آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه حلوای خرما
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه حلوای خرما؛ مجلسی، رولتی و با بیسکوییت

زهرا دهقان 03 تیر 1400 6 دقیقه

 یکی از بهترین دسرهایی که در مراسم مذهبی، شادی، غم، مهمانی‌ها و افطاری‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، دسرهای حلوایی هستند. طرز تهیه حلوای خرما، روش‌ها و مدل‌های بسیار مختلفی دارد که به هر شکلی که باشد اگر به درستی تهیه شود، بسیار خوشمزه خواهد بود. حلوای خرما یکی از آن حلواهای بسیار مقوی و خوشمزه است که یک جایگزین بسیار مناسب و مقوی برای شیرینی‌هایی است که با قند و شکر مصنوعی تهیه می‌شوند.

حلوای خرما یکی از محبوب‌ترین دسرهایی است که در جنوب کشورمان بیشتر تهیه می‌شود و رسپی حلوا با شیره خرما نیز مخصوص این منطقه است. البته این حلوا شباهت زیادی به طرز تهیه حلوای ویفری داشته و مراحلی شبیه به آن را در طبخ این شیرینی مقوی باید دنبال کنیم.
انواع این حلوا، به روش‌های گوناگونی تهیه می‌شود، اما به طور کلی اگر در تهیه این حلوا از شیر نیز استفاده شود، طعم و عطر فوق العاده‌ای داشته و به مراتب خوشمزه‌تر خواهد بود. از طرفی دیگر اگر شیر را از مواد اولیه این حلوا حذف کنید، باعث می‌شود که ماندگاری و نگهداری این دسر خوشمزه ساده‌تر باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به طرز تهیه حلوا با خرما، بیندازیم.

حلوای خرما
4 تعداد نفرات
20 دقیقه زمان آماده سازی
45 دقیقه زمان پخت غذا
متوسط میزان سختی

مواد اولیه حلوا خرما

برای تهیه حلوا خرما، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد اولیه میزان لازم
آرد 1 پیمانه
کره با روغن 3/1 پیمانه
پودر هل و دارچین 1 قاشق چای خوری
زعفران دم کرده به مقدار کافی

طرز تهیه حلوای خرما خوشمزه

تهیه حلوای خرما

برای تهیه این حلوای بسیار خوشمزه و مقوی باید مراحل پخت را به صورت زیر دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا هسته‌ خرماها را خارج کرده و در صورت لزوم پوست آن‌ها را جدا کنید و در میکسر بریزید. پوره خرما باید کاملا نرم و یکدست شود.
  • مرحله دوم: حال آرد را که سه بار الک کرده‌اید روی حرارت قرار داده و با دمای ملایم آن را تفت بدهید. مهم‌ترین کار در پخت حلوا، تفت دادن صحیح آرد است. اگر آرد را به خوبی تفت ندهید، مزه خام بودن آن در تمام طعم حلوا پخش شده و باعث افت کیفیت آن خواهد شد. برای این منظور لازم است که شعله را کم و زیاد نکنید و صبور باشید تا آرد تغییر رنگ داده و طلایی شود.
  • مرحله سوم: پس از تغییر رنگ آرد، مقدار بسیار کمی از آن را برداشته و با مقداری کره یا روغن ترکیب کنید. اگر رنگ ترکیب به دست آمده قهوه ای تیره یا روشن شد و سفید نبود می‌توانید کره یا روغن را به آرد اضافه کنید. مجدد ترکیب آرد و روغن را هم بزنید تا آرد با روغن نیز تفت داده شود.
  • مرحله چهارم: در این مرحله باید پودر هل، پودر دارچین و زعفران دم کرده را اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: خرما را با مقدار کمی کره روی حرارت ترکیب کنید تا بافت خرما نرم شود.
  • مرحله ششم: حال خرما را به حلوا اضافه کرده و حدود یک دقیقه روی حرارت هم بزنید.
  • مرحله هفتم: دست‌های خود را تمیز شسته و ترکیب حلوا و خرما را با دست ورز دهید. این کار را باید آن‌قدر ادامه دهید تا خمیر کاملا صاف و یکدست شود.
  • مرحله هشتم: حلوا را در ظرف خود پهن کرده و روی آن را با پودر نارگیل، مغز پسته و گل محمدی تزئین کنید.

نکته ۱: اگر مایل هستید این حلوای خوشمزه را با شیر تهیه کنید، می‌توانید پس از افزودن خرما به آرد برای این مقدار مواد یک پیمانه شیر نیز اضافه کنید. برای خوب جذب شدن شیر باید ترکیب حلوا و خرما را به همراه شیر روی حرارت هم بزنید تا شیر به ترکیب شما جذب شود.

نکته ۲: برای تهیه حلوا با شیره خرما، به راحتی می‌توانید به جای شیر، از ارده در ترکیب آن استفاده کنید. سپس باید کمی روی حرارت هم بزنید تا ارده به ترکیب شما جذب شود. بعد از این کار باید حلوا را به خوبی ورز دهید. اکنون شما یک بمب انرژی فوق العاده خوشمزه در اختیار دارید.

طرز تهیه حلوای خرما مجلسی

طرز تهیه حلوای خرما مجلسی

برای تهیه یک حلوا خرما مجلسی، می‌توانید ترکیب حلوا را به شکل حلوای خرما رولتی درآورید. برای این کار لازم است تا پس از تهیه حلوا و آماده شدن آن، حلوای خود را روی یک پلاستیک پهن کرده و با وردنه سطح آن را صاف کنید. حالا حلوا را رول کرده و نایلون را دور آن بپیچید و سپس آن را در یخچال قرار دهید. یک ساعت به حلوا اجازه دهید تا استراحت کند و خودش را بگیرد. سپس رول حلوا را با چاقوی تیز برش دهید و در ظرف پذیرائی قرار دهید و روی رولت ها را با پودر پسته و نارگیل تزئین کنید. با این روش شما یک حلوای خرما رولتی و مجلسی در اختیار دارید.
یک روش دیگر برای تهیه حلوای خرما مجلسی، این است که میکس خرما را به حلوا را اضافه نکنید و آن را جداگانه پس از ترکیب با کره و نرم شدن کنار بگذارید. سپس حلوا را روی پلاستیک پهن کنید و آن را به وردنه کاملا صاف کنید. سپس میکس خرما را به آرامی و با قاشق روی حلوا پهن کنید و تمام سطح حلوا را با خرما بپوشانید. شما می‌توانید روی خرما پودر پسته یا پودر نارگیل نیز بریزید. حالا به آرامی پلاستیک را تا روی سطح حلوا آورده و لول کنید تا حلوا رول شود. پس از اینکه رولت آماده شد آن را داخل یک پلاستیک قرار داده و در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. یک ساعت به حلوا زمان دهید تا در یخچال بماند. سپس حلوا را از پلاستیک خارج کرده و با چاقوی تیز برش دهید و در ظرف قرار دهید.
یکی از زیبایی‌های این حلوا ترکیب دو رنگ رولت آن است که ظاهر بسیار زیبا و شیکی دارد و برای مجلس عالی است.

طرز تهیه حلوای خرما با بیسکوییت

یکی دیگر از ترکیب‌های بسیار خوشمزه که طرفداران زیادی نیز دارد و می‌تواند هنر و سلیقه شما را در پخت حلوا نشان دهد، حلوای خرما با بیسکوییت است. برای تهیه این حلوای خوشمزه می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.

  • مرحله اول: برای تهیه حلوای خرما با بیسکوییت لازم است تا مواد مورد نیاز را طبق رسپی حلوا با خرما آماده کنید و بیسکوییت پتی بور یا هر نوع بیسکوییتی که طعم آن را می‌پسندید، انتخاب کنید.
  • مرحله دوم: بیسکوییت‌ها را داخل یک نایلون زیپ‌دار ریخته و آن‌ها را به خوبی بکوبید تا نرم شوند. بهتر است بیسکوییت‌ها را داخل میکسر نریزید تا فرم پودر نگیرند و تردی آن‌ها حفظ شود.
  • مرحله سوم: حلوای خرما را روی یک پلاستیک پهن کنید. روی حلوا یک پلاستیک دیگر پهن کرده و سطح آن را با وردنه صاف کنید. سپس پلاستیک را بردارید.
  • مرحله چهارم: بیسکوییت‌ها را روی سطح حلوا بریزید، به شکلی که با یک چنگال تمام سطح حلوا را با بیسکوییت بپوشانید. بهتر است از هر طرف از حلوا به اندازه یک سانتی‌متر را خالی بگذارید و بیسکوییت نریزید.
  • مرحله پنجم: کمی گردوی پودر شده روی بیسکوییت‌ها بریزید تا حلوای شما طعم بهتری به خود بگیرد.
  • مرحله ششم: حالا می‌توانید حلوا را رول کنید و آن را داخل یک پلاستیک تمیز قرار داده و در یخچال بگذارید. رول حلوا باید چیزی در حدود یک ساعت در یخچال مانده تا به خوبی خودش را بگیرد.
  • مرحله هفتم: رولت را از یخچال و پلاستیک خارج کرده و با یک چاقوی تیز آن را ببرید.
  • مرحله هشتم: برای تزئین نهایی می‌توانید روی سطح رولت‌ها را با گاناش تزئین کنید و پودر نارگیل بریزید.

خواص خرما

خرما یکی از مقوی‌ترین میوه‌هایی است که تا به امروز شناخته شده و به عنوان یکی از بهترین منابع برای تأمین مواد مورد نیاز بدن استفاده می‌شود. این میوه مقوی علاوه بر ویتامین‌های A، E، B و C  به عنوان منبع پتاسیم، کلسیم، مس، منیزیم و منگنز برای بدن شناخته می‌شود و دارای فیبر، پروتئین، قند و کربوهیدرات بالایی است.
خرما دارای طبع گرم و تر است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها پزشکان و متخصصان طب سنتی، مصرف خرما را توصیه می‌کنند. از جمله این بیماری‌ها، می‌توان، به کم خونی اشاره کرد. در حقیقت خرما یک خون‌ساز طبیعی محسوب شده و به علت آهن و اسید فولیکی که موجود دارد برای درمان کم خونی بسیار مفید است. زنان باردار نیز که بابت فقر آهن نگران هستند؛ حتما باید در برنامۀ غذایی‌شان خرما را قرار دهند.
از دیگر خواص خرما می توان به درمان بیماری‌هایی مانند تاری دید و یا مشکلات قلبی اشاره کرد. خرما برای افرادی که مستعد یبوست و مشکلات معده هستند نیز مفید است. این ماده غذایی فوق العاده ارزشمند به علت مقدار زیاد آنتی اکسیدانی که دارد برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها فوق العاده موثر است. فراموش نکنید زیادی روی در مصرف هر ماده غذایی خطرناک است و استفاده بیش از حد از خرما ممکن است موجب ایجاد بیماری قند و آسیب به کبد و طحال شود و فشار خون را بالا ببرد.

چطور بهترین حلوا خرما را سفارش دهیم؟

در این مطلب با آموزش و طرز تهیه حلواهای متفاوتی مانند حلوای خرما با بیسکوییت، حلوای مجلسی و حلوای خرما رولتی همراه شما بودیم. برای تهیه این حلوای بسیار خوشمزه توجه کنید که بهتر است از خرمای دشتستان استفاده کنید تا طعم و بافت حلوای شما به شکل ویژه ای خاص تر شود. همچنین فراموش نکنید حتما آرد مورد استفاده برای حلوا، آرد تازه باشد و حتما آرد را سه بار الک کنید تا بافت حلوا پوک‌تر و خوشمزه‌تر شود. پیشنهاد می‌کنیم که از طریق اسنپ فود، نسبت به سفارش آنلاین شیرینی از نوع حلوا خرمایی اقدام کرده و بدون زمان گذاشتن برای تهیه این شیرینی مقوی، بسته‌های مجلسی و باکیفیت آن را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

اگر علاقه مند به تهیه حلوا هستید:

طرز تهیه شیرینی میکادو

طرز تهیه نان خرمایی خانگی (شیرینی خرمایی)

طرز تهیه کلوچه خرمایی (شیرینی خرمایی)

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود