طرز تهیه پنکیک صبحانه و تجربه لذت بخش یک دنیا عطر و طعم

به این مقاله امتیاز دهید

با دنبال کردن طرز تهیه پنکیک می‌توانید به راحتی صبحانه‌ای ساده و سریع و خوشمزه را آماده کرده و از طعم عالی آن لذت ببرید. خبر خوب این که پنکیک به‌سادگی درست می‌شود و مواد اولیه ساده و محدودی، نیاز خواهد داشت. شما می‌توانید به‌راحتی پنکیک را جایگزین نان کنید و به‌همین دلیل، گزینه‌ای بسیار مناسب و جذاب برای زمانی است که برای صبحانه نان تازه در اختیار ندارید. همین طور با نگاهی گذرا می‌توانید انواع پنکیک را در منوی صبحانه‌ی بسیاری از کافه‌های نزدیک‌ به محل خود پیدا کنید. بنابراین اگر حوصله‌ی آشپزی و پیروی از طرز تهیه پنکیک زیر ندارید، این فرصت برای شما فراهم آمده است که با چند کلیک ساده آن را از اسنپ‌فود سفارش دهید.

پنکیک صبحانه
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان پخت غذا 8 دقیقه
میزان سختی کم

پنکیک، غذایی به قدمت اساطیر

پنکیک، غذایی به قدمت اساطیر

برخلاف تصور بسیاری از ما، پنکیک یک شیرینی مدرن و جدید برای صبحانه کودکان نیست؛ بلکه قدمتی تاریخی دارد و دنبال‌کردن ردپای آن ما را به زمانی دور و دراز می‌برد و شما برای رسیدن به جایی‌که این ردپا در تاریخ محو شود باید صبور باشید.

تاریخچه‌ی بسیار مختصر پنکیک

قدیمی‌ترین یافته‌ی علمی درباره‌ی پنکیک قدمت آن را به ۵۳۰۰ سال پیش می‌رساند. در سال ۱۹۹۱ بود که جسد یخ‌زده‌ای در کوه‌های آلپ پیدا شد. این جسد اوتسی (Otzi) نام گرفت. اوتسی کهن‌ترین مومیایی پیداشده در اروپاست. این مومیایی طبیعی به ۵۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. نکته‌ی جذاب اینجاست که دانشمندان با بررسی محتویات معده‌ی اوتسی دریافتند که او پیش از مرگ نانی با ترکیبات و طرز تهیه‌ پنکیک امروزی خورده بوده است.

یکی از جذاب‌ترین روایت‌ها درباره‌ی پنکیک به شاهکار حماسی یونان باستان،  اودیسه هومر، بازمی‌گردد. در اودیسه‌ی هومر آشیل و آژاکس و اودیسه، سه اسطوره‌ـ‌خدای یونانی، بر سر پنکیک رقابت می‌کنند. هر یک از آن‌ها بدن خود را با روغن چرب می‌کند. آن‌ها به‌سمت هم پنکیک پرتاب می‌کنند و پنکیک روی زمان هر کسی که بیشتر بماند او برنده است؛ در این رقابت آشیل پیروز می‌شود. دستور طرز تهیه پنکیک در قدیمی‌ترین کتاب آشپزی رومی‌ها، آپیسیوس، ثبت شده است. این دستور تفاوت چندانی با طرز تهیه پنکیک امروزی ندارد.

از قرن یازدهم پنکیک به یک خوراکی مسیحی تبدیل می‌شود. مسیحیان چهل روز قبل از عید پاک را روزه می‌گیرند و به‌مدت چهل روز از خوردن غذاهای حیوانی پرهیز می‌کنند؛ از همین رو، یک روز قبل از این ایام مقدس، آن‌ها تمامی لبنیات موجود در خانه را جمع می‌کنند و با آن پنکیک می‌پزند. همین طور شاید برایتان جالب باشد که نام پنکیک چهار بار در آثار شکسپیر تکرار شده است.

رسوم پنکیک

رسم‌ها و جشن‌های متنوعی با پخت پنکیک شکل گرفته است. یکی از این رسوم به همان سنت قبل از عید پاک بازمی‌گردد. مسیحیان تا لحظه‌ی به‌صدادرآمدن زنگ کلیسا به پخت پنکیک ادامه می‌دادند. آنان با شنیدن صدای زنگ، پیشبند آشپزی پوشیده و تابه‌ی پنکیک دردست به‌سمت کلیسا می‌رفتند. همین رسم حتی مسابقه‌ی دویدن با تابه‌ی پنکیک و پیشبند آشپزی را رقم زد.

از دیگر رسوم پنکیک برگرداندن پنکیک با پرتاب آن از توی تابه و گرفتن آن است. برنده کسی است که پنکیک را بلندتر پرتاب کند و بتواند آن را سالم و پشت‌وروشده روی کف تابه بگیرد.

طرز تهیه پنکیک خوشمزه

طرز تهیه پنکیک خوشمزه

تهیه پنکیک اصلا سخت نیست و تنها با چند ماده اولیه ساده می‌توانید آن را تهیه کنید. بنابراین، اگر دوست دارید تا یک صبحانه تاریخی و قدمت‌دار را آماده کنید، در ادامه با ما همراه باشید. در ادامه به مواد لازم و مراحل تهیه این صبحانه خوشمزه و اساطیری اشاره شده است:

مواد اولیه برای طرز تهیه پنکیک ساده

مواد اولیه‌ی پنکیک از این قرار است، البته اگر به دنبال یک صبحانه رژیمی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که میزان شکر را از مواد اولیه کاهش دهید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد 1 تا 1.5 پیمانه
شیر 1 پیمانه
کره 30 گرم
شکر 1 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 1 عدد
بکینگ پودر 1 قاشق مرباخوری
وانیل نوک قاشق چای خوری
نمک نوک قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه پنکیک صبحانه سریع و خوشمزه

مراحل طرز تهیه پنکیک صبحانه

مراحل طرز تهيه پنكيك ساده و خوشمزه، به شرح زیر است:

  • مرحله اول: شکر و تخم‌مرغ را با هم مخلوط می‌کنیم؛ به‌صورتی‌که شکر کاملا در تخم‌مرغ حل شده و مایه به رنگ کرم دربیاید.
  • مرحله دوم: سپس نوبت آن می‎‌رسد که وانیل را اضافه کنیم.
  • مرحله سوم: اکنون شیر و کره را اضافه می‌کنیم.
  • مرحله چهارم: نمک و آرد و بیکینگ‌پودر را با هم خوب مخلوط کرده و به مایع اضافه می‌کنیم.
  • مرحله پنجم: حالا این مخلوط را آن‌قدر هم می‌زنیم که آرد کاملاً حل شده و به شکل گلوله گلوله درنیاید.
  • مرحله ششم: در این مرحله دقت داشته باشید که اگر مخلوط زیاد از حد سفد شد، می‌توانید مقداری شیر به آن اضافه کنید. به همین ترتیب اگر مایه شما زیاد از حد شل بود، باید مقداری آرد به آن اضافه نمایید.
  • مرحله هفتم: مایع را در جای خنک می‌گذاریم تا جا بیفتد. باید روی آن چند تا حباب بزند.
  • مرحله هشتم: تابه را گرم می‌کنیم و کف آن کمی روغن می‌مالیم؛ در حدی که فقط چرب شود.
  • گرمای تابه را تست می‌کنیم؛ به‌این صورت که مقداری از مایع را کف تابه می‌ریزیم؛ اگر مایع خود را گرفت، تابه حاضر است.
  • مرحله نهم: با قاشق غذاخوری یا اسکوپ بستنی از مایه برمی‌داریم و کف تابه می‌ریزیم.
  • مرحله دهم: مایه‌ی ریخته‌شده کف تابه نیاز به پهن‌کردن ندارد و خودش بعد از لحظاتی شکل می‌گیرد.
  • مرحله یازدهم: زیر پنکیک و لبه‌های آن باید طلایی شود؛ سپس آن را برمی‌گردانیم که روی آن هم خود را بگیرد و به عبارتی پخته شود. صبر کردن برای طلایی رنگ شدن لایه رویی، در طرز تهیه گرانولا هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • مرحله دوازدهم: بهترین نشانه برای زمان برگرداندن پنکیک وقتی است که روی آن حباب می‌زند؛ با این توضیح که باید صبر کنیم یکی‌دو تا حباب بترکد و سپس آن را برگردانیم.
  • مرحله سیزدهم: اجازه می‌دهیم طرف دیگر پنکیک‌ هم طلایی شود. طرف دوم پنکیک سریع‌تر پخته می‌شود.
  • مرحله چهاردهم: پنکیک را باید داغ یا گرم نوش جان کنید. اگر پنکیک‌هایی که ابتدا درست کردید سرد شد، می‌توانید آن‌ها را در ماکروویو گرم کنید.

طرز تهیه و پخت پنکیک شکلاتی

طرز تهیه و پخت پنکیک شکلاتی

طرز تهیه پنکیک شکلاتی تفاوت چندانی با دستور پخت پنكيك ساده ندارد. تنها کاری که باید بکنید این است که بعد از حاضرشدن پنکیک، به‌مقدار دلخواه روی آن شکلات بریزید. می‌توانید روی پنکیک را با میوه و مغزهای مختلف تزئینن کنید. همین‌طور می‌توانید روی پنکیک‌ها شکلات بریزید و آن‌ها را رول کنید. برای ثابت‌نگه‌داشتن رول‌ها می‌توانید از خلال‌دندان استفاده کنید. در این میان، پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه شکلات صبحانه را نیز دنبال کرده و بتوانید در منزل، به راحتی این صبحانه خوشمزه را آماده کنید.

طرز تهیه پن کیک سیب و میوه

طرز تهیه پن کیک سیب و میوه

شما می‌توانید پنکیک‌ها را با انواع میوه تزئین کنید. دستور پخت پن کیک میوه تفاوت چندانی با پنکیک ساده ندارد. فقط کافی است بین پنکیک‌ها برش‌های میوه قرار دهید. این نوع پنکیک میوه‌ای، طعمی به مراتب خوشمزه‌تر داشته و میل کردن آن، موجب احساس طراوت بیشتری در شما خواهد شد.

اگر دوست داشتید می‌توانید سیب را به‌صورت نازک و افقی برش بزنید و سپس هسته‌ی سیب را از آن جدا کنید. برش‌ها را در مقدار کمی دارچین بغلطانید. سپس برش نازک سیب را داخل مایه‌ی پنکیک بیندازید و آن را بیرون بیاورید و کمی تفت دهید و با فاصله‌ای اندک مایه‌ی پنکیک را با قاشق غذاخوری یا اسکوپ بستنی روی آن بریزید و باقی مراحل قبل را طی کنید.

شما می‌توانید این کار را با دیگر میوه‌های دلخواه‌تان هم در دستور پخت پنکیک انجام دهید. طبیعتاً افزودن دارچین یا هر چاشنی دیگر بنا به صلاحدید خودتان است. اگر طرز تهیه کرپ نوتلا را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که اضافه کردن میوه‌های مختلف، به ویژه میوه‌های آبدار تابستانی به این صبحانه خوشمزه نیز جایگاهی عالی دارد.

چند راز کوچک درباره ی طرز تهیه پنکیک

طرز تهیه پنکیک

برای آن که بتوانید بهترین نوع پنکیک را در منزل آماده کرده و طعم و شکل ظاهری آن بی نقص باشد، این فوت و فن‌های ریز و در عین حال مهم را در نظر بگیرید:

  • بعد از آماده‌شدن پنکیک می‌توانید مقداری کره روی آن بمالید؛ طعم دلچسبی به پنکیک شما خواهد داد.
  • کف تابه را با کره چرب نکنید؛ کره به‌سرعت می‌سوزد.
  • از هم‌زدن زیاد مایه‌ی پنکیک خودداری کنید؛ هم‌زدن زیاد مایع پنکیک شما را سفت خواهد کرد. پنکیک باید نرم و اسفنجی باشد.
  • در صورت تمایل به طرز تهیه پنکیک بدون شیر، شما می‌توانید به‌جای شیر از ماست یا شیر سویا هم استفاده کنید. در حقیقت به طور کلی در طرز تهیه کیک بدون شیر، می‌توان از جایگزین‌های آن استفاده کرد و حتی گاهی اوقات از شیر خشک به جای شیر تازه در تهیه کیک و شیرینی، استفاده می‌شود.

برای تهیه پنکیک از اسنپ فود کمک بگیر…

طرز تهیه پنکیک صبحانه

همان طور که در بالا مشاهده کردید برای تهیه پنکیک، مواد اولیه ساده و در دسترسی نیاز است. البته در صورتی که بخواهید تنوع بیشتری به طعم پنکیک خود بدهید، احتمالا به مواد اولیه متفاوتی نیز وابسته به آن، نیاز خواهید داشت. اگر تصمیم به پخت پنکیک گرفتید و مواد اولیه‌ی آن را نداشتید، نگران یا منصرف نشوید. می‌توانید با سرزدن به اسنپ‌فود، تمامی مواد اولیه را به‌صورت آنلاین از سوپرمارکت‌های اسنپ‌فود تهیه کنید. همچنین اگر زمان درست کردن پنکیک را ندارید، می‌توانید از طریق سفارش آنلاین کافه دست به کار شده و از بهترین کافه‌ی محل خود یک پنکیک خوشمزه را سفارش دهید.

سوالات متداول

چه موادی برای تهیه پنکیک مناسب ۴ نفر لازم است؟

برای درست‌کردن پنکیک مناسب ۴ نفر نیاز به ۵/۱ پیمانه آرد، ۱ پیمانه شیر، ۳۰ گرم کره، ۱ قاشق شکر، ۱ عدد تخم‌مرغ، کمی بیکینگ‌پودر، وانیل و نمک است.

ابتدا شکر و تخم‌مرغ را مخلوط کرده، هم می‌زنیم تا شکر حل شود. وانیل را اضافه، سپس شیر و کره را به مایه اضافه می‌کنیم. در آخر ترکیب نمک، آرد و بیکینگ‌پودر را به مایه اضافه می‌کنیم. مخلوط را هم زده تا یکدست شود. مایع را مدتی در جای خنک می‌گذاریم. تابه را گرم و کمی روغنی می‌کنیم. کمی از مایه را برداشته، کف تابه می‌ریزیم. وقتی روی آن حباب زد و طلایی شد؛ پنکیک را برمی‌گردانیم.

برای درست‌کردن پنکیک شکلاتی طبق دستور پخت پنکیک ساده، مواد را ترکیب می‌کنیم و تنها به آن پودر کاکائو یا شکلات آب شده اضافه می‌کنیم. می‌توانیم با ریختن مقداری شکلات روی پنکیک ساده نیز پنکیک شکلاتی داشته باشیم.

برای تهیه پنکیک میوه‌ای می‌توانید از میوه برای تزیین پنکیک ساده استفاده کرد. به این صورت که بین پنکیک‌ها برش میوه قرار دهید. به طور مثال سیب را نازک و افقی برش داده به آن پودر دارچین می‌زنیم. سپس آن را در مایه پنکیک زده، تفت می‌دهیم. در نهایت کمی مایه پنکیک روی آن می‌ریزیم.

برای تهیه پنکیک بدون شیر، می‌توانیم به‌جای شیر از ماست یا شیر سویا استفاده کنیم. در تهیه کیک و شیرینی گاهی اوقات می‌توان از شیرخشک نیز استفاده کرد.

رعایت اندازهٔ مواد در آماده‌کردن مایه پنکیک مهم است، از طرفی اگر مایه پنکیک را زیاد هم بزنیم مایه سفت می‌شود. برای شل‌شدن آن می‌توان کمی شیر و برعکس برای سفت‌شدن مایه مقداری آرد به آن اضافه می‌کنیم.