آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه شیرینی گردویی لذیذ و خوشمزه

زهرا دهقان 08 اسفند 1399 5 دقیقه

شیرینی گردویی جزو شیرینی‌های اصیل ایرانی است که در تمام کشور که طرفداران بسیاری دارد. این شیرینی را می‌توانید به عنوان یک عصرانه لذیذ و خوشمزه همراه با چای میل کنید. همان‌طور که از نام‌ آن پیدا است، اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده این شیرینی گردو است و با توجه به خواص بسیار زیاد آن در رشد و تقویت ایمنی بدن، مصرف اندازه مناسب آن می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. در این مقاله قصد داریم تا چند طرز پخت شیرینی گردویی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم

  • کره: 80 گرم
  • زرده تخم مرغ: یک عدد
  • آرد برنج: 100 گرم
  • پودر قند: 120 گرم
  • دارچین: نصف قاشق مربا خوری
  • پودر گردو: 120 گرم
  • مغز گردو: به مقدار لازم (برای تزئین)

مواد لازم شیرینی گردویی

طرز تهیه شیرینی گردویی

ابتدا می‌گذاریم کره به دمای محیط برسد و نرم شود. کره و پودر قند را در یک کاسه با همزن خوب مخلوط می‌کنیم. زرده تخم مرغ را به آن اضافه می‌کنیم و مواد را هم می‌زنیم تا خوب مخلوط شوند. سپس دارچین را اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم. پودر گردو را به مواد اضافه می‌کنیم. نکته قابل توجه این شیرینی این است که باید مواد به خوبی مخلوط شوند و به خورد هم بروند. بعد از اینکه موادتان مخلوط شد، آرد برنج را چند بار الک می‌کنیم و به مواد مایه شیرینی اضافه می‌کنیم. آن‌قدر آن را هم می‌زنیم تا یکدست شود. خمیر به دست آمده باید آن‌قدر نرم باشد که به راحتی بتوانیم آن را در یک سمت کاسه جمع کنیم.

فر را از قبل باید در دمای 175 درجه سانتی‌گراد قرار دهیم تا گرم باشد. کف سینی فر را کاغذ روغنی می‌گذاریم. از مایه شیرینی، قالب‌هایی به اندازه گردو جدا کرده و به شکل شیرینی گردویی در میاوریم و در سینی می‌چینیم.

برای تزئین می‌توانیم از مغز گردو روی شیرینی استفاده کنیم. برای این کار باید نصف مغز گردو را با کمی فشار روی خمیر بگذاریم تا بعد از پخت بیرون نیاید.

سینی را به مدت 10 الی 15 دقیقه درون فر می‌گذاریم. با توجه به سلیقه‌ افراد اگر می‌خواهید شیرینی خشکی داشته باشید باید مدت زمان پخت را بالا ببرید. بعد از پخت هم سینی را بیرون میاوریم و اجازه می‌دهیم تا کاملاً خنک شوند. سپس شیرینی‌ها را از کاغذ روغنی جدا می‌کنیم.

شیرینی گردویی پفکی

شیرینی پفکی گردویی یا پیچ انگشتی، یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ی شهر تبریز است. این شیرینی یکی از متداول‌ترین شیرینی‌ها در عید نوروز هم به حساب می‌آید. پخت شیرینی گردویی پفکی خیلی راحت و سریع است. همین‌طور مواد اولیه این شیرینی هم بسیار ساده است که تقریباً داخل تمام خانه‌ها می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

مواد لازم

  • زرده تخم: مرغ 3 عدد
  • پودر قند: 150 گرم
  • گردوی خرد شده: 40 گرم
  • بکینگ پودر: نصف قاشق چای‌خوری
  • وانیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • پودر پسته: به مقدار لازم (برای تزئین)

شیرینی گردویی پفکی

طرز پخت شیرینی گردویی پفکی

زرده تخم مرغ و وانیل را مخلوط می‌کنیم و یک دقیقه با استفاده از دستگاه همزن، هم می‌زنیم. بعد پودر قند الک شده را در سه مرحله به زرده اضافه می‌کنیم. در هر مرحله سه دقیقه با همزن می‌زنیم. در کل زرده‌های تخم مرغ ده دقیقه باید زده بشه تا زرده‌ها کرم رنگ و کشدار بشوند. همزن را کنار می‌گذاریم و بکینگ پودر را اضافه می‌کنیم. گردوها خرد شده را به مواد اضافه می‌کنیم و با لیسک مواد را کاملاً مخلوط می‌کنیم. کف سینی فر را کاغذ روغنی می‌گذاریم و از مواد با قاشق روی کاغذ روغنی می‌ریزیم. اندازه شیرینی‌ها کاملاً سلیقه‌ای بوده ولی بیشتر از یک قاشق نباید باشد. به این دلیل که شیرینی‌ها ظاهر و اندازه نامتعارفی پیدا نکنند.

روی شیرینی‌ها پودر پسته یا خلال پسته بریزید. البته این هم جزو موارد دلخواه و سلیقه‌ای به شمار می‌رود و شما می‌توانید از گردو یا چیز دیگر هم برای تزئین استفاده کنید. سینی را داخل فر که از قبل گرم شده با دمای 150 درجه می‌گذاریم. زمان پخت این شیرینی خیلی کم است و بسته به گرما فر ممکنه بین 10 تا 15 دقیقه بپزد. وقتی زیر شیرینی‌ها طلایی شد به این معناست که شیرینی‌ها آماده است. بعد خارج کردن از فر اجازه دهید کاملاً خنک شوند و بعد از کاغذ روغنی جدا کنید.

برای طرز تهیه شیرینی گردویی بدون فر باید داخل یک قابلمه جادار سه پایه فلزی قرار دهیم و با دم کنی روی درب قابلمه را به طور کامل بپوشانیم تا حرارت خارج نشود و روی شعله پخش کن بگذاریم. 15 دقیقه روی حرارت بسیار ملایم اجازه می‌دهیم کاملاً گرم شود. سپس شیرینی‌ها را داخل قالب یا سینی کوچک که با کاغذ روغنی پوشیده شده است می‌ریزیم و داخل قابلمه قرار می‌دهیم. حدود 20 دقیقه پخت شیرینی‌ها زمان می‌برد. برای طلایی و برشته شدن روی شیرینی‌ها باید آن‌ها را برگردانید تا 5 الی 10 دقیقه دیگر داخل قابلمه بماند.

شیرینی گردویی روسی

گرویی روسی یک خمیر برای درست کردن انواع شیرینی‌هاست که می‌توان داخل آن را با انواع مزه‌ها پر گرد.

مواد لازم

  • کره: 100 گرم
  • پودر قند: دو قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ: دو عدد
  • ماست: 5 قاشق غذاخوری
  • آرد: دو لیوان
  • بکینگ پودر: نصف قاشق
  • وانیل: خیلی کم

شیرینی گردویی روسی

طرز تهیه شیرینی گردویی روسی

کره و پودر قند را خوب با همزن می‌زنیم تا کرم رنگ شود. زرده‌ها را همراه وانیل اضافه می‌کنیم و خوب می‌زنیم تا بوی زرده گرفته شود. بعد ماست را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. در آخر آرد را کم کم اضافه می‌کنیم. هم‌زمان با لیوان اول آرد، بکینگ پودر را هم اضافه می‌کنیم. لیوان دوم آرد را کم کم اضافه می‌کنیم چون ممکن است تمام آرد استفاده نشود.

با دست خمیر ورز می‌دهیم. می‌گذاریم خمیر یک ساعت استراحت کند. بعد گلوله‌های کوچک درست می‌کنیم و در قالب مخصوص این شیرینی قرار می‌دهیم. قالب باید از قبل روی حرارت گرم شود. در قالب را می‌بندیم و دو طرف شیرینی را روی حرارت ملایم برشته می‌کنیم. بعد پخت قالب را از روی حرارت برمی‌داریم و خمیرها پخته شده را از قالب جدا می‌کنیم.

مدت زمان آماده سازی خمیر گردو روسی پانزده دقیقه و زمان پخت تمام گردو روسی‌ها 10 تا 15 دقیقه است. این شیرینی بدون مواد میانی و خارج از یخچال، به مدت یک هفته قابل نگهداری است. داخل یخچال هم تا حدود یک ماه نیز قابلیت نگهداری دارد. طرز تهیه شیرینی اسکار با روغن جامد و شیرینی اسکار کنجدی هم به همین شکل است و تنها فرق آن در اضافه کردن کنجد به مواد شیرین در اول کار است.

و در آخر

سفارش انلاین شیرینی هم یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن زحمت آشپزی در خانه را از خود بگیرید و شیرینی مورد علاقه خود را در ککوتاه ترنی زمان ممکن و درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود