طرز تهیه کاپوچینو، نوشیدنی گرم و اصیل ایتالیایی

5/5 - (2 امتیاز)

کاپوچینو اولین بار در دهه ۱۹۳۰ در شمال ایتالیا تهیه شده است. اولین فنجان های کوچک کاپوچینو مدرن در دهه ۱۹۵۰ سرو شدند و در آن زمان ماشین ها می توانستند شیر را نیز گرم کنند. کاپوچینو یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌های ایتالیایی در بین افراد علاقه‌مند به قهوه است، نوشیدنی داغی که طعم قهوه و شیر لذت بخش با فومی جذاب دارد. این نوشیدنی با پایه اسپرسو است و از لایه‌های ضخیم کف شیر و شیرداغ تهیه می‌شود.

علاوه بر این، کاپوچینو را می توان با استفاده از خامه به جای شیر و همچنین طعم دهنده های اضافی مانند سیروپ یا ادویه جات مثل دارچین یا پودر کاکائو تهیه کرد. اسم کاپوچینو هم داستان عجیبی دارد که از روی شباهت آن به لباس راهب‌های کاتولیک برداشته شده که رنگی قهوه ای روشن (شبیه به مخلوط شیر و قهوه دارد) و کلاهی برجسته (شبیه فوم روی کاپوچینو که اسمش کاپوچینو نبود) به تن می‌کردند. به نام راهب‌های کاپوچین.

انواع کاپوچینو

انواع کاپوچینو

۱. کاپوچینو کلاسیک

کاپوچینوی کلاسیک دارای مقدار مساوی اسپرسو، شیر بخارپز و کف شیر است.

معمولاً در هر فنجان کاپوچینو از دو واحد اسپرسو (دبل شات یا دوبل اسپرسو) استفاده می شود و بعد، به همان اندازه شیر و کف شیر. کف شیر به عنوان عایقی عمل می کند که نوشیدنی را برای مدت زمان طولانی‌تری گرم نگه می دارد.

۲. کاپوچینو مرطوب یا کاپوچینو سبک

که از قهوه غلیظ و شیر و فوم شیر تهیه می‌شود. کاپوچینوی مرطوب از نوع کلاسیک آن، خامه ای تر است. به جای داشتن قسمت های مساوی اسپرسو، شیر بخارپز و کف شیر، شیر بخارپز شده آن بیشتر از کف شیر است. کاپوچینوی فوق العاده مرطوب را “لاته” می نامند. این فقط مخلوطی از اسپرسو و شیر بخارپز است که مقدار فوم شیر یا بسیار کم است و یا اصلاً فوم شیر ندارد

۳. کاپوچینو خشک یا کاپوچینو تیره

قهوه غلیظ و فوم شیر. در مقایسه با نوع کلاسیک، کاپوچینوی خشک فوم شیر بیشتری دارد. مایع آن نیز تیره تر است زیرا شیر بسیار کمتر است. طعم آن نیز از کاپوچینوی کلاسیک قویتر است و طعم قهوه بیشتر حس می‌شود.

کاپوچینو با توجه به محبوبیتی که بین علاقه‌مندان به قهوه دارد، به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، اما روش کلاسیک آن، طرفداران بسیاری دارد و البته به همان نسبت که محبوب است، برای علاقه‌مندان این نوشیدنی کافئین دار جذاب، طرز تهیه کاپوچینو خانگی و همین‌طور طرز تهیه کاپوچینو با پودرهای آماده و بدون دستگاه قهوه‌ساز را در ادامه این مطلب، توضیح خواهیم داد.

۳. کاپوچینو خشک یا کاپوچینو تیره

به صورت کلی، کاپوچینو به نسبت مساوی از قهوه غلیظ، شیر و فوم شیر تهیه می‌شود اما اضافه کردن خامه، دارچین، پودر کاکائو، انواع طعم دهنده‌ها (سیروپ وانیل، شکلات، کارامل، دارچین و نعناع فلفلی) می‌تواند با ایجاد مزه های جذاب، شما را هیجان زده کند.

طرز تهیه کاپوچینوی خانگی

درست کردن کاپوچینو در خانه، بسیار ساده است و با دقت و تهیه مواد مرغوب به راحتی می‌توان به مزه و کیفیت دلخواه رسید.

نکته اول مهم در طرز تهیه کاپوچینو خانگی، استفاده از قهوه غلیظ است. می‌توانید از هر روشی که برایتان قابل دسترس تر است برای دم کردن قهوه (مثل فرنچ پرس، موکاپات یا استفاده از قهوه جوش) استفاده کنید اما حتماً قهوه خود را غلیظ تر از همیشه دم کنید مثلاً دو قاشق پودر قهوه برای یک فنجان کاپوچینو. تا قهوه دم بکشد، شیر را آماده کنید که قهوه سرد نشود، شیر را در ظرفی گرم کنید و کمی مانده تا جوشیدن شیر، شعله را خاموش کنید. نکته دوم مهم استفاده از شیر سرد است و برداشتن آن از روی شعله قبل از جوش آمدن شیر. شیر گرم را با همزن بزنید تا کف کند، اگر همزن در دسترس نیست، شیر را در ظرفی بیشتر از حجم آن بریزید و با سرعت تکان دهید، راه دیگر درست کردن فوم شیر، ریختن آن در ظرف فرنچ پرس و تکان دادن اهرم آن با سرعت است.

حالا فنجان یا لیوان خود را مقداری گرم کنید و قهوه دم شده را در آن بریزید. خیلی آرام و بدون اینکه قهوه با شیر مخلوط شود، شیر را به قهوه اضافه کنید، شیر را روی جدار داخلی لیوان بریزید تا سرعت اضافه شدن آن به قهوه کمتر شود. کاپوچینو آماده است.

استفاده از طعم دهنده ها و شیرین کننده ها بستگی به سلیقه شما دارد. روی فنجان خود را با پودر دارچین یا کاکائو تزئین کنید.

طرز تهیه کاپوچینوی خانگی

طرز تهیه کاپوچینو خیلی فوری

زمانی که برای تهیه کاپوچینوی خانگی خود دارید، کوتاه است؟ نیم فنجان آب، دو قاشق پودر قهوه فوری و شیر را در ظرفی روی شعله قرار دهید، بالای سرش بایستید و به محض جوش آمدن، شعله را خاموش کنید. مواد را با همزن بزنید. کاپوچینوی شما آماده است.

در سال‌های اخیر، پودر کاپوچینوی آماده، به دلیل سرعت و سهولت طرفداران زیادی پیدا کرده است. آموزش و کیفیت تهیه آن فقط به نوع برند پودر آماده بستگی دارد.

طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو

ترکیب کلاسیک این نوشیدنی بسیار محبوب بر پایه اسپرسو است، اسپرسو قهوه دمی است که با دستگاه اسپرسوساز تهیه می‌شود. یک کاپوچینوی خوب، تعادل مناسبی در طعم ها دارد. طعم اسپرسو قابل تشخیص است و طعم شیر آن بیشتر حس نمی‌شود. لیوان کاپوچینو از قبل باید گرم شود (به دلیل این‌که ترکیب شیر و قهوه دمای خیلی بالایی ندارند و با گرم کردن لیوان نوشیدنی، از سرد شدن سریع آن جلوگیری می‌شود)

تفاوت تهیه کاپوچینو با دستگاه و بدون دستگاه، بیشتر به مهارت های باریستا در کار کردن با دستگاه قهوه ساز حرفه‌ای مربوط می‌شود اما به صورت خلاصه و بدون جزئیات مهارتی کاپوچینو با دستگاه این‌طور تهیه می‌شود.

ظرف قهوه دستگاه قهوه ساز را پر کنید. آن را به وسیله تمپر صاف کنید، اما آن را خیلی محکم فشار ندهید. ظرف قهوه را در جای خود قرار دهید. دستگاه اسپرسوساز را روشن کنید. قهوه را در فنجان از قبل گرم شده بریزید. با کمک قسمت عصایی دستگاه، شیر را گرم کنید و فوم درست کنید. به آرامی روی قهوه را با شیر و کف بپوشانید.

نظرات کاربران

ژاله حسینی
12.دی.1401

خسته نباشین خیلی خوب نوشته شده بود

    Snappfood
    12.دی.1401

    سلام ژاله عزیز مرسی که کامنت گذاشتین، اگر از این مطلب خوشتون اومده پیشنهاد میکنم به مطلب زیر که درباره اسپرسو ماکیاتو نوشته شده حتما سری بزنید.
    https://blog.snappfood.ir/اسپرسو-ماکیاتو/

آبتین
12.دی.1401

کاپوچینو فقط تیره، شیر زیاد خراب میکنه مزه قهوه رو .

    Snappfood
    12.دی.1401

    سلام آبتین عزیز ممنونیم که کامنت گذاشتین و تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. پیشنهاد میکنم مطلب زیر که مشابه این مقاله، درباره اسپرسو دبل نوشته شده است رو حتماً مطالعه کنید.
    https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-اسپرسو-دبل/

oumid fahiim
03.آبان.1402

کاپوچینو خانگی بدون همزن برقی میشه درست کنم عین بیرونی ها میشه ظاهرش و مزش برام مهم هستش

    snappfoodadmin
    16.آبان.1402

    سلام کاپوچینو را میتونید در خانه با همزن دستی و برقی هم درست کنید و زیبای ظاهری آن به شما بستگی دارد که چقدر مهارت و دقت بخرج دهید
    در مزه و طعم این نوشیدنی پر طرفدار تغییری ایجاد نمیشه