طرز تهیه همبرگر گیاهی

همبرگر یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. ساندویچی که پایه و اساس تهیۀ آن، گوشت قرمز است. با گذر زمان و عوض شدن سبک زندگی‌، تغییرات و به روز رسانی‌ های زیادی در همبرگرها به وجود آمده است. امروزه انواع و اقسام همبرگرها برای گروه‌های مختلف افراد وجود دارند. در تهیۀ همبرگر می‌ توان از گوشت ‌های دیگر به جزء گوشت قرمز استفاده کرد. گوشت مرغ و بوقلمون از رایج ‌ترین آن ‌ها بعد از گوشت قرمز هستند.

طرز تهیه همبرگر گیاهی با سویا

دستۀ دیگری از مردم در جای جای دنیا هستند که هر روز نیز تعدادشان بیشتر می‌شوند. گیاهخواران و وگان‌ ها که گوشت و فرآورده ‌های مرتبط با آن را مصرف نمی‌کنند. بنابراین طبیعی است که گیاهخوارها، به دنبال تغییرات سبک زندگی خود، روش ‌هایی برای تهیۀ انواع غذاها که مناسب‌ شان باشد یافته ‌اند. شاید شما هم از گیاهخوارانی باشید که به دنبال طرز تهیه همبرگر گیاهی هستید. بنابراین، این مقاله برای شماست.

همبرگر از ساندویچ ‌هایی است که همراه با مخلفات گوناگون و در نان ‌های برگر گرد سرو می شود. در تهیۀ برگر گیاهی می توان از مواد اولیۀ مختلفی استفاده کرد. سویا یکی از بهترین محصولاتی است که گیاهخواران به منظور تأمین پروتئین بدن خود استفاده می کنند. به گونه ‌ای که سویا را به عنوان جایگزین گوشت در رژیم ‌های غذایی گیاهخواری می ‌شناسند. همبرگر گیاهی که با سویا تهیه می‌ شود، فواید خاص خود را داشته و اتفاقاً غذایی بسیار لذیذ است. در ادامه با طرز تهیه همبرگر سویا همراه خواهیم بود.

طرز تهیه همبرگر گیاهی با سویا

لوبیای روغنی که بیشتر با نام سویا شناخته می‌شود، یکی از انواع حبوبات است که گیاهی بومی از آسیای شرقی می ‌باشد. این گیاه بخشی مهمی از رژیم های غذایی آسیایی را به خود اختصاص داده است. سابقۀ استفاده از سویا به هزاران سال پیش باز ‌می ‌گردد. این گیاه حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است. ارزش غذایی بالای سویا باعث شده است که جای خوبی در بین گیاهخواران پیدا کند.

در محتوای پروتئین سویا چیزی بین 30 تا 60 درصد پروتئین وجود دارد. این ویژگی باعث شده است که سویا، گزینه ‌ای مناسب برای تهیۀ برگر گیاهی باشد. در تهیۀ برگر سویا به شکلی که توضیح می‌ دهیم، می‌ توانید تخم مرغ و سس خردل را از آن حذف کنید. اما اگر وگان نیستید بهتر است برای گرفتن نتیجۀ بهتر از آن‌ ها استفاده نمایید.

همبرگر گیاهی

مواد لازم برای تهیه برگر سویا

  • پروتئین سویا خشک: 150 گرم
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  •  آبلیمو تازه: 3 قاشق غذاخوری
  •  جعفری خرد شده تازه: 2 قاشق غذاخوری
  •  آرد نخودچی: 2 قاشق غذاخوری
  •  سس خردل: یک قاشق غذاخوری
  •  آرد گندم: یک قاشق غذاخوری
  •  تخم مرغ: یک عدد
  •  زیرۀ سبز: نصف قاشق چای خوری
  •  نمک: به میزان لازم
  •  پودر فلفل سیاه: به میزان لازم
  •  پودر سیر: یک قاشق چای خوری
  •  پنیر گودا: 2 ورق

مواد لازم برای سس همبرگر گیاهی

  • سس مایونز: 2 قاشق غذاخوری
  • سس کچاپ: یک قاشق غذاخوری
  • نمک: نصف قاشق چای خوری
  • سرکه: یک قاشق غذاخوری
  • سس فلفل تند: یک قاشق چای خوری
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه همبرگر سویا

خیس کردن سویا

در طرز تهیه همبرگر سویا، قدم اول خیس کردن سویاست. ابتدا سویا را در ظرفی مناسب ریخته و آن را با آب گرم پر کنید. لازم است که آب، تمام سطح سویا را بپوشاند. مقدار لازم نمک و سه قاشق غذاخوری آب لیمو را به آن اضافه کرده و چیزی حدود نیم ساعت منتظر باشید تا سویا نرم شود. سپس آن را آب‌ کشی کنید. سویا را به خوبی با دست فشار دهید تا آب آن کاملاً خارج شود. پیازها را به شکل نگینی خرد کنید. ماهیتابه را چرب کرده و روی حرارت بگذارید. پیازها را اندکی تفت دهید تا رنگ طلایی به خود بگیرند.

مواد لازم برای سس همبرگر گیاهی

چرخ کردن مواد

پیاز تفت داده شده در مرحلۀ قبل را به سویا اضافه کنید. سبزی‌ های معطر نظیر جعفری را به آن بیفزایید. سس خردل، آرد نخودچی، آرد گندم و تخم مرغ، نمک، فلفل، پودر سیر و زیرۀ سبز را نیز اضافه نمایید. در این مرحله می‌توانید سس خردل و تخم مرغ را حذف کنید و به جای آن از 4 قاشق غذاخوری آرد نخودچی استفاده کنید. همۀ مواد را با هم مخلوط کنید. پس از مخلوط شدن آن‌ ها، مواد را چرخ کنید. در صورت عدم دسترسی به چرخ گوشت می‌ توانید از غذا ساز یا مخلوط‌ کن استفاده کنید. همچنین می ‌توانید همۀ مواد را با گوشت‌ کوب بکوبید. پس از چرخ کردن مواد، آن را به خوبی ورز دهید.

شکل‌دهی به برگر

بعد از ورز دادن مواد، آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. هر یک را به شکل یک توپ گلوله کرده و با دست کمی پهن کنید. آن را درون یک کیسه فریز قرار داده و روی یک بشقاب بگذارید. مواد درون کیسه را فشار دهید تا به شکل برگر درآید. به برگرهای درون پلاستیک به مدت نیم ساعت اجازه دهید تا استراحت کنند. در این مرحله می‌ توانید برگرها را به مدت ربع ساعت درون فریزر بگذارید تا قوام و سفتی بیشتری پیدا کنند.

سرخ کردن برگر

مرحلۀ بعدی، سرخ کردن برگرهاست. مقدار مناسبی روغن درون تابه بریزید. تابه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید خوب گرم شود. برگرها را در تابه بگذارید تا یک طرف آن به خوبی سرخ شود. در سرخ کردن برگرها لازم است از تابۀ چدن یا تفلون استفاده کنید. نچسب بودن تابه اهمیت زیادی دارد. همچنین بهتر است یک طرف برگر گیاهی را با حرارت زیاد سرخ کنید و طرف دیگر را با حرارت کمتر. بعد از سرخ شدن یک طرف، برگرها را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شوند. بعد از سرخ شدن برگرها، یک ورقه پنیر گودا روی آن‌ ها قرار دهید تا با حرارت برگر آب شوند.

طرز تهیه برگر گیاهی با لوبیا

آماده کردن سس

در تهیۀ برگر گیاهی، داشتن یک سس مناسب اهمیت زیادی دارد. بخش عمده‌ای از طعم خوب برگر مدیون سسی است که به ساندویچ آن اضافه می‌ شود. برای تهیۀ سس برگر، سس مایونز و کچاپ را به همراه نمک، سرکه و سس فلفل مخلوط کنید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کرده و همۀ مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. این سس را می‌ توانید به صورت جداگانه در یخچال نگهداری کنید. مدت زمان ماندگاری این سس نهایتاً یک هفته است.

تهیۀ ساندویچ

پس از اینکه برگرها و سس ساندویچ را آماده کردید، نوبت به تهیۀ ساندویچ می‌ رسد. در این مرحله، نان گرد را از وسط برش دهید. هر دو طرف داخلی نان‌ ها را به صورت کامل با سسی که آماده کرده بودید بپوشانید. کاهو، گوجه، خیارشور، پیاز و جعفری را درون نان و روی سس قرار دهید. سپس برگرها را داخل نان گذاشته و سرو کنید.

طرز تهیه برگر گیاهی با لوبیا

روش دیگری که برای تهیۀ برگر گیاهی وجود دارد، نیازمند مواد اولیۀ زیر است:

  •  لوبیا سیاه پخته شده: 400 گرم
  •  پیاز قرمز خرد شده: یک عدد
  •  سرکۀ بالزامیک: یک قاشق غذاخوری
  •  فلفل چیلی قرمز: یک عدد
  •  پیازچه: 2 عدد
  •  نمک: به میزان لازم
  •  آرد سوخاری: 100 گرم
  •  فلفل سیاه: به میزان لازم
  •  آب لیمو تازه: سه قاشق غذاخوری
  •  ماست: یک قاشق غذاخوری
  •  روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری
  •  اسفناج: 100 گرم
  •  پنیر موتزارلا: 100 گرم
مراحل پخت برگر گیاهی

مراحل پخت برگر گیاهی

در یک ظرف مناسب، حلقه‌ های پیاز، سرکۀ بالزامیک و نمک را با هم مخلوط کرده و کنار بگذارید. لوبیا را به خوبی آب ‌کشی کرده و آن‌ ها را با دست فشار دهید تا له شده و آب آن‌ ها خارج شود. فلفل چیلی، پیازچه، لوبیا و آرد سوخاری را در کاسه‌ای ریخته و به آن مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. همۀ مواد را به خوبی با هم مخلوط کرده و ورز دهید. آن را به سه بخش تقسیم کنید. هر یک از آن‌ها را گرد کرده و سپس روی ظرف مناسب باز کنید و به آن شکل برگر بدهید. بهتر است که آن‌ ها را درون یک کیسۀ پلاستیکی قرار دهید. برگرها را به مدت ربع ساعت درون یخچال بگذارید.

در یک کاسۀ کوچک، آب لیمو و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و ماست را با هم مخلوط کنید. مقدار مناسبی نمک و فلفل سیاه را به آن بیفزایید. برگ اسفناج را با آن ترکیب کرده و کنار بگذارید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را درون ماهیتابۀ نچسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. برگرها را از یخچال بیرون آورده و درون تابه بگذارید تا سرخ شود. هر یک از طرفین برگر لازم است به مدت حداقل پنج دقیقه بپزد.

ماهیتابه ‌ای دیگر را روی حرارت کم بگذارید تا گرم شود. نان‌ برگر را از وسط برش دهید و مدت کوتاهی در آن قرار دهید تا گرم و برشته شوند. گوجه را حلقه حلقه کرده و در برش زیری نان قرار دهید. سپس برگرها را روی آن بگذارید. حلقه‌ های پیاز را از ترکیب سرکه بیرون آورده و روی برگر بگذارید. لایه‌ های بعدی را می ‌توانید به دلخواه با خیارشور، کاهو، زیتون بدون هسته، سس مایونز یا هر چیز دیگری که مورد پسندتان است تزئین کنید.

طرز تهیه برگر گیاهی با بلغور

مواد اولیۀ لازم برای تهیۀ ساندویچ برگر گیاهی با بلغور به ترتیب زیر هستند:

  •  لوبیا چیتی پخته شده: 500 گرم
  •  بلغور: نصف پیمانه
  •  پودر سوخاری: یک چهارم پیمانه
  •  پیازچه: پنج ساقه
  •  تخم مرغ: یک عدد
  •  هویج: یک عدد
  •  روغن مایع: 3 قاشق غذاخوری
  •  فلفل قرمز: یک چهارم قاشق چای خوری
  •  ارده: دو قاشق غذاخوری
تهیه همبرگر به روشی دیگر

مراحل پخت برگر گیاهی با بلغور و لوبیا چیتی

لوبیا چیتی پخته شده را به خوبی آب کشی کنید. در یک ظرف مناسب، بلغور و نمک را با یک پیمانه آب جوش مخلوط کنید. روی آن را پوشانده و به مدت نیم ساعت کنار بگذارید تا نرم شود. سپس بلغور خیس خورده را از الک یا پارچۀ تمیز عبور دهید تا آب آن گرفته شود. لوبیا را در کاسۀ متوسطی بریزید و با گوشت‌ کوب له کنید. در این مرحله، خمیری یکدست از آن به دست می ‌آید. لوبیاها را می‌ توانید در غذا ساز یا میکسر بریزید تا نرم شوند. آرد سوخاری، پیازچۀ خرد شده، تخم مرغ، هویج رنده شده، ارده، بلغور و فلفل قرمز را به خمیر لوبیا اضافه کنید. سپس نمک و فلفل را به میزان لازم اضافه کرده، به خوبی مخلوط کنید و ورز دهید. خمیری یکدست و کاملاً همگن به دست خواهد آمد.

بخش دوم تهیه همبرگر گیاهی

مخلوط خمیری را به چهار دستۀ مساوی تقسیم کنید. هر یک از آن‌ ها را به شکل گلوله‌ ای در بیاورید. سپس به حالت برگر به ضخامت 3 سانتی‌متر در آورید. تابۀ بزرگ از جنس تفلون یا چدن را روی حرارت ملایم قرار دهید. مقداری روغن به کف تابه بیفزایید تا گرم شود. برگرهای تهیه شده از لوبیا و بلغور را در روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن یک طرف با حرارت زیاد، آن‌ ها را به طرف دیگر برگردانید. هر یک از طرفین لازم است به مدت بین 5 دقیقه تا 10 دقیقه سرخ شوند. وقتی هر دو طرف طلایی شدند، برگرها آماده هستند.

برای سرو برگر می‌ توانید به شیوه‌ هایی که تاکنون توضیح دادیم عمل کنید. نان را از وسط برش دهید و داخل آن ‌ها را با سس مخصوص آغشته کنید. گوجه، پیاز حلقه‌ای و خیارشور را روی نان‌ها گذاشته و برگرها را روی آن‌ها قرار دهید. می ‌توانید از کاهو، ارده و مایونز نیز برای طعم‌ دهی بیشتر استفاده کنید.