آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کباب کوبیده در فر
آموزش آشپزی
5/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کباب کوبیده در فر

زهرا دهقان 24 آذر 1399 6 دقیقه

کباب کوبیده یکی از محبوب ترین و رایج ترین غذاهای سنتی ایرانی است. کباب کوبیده را می توان با نان لواش یا سنگک به تنهایی مصرف کرد. همچنین می توان آن را در کنار پلو سرو کرد. با اینکه طعم و ظاهر کباب کوبیده روی زغال بسیار بهتر است اما بسیاری افراد به زغال دسترسی ندارند. از این رو در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کباب کوبیده در فر را برای شما آموزش دهیم. ادامه مطلب را با اسنپ فود همراه باشید.

تفاوت کباب کوبیده زغالی با فر

تقریباً می توان گفت تفاوت خاصی بین مواد اولیه و طرز تهیه کباب زغالی و طرز تهیه کباب کوبیده تابه ای با کبابی که در فر تهیه می شود وجود ندارد. میزان رطوبت کباب زغالی باید اندک باشد اما کبابی که در فر تهیه می شود به دلیل مدت زمان پخت بالا باید آب بیشتری داشته باشد.

همچنین پیازی که برای کباب زغالی استفاده می شود ریزتر است. این در حالی است که پیاز مورد نیاز برای کباب تهیه شده در فر مقداری باید درشت تر خرد شود.

تفاوت کباب کوبیده زغالی با فر

بدون شک بافت کباب درون فر مقداری سفت تر از کباب زغالی است. دلیل آن نیز مدت زمان پخت بالای آن درون فر است. در نهایت نیز کباب درون فر مقداری چرب تر از کباب زغالی است چراکه روغن آن کف سینی فر جمع شده و چکه نمی کند.

با تمام این اوصاف برخی افراد به دلیل راحتی و همچنین نداشتن حیاط ترجیح می دهند که کباب خود را به جای روی منقل درون فر تهیه کنند. به همین دلیل قصد داریم طرز تهیه کباب کوبیده در فر را در ادامه با شما در میان بگذاریم.

مواد لازم برای کباب کوبیده

می توان از هر نوع گوشت قرمز برای تهیه کباب کوبیده استفاده کرد. گوشت گوسفندی به دلیل اینکه پس از پخت پوک می شود برای این منظور مناسب تر است. با این وجود، بهترین گوشت برای تهیه هر نوع کباب کوبیده، ترکیب گوشت گوسفندی و گوشت گوساله است.

می توانید از هرکدام به یک اندازه استفاده کنید اما اگر درصد گوشت گوسفندی مقداری بیشتر باشد بهتر است. بهترین نوع گوشتی که برای کباب کوبیده می توان استفاده کرد، قلوه گاه گوسفندی و سردست گوساله است. مواد زیر را برای تهیه کباب کوبیده درون فرد آماده کنید:

  • گوشت سردست گوساله: 500 گرم
  • گوشت قلوه گاه گوسفند: 500 گرم
  • نمک: یک قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه: یک دوم قاشق چای خوری
  • فلفل قرمز: نوک قاشق چای خوری (حدود یک ششم)
  • پیاز سفید: 5 عدد متوسط

فلفل سیاه طعم بسیار خوبی به کباب می دهد اما ممکن است رنگ آن را مقداری تیره کند. در صورتی که به ظاهر کباب بسیار اهمیت می دهید و مهمان های بخصوصی دارید، فلفل سیاه را کمتر بریزید یا اصلاً استفاده نکنید.

پیازهای شما باید پس از اینکه آب آن‌ها گرفته شد و به تفاله تبدیل شد، باید حدود 250 گرم وزن داشته باشد.

طرز تهیه کباب کوبیده در فر

مواد لازم برای کباب کوبیده را تهیه کردیم. اکنون نوبت به خرد کردن و ترکیب مواد برای تهیه کباب است. ابتدا گوشت گوساله و گوسفند را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا بتوان به سادگی آن را از دهانه چرخ گوشت عبور داد.

طرز تهیه کباب کوبیده در فر

قطعات خرد شده گوشت را درون ظرفی بریزید. نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه را نیز به آن اضافه کنید. حدود 1 دقیقه آن‌ها را با دست ترکیب کنید تا نمک و فلفل به صورت یکنواخت با گوشت ترکیب شود.

معمولاً چرخ گوشت های خانگی دارای 3 دهانه خروجی هستند و هرکدام سوراخ های متفاوتی دارند. درشت ترین آن‌ها دارای سوراخ های نخودی است. نوع متوسط دارای سوراخ های کبریتی است و ریزترین آن‌ها نیز سوراخ های بسیار ریز و سوزنی دارد. برای چرخ کردن در این مرحله توری نخودی را روی چرخ می گذاریم.

گوشت ترکیب شده با نمک و فلفل را چرخ کرده و کنار می گذاریم. پیازها را نیز به قطعات کوچک خرد کرده و از چرخ گوشت با دهانه کبریتی عبور می دهیم. یک صافی جلوی خروجی چرخ بگذارید تا پیازها پس از چرخ شدن درون آن بریزند.

پیاز را همراه با صافی درون یخچال بگذارید. بدین ترتیب هم آب آن به مرور کشیده می شود و هم طعم تلخ و اسیدی آن به شیرین تغییر پیدا می کند. پیاز باید حدود 2 ساعت درون یخچال استراحت کند. می توانید ابتدا پیازها را چرخ کنید و درون یخچال بگذارید و پس از آماده شدن آن، گوشت را نیز چرخ کنید. یا هردو را با هم درون یخچال بگذارید تا استراحت کنند.

پس از دو ساعت استراحت پیاز، آن را از یخچال بیرون بیاورید و اندکی با دست آن‌ها را درون صافی فشار دهید تا آب باقیمانده آن نیز گرفته شود. البته تنها اندکی فشار دهید تا مقداری از آب آن باقی بماند. گرفتن کامل آب پیاز باعث می شود که بسیار خشک شود و برای فر مناسب نخواهد بود.

چرخ کردن دوباره گوشت

در این مرحله پیاز و گوشت را با یکدیگر ترکیب کنید. حدود یک دقیقه آن‌ها را با دست مخلوط کنید. دهانه خروجی چرخ گوشت را روی اندازه کبریتی بگذارید. مخلوط گوشت و پیاز را دوباره از چرخ گوشت عبور دهید. آنچه اکنون در اختیار دارید هم برای استفاده در سیخ مناسب است و هم می توانید به سادگی در فر قرار دهید.

چند عدد گوجه فرنگی را از وسط نصف کنید. برای هر سیخ کباب یک عدد گوجه فرنگی کافی است. گوشت را به 10 الی 12 قسمت مساوی تقسیم کنید.

چیدن کباب ها درون سینی فر

کف سینی فر را کاملاً با روغن زیتون یا روغن مایع چرب کنید. قطعات گوشت را با دست لوله کرده و به اندازه های مساوی درون سینی بچینید. توسط دست آن‌ها را پهن کرده و به اندازه کباب های سیخ شده درآورید. ضخامت کباب ها باید حدود 1 سانتی متر باشد. در نهایت نیز بندهای کوچکی (خطوط مورب) برای زیبایی و بهتر پخته شدن گوشت بر روی کباب ها ایجاد کنید.

چیدن کباب ها درون سینی فر

گوجه فرنگی های نصف شده را نیز در بین کباب ها بچینید تا آب گوجه فرنگی به کف سینی منتقل شده و طعم چربی گوشت و گوجه فرنگی با یکدیگر مخلوط شود.

دقت کنید که چرب کردن کف سینی فر اهمیت دارد اما نباید روغن زیادی هم مصرف کنید. چربی گوشت هنگام گرم شدن شروع به آب شدن خواهد کرد.

پخت کباب درون فر

فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. سینی را درون فر بگذارید و حدود 20 دقیقه به آن فرصت دهید تا کباب پخته شود. البته بسته به ذائقه شما و میزان آب باقی مانده از تفاله پیاز ممکن است این زمان متغیر باشد. برای همین منظور هر چند دقیقه یک بار کباب ها را درون فر نگاه کنید تا به اندازه دلخواه شما بپزند.

هنگامی که سینی کباب را از فر بیرون بیاورید، متوجه خواهید شد که آب گوجه فرنگی و روغن کباب در ته سینی جمع شده است. این آب بسیار خوشمزه است و برای استفاده در کنار پلو ایدئال است. آب گوجه فرنگی باعث می شود که کباب های شما موقع پخت کاملاً خشک نشوند و لطافت بیشتری هنگام مصرف داشته باشند.

پوست گوجه فرنگی را نیز به سادگی می توانید جدا کنید و کباب خود را سرو کنید. کباب کوبیده را می توان به تنهایی و با نان لواش یا سنگک مصرف کرد. همچنین می توانید آن را در کنار برنج نیز سرو کنید.

پخت کباب با روش سیخ زدن

در صورتی که تمایل دارید، می توانید کباب های خود را با سیخ نیز درون فر بگذارید. روش سیخ زدن آن کاملاً مشابه سیخ زدن کباب زغالی است. هنگام سیخ زدن کباب ها اندکی دست خود را با آب مرطوب کنید تا گوشت به دست شما نچسبد.

پخت کباب با روش سیخ زدن

پس از سیخ زدن، کباب ها را با اندکی فاصله درون سینی چرب شده بچینید. در صورتی که با روغن میانه خوبی ندارید، می توانید برای کف سینی از کاغذ روغنی استفاده کرده و سیخ های کباب را روی آن بچینید. می توانید از سیخ های کوچک فلزی یا سیخ های چوبی نیز استفاده کنید.

سینی کباب را درون فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گذاشته و اجازه دهید حدود 20 دقیقه بپزد. کباب کوبیده شما آماده سرو است. نوش جان!

همان طور که اشاره شد، کباب کوبیده غذایی است که باید روی زغال پخته شود. بدون شک طعم، بافت و رنگ کباب زغالی بسیار بهتر از نوع درون فر است. دستور پخت کباب زغالی را نیز در مطلبی جداگانه برای شما مهیا کرده ایم و می توانید آن را از اسنپ فود مطالعه کنید.

غذای مورد علاقه شما در بین غذاهای سنتی و ایرانی کدام است؟ آیا با غذاهای کبابی میانه خوبی دارید؟ کباب کوبیده درون فر را بیشتر دوست دارید یا نوع زغالی آن را؟ آیا تجربه تهیه کباب کوبیده را در منزل دارید؟ کباب کوبیده شما به چه شکلی درآمد؟ در صورتی که غذای خاصی را مدنظر دارید، آن را با در میان بگذارید تا دستور پخت آن را از اسنپ فود برای شما منتشر کنیم. اگر علاقه مند هستید با دیگر طرز تهیه انواع کباب های ایرانی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به صفحه مورد نظر بروید و مطالب مرتبط یادبگیرید.

 

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود