آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه ترشی کدو حلوایی
تهیه انواع ترشی و شور
به این مقاله امتیاز دهید
2

طرز تهیه ترشی کدو حلوایی به 3 روش مختلف

مینا اسماعیل بیگی 18 دی 1402 7 دقیقه

طرز تهیه ترشی کدو حلوایی ، یکی از روش‌های استفاده از این ماده غذایی مفید در سبد غذایی است. اگر سبک هندی تهیه این ترشی را در پیش بگیرید، باید سرکه را با موادی مثل نمک، شکر، دارچین، زنجبیل و پوست لیموترش حرارت دهید و سپس تکه‌های کدو تنبل را به آن اضافه کنید. در سبک افغانی تهیه این ترشی، مخلوط میکس‌شده سرکه، سیر، سیاه‌دانه و فلفل را با تکه‌های از قبل پخته‌شده کدو حلوایی ترکیب کنید. اگر هم خواستید از چاشنی گوجه‌فرنگی استفاده کنید، تکه‌های کدو حلوایی را در سس گوجه که شامل سیر و پیاز، گوجه خرد‌شده، رنده پوست لیموترش، ادویه‌های معطر و سرکه و آب‌لیمو است، بپزید. درنهایت ترشی آماده‌شده را در بطری شیشه‌ای درب‌دار بریزید و آن را داخل یخچال نگهداری کنید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی ترشی کدو حلوایی را با هم می‌بینیم. این جدول مربوط به طرز تهیه این ترشی به سبک هندی و افغانی است. اگر بخواهید از روش تهیه ترشی با سس گوجه استفاده کنید، زمان آماده‌سازی، کمی طولانی‌تر خواهد بود.

ترشی کدو حلوایی

تعداد نفرات یک شیشه ترشی نسبتا بزرگ
زمان آماده‌سازی ترشی 15 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه ترشی کدو حلوایی هندی

یکی از رایج‌ترین دستورهای تهیه ترشی کدو حلوایی ساده ، سبک هندی این ترشی است که در آن عطر و طعم دارچین و زنجبیل واقعا وسوسه‌کننده و اشتهاآور است. در ادامه مواد لازم و مراحل تهیه این ترشی خوش‌طعم و متفاوت را با هم می‌خوانیم:

عکس ترشی کدو حلوایی هندی

مواد لازم برای تهیه ترشی کدو حلوایی هندی

برای تهیه این ترشی خوش‌طعم و متفاوت، مواد اولیه زیر را فراهم کنید. در نظر داشته باشید که منظور از لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی 1 کیلوگرم
سرکه 2 لیوان
دانه فلفل سیاه 10 عدد
پوست لیموترش 1 عدد
چوب دارچین 1 عدد
شکر 1 قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه و خردشده ساطوری نصف قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه ترشی کدو حلوایی هندی

برای تهیه ترشی کدو حلوایی به سبک هندی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا کدو حلوایی را بشویید و پوست بگیرید. سپس دانه‌های کدو را جدا کنید و آن را به‌صورت نگینی یا خلالی خرد کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه سرکه را داخل ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس پوست لیموترش را به‌صورت خلالی خرد کنید و همراه با زنجبیل خرد‌شده داخل سرکه بریزید.
  • مرحله سوم: دانه فلفل سیاه، نمک، شکر و دارچین را هم به سرکه اضافه کنید. هنگامی که نمک و شکر کاملا در سرکه حل شدند، تکه‌های کدو حلوایی را در سرکه بریزید و 15 دقیقه صبر کنید تا بپزند.
  • مرحله چهارم: پس از این مدت شعله گاز را خاموش کنید تا ترشی داخل قابلمه خنک شود. درنهایت ترشی را داخل بطری‌های شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید و در یخچال بگذارید.

طرز تهیه ترشی کدو حلوایی افغانی

طعم ترشی کدو حلوایی به سبک افغان‌ها، کمی تند و تیز است. با‌این‌حال اگر می‌خواهید تیزی و تندی طعم سرکه در این ترشی کمتر احساس شود، می‌توانید 1 فنجان آب جوشیده سردشده هم به سرکه اضافه کنید. در ادامه مواد لازم و دستور تهیه این ترشی را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه ترشی کدو حلوایی افغانی

مواد لازم برای تهیه ترشی کدو حلوایی افغانی

مواد اولیه ترشی کدو حلوایی افغانی به‌صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی 1 کیلوگرم
سرکه 2 فنجان
سیر 1 بوته
سیاه‌دانه 2 قاشق مرباخوری سرپر
نمک و فلفل تازه به مقدار لازم

مراحل دستور تهیه ترشی کدو حلوایی افغانی

برای تهیه این ترشی به سبک افغانی، مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: ابتدا کدو حلوایی را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت مربعی خرد کنید. سپس تکه‌های کدو حلوایی را با مقداری آب در ظرفی مناسب بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید تا بپزند و نرم شوند.
  • مرحله دوم: کدو حلوایی‌های پخته‌شده را داخل آبکش بریزید و کنار بگذارید تا خنک شوند.
  • مرحله سوم: در ادامه یک بوته سیر را هم بشویید و پوست بگیرید. سپس حبه‌های سیر را همراه با سرکه، مقداری فلفل تند و کمی سیاه‌دانه داخل مخلوط‌کن بریزید تا کاملا میکس شوند.
  • مرحله چهارم: حالا تکه‌های کدو حلوایی را همراه با کمی فلفل تازه و سیاه‌دانه در ظرفی شیشه‌ای بریزید و مخلوط سرکه را به آن‌ها اضافه کنید.

این ترشی ظرف مدت 5 تا 7 روز آماده می‌شود؛ اما باید در مکانی دور از نور خورشید قرار گیرد.

طرز تهیه ترشی کدو حلوایی با گوجه فرنگی

اگر برای چشیدن طعم ترشی کدو حلوایی عجله ندارید و می‌توانید تا چند هفته صبر کنید، مطابق دستور زیر عمل کنید تا ترشی خوش‌رنگ مجلسی شما آماده شود.

طرز تهیه ترشی کدو حلوایی با گوجه فرنگی

مواد لازم برای تهیه ترشی کدو حلوایی با سس گوجه

مواد اولیه ترشی کدو حلوایی با سس گوجه، کمی مفصل‌تر و به‌صورت زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی 500 گرم
گوجه‌فرنگی خردشده 400 گرم
پیاز قرمز متوسط 2 عدد
سیر 3 حبه
فلفل سبز تند 2 عدد
سرکه سیب 450 میلی‌لیتر
روغن مایع 30 میلی‌لیتر
آب‌لیمو 1 فنجان
شکر 250 گرم
زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
پوست رنده‌شده لیموترش 1 قاشق غذاخوری
زنجبیل رنده‌شده 1 قاشق غذاخوری
پودر زیره 1 قاشق غذاخوری
پودر گشنیز 1 قاشق غذاخوری
نمک دریا 1.5 قاشق چای‌خوری
دانه شنبلیله 1 قاشق چای‌خوری

مراحل آماده کردن ترشی کدو حلوایی با گوجه فرنگی

دستور تهیه ترشی کدوحلوایی با گوجه به شرح زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا پیازها را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت حلقه‌های نازک برش بزنید. حبه‌های سیر را هم بشویید، پوست بگیرید و همراه تکه‌های زنجبیل رنده کنید.
  • مرحله دوم: تابه‌ای مناسب را روی حرارت بگذارید و داخل آن مقداری روغن بریزید تا داغ شود. سپس دانه‌های شنبلیله را در روغن تفت دهید تا جایی که صدای ترکیدن آن‌ها به گوش برسد.
  • مرحله سوم: پیازهای خرد‌شده، سیر و زنجبیل رنده‌شده را هم به تابه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر و زنجبیل بلند شود.
  • مرحله چهارم: در ادامه پودر گشنیز، پودر زیره و زردچوبه را هم به محتویات تابه اضافه کنید و یک دقیقه دیگر همه مواد را با هم تفت دهید.
  • مرحله پنجم: حالا گوجه‌های خرد‌شده را در تابه بریزید و اجازه دهید محتویات تابه چند دقیقه روی حرارت ملایم بجوشند و آب گوجه‌فرنگی کمی کشیده شود. سپس رنده‌های پوست لیموترش را هم در تابه بریزید.
  • مرحله ششم: کدو حلوایی را بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را به‌صورت تکه‌های هم‌اندازه مکعبی خرد کنید. فلفل سبزها را هم بشویید، از طول برش بزنید و دانه‌های داخل آن‌ها را بیرون بیاورید.
  • مرحله هفتم: حالا تکه‌های کدو حلوایی و فلفل سبز را همراه با آب‌لیمو و سرکه سیب به تابه اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: صبر کنید تا مواد کمی با هم بجوشند و کدو حلوایی کاملا بپزد. در ادامه کدو‌ حلوایی‌ها را از تابه خارج کنید و در ظرفی جداگانه کنار بگذارید.
  • مرحله نهم: در این مرحله از طرز تهیه ترشی کدو حلوایی ، نمک و شکر را به تابه بیفزایید و صبر کنید تا سس ترشی کمی جوشیده و غلیظ‌تر شود.
  • مرحله دهم: دوباره تکه‌های کدو حلوایی را به تابه برگردانید تا کنار بقیه مواد گرم شوند. حالا شعله گاز را خاموش کنید و ترشی را به‌همان صورت داغ داخل بطری‌های شیشه‌ای بریزید.
  • مرحله یازدهم: پس از اینکه ترشی در دمای محیط خنک شد، آن را داخل یخچال بگذارید و تا چند هفته درب شیشه را باز نکنید تا ترشی معطر شما کاملا جا بیفتد.

فوت و فن های تهیه ترشی کدو حلوایی و نکات لازم

در طرز تهیه ترشی کدو حلوایی ، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • ترشی کدو حلوایی به سبک هندی، حدود یک روز بعد از آماده کردن و گذاشتن در یخچال، قابل استفاده است و بهتر است ظرف یک هفته مصرف شود.

فوت و فن های تهیه ترشی کدو حلوایی و نکات لازم

  • ترشی کدو حلوایی به سبک افغانی تا زمان مصرف، به 5 تا 7 روز زمان نیاز دارد. این ترشی را هم در یخچال بگذارید و ظرف حدود یک هفته آن را مصرف کنید.
  • برخلاف دو مورد قبل، چند هفته طول می‌کشد تا ترشی کدو حلوایی با گوجه برسد. با‌این‌حال پس از باز کردن درب این ترشی هم بهتر است زودتر آن را مصرف کنید و حتما آن را داخل یخچال بگذارید.

چطور از ترشی کدو حلوایی نگهداری کنیم؟

ترشی کدو حلوایی را در بطری‌های شیشه‌ای، خشک و استریل بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید. این ترشی حتما باید داخل یخچال و دور از نور خورشید یا گرما نگهداری شود.

چرا ترشی کدو حلوایی کپک می‌زند؟

هنگامی که مواد ترشی کدو حلوایی را داخل بطری‌های شیشه‌ای ریختید، روی مواد به اندازه نصف بند انگشت، یک لایه روغن مایع یا روغن زیتون بریزید. این کار مانع کپک زدن ترشی کدو‌حلوایی می‌شود. البته فراموش نکنید که درب ظرف هم باید کاملا محکم باشد تا هیچ هوایی به داخل آن نفوذ نکند.

بهترین جایگزین ها در تهیه ترشی کدو حلوایی کدامند؟

شما می‌توانید در طرز تهیه ترشی کدو حلوایی به‌جای چوب دارچین، دانه فلفل و زنجبیل تازه، از پودر این ادویه‌ها استفاده کنید. اما این را هم در نظر داشته باشید که برای مثال اضافه کردن پودر دارچین به مایه ترشی، رنگ ترشی را کدرتر می‌کند.

خواص کدو حلوایی

کدو تنبل سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین A و ویتامین‌های گروه B است. به‌علاوه این ماده غذایی منبعی غنی از آهن، فولات، کلسیم، پتاسیم و فسفر محسوب می‌شود. بنابراین به دلیل وجود این مواد مغذی می‌توانید در بهبود سیستم ایمنی بدن، تقویت قلب و ماهیچه‌ها و پیشگیری از بیماری‌های التهابی، روی کدو تنبل یا همان کدو حلوایی حساب کنید.

خواص کدو حلوایی

ترشی کدو حلوایی، ترشی جذاب و پاییزی

نحوه درست کردن ترشی کدو حلوایی به 3 روش مختلف را برای شما توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم این ترشی را تهیه کرده و یک طعم جدید و جذاب را چاشنی غذاهایتان کنید. البته، اگر میوه فروشی در نزدیکی شما نیست یا فرصت بیرون رفتن از منزل را ندارید، می‌توانید روی کمک سفارش آنلاین میوه از اسنپ فود حساب کنید. با اسنپ فود، سفارش شما در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به درب منزل ارسال خواهد شد.

سوالات متداول

برای گرفتن طعم تند و تیز ترشی کدو حلوایی چه کنیم؟

برای این منظور می‌توانید با اضافه کردن یک فنجان آب جوشیده سرد‌شده به سرکه، سرکه را رقیق‌تر کنید.

مدت ماندگاری ترشی کدو حلوایی چقدر است؟

ترشی کدو حلوایی ماندگاری زیادی ندارد و بهتر است آن را ظرف مدت یک هفته مصرف کنید.

چرا ترشی کدو حلوایی کپک می زند؟

این موضوع می‌تواند به خاطر خشک نبودن یا تمیز نبودن ظرف ترشی باشد. همچنین نفوذ هوا به داخل ظرف ترشی هم یکی دیگر از دلایل کپک زدن ترشی کدو حلوایی است.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود