جامع ترین آموزش طرز تهیه‌ لازانیا‌ی گوشت-مرغ-اسفناج در فر و بدون فر

لازانیا

چگونه لازانیا درست کنیم؟

بی‌تردید لازانیا یکی ازمحبوب‌ترین پاستاهای ایتالیایی است که به اشکال مختلف و با مواد مختلف طبخ می‌شود. سوال اینجاست که دستور پخت لازانیا چیست؟ لازانیا رولی چیست؟ سس بشامل و سس لازانیا چگونه آماده می‌شود؟ چه فوت و فن‌هایی را باید به کار بگیریم تا لازانیای حرفه‌ای‌تر و خوشمزه‌تری‌ را تهیه کنیم؟ همچنین قصد داریم در این‌مقاله طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ‌کرده، لازانیای اسفناج و لازانیا با مرغ را در فر و بدون فر آموزش دهیم. تمام این‌سؤالات را در این‌مطلب از اسنپ فود پاسخ خواهیم داد. ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ‌کرده

طرز تهیه لازانیا گوشت

طرز تهیه لازانیا

مواد لازم تهیه لازانیا‌ی گوشت:                                                                                                                       

  1. ورقه‌های لازانیا: 12عدد
  2. نمک و دانه فلفل سیاه: به میزان لازم
  3. پیاز نگینی خرد شده: 1 عدد (140 گرم)
  4. روغن مایع (مخصوص سرخ کردن): به میزان لازم
  5. سیر (کوبیده شده):2حبه (10 گرم)
  6. گوشت چرخ‌کرده (مخلوط گوسفند و گوساله): 400 گرم
  7. گوجه فرنگی ( پوره شده):4 عدد (400گرم)
  8. جوزهندی (پودر شده): 1 قاشق چایخوری (3گرم)
  9. رب گوجه فرنگی:1قاشق غذا‌‌‌‌‌خوری
  10. پنیر موتزارلا و گودای رنده شده: به میزان لازم
  11. کره:100 گرم
  12. آرد سفید: 4 قاشق سوپ‌خوری
  13. شیر:2پیمانه

طرز تهیه‌‌ی سس لازانیا :

طرز تهیه سس لازانیا

سس لازانیا

طرز تهیه‌ی سس لازانیا به این‌صورت است که ابتدا، پیاز نگینی‌خورد‌‌‌شده را در تابه‌ای حاوی روغن‌ داغ، با حرارت ملایم تفت دهید تا نرم و شفاف شود؛سپس سیر را به آن بیافزایید تا عطر آن به مشام برسد. گوشت‌ چرخ‌کرده را به تابه افزوده و تفت دهید تا آب گوشت کاملا کشیده شود و گوشت تغییر رنگ دهد؛ در حین تفت دادن، گوشت را دائما هم بزنید. سپس پوره‌ی گوجه‌فرنگی، جوزهندی و مقداری نمک و فلفل سیاه را به آن بیافزایید. رب گوجه‌فرنگی را در تابه‌ای دیگر حاوی روغن تفت داده تا خوش رنگ شود. سپس آن را همراه مقداری آب به تابه اضافه کنید. حرارت را ملایم کنید تا گوشت به مدت 40 دقیقه بصورت ریز جوش بپزد.

سس بشامل لازانیا:

طرز تهیه سس بشامل لازانیا

سس بشامل

برای تهیه‌ی سس بشامل، کره را در ظرفی می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم؛ سپس آرد را به آن اضافه کرده و هم می‌زنیم تا بپزد اما تغییر رنگ ندهد. در این‌مرحله حرارت را ملایم می‌کنیم، شیر را به آرامی اضافه کرده و مرتب هم می‌زنیم تا سس به جوش آید و کمی غلیظ شود. (دقت کنید اگر شیر را یک دفعه اضافه کنید، آرد گلوله شکل شده و به راحتی در شیر حل نمی‌شود.) در انتها نمک و فلفل را اضافه کرده و هم می‌زنیم .

سس بشامل شما آماده است.

طرز پخت لازانیا:

طرز پخت لازانیا

دستور پخت لازانیا

ورقه‌های لازانیا به شکل تقریبا پهن، در رنگ‌های متنوع موجود است که می توان از کلیه فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کرد. در ابتدا ورقه‌های لازانیا را در ظرفی حاوی آب در حال جوشیدن و نمک و روغن مایع به مدت 7 تا 10 دقیقه قرارداده (البته نوعی از ورقه‌های لازانیا به صورت نیمه پخت در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود که باید به مدت           2تا3 دقیقه جوشیده‌ شود. نوعی از ورقه‌های لازانیا احتیاج به پخت ندارند، به عنوان و راهنمای بسته‌ها توجه کنید.) سپس آن را به آرامی آبکش کنید، دقت کنید تا ورقه ها پاره نشوند.فر را از15دقیقه قبل روی حرارت180درجه سانتیگراد تنظیم و گرم کنید.

سس بشامل لازانیا را طبق دستور بالا آماده کنید. دیواره‌ها و کف ظرف مخصوص فر را با کمی کره آب‌شده و سس بشامل لازانیا آغشته کنید؛ در ردیف اول ظرف، ورقه‌های لازانیا را کنار هم بچینید (به گونه‌ای که لبه‌ها روی یکدیگر قرارگیرند) ؛ سپس به ترتیب یک لایه سس بشامل لازانیا، یک لایه مخلوط گوشت و یک لایه پنیر موتزارلا و گودای رنده شده بریزید. به همین منوال لایه‌‌‌ها را ادامه داده و روی لایه‌ی آخر لازانیا را با سس بشامل و پنیر موتزارلا و گودای رنده شده کاملا بپوشانید.

روی ظرف را با ورقه فویل آلمینیومی بپوشانید و لازانیا را به مدت 45 دقیقه در طبقه‌ی وسط فر (گرم شده از قبل) قرار دهید. در15دقیقه‌ی آخر پخت فویل را برداشته و گریل فر را روشن کنید تا روی‌لازانیا طلایی رنگ شود. سپس ظرف را از فر خارج کرده و برش بزنید و با جعفری خرد‌‌شده تزیین کنید.در ادامه قصد داریم طرز تهیه لازانیا را بدون نیاز به فر آموزش دهیم.

طرز تهیه لازانیا بدون فر:

دستور پخت لازانیا بدون فر

طرز تهیه لازانیا بدون فر

اگر برای تهیه‌ی این‌پاستای محبوب ایتالیایی به فر دسترسی ندارید، اصلا نگران نباشید. شما می‌توانید به راحتی یک لازانیای خوشمزه در تابه و روی گاز منزلتان درست کنید.

کلیه‌ی مراحل طبخ غذا مانند همان دستور پختی است که در بالا ذکر شد. فقط در مرحه چینش ورقه های لازانیا و گوشت و سس بشامل از تابه استفاده می‌کنیم. به این شکل که بسته به شکل ورقه‌های لازانیا (دایره‌ای یا مستطیلی)، از تابه‌ی دایره‌ای یا مستطیلی استفاده کنید. کف و دیواره‌ی تابه را به سس بشامل و کره ذوب‌شده آغشته کرده و ورقه‌های لازانیا را کف تابه قرار دهید؛ سپس به ترتیب یک لایه سس بشامل لازانیا، یک لایه مخلوط گوشت و یک لایه پنیر موتزارلا و گودای رنده شده بریزید. به همین منوال چیدن لایه‌ها را ادامه داده و روی لایه‌ی آخر لازانیا را با سس بشامل و پنیر موتزارلا و گودای رنده شده کاملا بپوشانید.در انتها درب تابه را ببندید و روی حرارت ملایم قراداده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بپزد.

طرز تهیه لازانیا‌ی سبزیجات

مواد میانی لازانیا کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. می توان درکنار گوشت و حتی بجای گوشت از سبزیجاتی چون قارچ، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، هویج وکرفس بادمجان استفاده کرد. که باید آن‌ها را کمی تفت داد تا نرم شود.

در ادامه قصد داریم طرز پخت لازانیای اسفناج را آموزش دهیم .

دستور پخت لازانیا اسفناج

طرز تهیه لازانیای اسفناج

مواد لازم ‌تهیه‌ی لازانیای اسفناج :

  1. لازانیا:12ورق
  2. پیاز نگینی خرد شده:1عدد
  3. روغن: به مقدار لازم
  4. زدچوبه:1قاشق چایخوری
  5. گوشت چرخ کرده (مخلوط گوسفند و گوساله):350 گرم
  6. سرکه سفید:3 قاشق سوپ خوری
  7. اسفناج تفت داده شده:250 گرم
  8. ریحان (پاک و خرد شده):25 گرم
  9. پوره گوجه فرنگی:400 گرم
  10. نمک و دانه فلفل سیاه: به مقدار لازم
  11. پنیر ریکوتا:300 گرم
  12. پنیر پارمزان:100 گرم
  13. زرده تخم مرغ:1عدد
  14. کره: به مقدار لازم
  15. پنیر موتزارلا:350 گرم

کلیه مواد لازم برای تهیه‌‌ی این پاستای خوشمزه را می توانید از سوپر مارکت اسنپ فود تهیه کنید.

سس لازانیای اسفناج:

ابتدا پیاز نگینی خرد‌شده را در تابه‌ای حاوی روغن داغ، با حرارت ملایم تفت دهید تا نرم و شفاف شود؛ زردچوبه را به آن بیافزایید و تفت دهید؛ سپس سیر را به آن اضافه کنید تا عطر آن به مشام برسد. گوشت چرخ کرده را به تابه افزوده و تفت داده تا آب گوشت کاملا کشیده شود و گوشت تغییر رنگ دهد؛ در حین تفت دادن، گوشت را دائما هم بزنید؛ سپس پوره گوجه فرنگی، سرکه، مقداری نمک و فلفل سیاه را به آن بیافزایید. مقداری آب به تابه اضافه کرده و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید؛ سپس حرارت را ملایم کنید تا 15 دقیقه بپزد. در اواخر پخت، اسفناج و ریحان را به آن اضافه کنید و تفت دهید.پنیر ریکوتا را همراه پنبر پارمزان، زرده تخم مرغ، مقداری نمک و فلفل سیاه در ظرفی بریزید و با همزن دستی هم بزنید.

طرز تهیه لازانیای اسفناج:

کف و دیواره‌های ظرف مخصوص فر را با مقداری کره چرب کنید؛ یک ردیف ورقه‌های لازانیا را در ظرف بچینید؛ یک لایه از مخلوط پنیر ریکوتا، یک لایه سس لازانیای اسفناج و یک لایه پنیر موتزارلا را روی آن بریزید و به همین ترتیب ادامه دهید؛ در نهایت لایه آخر را با لایه ای از پنیر موتزارلا و مخلوط ریکوتا بپوشانید.سایر مراحل پخت لازانیای اسفناج از جمله طرز تهیه لازانیا بدون فر و لازانیا در فر و مدت زمان پخت مانند لازانیای گوشت می باشد.

طرز تهیه لازانیا با مرغ

طرز تهیه لازانیا مرغ

لازانیای مرغ

طرز پخت لازانیا با مرغ شبیه به طرز تهیه‌ی لازانیا با گوشت چرخ‌کرده می‌باشد، با این تفاوت که مرغ را می‌توان از قبل پخت و ریش ریش کرد یا به قطعات کوچک تقسیم نموده و بجای گوشت چرخ‌کرده استفاده کرد. همچنین می‌توانید از قارچ، فلفل دلمه‌ای، کرفس خرد شده، هویج خرد شده بنابر ذائقه خود کنار مرغ استفاده کنید.

لازانیا رولی

طرز تهیه‌ی سس میانی لازانیای رولی دقیقا مانند لازانیای گوشت، لازانیا با مرغ و لازانیای اسفناج می باشد، اما نحوه‌ی پیچیدن آن متفاوت است. به این شکل که ورقه‌های لازانیای پخته شده را روی کاغذ مخصوص قرارداده؛ سپس سس بشامل یا مخلوط پنیر ریکوتا را در امتداد ورقه ها پخش کنید؛ مقداری از مواد میانی را نیز روی هر ورق قرار داده و ورقه‌های لازانیا را بطور جداگانه رول کنید. کف ظرف مناسب را با کره و سس بشامل آغشته کرده و رول هارا کنار هم قراردهید؛ در انتها روی رول ها را با پنیر پارمزان و جعفری بپوشانید.

نکات مهم پخت لازانیا:

  • شیر سس بشامل را در ظرفی جداگانه به آرامی گرم کنید و در آن یک برگ بو و دو عدد میخک قرار دهید. زمانی‌که خواستید شیر را به آرد اضافه کنید، برگ بو و میخک‌ها را از آن خارج کنید. این روش عطر  بینظیری را به سس شما می‌دهد.
  • اگر سس بشامل شما گلوله گلوله شد، آن را از صافی ردکنید و روی ظرف را با محافظ غذا بپوشانید تا روی آن بسته نشود.
  • اگر سس بشامل شما سرد شده است، به آن کمی شیر یا آب اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • هنگام جوشاندن ورقه‌های لازانیا، به آن کمی زردچوبه اضافه کرده به کمک یک قاشق چوبی آن‌ها را جابجا کنید تا به هم نچسبد.
  • با توجه به ذائقه خود از آویشن، ریحان‌خشک، اورگانو، برگ بو و… در سس لازانیا استفاده کنید.
  • مواد میانی لازانیا کاملا به ذائقه‌ی شما بستگی دارد؛ می‌توان درکنار گوشت و حتی بجای گوشت از سبزیجاتی چون قارچ، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، هویج و کرفس استفاده کرد. که باید آن‌ها را کمی تفت داد تا نرم شود. همچنین می‌توانید بجای گوشت از مرغ، سوسیس، ژامبون و… استفاده کنید.

شما از چه فوت‌و‌فن‌هایی در پخت لازانیا استفاده می‌کنید؟ چه‌ جایگزینی برای گوشت در سس لازانیا پیشنهاد می کنید؟ ادویه‌ی مورد علاقه شما در طبخ لازانیا چیست؟ نقطه نظرات خود را با ما در اسنپ فود در میان بگذارید.