آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه قهوه اسپرسو
انواع نوشیدنی ها
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه قهوه اسپرسو ایتالیایی + خواص اسپرسو

زهرا دهقان 06 فروردین 1400 9 دقیقه

اسپرسو نوعی قهوه است که تحت فشار بخار آب داغ حاصل می‌شود. نام این قهوه از کلمه (اکسپرس) گرفته شده است. قهوه اسپرسو را می‌توان به روش‌های مختلفی درست کرد. در این مقاله از اسنپ فود قصد داریم طرز تهیه قهوه اسپرسو توسط ماشین اسپرسو و همچنین در خانه بدون وجود دستگاه اسپرسو ساز را آموزش دهیم. تهیه یک قهوه اسپرسو مرغوب کار نسبتا دشواری است و مرغوبیت آن به دانه‌های قهوه، ماشین اسپرسو، دستگاه آسیاب قهوه و نحوه به عمل آوردن آن بستگی دارد.

قهوه اسپرسو

تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان تهیه 3 دقیقه
میزان سختی متوسط

تاریخچه قهوه اسپرسو

در سال ۱۸۸۴ اولین ماشین اسپرسو توسط آنجلو موریوندو ساخته شد. پس از آن در سال ۱۹۰۱، لوئیجی بزرا، از میلان، یک دستگاه اسپرسو پیشرفته را به ثبت رساند. در سال ۱۹۰۴ میلادی بود که دزیدریو پاونی حق اختراع دستگاه برزا را خریداری کرد و شروع به تولید این دستگاه کرد. در ادامه ببینیم که روش تهیه اسپرسو چیست و چطور می‌توان آن را در منزل آماده کرد.

اگر از علاقه‌مندان قهوه اسپرسو هستید، قطعا شما نیز با شرایطی مواجه شده‌اید که اسپرسوساز در اختیار نداشته و باید بدون تجهیزات لازم، برای پیاده کردن نحوه ساخت قهوه اسپرسو خوشمزه وارد عمل شوید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو به روش های متفاوت

برای تهیه قهوه اسپرسو روش‌های متفاوتی پیش روی شما است. با توجه به اینکه کدام یک از ابزار زیر را برای تهیه قهوه در دسترس دارید، می‌توانید اسپرسو تلخ خود را آماده کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با فرنچ پرس

قهوه اسپرسو با فرنچ پرس

فرنچ پرس نوعی وسیله، برای دم کردن قهوه است. یکی از روش‌های درست کردن اسپرسو توسط فرنچ پرس است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در این روش به یک فرنچ پرس، دانه قهوه، دستگاه آسیاب دستی و آب جوش نیاز خواهید داشت. اما ببینیم مراحل تهیه قهوه اسپرسو با فرنچ پرس چگونه است:

  • مرحله اول: در مرحله اول، لازم است که دانه‌های قهوه را آسیاب کنید. معمولا یک یا دو قاشق غذا خوری قهوه آسیاب شده برای یک نفر کافی است.
  • مرحله دوم: پس آسیاب کردن قهوه، آن را درون فرنچ پرس بریزید. آب در حال جوش را به مقدار کمی روی قهوه بریزید.
  • مرحله سوم: سپس آن را به خوبی هم بزنید و باقی آب را به آن بیفزایید.
  • مرحله چهارم: چهار دقیقه صبر کنید و سپس پیستون را به آرامی فشار دهید.

اسپرسویی که توسط فرنچ پرس درست می‌شود بسیار با نوع ماشینی آن متفاوت خواهد بود، اما در مواقعی که به ماشین اسپرسو دسترسی نداشتید این راحت‌ترین روش خواهد بود. طرز تهیه قهوه موکا نیز به روش نسبتا مشابهی تهیه می‌شود و توصیه می‌کنیم که حتما آن را دنبال کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

موکاپات یکی دیگر از وسایلی است که برای تهیه اسپرسو، از آن استفاده می‌شود. موکاپات از سه قطعه تشکیل شده است. برای تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات نیاز به اجاق گاز خواهید داشت. خبر خوب این که اسپرسویی که از این دستگاه حاصل می‌شود، نسبت به فرنچ پرس، با کیفیت‌تر است. این درست شبیه به طرز تهیه قهوه با قهوه جوش است و تنها سر هم کردن قطعات موکاپات کمی حوصله و دقت می‌خواهد. مراحل تهیه اسپرسو با این وسیله، به شرح زیر است:

  • مرحله اول: محفظه پایینی موکاپات را با آب پر کنید.
  • مرحله دوم: سپس در محلی که برای ریختن قهوه تعبیه شده، قهوه آسیاب شده را بریزید و آن را پر کنید. در ادامه توسط یک قاشق روی آن را صاف کنید. قطعات را روی هم سوار کرده و موکاپات روی اجاق با حرارت زیاد قرار دهید. پس از چند دقیقه صدای جوش آمدن آب را خواهید شنید. در این زمان موکاپات را از روی شعله گاز بردارید. اسپرسوی شما آماده است.

طرز تهیه قهوه اسپرسو توسط ماشین اسپرسو

اسپرسو با ماشین اسپرسو ساز

اگر می‌خواهید روش تهیه قهوه اسپرسو به وسیله اسپرسوساز را امتحان کنید، مراحل زیر را پیش روی خود خواهید داشت:

  • مرحله اول: در مرحله اول لازم است که فیلتر اسپرسوساز را کاملا تمیز کنید. در صورتی که پرتا فیلتر رطوبت زیادی داشته یا به هر شکلی تمیز نباشد، این موجب افت کیفیت طعم قهوه خواهد شد.
  • مرحله دوم: دستگاه آسیاب قهوه معمولا از قبل روی مقدار مشخصی تنظیم شده است. پرتا فیلتر را زیر دستگاه قرار دهید و سپس دکمه آن را فشار دهید تا قهوه آسیاب شده درون پرتا فیلتر بریزد.
  • مرحله سوم: قهوه آسیاب شده به طور نامنظم درون پرتا فیلتر ریخته می‌شود. در این زمان شما نیاز دارید که آن را مرتب و سپس پرس کنید. می‌توانید با زدن چند ضربه آرام به آن، قهوه را یکدست کنید.
  • مرحله چهارم:حالا نوبت به تمپ قهوه می‌رسد. معمولا در آموزش‌هایی که داده می‌شود، به افراد می‌گویند باید با فشار ۲۰ کیلوگرم قهوه را تمپ کنید. اما این افسانه را فراموش کنید. زیرا که باریستاهای حرفه‌ای نیز بعد از سال‌ها کار هنوز نمی‌دانند که فشار ۲۰ کیلوگرم دقیقا چقدر است و این کار را کاملا طبق تجربه انجام می‌دهند. برای تمپ قهوه احتیاج به تمپر دارید. تمپر را روی پرتا فیلتر قرار دهید و آن را فشار دهید. این میزان فشار باید همیشه یکسان و به اندازه باشد. فراموش نکنید که زمانی که این کار را انجام دادید، به پرتا فیلتر نگاه کنید. قهوه نباید کج تمپ شده باشد. در این صورت در هنگام عصاره گیری به صورت یکنواخت بخار آب از آن عبور نمی‌کند و در نهایت اسپرسو به اندازه کافی مرغوب حاصل نخواهد شد.
  • مرحله پنجم: در این مرحله باید پرتا فیلترها را به گروپ‌ ببندید. سعی کنید همیشه قبل از بستن پرتا فیلتر‌، اجازه دهید مقداری آب از آن خارج شود، زیرا که اگر از دفعه قبل مقداری قهوه در آن وجود داشته باشد، همراه آب خارج شود. حالا می‌توانید پرتا فیلتر را به گروپ ببندید.
  • مرحله ششم: لازم است که حتما بلافاصله پس از بستن پرتا فیلتر، شروع به عصاره گیری کنید. زیرا اگر زمان زیادی پرتا فیلتر بدون انجام عصاره گیری به گروپ بسته باشد، حرارت زیاد باعث خواهد شد تا قهوه بسوزد.
  • مرحله هفتم: به خاطر داشته باشد که هنگام عصاره گیری حواستان به زمان باشد. معمولا زمان ۱۰ ثانیه برای این کار در نظر گرفته می‌شود. البته، ممکن است نسبت به تنظیمات دستگاه، این زمان متفاوت باشد. طرز تهیه قهوه اسپرسو به پایان رسید و اگر تمام مراحل را به درستی رعایت کنید، می‌توانید یک اسپرسوی مرغوب تهیه کنید.

دستور العمل تهیه ۸ قهوه با پایه اسپرسو

برای تهیه 8 قهوه مختلف با پایه اسپرسو، موارد زیر قابل توجه هستند:

  1. اسپرسو ماکیاتو: یک یا دو شات اسپرسو به همراه یک یا دو قاشق غذاخوری فوم شیر (شیر کف کرده) اسپرسو ماکیاتو را تشکیل می‌دهد.
  2. اسپرسو دوپیو: به دو شات اسپرسو، اسپرسو دوپیو یا دبل می‌گویند.
  3. اسپرسو کن پانا: یک یا دو شات اسپرسو همراه با خامه.
  4. اسپرسو رومانو: یک شات اسپرسو همراه با لیموی تازه.
  5. کاپوچینو: یک کاپوچینو به طور سنتی با یک سوم اسپرسو، یک سوم شیر داغ و یک سوم فوم شیر در یک فنجان کوچک با ظرفیت ۱۱۸ تا ۱۸۰ میلی‌لیتر تهیه می‌شود.
  6. لاته: لاته به مقدار زیادی شبیه به کاپوچینو است با این تفاوت که لاته را باید در فنجان‌های بزرگ‌تر سرو کنند. زیرا که مقدار شیر آن بیشتر است. همچنین دمای آن پایین‌تر می‌باشد.
  7. موکا: یک سوم اسپرسو، دو سوم شیر داغ به همراه سس شکلات و کمی فوم شیر.
  8. آمریکانو یا بلک کافی: یک یا دو شات اسپرسو به همراه آب جوش.

خواص قهوه اسپرسو چیست؟

خواص قهوه اسپرسو

قهوه به عنوان یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های جهان که روزانه توسط میلیون‌ها انسان مصرف می‌شود، خواص مختلفی دارد. معمولا تنها به میزان کافئین این نوشیدنی اشاره می‌شود، اما قهوه اسپرسو خواص مختلف دیگری نیز دارد که در ادامه قصد داریم بیشتر به آن‌ها بپردازیم.

۱. رفع خستگی

قهوه به افراد کمک می‌کند که احساس خستگی خود را خیلی زود به در کرده و سطح انرژی بالاتری را تجربه کنند. چیزی که باعث می‌شود انرژی بیشتری احساس کنید، وجود کافئین در قهوه است. بعد از نوشیدن قهوه، کافئین در جریان خون جذب می‌شود و از طریق خون به مغز می‌رسد. کافئین در مغز مانع از عملکرد آدنوزین می‌شود. آدنوزین نوعی حمل کننده انرژی است. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، میزان انتقال دهنده‌های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین افزایش می‌یابد. بسیاری از مطالعات کنترل شده بر روی انسان نشان می‌دهد که قهوه جنبه‌های مختلف عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد؛ از جمله حافظه، خلق و خو، هوشیاری، سطح انرژی، زمان واکنش و عملکرد ذهنی عمومی.

۲. کمک به چربی سوزی

کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که برای کمک به چربی سوزی استفاده می‌شود و از این روی برای افرادی که مایل به کاهش وزن هستند، یک مکمل عالی به حساب می‌آید. البته در این خصوص نباید در مصرف کافئین زیاده روی کرد. جالب است بدانید که کافئین تقریبا در هر مکمل چربی سوزی یافت می‌شود. این ماده، متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را ۳ الی ۱۱ درصد افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند چربی سوزی را تا ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر افزایش دهد. با این حال، ممکن است که این اثرات در مصرف کنندگان همیشگی قهوه، کاهش یابد.

۳. افزایش انرژی

همان‌طور که گفته شد کافئین میزان اپی نفرین (آدرنالین) خون را بالا می‌برد. افزایش این ماده در خون، بدن را برای انجام فعالیت‌های بدنی شدید آماده می‌کند. کافئین با تجزیه چربی‌های بدن، اسیدهای چرب آزاد را به عنوان سوخت در دسترس قرار می‌دهد. با توجه به این تأثیرات، جای تعجب نیست که کافئین می‌تواند به طور متوسط ۱۱ الی ۱۲ درصد عملکرد بدنی را بهبود بخشد. بنابراین، منطقی است که حدود نیم ساعت قبل از رفتن به باشگاه، یک فنجان قهوه قوی بنوشید. دانه‌های قهوه شامل مواد مغذی بسیاری است که البته در زمان دم کردن، وارد نوشیدنی خواهند شد.

۴. کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2

قهوه همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. البته تحقیقات حاکی از آن است که چنین اثرگذاری در افراد مختلف متفاوت بوده و نمی‌توان به طور خاص برای کنترل دیابت، تنها به نوشیدن قهوه متکی بود.  دیابت نوع ۲ یک مشکل عمده سلامتی است که در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. مطالعات نشان داده که افرادی که بیشتر از سایرین قهوه می‌نوشند، ۲۳ الی ۵۰ درصد در ریسک کمتری در خصوص ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

۵. پیشگیری از بیماری های مغزی

به علاوه جالب است بدانید افرادی که در طول روز مصرف قهوه را در برنامه غذایی خود دارند؛ کمتر مبتلا به بیماری آلزایمر که علت اصلی زوال عقل در سراسر جهان است، می‌شوند.

بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است. این بیماری به دلیل مرگ نورون‌های مولد دوپامین در مغز ایجاد می‌شود. همانند به آلزایمر درمان دقیقی برای آن وجود ندارد. بنابراین پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت است. مصرف کافئین خطر ابتلا به پارکینسون را نیز در افراد کاهش می‌دهد.

۶. حفاظت از کبد

جالب است بدانید که قهوه ممکن است شما را در برابر بیماری‌های کبدی نیز محافظت کند. افرادی که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر می‌نوشند تا ۸۰ درصد خطر کمتری در خصوص بیماری‌های کبدی تجربه می‌کنند. کبد عضوی شگفت انگیز است که وظایف زیادی در بدن دارد. ۲ بیماری‌ شایع که کبد هدف آن‌هاست عبارت‌اند از: هپاتیت و کبد چرب.

۷. مبارزه با افسردگی

همچنین لازم به ذکر است که قهوه می‌تواند با افسردگی مبارزه کند. افسردگی نوعی بیماری روانی شایع است. یک مطالعه در دانشگاه هاروارد که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد مشخص کرد زنانی که ۴ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، ۲۰ درصد خطر افسردگی کمتری دارند.

۸. کاهش ریسک ابتلا به سرطان

قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز در افراد کاهش دهد. سرطان یکی از بیماری‌هایی است که بالاترین تعداد مرگ و میر را در جهان دارد. به نظر می‌رسد قهوه در برابر دو نوع سرطان اشخاص را محافظت می‌کند. اولی سرطان کبد و دیگری سرطان روده بزرگ.

۹. حفظ سلامت قلب

همین طور افرادی که مرتب روزانه قهوه می‌نوشند، سلامت قلب بالاتری را تجربه کرده و ریسک کمتری در خصوص سکته‌های قلبی یا دیگر بیماری‌های مشابه مربوط به قلب را به همراه خواهند داشت. اغلب ادعا می‌شود که کافئین می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد، اما مقدار آن آن‌قدر ناچیز است که اگر مرتبا قهوه مصرف کنید، تأثیر آن در مرور زمان خنثی می‌شود.

۱۰. منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

در انتها باید بدانید که قهوه منبع بسیاری از آنتی کسیدان‌ها است. مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد، از قهوه آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه‌ها و سبزیجات به طور مشترک دریافت می‌کنند.

یک فنجان قهوه حاوی چیست؟

ترکیبات یک فنجان قهوه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ریبوفلاوین، ویتامین B2: معادل 11 درصد
  • اسید پانتوتنیک، ویتامین B5: معادل 6 درصد
  • منگنز و پتاسیم: معادل 3 درصد
  • منیزیم و نیاسین، ویتامین B3: معادل 2 درصد

مضرات قهوه که باید از آن ها اطلاع داشته باشید

مضرات قهوه اسپرسو

قهوه نامرغوب ممکن است سمی باشد. همین طور قهوه با کیفیت بد، می‌تواند ناخالصی‌های زیادی داشته و این ناخالصی‌ها موجب بروز سردرد یا حالت تهوع خواهند شد.

دقت داشته باشید که مصرف قهوه در دوران بارداری ممنوع بوده و جذب کافئین در خون از مادر به جنین رسیده و ممکن است برای او مضر باشد. از این روی نباید در دوران بارداری، به نوشیدنی قهوه ادامه دهید.

قهوه برای کودکان، شب ادراری را افزایش می‌دهد. طبق یک نظر سنجی مشخص شد که در کودکان ۵ الی ۷ سال، شب ادراری به میزان قابل توجهی پس از مصرف قهوه افزایش داشته است.

مقدار زیاد قهوه اسپرسو باعث بی‌خوابی و بی‌قراری می‌شود. حداکثر مقدار کافئین توصیه شده ۴۰۰ میلی گرم است، تقریباً مقداری که از ۴ فنجان قهوه دریافت خواهید کرد.

می‌توانید اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض قهوه را اینجا بخوانید!

کافه های ایتالیا را به خانه بیاورید…

حالا طرز تهیه قهوه اسپرسو را می‌دانید. البته، شما این فرصت را دارید که بهترین قهوه اسپرسو را از کافه آنلاین اسنپ فود سفارش داده و بهترین و باکیفیت‌ترین اسپرسو را در محل آدرس خود تحویل بگیرید. به این شکل هر زمان که مایل باشید، امکان سفارش اینترنتی مرغوب‌ترین اسپرسو را خواهید داشت.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود