طرز تهیه بورک اسفناج، غذایی گیاهی و محبوب ترکیه ای

طرز تهیه بورک اسفناج
1.5/5 - (2 امتیاز)

شاید یکی از چیزهایی که باعث محبوبیت بورک در اکثر کشورها شده است، تنوع طعم‌های آن است. برای مثال، پیش از این در اسنپ فود، انواع طرز تهیه بورک گوشت، طرز تهیه مرغ ساده و سیب زمینی را با هم دیدیم، این بار هم قصد داریم طرز تهیه بورک اسفناج را آموزش دهیم. این بورک برای گیاهخواران بسیار مناسب بوده و پیشنهاد میکنیم برای یادگیری طرز تهیه آن در ادامه با ما همراه باشید. همچنین، اگر به بورک علاقه داشته باشید، می‌توانید طرز تهیه بورک گوشت ترکی را نیز در سایت مطالعه کنید.

بورک اسفناج
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

بورک اسفناج، بورکی سبز و پرخاصیت

دقت کنید که با طرز تهیه بورک اسفناج در ماکروفر و فر می‌توانید فینگرفود سالم‌تر و کم‌چرب‌تری داشته باشید. مشخصات پخت این پیش‌غذای لذیذ را در ادامه ببینید:

مواد لازم برای تهیه بورک اسفناج

مایه فیلینگ بورک اسفناج می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد، اما مواد لازم و دستور پختی که در ادامه می‌آید، یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع این بورک گیاهی است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
اسفناج 400 گرم
پیاز یک عدد
سیر 2 حبه
شیر نصف لیوان
پنیر خامه‌ای 2 قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا 200 گرم
خمیر یوفکا به تعداد کافی
زعفران دم‌کرده یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه بورک اسفناجبورک اسفناج با خمیر خانگی

برای تهیه این غذای خوشمزه و مقوی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: اسفناج را خوب بشویید و همراه 2 لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. حدود 10 دقیقه صبر کنید تا اسفناج‌ها به طور کامل بپزند.
  • مرحله دوم: پیازهای نگینی شده را در مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند، چند دقیقه بعد، سیر رنده شده را اضافه کنید و پس از اینکه عطر سیر بلند شد، ادویه‌های لازم را اضافه کرده و با بقیه مواد تفت دهید.
  • مرحله سوم: اسفناج‌های پخته شده را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس آن‌ها را به محتویات تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید.
  • مرحله چهارم: در ادامه طرز تهیه بورک اسفناج و پنیر، باید پنیر خامه‌ای را به تابه اضافه کنید و کمی صبر کنید تا نرم شود. سپس، نصف پنیر پیتزا و مقداری نمک هم اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: بورک اسفناج بدون فر هم قابل طبخ است و کافیست بورک‌ها را در روغن سرخ کنید، اما در صورت استفاده از فر، باید آن را از چند دقیقه قبل روی دمای 180 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا کاملا گرم شود.
  • مرحله ششم: در ظرفی جداگانه، زعفران دم کرده، روغن و شیر را با هم مخلوط کرده و کنار دست خود بگذارید.
  • مرحله هفتم: خمیر یوفکا را به آرامی روی سطحی صاف پهن کنید و با استفاده از یک قلم‌موی مخصوص آشپزی، روی آن را با مخلوط شیر آغشته کنید تا نرم شود.
  • مرحله هشتم: مقداری از مواد داخلی بورک اسفناج را همراه باقیمانده پنیر پیتزا به صورت خطی ابتدای خمیر یوفکا بریزید و آن را رول کنید.
  • مرحله نهم: بورک اسفناج رولی را داخل سینی فر و روی کاغذ روغنی قرار دهید. می‌توانید آن را به صورت گرد بپیچید تا ظاهر شکیل‌تری داشته باشد. مقداری دیگر از مخلوط شیر را روی آن رومال کنید در صورت تمایل مقداری کنجد، سیاهدانه یا تخم خرفه روی بورک‌ها بپاشید.
  • مرحله دهم: به مرحله آخر از طرز تهیه بورک اسفناج رسیدیم. بین 20 تا 30 دقیقه زمان لازم است تا بورک در طبقه وسط فر بپزند. سپس برای طلایی شدن رویه آن‌ها، چند دقیقه گریل را روشن کنید.

حالا بورک اسفناج خوشمزه شما آماده شده است و می‌توانید آن را با سس دلخواه خود سور کنید.

نکته: شکل پیچیدن بورک‌ها کاملا سلیقه‌ای است. مثلا می‌توانید همان‌طور که گفته شد، کل رول بورک را به صورت دایره‌ای بپیچید تا موقع سرو، ظاهری شبیه کیک داشته باشد. راه دیگر این است که رول‌های بورک را پس از پخت، با یک کارد تیز به ابعاد مساوی برش بزنید و به صورت تک نفره سرو کنید.

طعم های مختلف بورک اسفناج

اگر به مواد لازم گفته شده در دستور پخت بالا، مقداری سیب‌زمینی آبپز شده و پوره اضافه کنید یک بورک اسفناج و سیب زمینی بسیار خوشمزه خواهید داشت که البته به اندازه بورک اسفناج ساده، رژیمی نیست! به علاوه، طعم بورک اسفناج و قارچ با خمیر یوفکا هم بسیار عالی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحان کنید.

در صورت تمایل، اضافه کردن مقداری مرغ یا گوشت به این بورک خوشمزه هم بلامانع است و می‌توانید طعم‌های متفاوتی مثل بورک اسفناج و گوشت، یا بورک اسفناج و مرغ داشته باشید.

استفاده از انواع چاشنی‌ها و طعم دهنده‌ها هم کاملا به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید کاری کنید که با مقداری پودر سیر یا تخم گشنیز نیم‌کوب شده، عطر و طعم بورک‌های شما، حال و هوای مهمان‌ها را کاملا عوض کند. همچنین، پیشنهاد میکنیم اگر به طعم سیب زمینی علاقه دارید، طرز تهیه بورک سیب زمینی را نیز در سایت مشاهده کنید.

طرز تهیه بورک اسفناج با خمیر هزارلابورک اسفناج با خمیر هزارلا

دستور پخت بورک اسفناج با خمیر هزارلا یا فیلو، هیچ تفاوتی با طرز تهیه بورک اسفناج با خمیر یوفکا ندارد، اما اگر می‌خواهید بورک اسفناج با خمیر خانگی درست کنید می‌توانید از دستور تهیه خمیر بورک سیب زمینی پیروی کنید تا یک خمیر سبک و پوک خانگی داشته باشید که در تهیه غذاهای دیگری مانند باقلوا یا سمبوسه هم قابل استفاده است.

بورک اسفناج با نان تستبورک اسفناج با نان تست

یکی از روش‌های طرز تهیه بورک اسفناج این است که به جای خمیر یوفکا یا فیلو از نان‌های تست نرم و تازه استفاده کنید. برای این منظور، اطراف و لبه‌های خشک نان‌های تست را جدا کرده و با یک وردنه، آن‌ها را پهن و نازک کنید. دست‌های خود را با آب نمناک کنید و مواد میانی بورک اسفناج را در یک طرف نان‌ها ریخته و به آرامی با دست، آن‌ها را رول کنید.

نکته: تازه بودن نان‌های تست باعث می‌شود که انعطاف‌پذیر باشند و موقع رول کردن، خرد نشوند.

برای تهیه بورک اسفناج سوخاری، نان‌های تست را اول داخل تخم‌مرغ زده شده و پس از آن، داخل مقداری آرد سوخاری بغلطانید و برای یک ساعت داخل یخچال بگذارید.

پس از این مدت می‌توانید بورک‌های اسفناج را از یخچال خارج کرده و در روغن سرخ کنید.

بورک اسفناج زابلیبورک اسفناج زابلی

بورک اسفناج زابلی نوعی نان محلی در منطقه سیستان است که با سبزی سوزی سیستان یا اسفناج تهیه می‌شود و غذایی بسیار مقوی است. برای تهیه آن، باید با آب، روغن، نمک، رازیانه و مقداری خمیر مایه، یک خمیر سبک خانگی درست کنید.

از خمیر چانه‌هایی درست کرده و داخل آن‌ها را با مواد میانی بورک که همان اسفناج آبپز شده و تفت خورد در روغن حیوانی است، پر کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی سیر رنده شده هم به مواد میانی اضافه کنید.

نکته: بهتر است با چنگال، روی بورک‌ها را سوراخ کنید تا خمیر کاملا مغزپخت شود.

در شکل اصیل و سنتی، بورک اسفناج زابلی را داخل تنور می‌پزند، اما شما می‌توانید برای این منظور از فر هم استفاده کنید. دمای فر باید 200 درجه سانتیگراد باشد و حدود 30 دقیقه بعد که بورک‌های اسفناج طلایی شدند، آماده سرو هستند.

بورک اسفناج ترکمنیبورک اسفناج ترکمنی

بورک در ترکمن صحرا با طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود و به آن پیراشکی ترکمنی هم می‌گویند که غذایی محبوب در افطاری‌های ماه مبارک رمضان است.

یکی از انواع معروف بورک ترکمنی، بورک گوشت و سیب زمینی است، اما می‌توان به عنوان مواد میانی، از سبزیجاتی مانند اسفناج هم استفاده کرد.

طرز تهیه بورک اسفناج ترکمنی تفاوت چندانی با دستورهای قبلی ندارد، اما چیزی که مزه متفاوتی به بورک‌های محلی می‌دهد، خمیر خانگی آن‌ها است، با این حال همان‌طور که گفته شد می‌توانید خمیر یوفکا را جایگزین این خمیرها کنید تا پخت این غذاها زمان کمتری از شما بگیرد.

بورک اسفناج به درب خانه رسید…

اگر شاغل یا دانشجو هستید و فرصت کافی برای تهیه این بورک‌های خوشمزه را ندارید، اسنپ فود در خدمت شماست. شما می‌توانید با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود غذای موردعلاقه خود را در کمترین زمان و با بهترین کیفیت درب منزل دریافت کنید.

نظرات کاربران