طرز تهیه شله مشهدی با قیمه، غذای محبوب خراسانی ها

طرز تهیه شله مشهدی
به این مقاله امتیاز دهید

در این راهنمای آشپزی قرار است طرز تهیه شله مشهدی به عنوان یک غذای فوق العاده خوشمزه را با شما به اشتراک بگذاریم. از نام این غذا، می‌توان به خوبی حدس زد که اصالت آن به شهر مشهد بر می‌گردد. این طور که گفته می‌شود، قدمت این غذای خوشمزه، به دوران قاجار بازمی‌گردد. هر چند برخی طبخ این غذا برای اولین بار را مربوط به زمان حمله مغول به ایران می‌دانند.

شله مشهدی نوعی آش سنتی است که اگرچه بیشتر به عنوان یک غذای نذری در روزهای خاص سال مثل محرم طبخ می‌شود، اما به عنوان یک خوراک بسیار مقوی مورد توجه اکثر مشهدی‌ها و البته زائرین این شهر است. این آش معمولا برای هر سه وعده صبحانه، ناهار و شام مصرف می‌شود.

شله مشهدی با قیمه

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

شله مشهدی، غذای پر اصالت خراسان

آش شله به عنوان غذای معروف مشهد از مواد مختلفی مثل ترکیب کاملی از انواع حبوبات، برنج، بلغور و گوشت تهیه می‌شود. البته چاشنی‌های متنوع آن هم در خوشمزه و معطر شدن شله بسیار مؤثر هستند. با نگاهی به مواد اولیه این آش خوشمزه مشهدی، متوجه ارزش غذایی آن خواهید شد. بنابراین اگرچه شله مشهدی نوعی آش به حساب می‌آید، اما به دلیل ترکیباتی که دارد می‌توان آن را به عنوان یک غذای کامل، مغذی و البته خوشمزه تهیه و مصرف کرد.

مواد اولیه شله مشهدی

مواد لازم شله مشهدی

مواد اولیه‌ای که برای دنبال کردن دستور پخت شله مشهدی نیاز خواهید داشت؛ به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
لوبیا قرمز 2/1 لیوان
لوبیا چیتی 2/1 لیوان
لوبیا سفید 2/1 لیوان
عدس 2/1 لیوان
نخود 2/1 لیوان
ماش 2/1 لیوان
برنج 2/1 لیوان
گوشت 200 گرم
بلغور گندم 5/1 لیوان
پیاز بزرگ 4 عدد
دارچین، نمک، زردچوبه، فلفل، زنجبیل، جوز هندی، پودر هل، فلفل قرمز، فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه شله مشهدی به صورت مرحله به مرحله

برای پیاده سازی عالی و بدون نقص دستور پخت شله مشهدی خانگی، این مراحل را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: در طرز تهیه شله مشهدی باید تمامی حبوبات را به صورت مجزا از قبل، در آب خیس کنید.
  • مرحله دوم: پس از آن لازم است که گوشت را در یک تابه مناسب سرخ کنید. برای سرخ کردن گوشت، پیازها را به شکل نگینی خرد کرده و ابتدا تفت دهید و سپس گوشت را اضافه نمایید. دقت داشته باشید که لازم است که کمی زردچوبه به پیازهای در حال سرخ شدن، بزنید.
  • مرحله سوم: بعد از تفت دادن گوشت زمانی که تغییر رنگ داد، روی آن آب گرم بریزید و اجازه دهید بپزد.
  • مرحله چهارم: به همین موازات تمامی حبوبات به جز ماش و عدس را آبکش کنید. سپس آن‌ها را درون قابلمه‌ای ریخته و با آب کافی بپزید.
  • مرحله پنجم: پس از آن که گوشت به خوبی سرخ شده و پخته شد، آن را ریش ریش کنید. البته حتما آب آن را هم جدا کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله ششم: در طرز تهیه شله مشهدی زمانی که حبوبات نیم پز شدند، باید بلغور گندم را به همراه برنج و گوشت ریش شده به ترکیب اضافه کنید. کمی بعد هم ماش و عدس را به ترکیب بیفزایید.دستور پخت شله مشهدی
  • مرحله هفتم: بعد از این که تمامی مواد را با هم مخلوط کردید، نوبت به اضافه کردن چاشنی‌ها می‌رسد. از هر کدام از ادویه جات به جز دارچین به اندازه لازم به آش اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: پس از مخلوط کردن تمامی مواد، شعله گاز را کاملا ملایم کنید تا مواد به آرامی بپزند و آش به غلظت مناسب مورد نیاز خود برسد.
  • مرحله نهم: در انتها چند دقیقه قبل از اینکه شعله را خاموش کنید، دارچین را به آش اضافه کنید. سپس آش را از روی حرارت بردارید و آن را در ظرفی مناسب سرو کنید.
  • مرحله دهم: در پایان با ریختن آش داخل ظرف، جالب‌ترین بخش آن را انجام داده و مقداری قیمه روی آن بریزید. این قیمه را به شکلی تزئین شده به آش اضافه کنید که باعث جلوه آن نیز بشود.

نکات مهم در طرز تهیه شله مشهدی

اگر تصمیم دارید که شله مشهدی خوبی تهیه کنید، به نکاتی که در ادامه آمده است توجه کنید:

  • در صورتی که دوست ندارید شله مشهدی شما زیاد چرب باشد، می‌توانید به جای سرخ کردن گوشت آن را با پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل بپزید.
  • بهتر است که زمان پختن این آش طولانی شده و روی حرارت ملایم بپزد تا در نهایت به غلظت مناسبی برسد.
  • به یاد داشته باشید که آش شله مشهدی خیلی زود ته می‌گیرد. بنابراین باید از شعله ملایم برای طبخ آن استفاده کنید و البته برای جلوگیری از ته گرفتن، آش را به صورت مداوم هم بزنید. ته گرفتن آش باعث سوختن کف آن و بد مزه شدن شله مشهدی خواهد شد که در نهایت تمامی زحمات شما را به هدر داده و آش قابل میل کردن نخواهد بود.
  • در برخی از دستورها قبل از کشیدن آش حدود 15 دقیقه روی آن دم کنی قرار می‌دهند. این تکنیک باعث خواهد شد که آش به خوبی جا افتاده و غلظت مناسبی نیز پیدا کند.
  • شله مشهدی با قیمه اصلی‌ترین دستور سرو این آش در مشهد است. اما بسته به ذائقه خود می‌توانید این آش را بدون قیمه هم مصرف کنید.
  • در طبخ شله می‌توانید از دنبه چرخ شده گوسفند هم استفاده کنید.
  • در طرز تهیه شله مشهدی بهتر است از برنج نیم دانه خوش عطر ایرانی استفاده کنید تا طعم این آش بهتر و غلظت آن بیشتر شود.
  • در برخی از دستورها ذکر شده که برای مقوی‌تر کردن آش شله در میانه پخت می‌توانید مقداری آب قلم گاو هم به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که هنوز مواد آش به قدری کافی نپخته بود ولی احساس کردید که آش خیلی غلیظ است، می‌توانید به آن آب جوش اضافه کنید.
  • برای کشدار تر شدن آش مواد را به خوبی بپزید و حتما از گوشت گردن یا دنده گوسفند در طبخ آن استفاده کنید.
  • لازم به ذکر است که برخی از افراد از گوشت چرخ کرده در تهیه این آش استفاده می‌کنند.
  • جالب است بدانید در مشهد این آش در سفره‌های ماه رمضان به همراه نان سنگک، سبزی و پنیر سرو می‌شود.

به علاوه توصیه می‌کنیم که طرز تهیه کلم پلو شیرازی را نیز حتما دنبال کنید. این غذای مخصوص شهر شیراز نیز در جای خود، یک غذای متفاوت و خوشمزه به نظر می‌رسد.

طرز تهیه قیمه مخصوص تزیین شله مشهدی

نکات مهم در طرز تهیه شله مشهدی

در بالا طرز تهیه شله مشهدی مرحله به مرحله را دنبال کردیم. در اینجا نگاهی به قیمه مخصوص این آش خواهیم انداخت:

  1. برای تهیه قیمه روی شله مشهدی به مقداری گوشت، لپه، رب گوجه، روغن، پیاز و ادویه جات معمول نیاز دارید.
  2. در طرز تهیه قیمه شله از قبل لپه را خیس کنید.
  3. ابتدا پیاز را خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید. سپس گوشت را به همراه زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید. حدود 10 تا 15 دقیقه گوشت را تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود.
  4. پس از این که گوشت کمی سرخ شد، لپه را به آن اضافه کرده و کمی مواد را با هم تفت دهید.
  5. سپس به ترکیب فوق رب گوجه اضافه کنید. در انتها مقداری آب گرم به خورش اضافه کرده و اجازه دهید تا غذا حسابی جا بیفتد.
  6. پس از جا افتادن خورش قیمه، نمک را به آن اضافه کرده و بعد از چند دقیقه شعله را خاموش کنید. در انتها از این قیمه برای تزیین شله مشهدی استفاده کنید.

نکته: در تهیه قیمه شله باید مقدار لپه کم باشد. در اغلب دستورها بیشتر از روغن خورش و گوشت برای تزیین شله استفاده می شود.

سلیقه پخت شما در تهیه شله مشهدی چگونه است؟

اگر چه در بالا نگاهی به مراحل پخت و طرز تهیه شله مشهدی با قیمه انداختیم؛ اما شما می‌توانید این غذا و در واقع آش مشهدی را با سلیقه خود همراه ساخته و تغییراتی در مواد اولیه آن بدهید. این یعنی ممکن است برخی از حبوبات کم یا زیاد و یا حتی حذف شوند. اگر قصد سفر به مشهد را دارید، می‌توانید این آش را در یکی از رستوران های سنتی و شناخته شده این شهر سفارش دهید. به ویژه شله مشهدی اصیل را می‌توانید در اطراف حرم امام رضا آن هم بیشتر در زمان محرم و رمضان تهیه کنید. اما اگر هوس کرده‌اید که این آش را در خانه بپزید، می‌توانید از دستورالعمل ارائه شده در مطلب کمک بگیرید. همین طور امکان سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود مشهد را داشته و می‌توانید این غذای خوشمزه را به راحتی به شکل اینترنتی خریداری کنید.

نظرات کاربران