آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه سالاد فصل و سس مخصوص سالاد فصل

زهرا دهقان 04 خرداد 1400 5 دقیقه

سالاد فصل، یک نوع از سالاد است که می‌توان آن را در فصول مختلف آن را تهیه کرد و با توجه به طبع هر فصل به آن مواردی اضافه و یا از آن حذف کرد. با این که برای تهیه سالاد فصل چندین طرز تهیه مختلفی وجود دارد، در تمام آن‌ها سبزیجات کاهو، هویج، خیار و گوجه به صورت ثابت وجود دارند. بهتر است برای تهیه سالاد فصل زمستان، چاشنی‌ها و سبزیجاتی با طبع گرم‌ به آن اضافه کنید. سالاد فصل مخلوط، سالاد فصل مجلسی و سالاد فصل مخصوص از انواع این سالاد هستند. متخصصان تغذیه مصرف سالاد را به دلیل داشتن فیبر بالا، ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و سلامت سیستم گوارش توصیه می‌ کنند.

سالاد فصل را می ‌توان به عنوان پیش غذا، میان وعده و در کنار غذا استفاده کرد. توجه داشته باشید که سالاد فصل برای پیش غذا باید سبک و اشتها آور باشد و اگر تصمیم دارید سالاد را همراه غذا سرو ‌شود، نباید همراه غذاهایی که خود طبع سردی دارند مصرف شوند.

مواد لازم برای تهیه سالاد فصل

  • کاهو یا کلم ۱ عدد
  • گوجه فرنگی متوسط ۲ عدد
  • خیار سالادی ۲ عدد
  • هویج متوسط ۲ عدد
  • ذرت ۱۰۰ گرم
  • سس مایونز به میزان کافی
  • نمک و فلفل سیاه به میزان کافی

مواد لازم برای تهیه سالاد فصل

برای تهیۀ سالاد کلم ابتدا باید کاهو یا کلم برگ را به اندازۀ متوسط و یا خلالی خرد کنید. می توانید کاهو یا کلم را متناسب با سلیقۀ خود در زیر باقی مواد قرار دهید. سپس خیارها را کاملاً پوست بگیرید و به طور حلقه ای برش بزنید. البته می توانید پوست خیار را نگیرید. در ادامه باید پوست هویج را بگیرید و با قسمت ریز رنده آن را رنده کنید. سپس نوبت به گوجه می رسد. بهتر است که از گوجه فرنگی سفت استفاده کنید تا هنگام خرد کردن له نشود. می توانید گوجه فرنگی را به شکل حلقه و یا ریزتر خرد کنید. در آخر نوبت به ذرت ها می رسد. باید ذرت را به صورت پخته شده در کنار دیگر مواد قرار داد.

حال تمام موادی که برای سالاد فصل نیاز است خرد شده و آماده است. در انتها باید آن را به شکل دلخواه تزئین کنید. می توان هر کدام از سبزیجات را به صورت مجزا در کنار یک دیگر قرار داد و هویج را روی آن بریزید و یا کاهو یا کلم را در زیر باقی مواد گذاشته و از خیار، هویج و ذرت برای تزئین روی آن استفاده کنید.

سس سالاد فصل

در ایران مرسوم است که از سس مایونز برای سالاد فصل استفاده شود. این سس بسیار چرب بوده و ممکن است خیلی گزینۀ مناسبی برای افرادی که رژیم غذایی خاص دارند مناسب نباشد. پس می توانید سس این سالاد را خودتان در منزل آماده کنید. در ادامه آموزش تهیه سس سالاد فصل را قرار دادیم.

مواد لازم برای تهیه سس سالاد فصل

  • ماست کم چرب
  • آب لیمو تازه
  • آب پرتقال
  • سس مایونز نصف قاشق غذا خوری
  • آویشن و پونه به میزان کافی
  • نمک و فلفل سیاه به میزان کافی

مواد لازم برای تهیه سس سالاد فصل

برای تهیه سس سالاد فصل باید همانند هر سس دیگری تمام مواد گفته شده را به میزان متناسب با یک دیگر مخلوط کنید تا نتیجۀ نهایی کمی غلیظ شود. این سس نسبت به مایونزهای آماده در بازار چربی کمتری دارد.

تزئین سالاد فصل مجلسی

در تزئین سالاد فصل می توان خیلی خلاقیت به خرج داد. تلاش کنید زمان خیلی زیادی صرف این کار نکنید، بیرون ماندن سبزیجات خرد شده از یخچال باعث پلاسیدگی و از بین رفتن تازگی مواد می‌شود. برای تزئین این سالاد می‌توانید از سبزیجات استفاده شده در سالاد استفاده کرد و بهتر سس سالاد به صورت جدا سرو شود. برای تزئین سالاد فصل مجلسی بهتر است از ابتدا تصمیم خود را گرفته و حتی مواد سالاد را به صورت جدا جدا و تقسیم شده در ظرف قرار دهید. این کار به افراد نیز کمک می‌کند به مقدار دلخواه از هر سبزیجات میل کنند. استفاده از مغز کاهو، ذرت، هویج رنده شده، خیار و گوجه حلقه شده جلوه بهتری به سالاد فصل و سفره می ‌بخشد.

طرز تهیه ترشی سالاد فصل

طبیعی است که در فصول پاییز و زمستان، دسترسی به سبزیجات تازه مقداری سخت باشد. جایگزین مناسب برای سالاد فصل همراه غذا، می‌توان از ترشی سالاد فصل استفاده کرد. طرز تهیه این ترشی آسان بوده و مواد لازم برای این کار در تمام فصول فراهم است. همچنین می‌توان به مدت طولانی تری این چاشنی مطبوع را با همان طعم و ظاهر اولیه نگهداری کرد.

مواد مورد نیاز برای تهیه ترشی سالاد فصل

مواد استفاده شده در این ترشی، گوجه، گل کلم، هویج، سیر، فلفل، کرفس و سرکه است. گل‌کلم، هویج و کرفس مواد اصلی می‌باشند که در مخلوطی از آب گوجه و سرکه غوطه ور شده‌اند. مقدار مواد موجود در این ترشی به ذائقه و سلیقه افراد بستگی دارد.

مراحل تهیه ترشی سالاد فصل

مراحل تهیه ترشی سالاد فصل

آب گوجه غلیظ تهیه کنید

گوجه‌ها را در مخلوط کن ریخته و بگذارید خوب له شوند. می‌توان گوجه‌ها را با فشار دست نیز له کرد. به گوجه‌های له شده نمک اضافه کنید. می‌توان از کنسرو آب گوجه فرنگی غلیظ برای سهولت کار استفاده کرد و این کار در نتیجه تأثیر چندانی ندارد. گوجه فرنگی‌های له شده را صاف کنید تا پوست و دانه‌های آن شود. آب گوجه فرنگی را بر روی شعله گذاشته و زمان بدهید غلظت پیدا کند. صبر کنید آب غلیظ گوجه فرنگی خنک شود.

مواد اصلی ترشی سالاد فصل را آماده کنید

هویج، گل کلم و کرفس را خوب شسته و به اندازه مورد نظر خرد کنید. اجازه دهید مواد داخل ترشی کاملاً خشک شوند، این کار از کپک زدن ترشی جلوگیری می‌کند.

مواد ترشی را به مایع ترشی اضافه کنید

بعد از خنک شدن آب گوجه فرنگی، به آن یک لیوان سرکه سفید اضافه کنید. توجه کنید طعم قالب این ترشی، آب گوجه فرنگی است، مقدار سرکه نباید زیاد شود. همچنین ادویه ترشی، زردچوبه، نمک و فلفل را نیز در مایع ریخته و خوب هم می‌زنیم. گل کلم، هویج و کرفس خرد شده را به همراه چند حبه سیر درسته و فلفل سبز درسته در ظرف مورد نظر که از قبل شسته و کاملاً خشک شده ریخته و مایع را به آن اضافه می ‌کنیم. مایع ترشی سالاد فصل باید کاملاً روی مواد را بپوشاند. ترشی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

همان‌طور که خواندید طرز تهیۀ سالاد فصل بسیار آسان است. از این سالاد سبک می توانید به عنوان پیش غذا و یا کنارغذاهای ایرانی استفاده کنید و به سفرۀ خود رنگ زیبا ببخشید.

اگر به تهیه سالاد علاقه مند هستید:

سالاد برنج با سس ماست و سس تمرهندی

طرز تهیه سالادهای معروف کشور اندونزی (آموزش ۵ مدل فوق خوش‌مزه)

نحوه تزئین انواع سالاد (از شیرازی تا الویه و فصل)

 

 

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود