آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

زهرا دهقان 26 آذر 1399 6 دقیقه

کوفته تبریزی، این غذای اصیل ایرانی متعلق به شهر زیبا و تاریخی تبریز است که می‌توان را جزو لذیذترین غذاهای سنتی ایرانی قرار داد. کوفته تبریزی غذایی بسیار مقوی، سرشار از پروتئین‌، انواع ویتامین‌ها، چربی، کربوهیدرات، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فیبر می‌باشد. به همین خاطر هر بانوی خانه دار ایرانی را علاقه‌مند می‌کند که طرز تهیه کوفته تبریزی اصل را بداند. ما در این بخش از مقاله اسنپ فود قصد داریم آموزش این غذای خوشمزه را به دو روش (طرز تهیه کوفته تبریزی اصل و کوفته تبریزی با مرغ درسته) را برای علاقه‌مندان بیان کنیم زیرا این روز‌ها طرز تهیه کوفته ساده با وجود کوفته تبریزی بسیار کم رنگ‌تر شده است.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کوفته تبریزی اصل سرشار از انواع پروتئین‌های گیاهی مانند غلات، حبوبات و حیوانی همچون گوشت قرمز است. همین‌طور آلو و تره موجود در این غذا موجب بهتر شدن حرکات روده می‌شوند و عمل دفع را راحت می‌کنند؛ مرزه استفاده شده در کوفته تبریزی هم نقش مؤثر در کاهش چربی خون دارد. ما برای اطلاعات بیشتر شما عزیزان در انتهای مقاله به خواص برخی از متریال‌های موجود در کوفته تبریزی، پرداخته‌ایم.

قابل ذکر است که این غذا به علت سنگین بودن بهتر است در وعده ناهار مصرف شود و مبتلایان به دیابت باید پس از مصرف این غذا یک قاشق غذاخوری آب‌غوره بدون نمک میل کنند.

 طرز تهیه کوفته تبریزی برای  5نفر

طرز تهیه کوفته تبریزی شکم پر برای 5 نفر

گوشت بدون چربی چرخ کرده نیم کیلو

 

تخم مرغ پخته شده سفت 4 تا 5 عدد
آلو 250 گرم
آرد نخودچی 250 گرم

 

گردو خردشده یک دوم لیوان
سبزی تازه(تره، جعفری، شوید، مرزه، نعناع، ترخان) نیم کیلو
تخم مرغ 4 عدد
پیاز سرخ شده 3 تا 4 قاشق سوپ خوری
لپه پخته شده 250 گرم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار کم
میزان کالری در هر 100 گرم 250 کالری
زمان لازم برای آماده سازی 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت 30 دقیقه
تعداد نفرات 5

ابتدا تخم مرغ‌ها را در ظرفی می‌شکنیم و کمی نمک و فلفل به آن می‌زنیم. آرد نخودچی را در تخم مرغ‌ها می‌ریزیم  و سپس سبزی های خرده شده را هم به مایه اضافه می‌کنیم و در صورتی که تمایل داشتید می‌توانید اندکی زعفران حل شده در آب جوش را به این مواد اضافه کنید. پس از این مراحل نوبت به گوشت چرخ کرده می‌رسد. گوشت چرخ کرده به همراه یک لیوان آب را درون ظرف می‌ریزیم و مایه را خوب مخلوط می‌کنیم. لپه را می‌پزیم به حدی که کاملاً له شود و بعد چرخ می‌کنیم و با نصف لیوان آب دیگر با گوشت مخلوط می‌کنیم.

اگر مایه خیلی سفت شد باز کمی آب داخل آن می‌ریزیم مایه را خوب مالش می‌دهیم.

بعد پیازی که از قبل سرخ کرده بودیم را با زردچوبه مخلوط کرده و 5 تا 6 لیوان آب روی آن می‌ریزیم و کمی نمک و فلفل به آن اضافه می‌کنیم، روی آتش می‌گذاریم تا جوش بیاید.

یک پیاله کوچک انتخاب می‌کنیم و آن را از مایه پر می‌کنیم و وسط مایه را گود می‌نماییم. یک دانه تخم مرغ سفت و کمی آلو قیسی و پیاز سرخ کرده و گردو خرد شده وسط مایه می‌گذاریم روی کوفته را جمع می‌کنیم به طوری که تمام مواد داخل کوفته بماند. بعد کوفته را با دست صاف کرده تا کاملاً گرد و منظم شود.

کوفته‌ها را در آب و پیازی که از قبل جوش آمدند می‌ریزیم. آب کوفته باید به مقداری باشد که روی آن را بگیرد. پس از ریختن آب، درب ظرف را می‌بندیم و می‌گذاریم کوفته آهسته بجوشد و بپزد تا زمانی که آب آن در حدود دو لیوان بشود. می‌توانید به آب کوفته کمی رب گوجه فرنگی نیز اضافه کنید.

در طرز تهیه کوفته تبریزی برای 10 نفر، کافی است تمام موادی که در بالا ذکر شده را دو برابر کنید.

در میان این مقاله پیشنهاد می کنیم که اگر هنوز برای شام یلدا تصمیم خاصی نگرفته اید حتما مقاله اشاره شده را مطالعه کنید.

 کوفته تبریزی با مرغ درسته

برای پخت کوفته تبریزی با مرغ درسته، تمام مراحلی که در بالا برای تهیه کوفته ساده بیان شد را رعایت می‌کنیم ولی ما می‌خواهیم آن را آن‌قدر بزرگ تهیه کنیم که بتوانیم یک جوجه را داخل آن بگذاریم. در این صورت باید پارچه نازک سفیدی را داخل پیاله‌ای بزرگ بیندازیم و مایه را داخل پارچه‌ای به بزرگی همان پیاله به شکل گرد آماده کنیم. در وسط مایه، جوجه یا مرغی که از قبل پخته‌ایم و استخوان آن را جدا کرده‌ایم به همراه  سایر مواد قرار می‌دهیم. کوفته را در داخل پارچه می‌پیچیم به این معنی که سر پارچه را جمع کرده، گره می‌زنیم. با همان پارچه داخل آب و پیاز که در حال جوش است می‌اندازیم. می‌گذاریم بپزد تا زمانی که آب آن در حدود دو لیوان بشود. کوفته را بعد از پختن از پارچه خارج می‌کنیم و در ظرف قرار می‌دهیم. بعد آب کوفته را روی آن می‌ریزیم.

در طرز تهیه کوفته تبریزی ساده نیز به جای تخم مرغ، می‌توانید فقط از آلو و پیاز سرخ شده و گردو استفاده نمایید.

معمولا این غذا را همراه مقداری نان میل می‌کنند هر چند خوردن خالی آن نیز خالی از لطف نیست. سبزی خوردن و دوغ از مواردی است که در کنار کوفته تبریزی اصل سرو می‌شود تا لذت خوردن این غذای خوشمزه را دو چندان کند.

چرا کوفته تبریزی غذای فوق العاده ای است؟

افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند بهتر است در هنگام پخت این غذا از نمک استفاده نکنند تا غذای سالم‌تری نوش جان کنند. سعی کنید در پخت این غذا از فیله گوسفند استفاده کنید به این دلیل که فیله گوسفند منبع اسید آمینه‌ای به نام تورین است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. همین‌طور می‌توانید میزان سبزیجات به کار رفته را نیز افزایش دهید.

این غذا در مجموع دارای 3 هزار کیلو کالری انرژی است. در صورتی که آن را به 8 قسمت تقسیم کنید، به هر نفر در حدود 375 کیلو کالری خواهد رسید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم ما به خواص برخی از متریال‌های موجود در کوفته تبریزی پرداخته‌ایم:

خواص لپه

لپه سرشار از پتاسیم می‌باشد. لپه در گروه حبوبات قرار دارد و حبوبات جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت هستند به این دلیل که علاوه بر پروتئین مقداری هم نشاسته دارد. در لپه علاوه بر مواد مغذی فراوان مقدار بالایی فیبر وجود دارد، به‌طوری که در 100 گرم از این ماده غذایی 26 گرم فیبر وجود دارد. به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش قند خون و بهبود بیماری‌های قلبی عروقی، مصرف آن توصیه می‌شود. این ماده معدنی نقش مهمی در انقباض عضلات، فشار خون طبیعی و تعادل اسید باز در بدن بر عهده دارد. پتاسیم برای حفظ ضربان قلی اهمیت دارد و اعصاب و ماهیچه‌ها را فعال نموده، میزان مایعات درون سلولز را تنظیم می‌کند.

خواص آلو

آلو دارای طعم‌های ترش و شیرین است. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌ است؛ از این رو از بین برنده رادیکال‌های آزاد اکسیژن در بدن محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که رادیکال‌ها آزاد باعث رسوب چربی در دیواره عروق می‌شوند و در نهایت احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در بین افراد افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل افراد در معرض خطر بیماری قلبی و همچنین افراد مبتلا، باید توجه بیشتری برای مصرف این ماده غذایی داشته باشند. در آلو ترکیبات فنلی و بتاکاروتن‌ها هم با نقش آنتی‌اکسیدانی وجود دارند که باعث خنثی کردن رادیکال‌ها آزاد می‌باشند. یکی از اعمال رادیکال‌های آزاد آسیب به DNA می‌باشد و با این عمل میزان تولید سلول‌های سرطانی در افراد افزایش می‌یابد.

آلو به دلیل دارا بودن فیبر، نقش دیرینه‌ای در رفع یبوست دارد؛ در زمان‌های گذشته برای درمان یبوست از این ماده غذایی استفاده می‌شد. در 100 گرم آلو 10 گرم قند سوربیتول وجود دارد که دارای خاصیت ملین است؛ و همین‌طور به دلیل دارا بودن از ویتامین C در جلوگیری سرماخوردگی و آنفولانزا تأثیر دارد و سیستم دفاعی بدن را بالا می‌برد. نوع خشک آلو در یخچال به مدت 6 ماه قابل نگهداری است.

خواص مرزه

مرزه دارای طبعی گرم است؛ به همین خاطر برای بسیاری از افراد که طبع سرد دارند فواید زیادی دارد. در اثر حرارت فرایند پخت، تنها کمی از خواص آن کاسته می‌شود و بعد پخت هم خاصیت خود را دارد. این گیاه معطر باعث کاهش چربی خون هم می‌شود.

خواص تره

تره مقدار زیادی پتاسیم  و منیزیم  دارد. منیزیم و پتاسیم مهم‌ترین کاتیون‌های درون سلولی هستند. منیزیم نقش مهمی در ریلکس کردن عضلات دارد. از طریق شل کردن ماهیچه‌های روده باعث آسان شدن عمل دفع می‌شود. منیزیم در پیشگیری از سرطان روده نقش دارد. به همین خاطر مصرف آن برای افرادی‌ که دچار اسپاسم عضلانی هستند جهت کاهش درد‌ها بسیار مفید می‌باشد.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود