طرز تهیه شله زرد نذری برای ۲۰ نفر

طرز تهیه شله زرد نذری برای ۲۰ نفر
4.9/5 - (136 امتیاز)

طرز تهیه شله زرد نذری برای ۲۰ نفر تفاوت چندانی با طرز تهیه این دسر برای تعداد بیشتر ندارد، بااین‌همه هر قدر مقدار مواد اولیه بیشتر می‌شود خوب‌عمل‌آوردن آن فوت و فن بیشتری طلب می‌کند. بسیاری از افراد طرز تهیه دسر کاملاً ایرانی و خوشمزه را به‌خوبی بلدند و بسیاری هم این دسر لذیذ را به‌صورت آماده خریداری می‌کنند؛ بااین‌حال رنگ و طعم شله زرد نذری برایشان دلچسب‌تر است. اگر دوست دارید دستور پخت شله زرد برای ۲۰ نفر را یاد بگیرید، با این مطلب اسنپ‌فود همراه باشید.

شله زرد نذری برای 20 نفر

تعداد نفرات 20
زمان آماده سازی 150 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

شله زرد (iranian rice pudding)

شله زرد (iranian rice pudding)

یکی از بهترین گزینه‌ها برای نذری، شله زرد است.

شله‌ زرد خوشمزه زعفرانی یا همان persian pudding، یکی از مشهورترین دسرهای ایرانی محسوب می‌شود که با داشتن برنج نیم دانه مرغوب ایرانی و همین طور زعفران، خوراکی خوشمزه و مقوی به حساب می‌آید. پختن شله زرد یک روش مشخص و در عین حال ساده دارد که بیشتر ایرانی‌ها در مورد آن می‌دانند؛ با این همه بهتر است که روش حرفه‌ای تهیه این دسر خوشمزه را دنبال کنید.

پیش از هر چیزی لازم است که مواد اولیه مورد نیاز برای آموزش شله زرد برای 25 نفر یا همان شعله زرد را مشاهده کرده و مطابق با آن‎‌ها، آماده سازی اولیه را پیش ببرید:

مواد شله زرد برای ۲۰ نفر

مواد شله زرد، برای پخت مناسب 20 نفر، به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
برنج دانه شکسته یا نیم دانه 400 گرم
شکر 200 گرم
نبات خرد و سابیده شده 150 گرم
گلاب 2.5 فنجان
خلال بادام 100 تا 150 گرم
هل سفید (هل شیرینی پزی) 2/1 قاشق چایخوری
زعفران 3/2 قاشق چایخوری
آب سرد 6 لیوان
یخ یک قطعه
کره 80 گرم
دارچین برای تزئین به مقدار کافی
خلال پسته برای تزئین به مقدار کافی

طرز تهیه شله زرد برای ۲۰ نفر (shole zard)

طرز تهیه شله زرد برای ۲۰ نفر

شله زرد، دسر و نذری اصیل ایرانی

طرز تهیه شله زرد برای 20نفر به شکل زیر است:

پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که اگر شما قبل از این تجربه طرز تهیه شله زرد برای 4 نفر را داشته باشید، درست کردن شله زرد نذری برای 20 نفره آن نیز تفاوت چندانی نداشته و تنها مواد اولیه بیشتر شده و حجم پخت بالاتر خواهد بود. البته این باعث می‌شود که زحمت بیشتری بابت تهیه آن بکشید؛ اما در فرایند کلی کارت تفاوتی وجود ندارد. طرز درست كردن شله  زرد  نذری را در این مراحل دنبال کنید:

  • مرحله اول: برنج نیم دانه یا دانه‌شکسته را از یک شب قبل شسته و  در آب و نمک خیس کنید. می‌توانید برای رسیدن به طعم و عطر بهتر برنج را در گلاب خیس کرده یا به ‌مقدار دلخواه به آب گلاب اضافه کنید.
  • مرحله دوم: برنج را داخل قابلمه بریزید و آب سرد به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: اجازه دهید با حرارت کم بپزد و دانه‌های آن به طور کامل از هم باز شده یا به‌ قول معروف شفته شود.
  • مرحله چهارم: زعفران را همزمان با پخت برنج دم کنید. برای انجام این کار به زعفران مقداری آب جوش اضافه کنید و سپس در آن را برای یک دقیقه ببندید. در مرحله بعدی، مقداری یخ به زعفران اضافه کنید که در نتیجه‌  گرم ‌و سرد ‌شدن به آن شوک اضافه شده و خوش‌رنگ ‌و لعاب‌تر شود.
  • مرحله پنجم: وقتی برنج به طور کامل پخت، شکر و نبات سابیده‌ شده را به آن اضافه کنید. اگر حس می‌کنید آب برنج زیاد تبخیر شده است و خواستید به آن آب اضافه کنید، این کار را بعد از اضافه‌کردن شکر انجام دهید. از آن جایی که شکر آب می‌اندازد، به‌هیچ وجه قبل از پخته ‌شدن برنج و به ‌اصطلاح شفته ‌شدن آن شکر اضافه نکنید. همین طور شما می‌توانید شکر را در مقداری آب جوش حل کرده، سپس به برنج اضافه کنید.
  • مرحله ششم: کره را به ‌همراه نیمی از زعفران دم‌کشیده به برنج اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: شله زرد را روی حرارت کم هم بزنید که ته نگیرد.
  • مرحله هشتم: وقتی شله‌زرد به غلظت دلخواه رسید، هل را بدون حرارت مستقیم و با بخار آب دم کنید و نیمی دیگر از باقی زعفران را به‌همراه گلاب و خلال به آن اضافه کنید.
  • مرحله نهم: به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در قابلمه را ببندید و آن را با حرارت کم و روی شعله‌پخش‌کن قرار دهید تا آب باقی مانده آن، به خوبی و به طور کامل تبخیر شود. این کار به شما اجازه می‌دهد، به ‌راحتی و بدون آب ‌انداختن شله‌زرد برای دو تا سه روز آن را در یخچال نگهداری کنید.
  • مرحله دهم: سپس در قابلمه را بردارید و باقی زعفران را با اندکی گلاب به آن اضافه کنید و اجازه دهید شله‌زرد در قابلمه‌ درباز سرد شود که عرق نکند. برای خوشرنگ‌ترشدن زعفران می‌توانید قبل از سردشدن برای دو تا سه دقیقه در قابلمه را ببندید.
  • مرحله یازدهم: بعد از سردشدن باید شله‌زرد به غلظت دلخواه‌تان رسیده باشد.
  • مرحله دوازدهم: از آن جا که شله‌زرد بعد از مصرف آب می‌اندازد، بهتر است آن را در ظرف‌های یک‌ نفره سرو کنید.
  • مرحله سیزدهم: برای تزئین شله زرد عالی مجلسی، می‌توانید پودر دارچین و خلال پسته را به‌صورت و مقدار دلخواه روی سطح شله زردها بپاشید. همین طور تزیین شله زرد با گل محمدی نیز جالب خواهد بود.

تا اینجا طرز تهیه شله زرد مجلسی برای 20 نفر را آموختیم، در ادامه طرز تهیه شله زرد نذری برای 30 نفر را مشاهده خواهید کرد.

طرز درست کردن شله زرد برای ۳۰ نفر (sholezard)

مقدار مواد اولیه‌ای که توضیح داده شد برای طرز تهیه شله زرد نذری برای ۲۰ نفر مناسب است. شما می‌توانید این مقدار را در ۲۰ ظرف یکبارمصرف با قطر ۱۰ سانتی‌متر بریزید و اجازه دهید کاملا در یخچال سرد شود. برای طرز تهیه شله زرد نذری برای ۳۰ نفر یا بیشتر، کافی خواهد بود که به همان تناسب، مواد اولیه را زیاد کرده و متناسب با تعداد نفرات، به آماده سازی و پخت این دسر خوشمزه ایرانی، مشغول شوید.

فوت و فن طرز تهیه شله زرد نذری

فوت و فن طرز تهیه شله زرد نذری

یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی با عطر و بوی بی‌نظیر زعفران.

طرز تهیه شله زرد نذری برای 50 نفر و کم‌تر را آموختیم، برای آن که بتوانید هم تهیه این دسر را به خوبی پیش برده و هم تزیین شله زرد با دارچین و … را به درستی انجام دهید؛ این فوت و فن‌ها و نکات مهم را در نظر داشته باشید:

  • برای پخت شله زرد بهتر است از برنج مرغوب و دانه‌شکسته استفاده شود؛ اگر از برنج کامل استفاده می‌کنید، حتما اجازه دهید به‌خوبی خیس بخورد و موقع پخت به انداز لازم شفته شود. دقت داشته باشید که لازم است پس از پخته شدن برنج، دانه‌های آن قابل تشخیص نباشند.
  • برای رنگ و طعم بهتر شله‌زرد، بهتر است مقداری زعفران خشک هم حین پخت به آن اضافه کنید و اجازه دهید در طول پختن، با حرارت ملایم خوب رنگ‌ و لعاب دهد.
  • برای پخت شله‌زرد، به‌ هیچ وجه از روغن‌های گیاهی استفاده نکنید؛ کره یا مقداری روغن حیوانی طعم دلچسبی به شله‌زرد می‌دهد. در تهیه انواع حلوا و فرنی نیز این مورد را مد نظر قرار دهید.
  • به‌جای استفاده از نبات، می‌توانید مقدار شکر را افزایش دهید یا برعکس. البته از یاد نبرید که نبات طعم بسیار خوبی به شله زرد می‌دهد. اگر چه استفاده از نبات سابیده‌شده به‌جای شکر برای طرز تهیه شله زرد نذری برای ۲۰ نفر یا بیشتر تا حدودی دشوار است، اما نتیجه‌ی حاصل لذیذتر خواهد بود.

سفارش آنلاین شله زرد از شیرینی فروشی

سفارش آنلاین شله زرد از شیرینی فروشی

یک دسر خوشمزه و پرکالری برای افزایش وزن

اگر فرصت و زمان تهیه شله زرد عالی و خوشمزه در منزل را ندارید، می‌توانید از امکان سفارش انلاین شیرینی فروشی اسنپ استفاده کرده و به این شکل، در کمترین زمان، سفارش خود را در محل آدرس تحویل بگیرید. این فرصتی عالی خواهد بود که زمانی را برای تهیه این دسر خوشمزه ایرانی صرف نکرده و بهترین کیفیت آن را بدون زحمت و زمان، تجربه کنید.

 

سوالات مهم

  • طرزتهیه شله زرد نذری برای 30 نفر چگونه است؟

با دنبال کردن طرز تهیه شله زرد نذری برای 30 نفر تصویر و دستورالعمل، می‌توانید به همان شکل تهیه محدود این دسر ایرانی، حجم بیشتری از آن را آماده کنید.

  • طرز تهیه شله زرد نذری برای 50 نفر چطور است؟

با تنظیم مواد اولیه به اندازه 50 نفر، می‌توانید شعله زرد در حجم بالاتری آماده کنید.

  • طرزتهیه شله زرد نذری برای 20 نفر چقدر زمان می‌برد؟

طرز تهیه شله زرد برای 20 نفر، چیزی بین 2 تا 3 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. البته این مدت، فارغ از زمانی است که برای خیس کردن برنج باید در نظر بگیرید.

  • آیا شله زرد، برای مبتلایان به دیابت مناسب است؟

با توجه به داشتن مقادیر قابل توجهی شکر، افراد مبتلا به دیابت، باید در میل کردن این دسر، احتیاط به خرج دهند.

 

برچسب ها:

سوالات متداول

برای بیشتر شدن بوی گلاب شله زرد نذری چه کار کنم؟

برای این که بوی گلاب کاملا محسوس باشد بهتر است برنج را خوب بشویید و از شب قبل در گلاب خیس کنید.

برای پخت شله زرد بهتر است از برنج مرغوب و دانه‌شکسته استفاده شود؛ اگر از برنج کامل استفاده می‌کنید، حتما اجازه دهید به‌خوبی خیس بخورد و موقع پخت به انداز لازم شفته شود.

برای رنگ و طعم بهتر شله‌زرد، بهتر است مقداری زعفران خشک هم حین پخت به آن اضافه کنید و اجازه دهید در طول پختن، با حرارت ملایم خوب رنگ‌ و لعاب دهد

برای پخت شله‌زرد، به‌ هیچ وجه از روغن‌های گیاهی استفاده نکنید؛ کره یا مقداری روغن حیوانی طعم دلچسبی به شله‌زرد می‌دهد.

وقتی شله‌زرد به غلظت دلخواه رسید، هل را بدون حرارت مستقیم و با بخار آب دم کنید و نیمی دیگر از باقی زعفران را به‌همراه گلاب و خلال به آن اضافه کنید.

 

در انتها به‌ مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در قابلمه را ببندید و آن را با حرارت کم و روی شعله ‌پخش ‌کن قرار دهید تا آب باقی مانده آن، به خوبی و به طور کامل تبخیر شود.