آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه قهوه موکا
انواع نوشیدنی ها
3/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه قهوه موکا به صورت لایه ای و ساده

زهرا دهقان 02 اردیبهشت 1402 7 دقیقه

قهوه موکا (Caffè mocha) در زبان ایتالیایی به موکاچینو (Mocaccino) معروف است و یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های حاوی کافئین محسوب می‌شود. موکا یا قهوه موکا گانودرما نامی است که به ترکیب شکلات داغ و قهوه اسپرسو می‌دهند. این نوشیدنی ممکن است به صورت سرد یا گرم سرو شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به طرز تهیه قهوه موکا بیندازیم.

قهوه موکا

تعداد نفرات 2  نفر
زمان آماده ‌سازی 5  دقیقه
زمان لازم برای پخت 10  دقیقه
درجه سختی کم

موکا چیست؟

موکا چیست؟

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، قهوه موکا همان هات چاکلتی است که به آن اسپرسو اضافه می‌کنند. از طرفی عده‌ای گانودرما موکا را همان قهوه لاته‌ای می‌دانند که به آن کاکائو اضافه شده است. در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد که طرز تهیه قهوه دمی را به خوبی یاد گرفته و آن را با دقت به کار بگیرید.

خواص قهوه گانودرما موکا

خواص قهوه گانودرما موکا

قهوه گانودرما غنی از ویتامین سی، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است. وجود این ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها باعث شده تا این قهوه، برای تامین بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز بدن، مناسب باشد. در ضمن این نوع قهوه، به خاطر داشتن آنتی اکسیدان در تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرطان نقش مهمی ایفا می‌کند.

مواد مغذی موجود در قهوه موکا گانودرما دفع سموم از کبد و کلیه را سرعت می‌بخشد. همین خواص را در طرز تهیه قهوه یزدی و نوشیدن آن، داریم. به همین دلیل باعث افزایش طول عمر و جوان سازی خواهد شد. علاوه بر این احتمال ابتلا به عفونت‌های ویروسی را به شدت کاهش می‌دهد. همین موضوع در کاهش استرس و علائم آسم و همچنین درمان دیابت مؤثر است. با وجود چنین مزایایی نباید در مصرف آن افراط کرد. در ادامه نحوه تهیه این نوع قهوه را شرح خواهیم داد.

برای تهیه قهوه موکا روش‌های مختلفی وجود دارد. به طور مثال طرز تهیه قهوه موکا با دستگاه، یکی از روش‌های ساده و سریع تهیه این نوع قهوه است. همین طور طرز تهیه قهوه موکا با اسپرسوساز به راحتی پیش می‌رود. روشی که در طرز تهیه انواع قهوه، کاربرد دارد. کافی است با مطالعه روش‌هایی که در ادامه ارائه می‌دهیم، بهترین تکنیک مناسب خود برای درست کردن این نوع قهوه را انتخاب کنید. به طور کلی در تهیه هر نوع قهوه، یک تکنیک بیش از سایر روش‌های موجود جواب می‌دهد. به طور مثال در طرز تهیه قهوه یونانی یک تکنیک بهتر عمل کرده و در طرز تهیه قهوه ترک تکنیکی دیگر و بسیار حائز اهمیت است که این موضوع را متوجه شده باشید.

طرز تهیه قهوه موکا لایه ای

طرز تهیه قهوه موکا لایه ای

قهوه موکا لایه‌ای، یکی از بهترین انواع این قهوه محسوب شده و طرفداران زیادی دارد. در واقع شکل اصلی تهیه قهوه موکا، به ترتیبی است که در ادامه دنبال خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه قهوه موکا

مواد لازم برای تهیه این قهوه به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
قهوه ی دم کشیده و غلیظ دو فنجان
سس شکلاتی دو قاشق سوپ خوری
شیر دو فنجان
خامه فرم گرفته یا اسپری خامه برای تزئین به مقدار کافی

دستور تهیه قهوه موکا لایه ای

در طرز تهیه قهوه موکا لایه ای ، باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • مرحله اول: پیش از هر چیزی لازم است که ابتدا قهوه اسپرسو را آماده کنید. اگر نسکافه دارید می‌توانید یک قاشق نسکافه را در یک فنجان آب جوش ترکیب کنید.
  • مرحله دوم: اکنون باید شیر را در ظرف شیر جوش یا قابلمه‌ای کوچک، بجوشانید.
  • مرحله سوم: شعله گاز را خاموش کرده و شیر را آن قدر هم بزنید تا دو برابر حجم شیر را کف بپوشاند. شیر را به قهوه اسپرسو یا نسکافه اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: اکنون نوبت افزودن سس شکلاتی است و در نهایت با اضافه کردن سس شکلاتی به بخش رویی نوشیدنی گرمی که تا اینجا آماده کرده‌اید، قهوه موکا شما آماده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سس شکلاتی

مواد لازم برای تهیه سس شکلاتی

برای تهیه سس شکلاتی، می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید:

مواد اولیه میزان لازم
پودر قند یک فنجان
پودر کاکائو چهار قاشق سوپ خوری
آب جوش نصف فنجان
وانیل نوک قاشق

روش تهیه سس شکلاتی

تهیه سس شکلاتی در دو مرحله انجام می‌شود:

  • مرحله اول: ابتدا پودر قند، وانیل و پودر کاکائو را با نصف فنجان آب جوش در ظرفی مناسب مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: سپس مخلوط حاصل را روی حرارت قرار دهید تا به دمای جوش برسد و غلیظ شود.

روش دیگر برای تهیه قهوه موکا

روش دیگر برای تهیه قهوه موکا

روش ساده‌ای برای تهیه قهوه موکا گانودرما وجود دارد. از آنجایی که قهوه موکا گانودرما از ترکیب هات چاکلت و اسپرسو به دست می‌آید، کافی است برای تهیه آن از مراحل زیر پیروی کنید:

  • مرحله اول: ابتدا پودر کاکائو، پودر شکلات و آب جوش را با هم ترکیب کنید تا به حالت کاراملی و شیره‌ای در بیاید.
  • مرحله دوم: اکنون نوبت افزودن سس شکلات است. شما می‌توانید چند تکه شکلات تلخ را با حرارت غیر مستقیم (مثلاً با حرارت بخار آب در حال جوش) ذوب کنید. دقت کنید که شکلات ذوب شده با آب مخلوط نشود.
  • مرحله سوم: در این مرحله نوبت به تهیه کردن قهوه دمی می‌رسد. می‌توانید از قهوه جوش موکا استفاده کنید. برای این منظور لازم است که دو لیوان آب در مخزن زیرین قهوه جوش بریزید  و از طرفی دیگر ظرف بالایی را با مقدار لازم قهوه پر کنید.
  • مرحله چهارم: دستگاه را روی شعله کم قرار دهید تا به جوش آید. سپس آن را از روی حرارت بردارید. اگر قهوه جوش موکا در اختیار ندارید، به عنوان روش جایگزین، می‌توانید از شیر جوش یا هر ظرف دیگری هم استفاده کنید. کافی است پودر قهوه و آب سرد را ترکیب کنید و روی شعله کم بگذارید. وقتی شروع به جوشیدن کرد، آن را از روی شعله بردارید.
  • مرحله پنجمدر این مرحله باید شیر را بجوشانید، اما هنگامی که به دمای جوش می‌رسد هم کافی است. مقداری از شیر را برای تزئین کردن هم نیاز دارید.
  • مرحله ششماکنون باید لایه لایه مواد موجود را در فنجان بریزید و نهایتاً با سس شکلاتی و شیر ترکیب کنید. شما می‌توانید از کف شیر و خامه زده شده به همراه وانیل و دارچین، برای تزئین قهوه آماده شده خود، استفاده کنید.

نحوه درست کردن قهوه موکا با حرارت بالا

نحوه درست کردن قهوه موکا با حرارت بالا

روش دیگری که برای تهیه قهوه موکا وجود دارد که مانند طرز تهیه قهوه ترک، با حرارت دادن بیشتر مواد همراه است. در ضمن ریختن مواد به صورت لایه لایه انجام نخواهد شد.

  • مرحله اول: ابتدا قهوه و آب سرد را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. سپس آن را از روی حرارت بردارید. شبیه به همین فرایند را در طرز تهیه قهوه سبز هم داریم و تنها در اینجا نوع قهوه مورد استفاده تفاوت دارد.
  • مرحله دوم: در این مرحله از طرز تهیه موکا، باید تکه‌های شکلات تلخ را در شیر داغ بریزید و هم بزنید تا مخلوط شود.
  • مرحله سوم: شکر، قهوه و خامه را به شیر اضافه کنید. به طور مداوم مخلوط را هم بزنید تا غلیظ شود.
  • مرحله چهارم: اکنون نوبت ریختن مخلوط در لیوان و تزئین آن با دارچین، وانیل و خامه است.

نکات مهم در طرز تهیه قهوه موکا گانودرما

نکات مهم در طرز تهیه قهوه موکا گانودرما

برای این که بتوانید قهوه موکا گانودرما را به بهترین شکل آماده کنید، لازم است که نکاتی را در خصوص آن رعایت کنید که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  1. دقت داشته باشید که حتما از مواد اولیه با درجه کیفی عالی استفاده کنید. به طور مثال در صورتی که شکلات و کاکائو شما به حد کافی مرغوب و خوشمزه نباشد، طعم کلی قهوه را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.
  2. همین طور در خصوص برشته شدن قهوه یا همان roast آن نیز باید حساس باشید. شما در طرز تهیه قهوه موکا در منزل، نیاز به قهوه‌ای دارید که رست آن ملایم باشد. به این شکل قهوه خوش طعم و عطرتری درست خواهید کرد. به یاد داشته باشید که زیاد از حد برشته بودن قهوه، باعث خواهد شد تا اصلا طعم شکلات را حس نکنید. از طرفی دیگر اگر رست قهوه زیاد از حد کم باشد، تلخی آن افزایش پیدا خواهد کرد. در حقیقت برای آماده کردن هر نوع قهوه‌ای، توجه به میزان رست آن بسیار حائز اهمیت است. به طول مثال در طرز تهیه قهوه فرانسه نیز باید به میزان رست قهوه دقت کافی داشته باشید.
  3. هنگام استفاده از پودر هات چاکلت هم باید به نکته ای توجه کنید. شما نباید پودر هات چاکلت را مستقیم در قهوه بریزید. بلکه باید با آب گرم به خوبی ترکیب کرده و سپس آن مخلوط را به قهوه موکا اضافه نمایید.
  4. در تهیه قهوه موکا هم از نمک و هم از وانیل استفاده می‌شود. اگر چه انتظار نداریم که در تهیه قهوه موکا یا هر نوع قهوه دیگری از نمک استفاده شود؛ اما لازم است که حتما به میزان گفته شده از نمک استفاده کنید.
  5. برای تهیه قهوه موکای سرد می‌توانید لیوان قهوه را دقایقی در یخچال قرار دهید. حتی می‌توانید چند تکه یخ کوچک در لیوان بیندازید. درست شبیه به کاری که در طرز تهیه آیس موکا انجام می‌دهیم. یا به شکل مشابه در طرز تهیه آیس کافی نیز از تکه‌های درشت یا پودری یخ استفاده می‌شود.

با قهوه موکا، با خستگی خداحافظی کنید…

قهوه موکا نوشیدنی محبوبی است که از ترکیب شکلات داغ (هات چاکلت) و قهوه اسپرسو به دست می‌آید. برای تهیه قهوه موکا بهتر است یکی از روش‌های ذکر شده در این مقاله اسنپ فود را مورد استفاده قرار دهید. همین طور شما می‌توانید از طریق قسمت کافه آنلاین اسنپ فود، به راحتی این قهوه را از بهترین کافی شاپ‌های محل خود سفارش داده و در محل آدرس تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود