش مصرف آن به صورت آب زرشک است که در قسمت های قبل با نحوۀ تهیۀ آن آشنا شدید. در ادامه می توانید خواص آب زرشک را مطالعه کنید. خواص آب زرشک عبارت هستند از:

  • بهبود سلامت قلب و با استفاده از آکالوئید موجود در زرشک که سبب انجام واکنش های شیمیایی می شود و به درمان فیبریلاسیون دهلیزی قلب کمک می کند.
  • آب زرشک موجب تنظیم سوخت و ساز بدن شده و از چاقی شکمی، فشار خون بالا و قند خون بالا جلوگیری می کند و به درمان این بیماری ها کمک می کند.
  • رفع سوء هاضمه یکی از خواص مهم آب زرشک است که برای بهبود این مشکل می توان از چای زرشک نیز استفاده کرد. برای بهبود این مشکل بهتر است آب زرشک حدود ۱۵ دقیقه قبل از غذا نوشیده شود.
  • بهبود سلامت دستگاه گوارش و برطرف کردن مشکلات گوارشی از خواص بی نظیر زرشک است.
  • زرشک دارای خاصیت آنتی باکتریایی است و به بهبود بیماری های عفونی بدن مانند عفونت دستگاه گوارش و عفونت دستگاه ادراری کمک می کند.
  • درمان اسهال یکی از خواص زرشک است که به علت بربرین موجود در زرشک است.
  • کمک به کنترل و درمان دیابت یکی از خواص زرشک است. زرشک به بهبود سوخت و ساز چربی ها، التهابات بدن و مقاومت انسولینی بدن کمک می کند و سبب کنترل و درمان قند خون و دیابت می شود. زرشک در مقایسه با متفورمین که داروی قند خون است دارای عملکرد بسیار خوبی است و بدون هیچ عارضه ای به درمان این بیماری کمک می کند.
  • زرشک به پاک سازی و سم زدایی کبد و کیسۀ صفرا کمک می کند و موجب تصفیۀ خون می شود که این کار را به وسیلۀ افزایش ترشح صفرا در کبد انجام می دهد و موجب پاک سازی و سم زدایی کبد می شود.

خواص آب زرشک

جمع بندی

اگر مایل هستید از یک نوشیدنی طبیعی با خواص بسیار زیاد برای روزهای گرم سال استفاده کنید و علاقه ای به نوشیدنی های صنعتی و غیر طبیعی ندارید، آب زرشک و شربت زرشک یکی از بهترین نوشیدنی ها برای شما است که به بهبود سلامت بدنتان کمک زیادی می کند. دقت کنید که زیاده روی در مصرف این نوشیدنی ممکن است موجب ایجاد عوارضی در بدن شود. به همین دلیل باید در مصرف و نوشیدن آن دقت کرد.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(6 دیدگاه)

سیما پاکرو
03 مهر 1402

سلام اب زرشک و خود زرشک برای کبد خوبه یا نباید استفاده بشه مرسی

  • snappfoodadmin
    03 مهر 1402

    سلام زرشک و آب و آبمیوه زرشک به پاک سازی و سم زدایی کبد و کیسۀ صفرا کمک می کند و باعث تصفیۀ خون می شود که این کار را به وسیلۀ افزایش ترشح صفرا در کبد انجام می دهد و موجب پاک سازی و سم زدایی کبد می شود.

محمدرضا ن
12 دی 1401

خسته نباشید باز هم از این مطالب بذارید، خیلی کاربردیه.

  • Snappfood
    12 دی 1401

    سلام محمدرضا عزیز خوشحالیم که از این مطلب راضی بودین، اگر دنبال مطالب بیشتری در این حیطه هستید پیشنهاد میکنیم مطلب زیر درباره فواید ریشه زرشک را از دست ندهید. https://blog.snappfood.ir/خواص-ریشه-زرشک/

HXD
12 دی 1401

خیلی حال کردم خیلی کامل بود آموزش هاش، من فقط یکیشو امتحان کردم و شدنیه. کاش بیشتر درباره خود آب زرشک مینوشتید.

  • Snappfood
    12 دی 1401

    سلام دوست عزیز، این مطلب مربوط به آموزش انواع مختلف آب زرشک هست، اگر به این موضوع علاقه دارید مطلب زیر که درباره فواید آب زرشک نوشته شده است رو مطالعه کنید. https://blog.snappfood.ir/فواید-آب-زرشک/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود